پزشکان بلاگرنما / پشت پرده سرقت‌های هوشمند پایتخت / پایان ماه عسل خودروهای ایرانی

مرور روزنامه‌های صبح کشور

روزنامه های امروز به چالش‌هاي مربوط به اجراي قانون هدفمندسازي يارانه‌ها ، شرایط پرداخت تسهیلات کمک ودیعه مسکن، طبقه نوظهور پزشکان سلبریتی ، دستور دادستان کل درباره حقابه ارس ، هم‌اندیشی درباره ارائه خدمات قضایی در پیام‌رسان‌های داخلی ، استراتژی اروپای منهای آمریکا در عرصه سیاست خارجه ، خودرو را باید به کجا صادر کرد؟ ، بن‌بست موجود در مذاکرات وین و… پرداخته بودند

امروز گفته های رهبر معظم انقلاب در ديدار با رئيس‌جمهور سوريه در صدر توجه و تحلیل مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به چالش‌هاي مربوط به اجراي قانون هدفمندسازي يارانه‌ها ، شرایط پرداخت تسهیلات کمک ودیعه مسکن، طبقه نوظهور پزشکان سلبریتی ، دستور دادستان کل درباره حقابه ارس ، هم‌اندیشی درباره ارائه خدمات قضایی در پیام‌رسان‌های داخلی ، استراتژی اروپای منهای آمریکا در عرصه سیاست خارجه ، خودرو را باید دقیقا به کجا صادر کرد؟ ، بن‌بست موجود در مذاکرات وین و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

بازگشت به دوران كوپن؛ پس از سه دهه

آرمان ملي: چالش‌هاي مربوط به اجراي قانون هدفمندسازي يارانه‌ها که در نخستين اقدام دولت با حذف ارز 4200 توماني از گندم آن را کليد زد همچنان ادامه داشته و اگرچه در ابتدا اعضاي کابينه دولت دلايل اين اقدام را جلوگيري از قاچاق اعلام کردند که تقريبا در تمامي دوره‌ها بهانه‌اي براي گراني کالاهاي اساسي بوده است اما تسري گراني آرد بر ساير محصولات و کالاهاي اساسي پاي دو وزير جهاد کشاورزي و اقتصاد و دارايي را به مجلس باز کرده است. البته در اين ميان بازهم توجيهات وزرا معطوف به گراني غلات در نتيجه جنگ روسيه و اوکراين و قاچاق آرد ايران به کشورهاي همسايه مطرح بود اما نکته حائز اهميت برنامه‌هاي دولت براي کاهش فشار گراني‌ها بر مردم بود که بازهم پرداخت يارانه نقدي و در نهايت بازگشت به 30 سال قبل و پرداخت کالا از طريق کالا برگ به عنوان يکي از راهکارهاي دولت معرفي شد. البته اين پايان ماجرا نبود و با وجود انتقاداتي که اکثر نمايندگان متوجه عملکرد دولت در اجراي حذف ارز 4200 توماني داشتند و حتي وعده رئيس مجلس را مبني بر حفظ قدرت خريد مردم را نيز به همراه داشت در نهايت اظهارات معاون اقتصادي دولت نشان دهنده پاياني نه چندان خوشايند بود به گونه‌اي‌که پس از ماه‌ها وعده محسن رضايي براي پرداخت يارانه 400هزار توماني قرار شد تا به مدت دو ماه اين يارانه پرداخت شود تا از اين طريق کمي از فشار گراني‌ها کاسته شود که به نظر با روند رشد قيمت‌ها پوشش دادن فشار اقتصادي با 400 هزار تومان رويايي بيش نخواهد بود و در نهايت بايد شاهد روي کار آمدن مجدد کالا برگ يا همان کوپن‌هايي باشيم که هنوز خاطره فروش آن در حاشيه ميدان انقلاب در اذهان بسياري از مردم و خانوارها باقي مانده است.

