کارنامه6 ماهه/نقش پررنگ هلال‌احمر ایران در فدراسیون بین‌المللی

گزارش دکتر کولیوند در مجمع عمومی جمعیت هلال‌احمر

رئیس جمعیت هلال‌احمر با ارایه گزارشی از عملکرد جمعیت در حوزه بین‌الملل گفت: «اکنون ما در تصمیم‌گیری‌ها به‌خصوص هیأت حاکمه فدراسیون بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر نقش فعال داریم.»

در چهارمین نشست از پنجمین دوره مجمع عمومی جمعیت هلال‌احمر با دستور کار بررسی و رأی‌گیری برای تصویب بودجه سال ۱۴۰۱ جمعیت برگزار شد، پیش از استماع نطق مخالفان و موافقان و آغاز رأی‌گیری، دکتر پیرحسین کولیوند گزارشی از اقدامات خود و همکارانش در چند ماه گذشته را ارایه کرد.

رئیس جمعیت هلال‌احمر ضمن اعلام نتیجه‌بخش‌بودن رایزنی‌های خود و مدیران بودجه و مالی این جمعیت با دولت و مجلس، ابراز امیدواری کرد که لایحه بودجه پیشنهادی می‌تواند به تحقق اعتبارات تخصیصی در بودجه عمومی کشور اعتماد کند.

دکتر کولیوند تاکید کرد: «اگرچه بودجه پیشنهادی برای تامین نیازهای جمعیت هلال‌احمر بسیار کمتر از نیازهای ما برای اجرای برنامه‌های بشردوستانه و اقدامات امدادونجات است، اما هم در لایحه بودجه کشور در دولت و هم پس از تصویب آن در مجلس سهم هلال‌احمر نسبت به گذشته را افزایش دادیم.»

رئیس جمعیت هلال‌احمر در چهارمین نشست پنجمین دوره مجمع عمومی این جمعیت گفت: «برای اولین بار در سال‌های گذشته است که در اردیبهشت ماه بودجه جمعیت را برای تصویب تقدیم مجمع عمومی می‌کنیم. در سال‌های گذشته این اتفاق با تاخیر طولانی اتفاق افتاده است.»

کولیوند افزود: «خوشبختانه با حمایت ریاست محترم جمهوری و نمایندگان مجلس، حتی بندها و تبصره‌هایی اضافه شد که ان‌شاءالله در بودجه سال‌های بعد نیز به اصطلاح پا می‌گیرد.»

رایزنی برای استقرار نماینده هلال‌احمر ایران در فدراسیون و دفتر منطقه منا

رئیس جمعیت هلال‌احمر همچنین در ارایه گزارشی از عملکرد جمعیت در حوزه بین‌الملل گفت: «اکنون ما در تصمیم‌گیری‌ها به‌خصوص هیأت حاکمه فدراسیون نقش فعال داریم و درخواست کردیم که در دفتر  منطقه‌ای فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های ملی در خاورمیانه و شمال آفریقا (منا ) مستقر در بیروت و در مقر اصلی این فدراسیون در ژنو نماینده داشته باشیم.»

دکتر کولیوند شرکت معاون اجرایی رئیس‌جمهوری و تعدادی از وزرا و به‌ویژه حضور پررنگ مدیران و روسای نهادهای بین‌المللی بشردوستانه و همچنین روسای جمعیت‌های ملی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر آن هم در روز جهانی صلیب‌سرخ را که هر کشور برنامه‌های متنوعی دارد، به معنی اهمیت هلال‌احمر ایران و فعالیت‌های آن‌ برای مدیران نهضت جهانی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر در دنیا دانست.

به گفته دکتر کولیوند در حاشیه مراسم دیروز که در سالن اجلاس سران برگزار شد؛ تفاهم‌نامه‌هایی با چند جمعیت صلیب‌سرخ و هلال‌احمر امضا شد.

رئیس جمعیت هلال‌احمر به حمایت رئیس فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های ملی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر اشاره کرد و گفت: «فرانچسکو روکا در کنفرانس خبری عصر دیروز  به صراحت گفت که هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران جزو پنج جمعیت بزرگ، مهم و فعال دنیاست.»

او افزود: «هیأت حاکمه فدراسیون جمعیت‌های ملی برای نخستین‌بار جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران را در برگزاری مجمع عمومی ۲۰۲۲ این فدراسیون در ژنو به عنوان رئیس کمیته پیش‌نویس انتخاب کرده است.»

تعیین بودجه برای نوسازی و بهسازی ناوگان امدادی

دکتر کولیوند درباره پیشرفت برنامه‌های جمعیت هلال‌احمر به اعضای مجمع عمومی گزارش داد: «در روز حضور من در ریاست جمعیت، انبارها امدادی امکانات کافی نداشت. در سیل‌های آخر سال۱۴۰۰ به سختی امکانات فراهم شد. اما توانستیم با ارتباط تنگاتنگ با دولت این مشکل را حل کنیم و با تامین بودجه اقلام لازم را تامین و در انبارها تجهیز کنیم.»

رئیس جمعیت هلال‌احمر در  مورد امکانات خودرویی و لجستیکی گفت: «لجستیک ما فرسوده است. خودروهای ما قابل استفاده نیست و اکنون توانستیم ۵۰۰ خودروی جدید تهیه کنیم که در استان‌ها توزیع خواهد شد.»

دکتر کولیوند افزود: «برای خرید خودروی امدادی و آمبولانس بودجه‌ای در نظر گرفتیم و یک تیم کارشناسی در حال رسیدگی به درخواست تولیدکنندگان خارجی خودروهای نجات و آمبولانس است. حتی شرکت‌هایی قول ورود خط تولید به ایران را داده‌اند.»

رئیس جمعیت هلال‌احمر تبدیل وضعیت داوطلبان درجه ایثار را کار بسیار مهمی دانست و گفت: «موضوع استخدام را از طریق نمایندگان مجلس و همچنین سازمان امور استخدامی پیگیر هستیم.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.