دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد: کُند شدن توسعه جهانی به دلیل جنگ اوکراین

گوترش گفت بحران غذایی، انرژی و مالی ناشی از جنگ اوکراین پیشرفت را برای همه کاهش می‌دهد

دبیرکل سازمان ملل روز دوشنبه به وقت محلی در نشست مجازی گروه دوستان ابتکار توسعه جهانی برای اجرای سریع دستور کار ۲۰۳۰ افزود: ما به سرعت در حال نزدیک شدن به نیمه زمان باقی مانده برای رسیدن به اهداف توسعه پایدار هستیم. پیشرفت در خطر است.

به گزارش ایسنا، گوترش تصریح کرد: همه گیری کرونا، بهبود اقتصادی شکننده و ناهموار جهانی و تغییرات اقلیمی و درگیری‌ها، ما را از رسیدن به اهداف دور می‌کنند. ما شاهد این نتایج پیرامون خود هستیم.

دبیر کل سازمان ملل هشدار داد: فقر و گرسنگی، نابرابری در داخل و بین کشورها، محرومیت بیشتر از حقوق اولیه بشر از جمله برای دختران و زنان، که هنوز به ناحق از مدارس، مراکز قدرت و اتاق‌های مدیریت تجارت محروم هستند و توزیع شرم آور و نابرابر واکسن‌های کرونا از جمله این نتایج هستند.

گوترش ادامه داد: تعهدات برای دستیابی به هدف ۱.۵ درجه گرمایش جهانی کافی نیست و کشورها به دلیل بدهی‌های گسترده، تورم و سیستم مالی جهانی که علیه فقرا تنظیم شده است، قادر به سرمایه گذاری در توسعه نیستند.

دبیرکل سازمان ملل با تاکید بر اینکه ما باید بهتر از این عمل کنیم و می‌توانیم بهتر عمل کنیم، ابراز امیدواری کرد مذاکرات از طریق طرح توسعه جهانی بتواند پیشرفت و توسعه در همه کشورها را محقق سازد.

سازمان ملل پیش از این، هشدار داد که اگر بنادر اوکراین که به دلیل جنگ بسته شده اند، بازگشایی نشوند، میلیون‌ها نفر در جهان با خطر گرسنگی مواجه خواهند شد.

اوکراین یکی از سه صادرکننده بزرگ غلات در جهان است که به عنوان «سبد نان اروپا» شناخته می‌شود. پس از آغاز جنگ در این کشور، بنادر اوکراین در دریای سیاه مسدود شده و میلیون‌ها تن غلات در سیلوهای این کشور باقی مانده است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.