ناگفته‌هاي علي كفاشيان

اعتماد : حرف‌هايي دارم كه نبايد بزنم اما اگر اتفاقي برايم بيفتد، مي‌گويم.يك بار رفته بودم پيش آقاي احمدي‌نژاد زماني كه ايشان رييس‌جمهور بود. گزارشي از ما خواسته بود براي فوتبال. ما رفتيم گزارش داديم و ايشان پرسيد چرا شما خانم‌ها را راه نمي‌دهيد به استاديوم؟ گفتم از من مي‌پرسيد؟ دست ما كه نيست. شما بايد مجوزهايش را بگيريد. ايشان خيلي ناراحت شدند كه نبايد اين‌طور باشد و بايد مجوز بگيريد و … به ايشان گفتم شما كمك كنيد ما بگيريم! بالاخره اين بحثي است كه ماوراي دولت است. از اين نظر كه آن زمان آقاي احمدي‌نژاد به عنوان رييس‌جمهور مي‌گفت چرا راه نمي‌دهيد؟ پس معلوم است اختيار ايشان هم نبوده. يك‌سري مسائل هست كه بايد در حوزه‌هاي بالاتري مثل شوراي امنيت بررسي شود. بايد اهميت داده شود. اهميت ندادن به برخي مسائل موجب مي‌شود كه چنين آبروريزي‌هايي نظير اتفاقي كه در مشهد رخ داد اتفاق بيفتد. ما اگر مي‌خواهيم راه ندهيم سفت و محكم بايستيم و بگوييم راه نمي‌دهيم. تبعاتش را هم بپذيريم. اما اينكه بگوييم حالا راه مي‌دهيم، راه نمي‌دهيم، راه مي‌دهيم اين، هم آن ور را كلافه مي‌كند هم اين‌ور را. اينكه امكانات نيست و راه ورود و خروج نيست و اينها فايده ندارد. اين بايد تعيين تكليف شود كه صدمه نخوريم. اين تصميمي است كه بايد در جلسه سران سه قوه بررسي شود. نگوييم هم مساله كوچكي است. كوچك نيست. بالاخره ديديم در مشهد چه اتفاقي افتاد. اين باعث شد خيلي صدمه بخوريم و اين ابزاري شود كه با آن ما را بزنند. سران سه قوه بنشينند و تعيين تكليف كنند و اين روال را يك جايي ببرند. مشكلي هم نيست. اگر مي‌گويند مشكل شرعي دارد آن يك بحث ديگر است. اگر مي‌گويند ندارد و مساله فقط امكانات است، آن امكانات فراهم بشود.

پیش‌بینی فروپاشی آمریکا و بزرگ‌ترین انفجار خبری دنیا

روزنامه کيهان:مرحوم نادر طالب‌زاده، از چهره‌های نادر در حوزه رسانه‌ای کشورمان بود که ضمن شناخت عمیق آمریکا، غرب و انقلاب اسلامی، زمینه‌های مختلف رسانه را تجربه نمود؛ از مستند‌سازی گرفته تا ساخت فیلم سینمایی و سریال تلویزیونی و برگزاری جشنواره و اجرای برنامه و… یکی از نقاط عطف فعالیت طالب‌زاده، زندگی و تحصیل در آمریکا بود؛ او بخشی از دیده‌ها و تجربیاتش از زیست در آمریکا را در مستند «ساعت 25» بازنمایی کرده بود. مستندی که برای اولین بار، به نشانه‌ها و زمینه‌های فروپاشی آمریکا پرداخته بود. طالب‌زاده در گفت وگویی دو ساعته که سال 81 در کیهان منتشر شد، درباره مجموعه مستند «ساعت 25» توضیح داده بود. وی همچنین در گفت‌وگوی مفصل دیگری با ویژه نامه 40 سالگی انقلاب در کیهان، به اظهار نظر درباره فضای رسانه‌ای غرب پرداخته بود. به مناسبت درگذشت نادر طالب‌زاده، به بازخوانی چکیده‌ای از این دو گفت‌وگو می‌پردازیم.اگر موافق باشید با فلاش بک به گذشته آغاز می‌کنیم؛ از «ساعت25». در آن مستند، به نوعی اشاره به فروپاشی آمریکا کرده بودید. گفته بودید این فروپاشی اتفاق خواهد افتاد.آنچه ما می‌گوییم فروپاشی، به این معنا نیست که ناگهان آمریکا محو شود. خیر، محو شدن آمریکا به این شکل نیست. در واقع دستخوش یک‌سری تغییرات درونی می‌شود که همین موضوع به پوکی سیستم می‌انجامد. مثل هر امپراطوری دیگر که وقتی بر فساد اصرار می‌ورزد، ابتدا پوک و بعد متلاشی می‌شود….

