هزاران مرگ‌ بر اثرگرمای بی‌سابقه در پاکستان و هند

کارشناسان آب و هوایی می‌گویند که موج گرمای بی‌سابقه جنوب آسیا ممکن است به مرگ هزاران نفر در هند و پاکستان منجر شود.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری فرانسه، تحقیقات پژوهشگران حوزه اقلیمی که به تازگی منتشر شده‌ ،حاکی است که گرمای شدید در بیشتر مناطق هند و پاکستان در ماه‌های مارس و آوریل (اسفند تا اردیبهشت) بیش از یک میلیارد نفر را در معرض دمای سوزان بالای ۴۰ درجه سانتیگرد قرار داد، این در حالی است که گرم‌ترین فصل سال هنوز در این منطقه از جهان در راه است.

این گزاش با اشاره به اینکه حتی بدون افزایش گرمای زمین، پیش‌بینی می‌شود آسیای جنوبی شاهد یک موج گرمای بی‌سابقه باشد، آورده است: افزایش بی‌سابقه دما بر کیفیت هوا، کمبود برق و آب و تولیدات محصولات کشاورزی تأثیر منفی خواهد گذاشت و تعداد مرگ‌ومیرهای بیش از حد، به ویژه در میان افراد مسن فقیر در آینده آشکار خواهد شد.

طی سال‌های گذشته نیز دمای هوا در ایالت «سند» پاکستان، تلفات بسیاری داشته‌است و مقام های دولتی نیز اقدام موثری انجام نداده بودند.

به گزارش شبکه دویچه وله آلمان، برخی شهرهای هند در روزهای اخیر برای اولین بار با قطع برق مواجه شدند و نیروگاه‌های دهلی نو هم شاید مجبور شوند کار خود را متوقف کنند. گرما کشت و زرع گندم در هند را نیز تعطیل کرده است.

این گزارش حاکی است که موج گرمای شدید در هند و پاکستان شبکه تامین برق این دو کشور را تهدید می‌کند. در حالی که در برخی از شهرهای پاکستان تا ۸ ساعت قطع برق گزارش شده است، مقام های دهلی نو اعلام کرده‌اند که بسیاری نیروگاه‌ها با این شرایط بیش از یک روز دیگر قادر به فعالیت نخواهند بود.

دمای هوا در پایتخت هند به بالای ۴۳ درجه سانتیگراد رسیده و یک مقام مسئول در دهلی‌نو درمورد پیامدهای قطع مداوم برق به دلیل گرما در بیمارستان‌ها و متروهای دهلی هشدار داده است.

از ابتدای ماه مارس (۱۰ اسفند ۱۴۰۰) تا کنون صدها میلیون نفر در شمال هند و پاکستان از گرمای شدید رنج می‌برند. سخنگوی سازمان جهانی آب و هوا (WMO) در ژنو گفته است که در ماه آوریل دمای هوا در این مناطق بیش از ۴۵ درجه سانتیگراد بوده است و به تدریج دما به ۵۰ درجه سانتیگراد هم رسید.

به گفته این مقام WMO علت افزایش دما را به سختی می‌توان حدس زد و نمی‌توان گفت که دلیل امر تغییرات اقلیمی است یا خیر.

اریش فیشر، کارشناس هواشناسی به گزارش جهانی تحولات اقلیمی در سال گذشته اشاره کرده که توالی ۵۰ سال یک مرتبه رخدادهایی از این دست، ۵ برابر بیشتر شده‌اند. این پژوهشگر آب و هوا افزوده که چنین گرمایی در ماه مارس و آوریل در شمال هند و پاکستان بی‌سابقه است و بسیاری از مردم راهی برای خنک شدن ندارند: «اگر موج گرما ادامه یابد، جان و سلامتی افراد در اتاق‌های بدون تهویه به خطر جدی می‌افتد.»

شمال هند و پاکستان از پرجمعیت ترین مناطق جهان هستند و تقریبا ۱۰ درصد از جمعیت جهان را در خود جای داده‌اند.

گزارش ها حاکی است که گرمای بی‌سابقه به کشت گندم در هند نیز آسیب زیادی وارد کرده است. از ابتدای ماه مارس تولید در مزارع این کشور متوقف شده است. مخصوصا ایالت پنجاب در شمال هند از این موج گرما تاثیر گرفته است. این منطقه “سبد نان” هند محسوب می‌شود و بخش زیادی از مواد غذایی کشور را تامین می‌کند. دولت هند امیدوار بود که کمبود گندم ناشی از جنگ در اوکراین را با محصولات پنجاب جبران کند اما با شرایط فعلی عملی شدن این برنامه چشم‌اندازی ندارد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.