زمین‌گیر شدن 25 میلیون تن غلات در اوکراین

اوکراین در پی عملیات ویژه روسیه در این کشور قادر به صادرات نیمی از غلات تولیدی خود نیست

سازمان خوابار و کشاورزی ملل متحد (‌فائو)‌ روز ششم ماه آوریل اعلام کرد، حملات ارتش روسیه به اوکراین وضعیت این کشور را به گونه‌ای تغییر داده است که این کشور نمی‌تواند حدود 25 میلیون تن از غلات را صادر کند. محاصره بنادر دریای سیاه و نبود زیرساخت‌ها در اوکراین علت اصلی صادر نشدن غلات این کشور است. توقف صادرات غلات از اوکراین که یکی از بزرگترین صادرکنندگان محصولات کشاورزی به شمار می‌آید، امنیت غذایی جهان را نیز تهدید کرده است.

جوزف اشمیت هوبر، رئیس بازار و بخش بازرگانی فائو در یک کنفرانس خبری گفت: «اوکراین حدود 25 میلیون تن غلات را به علت کمبود زیرساخت‌ها و محاصره شدن بنادر نمی‌تواند صادر کند.» به گزارش رسانه‌های اوکراین، صادرات غلات این کشور در سال‌های 2019 و 2020 حدود 57 میلیون تن بوده، ولی هم اکنون بر اثر حمله روسیه حدود نیمی از غلات صادراتی سالانه اوکراین در این کشور باقی مانده است. رئیس بازار و بازرگانی فائو همچنین تصریح کرد: «با وجود جنگ در اوکراین برداشت محصول در این کشور آنقدرها هم بد نبوده است.»

برخی از گزارش‌ها حاکی از این است که انبار غلات بر اثر حمله نظامی روسیه تخریب شده است. جوزف اشمیت هوبر در همین زمینه خاطرنشان کرد: «چنانچه صادرات غلات اوکراین از سرگرفته نشود، ممکن است این کشور انبار غلات کافی برای ذخایر برداشت تابستانی نداشته باشد.» اوکراین به همراه روسیه 30 درصد از صاردات گندم و 20 درصد از صادرات ذرت جهان را به خود اختصاص دادند که جنگ میان دو کشور تاثیر قابل توجه‌ای بر صادرات غلات داشته است.

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد روز ششم ماه مه اعلام کرد، شاخص جهانی قیمت مواد غذایی در ماه آوریل در مقایسه با ماه مارس که 158.5 واحد بوده یک و دو دهم واحد کاهش یافته است. فائو علت کاهش یک و دو دهم واحدی را کاهش قیمت روغن‌های گیاهی اعلام کرده ولی با این حال خاطرنشان کرده که شاخص جهانی قیمت مواد غذایی همچنان بالا است.

افزایش قیمت مواد غذایی می‌تواند فقر در کشورهای مختلف به ویژه کشورهای در حال توسعه را افزایش دهد. فائو با استقبال از کاهش جزیی شاخص جهانی قیمت مواد غذایی اعلام کرد: «‌بازار همچنان در تنگنای مالی قرار دارد و افراد ضعیف در تامین مواد غذایی با چالش‌هایی رو به رو هستند.» مصر بزرگترین وارد کننده گندم در جهان که با افزایش قیمت‌ها مقابله می‌کند، در کنترل قیمت نان با مشکل رو به رو شده است.

شاخص جهانی قیمت مواد غذایی، از قیمت معاملات 5 قلم عمده مواد غذایی مانند گوشت و غلات محاسبه شده و توجه سرمایه‌گذاران و شرکت‌ها را به خود جلب کرده است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.