نقشه سعودی برای حریری ولبنان

عربستان به طور غیرمستقیم سعد الحریری، رهبر جریان المستقبل در لبنان را تحت فشار قرار داده تا هواداران خود در میان اهل تسنن را به سوی رای دادن به فهرست های انتخاباتی مورد تایید ریاض در انتخابات پارلمانی سوق دهد که قرار است در روز یکشنبه ۱۵ اردیبهشت برگزار شود.

روزنامه فرامنطقه ای رای الیوم چاپ لندن امروز یکشنبه به نقل از گزارش های رسانه ای لبنان نوشت : ریاض مانع از حضور و مشارکت حریری و جریان المستقبل وی در انتخابات پارلمانی بود و باعث شد تا وی از فرآیند سیاسی لبنان خارج شود. به گفته اکثر محافل سیاسی لبنان در واقع حریری در پاسخ به درخواست ریاض اقدام به چنین کاری کرد.

سیاستمداران هوادار سعودی در بیروت طی چند روز اخیر بیش از پیش از حریری خواسته اند تا از هواداران سنی مذهب خود در بیروت بخواهد که انتخابات را تحریم نکنند و به منظور رای دادن به فهرست های مورد حمایت سعودی در پای صندوق های رای حاضر شوند.

ارزیابی ها و گزارش ها حکایت از آن دارد که خاستگاه مردمی سنی های هوادار حریری در صدد تحریم انتخابات هستند و یا می‌خواهند به نامزدهای آن دسته از جریان های سیاسی رای دهند که گفته می شود در واکنش به حمایت افکار عمومی از کنار گذاشته‌شدن حریری از فرآیند سیاسی کشور به حریری خیانت کرده‌اند.

عربستان فقط به ارسال پیام برای حریری در صحنه داخلی لبنان بسنده نکرد بلکه رسانه های گروهی سعودی نیز پیام های خشونت‌آمیزی برای وی ارسال کردند که در لبنان انعکاس و بازتاب یافتند.

روزنامه سعودی عکاظ سعد حریری، نخست وزیر پیشین لبنان را مورد حمله قرار داده و از وی به عنوان یک شخص “ضعیف و شکست خورده ” نام برد.

عکاظ نوشت : به نظر می رسد حریری پس از ۱۷ سال کاملا فرق کرده و دیگر آن جوانی نیست که عربستان پس از ترور پدرش در فوریه ۲۰۰۵ اشک هایش را پاک کرد. اقدامات حریری کارهای سمبلیک سیاسی به شمار می روند و نمایانگر آن است که در عمل رویکرد ” تشیع سیاسی ” را در پیش گرفته است.

این روزنامه حکومتی سعودی افزود : “حریری از نظر سیاسی و اقتصادی شکست خورده است . او در فروپاشی لبنان نقش بسزایی ایفا کرد. وی از هوادارانش خواست تا انتخابات را تحریم کنند و با این اقدام خود خدمت بزرگی به قاتلان پدرش کرد . سعد حریری در فعالیت های سیاسی خود با رقبایش بهتر از همپیمانانش برخورد می کند.”

بحران میان حریری و رهبران سعودی ۴ نوامبر ۲۰۱۷، هنگامی آغاز شد که سعودی ها حریری را به محض ورود به فرودگاه به گروگان گرفته و او را وادار به استعفای از پست نخست وزیری کردند، اما رئیس جمهوری لبنان با استعفای وی مخالفت کرد و موافقت خود را مشروط به حضور حریری در بیروت دانست و به دنبال آن فرانسه دخالت کرد و پس از انجام تلاش های دیپلماتیک توانست حریری را به بیروت بازگرداند . وی پس از آن در پست خود باقی ماند تا آنکه در سال ۲۰۱۹ استعفا داد .

منابع لبنانی از بازگشت قریب الوقوع حریری به صحنه سیاسی لبنان سخن به میان می آورند تا به تحریم انتخابات پایان داده و به نفع فهرست های مورد حمایت ریاض رای دهد . اما تا کنون معلوم نیست که هواداران سنی مذهب حریری از وی پیروی کنند.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.