مسلط مصمم با اراده/ نوزاد 50 ميليون تومان/ خلع سلاح پرستاران / حق اعتراض، مرز اعتراض

مرور روزنامه‌های صبح کشور

روزنامه های امروز به بررسي رتبه‌بنــــدي معلمان در کميسيون تخصصي دولت ، سفر «انریکه مورا» هماهنگ کننده مذاکرات وین و نیز فرستاده ویژه اتحادیه اروپا به تهران ، شاخص مدیران خرید (تعدیل فصلی نشده) برای کل اقتصاد ایران ، قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری ، کوچ ثروتمندان از آمریکا ، طرح دوفوریتی کنترل و ساماندهی اجاره‌بهای املاک مسکونی در مجلس ، جبهه رسانه‌ای غربی و… پرداخته بودند

امروز گفته های رهبر معظم انقلاب در ديدار با کارگران و پنجمین گفت‌وگوی زنده تلویزیونی رئیسی با مردم در صدر توجه و تحلیل مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به بررسي رتبه‌بنــــدي معلمان در کميسيون تخصصي دولت ، سفر «انریکه مورا» هماهنگ کننده مذاکرات وین و نیز فرستاده ویژه اتحادیه اروپا به تهران ، شاخص مدیران خرید (تعدیل فصلی نشده) برای کل اقتصاد ایران ، قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری ، کوچ ثروتمندان از آمریکا ، طرح دوفوریتی کنترل و ساماندهی اجاره‌بهای املاک مسکونی در مجلس ، جبهه رسانه‌ای غربی و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

گام اصلي براي معلمان؛ آغاز رتبه بندي

روزنامه آرمان ملی:بررسي رتبه‌بنــــدي معلمان در کميسيون تخصصي دولت از دوشنبه (19 ارديبهشت) آغاز شد. يوسف نوري اظهار کرد: اکنون که دولت انقلابي روي کار آمده است با وجود آنکه آيين‌نامه رتبه‌بندي معلمان به صورت ناقص در اواخر دولت قبل تدوين شده بود اما اجراي رتبه‌بندي مورد توجه قرار گرفت. وي با بيان اينکه آيين‌نامه رتبه‌بندي معلمان، نخستين آيين‌نامه‌اي است که با معلمان به اشتراک گذاشته مي‌شود، تصريح کرد: معلمان براساس اين آيين‌نامه رتبه‌بندي که سياست تشويقي هم براي آن داريم، بايد صلاحيت عمومي و تخصصي را دارا باشند. احکام رتبه‌بندي معلمان از 31 شهريورماه 1400 در نظر گرفته مي‌شود و اعتبار 38 هزار ميليارد تومان براي آن در نظر گرفته شده است.

ماموریت ویژه انریکه مورا

روزنامه ابتکار:اخبار رسمی، آگاهی‌های اندکی را درباره سفر «انریکه مورا» هماهنگ کننده مذاکرات وین و نیز فرستاده ویژه اتحادیه اروپا به تهران در اختیار افکار عمومی قرار می‌دهد.به نظر می‌رسد هم طرف اروپایی و هم ایرانی، تمایل چندانی برای ارائه گزارش‌هایی بیش از آنچه درباره این سفر گفته‌اند را ندارند. آیا این امر ناشی از اهمیت آن چیزی است که قرار است مورا با خود به تهران بیاورد؟ یا همان‌گونه که سخنگوی وزارت امورخارجه با استقبال سرد از سفر مورا گفته؛ این سفر حامل پیام جدیدی برای تهران نیست؟«جوزف بورل» سفر مورا را به تهران، آخرین بخت آزمایی و یا تیر در ترکش برای دادن شوک به جسم در کما رفته «برجام» خوانده است. مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امیدوار است که فرستاده ویژه او و به تبع آن تروئیکای اروپایی، بتواند در اقامت چند روزه‌اش در تهران و ارائه پیشنهاد‌های بینابین، مقام‌های ایرانی را برای قبول توافق و به نتیجه رساندن مذاکرات کشدار وین بر سر احیای برجام ترغیب کند. این در حالی است که سخنگوی وزارت امور خارجه با تقلیل جایگاه کارکردی انریکه مورا گفته‌است:کارفعلی‌و ویژه‌ آقای مورا انتقال پیام میان ما با ایالات‌متحده است.