شرایط پرداخت تسهیلات کمک ودیعه مسکن

روزنامه ابتکار:بانک مرکزی در بخشنامه‌ای شرایط پرداخت تسهیلات کمک ودیعه مسکن را به بانک‌های عامل ابلاغ کرد. در بخشنامه شماره ۰۱/۳۴۰۳۱ مورخ ۱۲ اردیبهشت ماه سال جاری این بانک به بانک‌های عامل و پیرو مکاتبات قبلی درخصوص ابلاغ اصلاحیه دستورالعمل اجرایی اعطای تسهیلات احداث و نوسازی مسکن موضوع قانون جهش تولید مسکن، حسب تصمیمات متخذه در شورای پول و اعتبار مورخ ۶ اردیبهشت ماه سال جاری مقرر شده است:«تسهیلات کمک ودیعه مسکن با نرخ مصوب شورای پول و اعتبار، دوره بازپرداخت حداکثر ۵ سال، در سقف‌های فردی ۶۰۰، ۴۵۰ و ۳۵۰ میلیون ریال به ترتیب در تهران، مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت و سایر شهرها و از محل منابع بانکی موضوع ماده (۴) قانون جهش تولید مسکن (در سقف کلی ۴۰۰هزار میلیارد ریال در سال ۱۴۰۱) اعطا شود.»

انتقال یارانه از کالا به افراد

روزنامه ایران: اصناف و اتحادیه‌های مختلف شامگاه شنبه در نشست هم‌اندیشی با آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور شرکت کردند و به بیان دغدغه‌ها و مشکلات خود پرداختند به طوری که این جلسه تا بامداد یکشنبه نیز طول کشید.عمده مباحث مطرح شده در این نشست حذف ارز ترجیحی تخصیص داده شده به کالاهای اساسی و چگونگی اصلاح نحوه و محل پرداخت یارانه محصولات غذایی و کشاورزی از جمله نان بود.آیت‌الله رئیسی در این باره اظهار کرد: دولت به‌دنبال حذف یارانه کالاهای اساسی نیست بلکه درصدد اصلاح نحوه و محل تخصیص این یارانه‌ها است به همین دلیل به‌دنبال این هستیم که مردم مزه شیرین عدالت را در پرداخت یارانه‌ها بچشند.در پایان این مراسم نیز از اصناف و اتحادیه‌ها خواسته شد تا با نظارت جدی بر بازار، جلوی سوداگری، کم‌فروشی، احتکار و گرانفروشی گرفته شود. برای تشریح بیشتر مباحث مطرح شده به سراغ مسئولان اصناف و اتحادیه‌های حاضر در این نشست رفتیم

قبیله‌نگاری!

