چشم‌انداز 6.5 میلیارد یورویی تجارت ایران واتحادیه اروپا

سفیر فرانسه در تهران با اشاره به تمایل اتحادیه اروپا برای توسعه روابط تجاری با ایران براساس منافع متقابل، گفت: در حال حاضر تجارت اتحادیه اروپا و جمهوری اسلامی ایران به رقم قابل توجه پنج میلیارد یورو رسیده است.

به گزارش ایرنا از سازمان توسعه تجارت، «فیلیپ تیه بو» در مراسم افتتاحیه برگزاری دوره پیشرفته آموزش دیپلماسی تجاری با حضور مدرسانی از مرکز تجارت بین‌الملل (ITC) که با همکاری سازمان توسعه تجارت ایران و با مشارکت وزارت امورخارجه و ‌همکاری با مرکز بین‌المللی تجارت ITC-International Trade Center (نهاد وابسته به سازمان ملل – آنکتاد – و سازمان جهانی تجارت) برگزار شد، اظهار داشت: در سال گذشته حدود ۲۰ درصد واردات ایران از اتحادیه اروپا انجام شده و حجم تجارت بین دو طرف به حدود پنج میلیارد یورو افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: اگر کشورهای دیگری که عضو اتحادیه اروپا نیستند به این فهرست اضافه شود، تجارت بین ‌ایران با کشورهای اروپایی به حدود ۶.۵ میلیارد یورو می‌رسد.

‌سفیر فرانسه در تهران با بیان اینکه اتحادیه اروپا بزرگ‌ترین بازیگر در حوزه کمک به تجارت کشورها و تنظیم روابط تجاری با کشورهای جهان است، تصریح‌کرد: اتحادیه اروپا متعهد به روابط تجاری و اقتصادی مناسب با ایران است و با تامین مالی که انجام داده، مبلغ هشت میلیون یورو به این پروژه اختصاص داده است.

‌وی با اشاره به تدوین استراتژی ملی صادرات توسط سازمان توسعه تجارت در همکاری با مرکز بین‌المللی تجارت، خاطرنشان‌کرد: این اتحادیه همچنین به‌منظور تداوم روند صادرات آبزیان از ‌ ایران، نسبت به تجهیز آزمایشگاه مربوط به محموله‌های صادراتی در ایران و فراهم شدن امکان ‌سنجش محموله‌های صادراتی به اروپا کمک کرده است.

تیه بو تاکید کرد: به‌تازگی اتحادیه اروپا استراتژی همکاری هفت ساله با جمهوری اسلامی ایران را اعلام کرده و مبتنی بر این استراتژی، ۸۷ میلیون یورو به مجموعه پروژه‌های مختلف در ایران اختصاص داده شده که هفت میلیون یورو از این مبلغ به پروژه‌ همکاری در حوزه تجارت اختصاص پیدا کرده است.

وی در پایان با ابراز امیدواری نسبت به روند مذاکرات و احیای برجام، گفت: اتحادیه اروپا فعالانه در مذاکرات برجام حضور داشته و امیدوار به افزایش همکاری‌های تجاری با رفع تحریم‌هاست.

«سید احمدرضا علائی طباطبایی»‌ ،معاون توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت ایران‌ نیز فعالیت‌های تعریف شده در چارچوب این پروژه را واجد اهمیت دانست و با اشاره به عزم جدی سازمان توسعه تجارت در این زمینه، خواستار انعطاف این پروژه برای پوشش حداکثری به نیازهای بخش خصوصی شد.

به‌ گفته وی، در چارچوب استراتژی ملی صادرات که در همکاری با ITC و با حضور و مشارکت ۴۰۰ نفر از فعالان بخش خصوصی و دولتی انجام شده،  ۳۵۹ فعالیت در نظر گرفته شده که در طول چهار سال آتی توسط سازمان توسعه تجارت و وزارتخانه‌های ذی‌ربط در همکاری با مرکز بین‌المللی تجارت اجرایی خواهد شد.

«سیدجلال‌الدین علوی سبزواری»،‌ مدیرکل همکاری‌های اقتصادی چندجانبه و بین‌المللی وزارت امور خارجه نیز ضمن تشکر از برگزارکنندگان این رویداد، بر حمایت وزارت امور خارجه از پروژه همکاری بین جمهوری اسلامی ایران و مرکز بین‌المللی تجارت تاکید کرد و حضور همکاران وزارت امور خارجه در این رویداد را نشانه عزم جدی این وزارتخانه برای ارتقای تجارت خارجی دانست.

وی با اشاره به سابقه مذاکرات بین اتحادیه اروپا و جمهوری اسلامی ایران برای عقد موافقت‌نامه همکاری اقتصادی ابراز امیدواری کرد این مذاکرات در آینده نزدیک مجدد آغاز و امکان ارتقای سطح همکاری‌های اتحادیه اروپا و ایران به سطح توافق‌های تجاری فراهم شود.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.