نوزاد 50 ميليون تومان

روزنامه اعتماد:«چند ماه پيش بالاخره خبري كه منتظرش بودم را شنيدم؛ پزشك زناني كه سال‌هاست بيمار او هستم با من تماس گرفت و گفت همان‌طوري كه گفته بودي يك جنين برايت پيدا كرده‌ام. مادرش نمي‌تواند بچه را نگه دارد، از طرفي نمي‌خواهد او را سقط كند. مي‌خواهد فرزندش را به يك خانواده مطمئن واگذار كند. از شوق نمي‌دانستم چه بگويم.» اينها گفته‌هاي ياسمين، زني ۳۵ ساله است كه به دليل مشكلات ژنتيكي نمي‌تواند بچه‌دار شود. شوق مادر شدن او را به سمت حضانت كشانده و قصد دارد فرزند يا فرزنداني را به سرپرستي بگيرد و براي رسيدن به اين هدف دست به هركاري مي‌زند. او و خانواده‌اش چندباري تجربه خريدن جنين را از سر گذرانده‌اند و هر بار به دليلي كار به سرانجام نرسيد.  ياسمين در گفت‌وگو با «اعتماد»، از سال‌هايي مي‌گويد كه براي رسيدن به فرزند، از سر گذرانده‌ است. او و همسرش راه‌هاي زيادي را براي مادر و پدر شدن امتحان كرده‌اند. حالا زني كه نمي‌تواند فرزندش را نگه دارد، شايد ناجي زندگي ياسمين و رامين باشد. او در ادامه مي‌گويد: «وقتي پزشكم گفت اين خانم دنبال اين است كه حضانت دخترش را به يك خانواده واگذار كند، دوباره اميد در من زنده شد. ظاهرا اين خانم با كسي در عقد موقت بوده و فرزند ايجاد شده از نظر شرعي حلال است و به همين دليل نمي‌خواست بچه دوماهه‌اش را بكشد. پزشكم مي‌گفت

مسلط مصمم با اراده

ایران: آیت‌الله رئیسی شامگاه دیشب در پنجمین گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با مردم در ابتدای سخنان خود، یکی از نخستین مسائل پیش روی دولت در آغاز کار دولت را مسأله کرونا و مسأله حفظ جان مردم دانست و افزود: این مسأله یکی از دغدغه‌های جدی مردم بود زیرا روزانه در کشور 700 خانواده داغدار می‌‌شدند.رئیس جمهور با بیان اینکه در همین رابطه، مسأله دیگر تهیه واکسن، یا تأمین ارز اختصاصی تهیه آن بود و در ادامه، مسأله تزریق واکسن نیز مطرح بود، اضافه کرد: اما با مدیریتی که انجام شد، با دیپلماسی فعال دولت و با مشارکت جدی مردم، امروز ما در شرایطی هستیم که از شرایطی که روزانه 700 خانواده داغدار می‌‌شدند، به 7 مورد فوتی ناشی از کرونا رسیدیم که این امر هم ناشی از لطف خداوند و نیز مشارکت جدی مردم در این زمینه است.آیـــــت‌الله رئیســــی، بـــازگشــــایی دانشگاه‌ها و مــــدارس را از دیگر جلوه‌های ارزشمند مشارکت مردم دانست و با قدردانی از همراهی و همـــــکاری اســـــــاتید دانشــــگاه‌ها، دانشجویان، معلمان و مدیران، اضافه کرد: فعال شدن سفرهای نوروزی و فعال شدن فضای کسب و کار مردم همه از برکاتی است که خداوند در راستای صیانت از جان مردم و حفظ سلامت آنان عطا کرده، ضمن اینکه مسئولان باید تلاش کنند صیانت از جان مردم ارتقا پیدا کرده و روز به روز وضعیت بهتر شود.