روزنامه جوان:قبیله‌گرایی و منافع حزبی و جریانی که در میان باشد، گاهی یک واقعیت در دو مقطع زمانی می‌تواند به نفع اهداف جریانی تفسیر و تحلیل متفاوت و بلکه متناقض داشته باشد. مصداق این رویکرد را می‌توان در تیتر و عکس دیروز روزنامه سازندگی، ارگان رسمی حزب اصلاح‌طلب کارگزاران جست‌وجو کرد.این روزنامه در صفحه نخست خود با عکسی کاریکاتوری از مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور و در حالی که تکه نانی را به دست گرفته با تیتر دولت رابین هودی، سیاست اصلاح ارز ترجیحی را به سخره گرفته و اینگونه به مخاطب خود القا کرده که گویی دولت رئیسی مانند رابین هود هزینه جبران حذف یارانه ارز ترجیحی آرد را از جیب ثروتمندان برداشت می‌کند و به اقشار طبقه پایین می‌دهد.فارغ از اینکه ارز موسوم به ۴۲۰۰ تومانی که به اعتراف بسیاری از صاحبنظران اقتصادی ضربات سنگینی بر اقتصاد کشور وارد کرد و از این رانت نوکیسه‌های فراوانی در دولت برآمده از اصلاحات ظهور و بروز کردند و اکنون آثار این تصمیم غیر کارشناسانه و غیرخردمندانه دامن دولت رئیسی را گرفته است، اما هنگامی که در آبان ۹۸ دولت روحانی در اقدامی شبانه و دور از چشم مردم اقدام به افزایش ناگهانی حامل‌های انرژی از جمله بنزین کرد و آن فجایع غم انگیز را به بار آورد، همین روزنامه سازندگی در صفحه نخست خود با تیتر درشت «هزینه جراحی» ضمن دفاع از تصمیم دولت روحانی کوشید به مخاطب خود بفهماند که این به اصطلاح جراحی اقتصادی اجتناب‌ناپذیر بوده و ملت باید هزینه آن را بپردازند.

پزشکان بلاگرنما!

روزنامه خراسان:اگر کلمه «دکتر/ Dr» را پیش از اسم‌شان ننویسند، امکان ندارد بتوانیم از روی فالوئرهای میلیونی و تیپ و قیافه‌شان که به مدل‌ها تنه می‌زند و ادبیات‌شان که اینفلوئنسرها را به یاد می‌آورد، ظن به پزشک بودن‌شان ببریم. موضوع، فقط به ظاهر محدود نمی‌شود. خیلی وقت‌هامنش‌شان هم با تصوری که از پزشکان در ذهن داریم، نمی‌خواند. دایم دوربین‌به‌دست‌اند تا رضایت بیماران‌شان را ثبت کنند و از خودشان ویدئو بگیرند و سلفی‌شان با فلان خواننده و ورزشکار و بهمان هنرپیشه و شاخ مجازی را با فالوئرهای‌شان به‌اشتراک بگذارند. در خیلی از مواقع هم حین انجام خدمات مثل دندان‌پزشکی از دستکش، گان، ماسک و دیگر ملزومات بهداشتی خبری نیست چون با این چیزها نمی‌شود عکس قشنگ گرفت. طبقه نوظهور پزشکان سلبریتی، پدیده‌ای است همسو با تغییرات زندگی امروز و پاسخی است به نیاز انسان مدرن یا موضوعی نیازمند بررسی و آسیب‌شناسی؟ در پرونده امروز در گفت‌وگو با دو نفر از این پزشکان و یک متخصص اخلاق پزشکی، سعی داریم به این سوال پاسخ بدهیم.

سرنوشت پیام‌رسان‌های بومی

همشهری:چند روز پیش نشستی با حضور رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه و مدیران عامل تعدادی از پیام‌رسان‌های داخلی برگزار شد. هدف از برگزاری این نشست، هم‌اندیشی درباره ارائه خدمات قضایی در پیام‌رسان‌های داخلی بود و پس از مدت‌ها بار دیگر بحث پیام‌رسان‌های بومی سرزبان‌ها افتاد. با این حال، یکی از نکاتی که در این نشست عنوان شد، موضوع حریم خصوصی مردم به‌عنوان یک دغدغه حاکمیتی بود. درواقع، قوه قضاییه از آنجا که با موضوعات شخصی و حیثیتی مردم در ارتباط است، حفظ محرمانگی پرونده‌ها از دغدغه‌های اصلی این قوه به شمار می‌آید. با این حال به‌نظر می‌رسد که اکثریت مردم هنوز اقبالی نسبت به این پیام‌رسان‌ها نشان نداده‌اند که برای آن دلایل گوناگونی می‌توان برشمرد. شاید مهم‌ترین دغدغه مسئله حفظ حریم خصوصی باشد که رفتارهای اعتمادساز پیام‌رسان‌ها در این موضوع اثرگذار است. پیام‌رسان‌های بومی اما اکنون چه می‌کنند و مشغول چه کاری هستند؟ مرکز ملی فضای مجازی می‌گوید پیام‌رسان‌های داخلی با حذف کاربران مشترک، حدود 20میلیون کاربر متمایز در پیام‌رسان‌های داخلی حساب کاربری دارند که حدودا یک‌چهارم این رقم به‌صورت ماهانه در پیام‌رسان‌ها فعال هستند.

