چرا تهران نه؟

شهرام شهیدی

– در روزی که همایون شجریان خبر محل خاکسپاری استاد شجریان در طوس را به مردم می‌داد، صدای کسی شنیده شد که فریاد زد: «چرا تهران نه؟» همه فکر می‌کردند این تنها باری در تاریخ است که یک «نخود هر ‌آش» چنین جمله‌ای می‌گوید اما همه می‌دانیم که این رویه همیشه در طول تاریخ در جریان بوده و باز هم تکرار خواهد شد. راستش این را گفتم که عرض کنم تقریبا همه مشکلات ما در این کشور از همین آدم‌هایی است که بی‌موقع و در مکان نامناسب سخن می‌گویند. این‌همه هم که درس زاغ و روباه را در کتاب‌های درسی چاپ می‌کنند، انگار نه انگار. نمی‌دانم چرا این دوستان یاد نمی‌گیرند که برای از دست‌ندادن پنیرشان باید دهان را مقابل روباه بسته نگه دارند. مثلا من شنیده‌ام- و البته راست و دروغش گردن راوی- که چهار‌سال پیش درحین مناظره انتخاباتی دونالد ترامپ با هیلاری کلینتون، یکی به ترامپ گفته تو اگر انتخاب شوی، دمار از روزگار بورس آمریکا درمی‌آوری؟ بعد یکی که مطمئنا نخود توی دهانش خیس نمی‌خورده، از بین تماشاچیان مناظره فریاد زده: «چرا تهران نه؟» و همین شد که این مرد همه کارهایش را گذاشت زمین تا در این چهار‌سال بتواند بورس تهران را فلان کند.

– و یکی از رکوردهایی که ترامپ این روزها درحال شکستن آن است، متراژ عصب‌های منهدم‌شده یا آسیب‌دیده توسط اوست. عصب‌هایی که بر اثر هجوم سخنان ترامپ به مغز و روان به این روز درآمده‌اند. این‌طور که دانشمندان مطرح کرده‌اند، هر انسان  50‌هزار کیلومتر رشته عصبی در بدنش دارد. به ‌زودی و با توجه به تعداد آدم‌هایی که ترامپ در سراسر جهان، از ایران و چین گرفته تا فرانسه و کانادا و مکزیک، روی مخ آنها و در واقع روی رشته‌های عصبی‌شان رژه رفته و می‌رود، می‌توان اسم ترامپ را در کتاب رکوردهای گینس ثبت کرد. پنج‌هزار کیلومتر ضربدر میلیون‌ها نفر آدم، عدد وحشتناکی است.

– ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان هم گفت: «گروه طالبان برای پیروزی ترامپ در انتخابات آمریکا دعا می‌کنند. من با شنیدن این خبر یاد این لطیفه از ملانصرالدین افتادم. می‌گویند یک روز افسار الاغ ملا را دزدیدند. ملا با هر جان‌کندنی بود، الاغ را بدون افسار سمت خانه هدایت کرد. چند روز بعد وقتی در بازار شهر می‌گشت، افسار الاغ خودش را در سر الاغ دیگری دید.» قدری به آن نگاه کرد و گفت: «عجیب است. سر این الاغ مال من است اما تنش مال من نیست!» حالا حکایت سر طالبان و تن ترامپ است.

– و جالب اینکه دقایقی پس از انتشار خبر دعای طالبان برای پیروزی ترامپ، گروه طالبان هرگونه علاقه‌مندی به پیروزی ترامپ در انتخابات آمریکا را تکذیب کرد. ادبیات این سرزمین برای هر اتفاقی در آینده شعری پیش‌بینی کرده است. ماجرای قهر و آشتی طالبان و ترامپ مرا یاد این شعر انداخت «من رشته ‌ی محبت تو پاره می‌کنم/ شاید گره خورده به تو نزدیکتر شوم»

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.