ترکش‌های تورم بر بدنه تولید

روزنامه تجارت: اطلاعات منتشر شده از شامخ فروردین‌ماه حاکی از این است که تحت تأثیر کاهش قدرت خرید تقاضا و افزایش هزینه‌های تولید، شاخص مدیران خرید اقتصاد ایران در فروردین 1401 تا 37.49 واحد سقوط کرده که کمترین رقم در 2 سال اخیر است. شاخص مدیران خرید (تعدیل فصلی نشده) برای کل اقتصاد ایران در فروردین ۳۷,۴۹ به دست آمده و شاخص کل به کمترین نرخ ۲۴ ماهه اخیر از فروردین ۱۳۹۹ رسیده است. البته مقدار کاهشی شامخ در فروردین‌ماه هرسال به دلیل تعطیلات گسترده در نخستین ماه سال و رکود فعالیت‌ها دور از انتظار نبوده است.طبق نظرسنجی انجام شده از بنگاه‌های اقتصادی کشور، شاخص مدیران خرید (تعدیل فصلی نشده) برای کل اقتصاد ایران در فروردین ۳۷,۴۹ به دست آمده و شاخص کل به کمترین نرخ ۲۴ ماهه اخیر از فروردین ۱۳۹۹ رسیده است. همان‌طور که انتظار می‌رفت شاخص تعدیل فصلی نشده طبق روال فروردین سال‌های گذشته به یکی از کمترین مقادیر خود رسیده و در مقایسه با فروردین ۱۴۰۰ (۳۹.۶۵) نیز اندکی کمتر شده است. در این ماه به‌غیراز میزان استخدام و به‌کارگیری نیروی انسانی سایر مؤلفه‌های اصلی زیر ۵۰ ثبت شده‌اند. این شاخص نیز علیرغم کاهش در بخش صنعت و ساختمان، در بخش خدمات و کشاورزی اندکی افزایش داشته است.

تغییر مؤلفه‌های مؤثر بر روند مذاکرات هسته‌ای

روزنامه جوان:سفر انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین به ایران را رسانه‌ها با توجه به نقش اتحادیه اروپا درزمینه مبادله دیدگاه‌های تهران و واشنگتن، گام جدیدی برای رایزنی‌های پیرامون موضوعات اندک، ولی مهم باقی‌مانده در عرصه مذاکرات هسته‌ای ارزیابی کرده‌اند. جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در گفت‌وگویی با روزنامه فایننشال‌تایمز مطرح کرد به دنبال «یک‌راه‌حل میانه» برای شکستن بن‌بست مذاکرات وین است که خطر بی‌نتیجه گذاشتن تلاش‌های بیش از یک‌ساله اتحادیه اروپا را برای انجام دادن یک توافق در بردارد. فارین پالیسی هم در آستانه این سفر آن را در راستای شکست بن‌بست در مذاکرات هسته‌ای قلمداد می‌کند.چالش یا به تعبیر غربی‌ها بن‌بست درروند مذاکرات هسته‌ای در ماه‌های اخیر آنگاه به اوج خود رسید که طرف غربی با هدایت صهیونیست‌ها و با تصور به تسلیم کشاندن مردم ایران در راستای فزون‌خواهی‌های امریکا با طرح دوگانه سپاه و مردم تلاش کرده بودند به‌زعم خود ایران را وادار به عقب‌نشینی از مطالبات اصلی خود درروند مذاکرات هسته‌ای کنند که به‌رغم تلاش گسترده توفیقی نیافتند و به همین دلیل به نظر می‌آید سفر جدید آقای مورا باید قبل از ایران به امریکا صورت می‌گرفت، چراکه این امریکاست که قدرت تصمیم‌گیری برای ر‌هایی از حماقت ترامپ برای خروج از برجام را ندارد، چراکه نه بایدن قدرت تصمیم‌گیری دارد و نه چالش درونی امریکا و به‌ویژه مصوبه اخیر کنگره در مورد تحریم قدرت پهپادی ایران نشان می‌دهد که سلطه صهیونیست‌ها بر نظام تصمیم‌سازی امریکایی‌ها شدت یافته و قدرت ابتکار عمل را از کاخ سفید سلب کرده است.

اجرای قانون یا خلع سلاح پرستاران؟

روزنامه خراسان: با پیگیری‌های چندین ساله پرستاران، قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری بالاخره پس از  15سال اجرایی و تعرفه‌های آن نیز در هیئت دولت تصویب شد؛ اتفاقی که به نظر می‌رسید رضایت جامعه پرستاران را به همراه داشته باشد اما موجب گلایه‌های آن‌ها شده است. دبیر کل خانه پرستار: قانون را دفن و پرستاران را خلع سلاح کردند محمد شریفی مقدم، دبیرکل خانه پرستار ایران، دراین‌باره به خراسان می‌گوید: آن‌چه هم‌اکنون در شرف اجراست، اصلا تناسبی با قانون مصوب سال 86 ندارد و ما به هیچ‌وجه ساز و کار تعرفه‌گذاری مصوب را درست نمی‌دانیم. او می‌افزاید: همان‌طور که قبل از سال جدید هم هشدار داده بودیم، پیش‌بینی می‌کردیم که صحبت‌های مطرح شده درباره اجرای این قانون صرفا یک اقدام نمایشی باشد. شریفی مقدم ادامه می‌دهد: ما معتقدیم این شیوه اجرای قانون، به نوعی دفن‌کردن آن است و برخی دست‌های پشت پرده فقط قصد داشتند با این کار، پرستاران را خلع سلاح کنند تا دیگر درباره قانون تعرفه‌گذاری مطالبه‌ای نداشته باشند.