پادوی سیاسی آمریکا را جدی نگیریم

فرهیختگان: در چهار دهه گذشته، تعاملات میان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای اروپایی در بسیاری از موارد تحت‌تاثیر سلطه آمریکا بر این کشورها قرار داشته است، در نتیجه این سلطه فکری_سیاسی رویکرد کشورهای اروپایی در مقابل ایران آن‌گونه که باید مستقل نبوده و در بزنگاه‌های مهم تاریخی و دیپلماتیک میان ایران و اتحادیه اروپا کشورهای عضو این قاره به جای اعمال سیاست‌های خود تنها مجری فرامین آمریکا در رابطه با ایران بوده‌اند. با وجود این، در برهه‌هایی از تاریخ پس از انقلاب دولت‌های مستقر در ایران با خوش‌بینی سیاست خارجه کشورهای اروپایی را از سیاست خارجه آمریکا مستقل قلمداد کرده و در عرصه ارتباطات دیپلماتیک، به‌دنبال تحقق استراتژی اروپای منهای آمریکا بودند، این استراتژی برای نخستین‌بار در دولت هاشمی مورد آزمایش قرار گرفت و بعد از هاشمی نیز خاتمی و روحانی هرکدام در دولت‌های خود به نحوی به‌دنبال پیاده‌سازی استراتژی اروپای منهای آمریکا در عرصه سیاست خارجه بودند، بررسی تجربه تاریخی عملکرد دولت‌های فوق در این رابطه بار دیگر گزاره وابستگی کشورهای اروپایی به آمریکا در مواجهه با ایران را ثابت می‌کند، وابستگی‌ای که از تجربه گفت‌وگوهای انتقادی دولت هاشمی تا تجربه برجام دولت روحانی استراتژی اروپای منهای آمریکا دولت‌های وقت ایران را به بن‌بست کشاند، اما با وجود این تجربه‌های تاریخی هنوز هم برخی دیپلمات‌های پیشین اصلاح‌طلب معتقدند می‌شود از استراتژی اروپای منهای آمریکا در عرصه سیاست خارجه بهره برد،

پشت پرده سرقت‌های هوشمند پایتخت

روزنامه شرق:می‌گویند مهدی چمران سرحال است و قبراق و سه هفته دیگر به صحن شورای شهر می‌آید. در نبود او جلسات شورا محدود شده است به گزارش شهردار و معاونانش در صحن و تذکرات طولانی اعضای شورای شهر تهران. روز گذشته گزارشی از آخرین وضعیت ترمینال شرق داده شد. پروژه‌ای که سال‌هاست رها شده و به گفته اعضای شورای شهر در سال 96 با پیشرفت 90 درصد به مدیریت شهری پنجم تحویل داده شده است.هرچند که مدیران آن دوره معتقد بودند که پیشرفت واقعی این پروژه حدود 76 درصد است و بعد از آن تلاش کردند این پروژه را از یک پروژه ترافیکی به یک پروژه فرهنگی و اجتماعی تغییر دهند؛ اما اعضای شورای شهر ششم معتقد بودند علت رهاشدگی و بی‌مهری به این پروژه این بوده که کلنگ آن را محمدباقر قالیباف به زمین زده است. یکی دیگر از اعضای شورای شهر نیز معتقد بود چون نیت خوبی در آن دوره وجود نداشت، توفیق خدمت هم پیدا نکردند.پرویز سروری، نایب‌رئیس شورای شهر تهران که این روزها ریاست صحن را بر‌عهده دارد، جلسه را با یادآوری حادثه شهردار ناحیه سه منطقه 19 آغاز کرد و گفت:‌ بحث حمله ناجوانمردانه به یکی از شهرداران ناحیه ۳ منطقه ۱۹ را داشتیم که نشان می‌دهد هدف‌گذاری شورا و شهرداری درست بوده و مبارزه با فساد هزینه دارد و حتما این هزینه را پرداخت می‌کنیم.

پایان ماه عسل خودروهای ایرانی

جام‌جم :واردات خودرو، فعلا ممنوع است مگر به‌ازای صادرات خودرو. بر اساس قانونی که البته هنوز ابلاغ نشده، اگر کسی بخواهد خودرویی وارد کند باید به میزان ارزش خودروی وارداتی، ماشین ایرانی را صادر کند. سؤال اصلی اینجاست که خودرو را باید دقیقا به کجا صادر کرد؟  تنها چند بازار اصلی برای خودروهای ایرانی وجود داشته و دارد که یکی از آنها عراق است. کشوری که در سال‌های نه‌چندان دور میزبان برخی خودروهای ایرانی مانند پراید، پژو پارس، ۴۰۵ و… بود اما این روزها دیگر علاقه‌ای به آن ندارد.از نظر عراقی‌ها، کیفیت و قیمت خودروی ایرانی دیگر جذابیتی برای مردم ندارد و کسانی که قصد خرید خودرو دارند، به‌راحتی می‌توانند خودروهای بهتری را صاحب شوند.یکی از فعالان بازار خودروی نجف می‌گوید: «تنها نکته مثبت برای حضور خودروهای ایرانی در بازار عراق،قیمت ارزان و مصرف سوخت پایین آن بود که البته با ورود خودروهای خارجی کم‌مصرف، این اقبال به‌شدت کاهش یافته است. در شرایط فعلی، عمده خودرو‌های ایرانی موجود در بازار عراق، خودروهای کارکرده است که قیمت آنها بین ۴۰۰۰ تا ۷۰۰۰ دلار متفاوت است مثلا خودروهای دست‌دوم پراید و پژو ۴۰۵ به ترتیب بین ۴۰۰۰ و ۶۰۰۰ دلار فروخته می‌شود.»برخلاف تصور عامه مردم در ایران مبنی بر صادرات خودروهای باکیفیت به عراق، عمده خودروهایی که وارد بازار می‌شود از کیفیت پایین‌تری نسبت به نمونه مشابه آن در بازار ایرانی برخوردار هستند. با وجود این کیفیت پایین، قیمت برخی خودروهای ایرانی در مقاطعی به ۱۲ هزار دلار نیز رسید.

اروپا محتاج توافق

وطن امروز: آمریکا و شرکایش تکاپوی خود برای آزمودن شانس مجدد در جهت گره‌گشایی از بن‌بست موجود در مذاکرات وین را افزایش داده‌اند؛ بن‌بستی که البته واشنگتن مسؤول مستقیم آن است.به گزارش «وطن‌امروز»، تلاش غربی‌ها برای سفر دوباره هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپایی به تهران برای شکستن قفل موجود گویا موثر واقع شده و تهران به ‌رغم عدم تمایل به چنین ملاقاتی بار دیگر حسن‌‌نیت از خود نشان داده و قرار است انریکه مورا این هفته به ایران سفر کند تا حامل پیامی به ایران و انتقال نقطه نظرات ایران به اعضای 1+4 باشد. پس از اینکه روز گذشته «استفانی لیختن‌اشتاین» خبرنگار اتریشی در توئیتی نوشت «انریکه مورا» معاون مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی روز سه‌شنبه به تهران سفر خواهد کرد و اضافه کرد مذاکره‌کننده ارشد اتحادیه اروپایی در مذاکرات هسته‌ای ایران، تا روز جمعه در ایران باقی خواهد ماند و با مقام‌های ارشد ایرانی گفت‌وگو خواهد کرد، پایگاه خبری نورنیوز تایید کرد «انریکه مورا» معاون مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی سه‌شنبه هفته جاری برای ادامه گفت‌وگو با مسؤولان جمهوری اسلامی ایران به تهران سفر خواهد کرد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.