افزایش 300 درصدی کوچ ثروتمندان از آمریکا

روزنامه کيهان: «تازه‌ترین‌ترین آمارها نشان می‌دهد درصد خانواده‌های ثروتمند آمریکایی که به دنبال دریافت ویزای خارجی هستند، افزایش چشمگیری یافته و به بیش از 300 درصد رسیده است.» این گوشه‌ای از گزارش نشریه آمریکایی «فوربس» از وضعیتی است که ترس از بیماری‌های همه گیر، طوفان و بحران‌های آب و هوایی بر این کشور حاکم کرده است. آمار و ارقام‌هایی که شرکت‌های مهاجرتی آمریکا این روزها منتشر می‌کنند، با آمار و ارقام‌های سابق این شرکت‌ها، تفاوت چشمگیری نشان می‌دهد. وقوع برخی تحولات مثل شیوع گسترده بیماری‌های همه گیر ثروتمندان این کشور را به فکر مهاجرت از کشوری ‌انداخته که خود میزبان مهاجران زیادی بوده است. طبق اعلام این شرکت‌ها، شمار خانواده‌های ثروتمند آمریکایی که به دنبال دریافت شهروندی یا اقامت کشورهای دیگر هستند، طی سه سال گذشته «افزایش چشمگیر» داشته است. براساس این گزارش، خانواده‌های ثروتمند آمریکایی، کارآفرینان و سلبریتی‌ها، به دلیل شیوع کرونا، تغییرات آب و هوایی و بحران‌های سیاسی، به دنبال دریافت گذرنامه دوم در قالب «طرح بی» هستند.  به گزارش تسنیم براساس اعلام نشریه فوربس، دهها کشور با ارائه گذرنامه طلایی و ویزا برای خارجی‌های مرفه، اقدام به اعطای شهروندی یا اقامت در ازای سرمایه‌گذاری در کشورشان می‌کنند.

دست‌های خالی مورا

روزنامه وطن امروز: سخنگوی وزارت امور خارجه با رد به بن‌بست رسیدن مذاکرات وین گفت:‌ آمریکا قرار نیست هدیه‌ای به ایران بدهد، حقوقی از ملت ایران ضایع کرده و از جیب ملت چیزهایی برداشته که باید بازگرداند.  سعید خطیب‌زاده در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره سفر «انریکه مورا» معاون مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی و هماهنگ‌کننده گفت‌وگوها در وین به تهران گفت:‌ مذاکرات جمهوری اسلامی ایران و ۱+۴ از یک طرف و آمریکا در وین، تا امروز بدون وقفه ادامه داشته است. مکثی برای حضور در وین رخ داده ولی رد و بدل پیام‌ها از طریق هماهنگ‌کننده گفت‌وگوها در حال انجام است. سفر مورا بعد از تماس تلفنی امیرعبداللهیان و بورل انجام می‌شود و به این معنا نیست که بعد از وقفه‌ای ایشان با پیام جدیدی می‌آید. پیام‌ها به صورت مستمر بین ایران و آمریکا از طریق اتحادیه اروپایی در حال رد و بدل شدن است. سخنگوی دستگاه دیپلماسی بیان کرد: البته لازم بود با توجه به پیشنهاد بورل و استقبال امیرعبداللهیان، دیداری حضوری و رایزنی‌هایی در تهران انجام شود. مورا با آقای باقری، مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران ملاقاتی خواهد داشت. البته دستورکار گفت‌وگوها در تهران تقریبا روشن است.

از سیسمونی تا نان کوپنی

شرق:دولت سیزدهم بسیار زودتر از زمانی که تصور می‌شد با کاهش اعتماد مردم مواجه شد. اینکه چه عواملی این شرایط را سبب شد، نیازمند تحلیلی جداگانه در فرصتی دیگر است. گرانی‌های افسارگسیخته و اعتراضات مردمی که هر روز سفره‌هایشان کوچک‌تر می‌شود که اکنون به خطبه‌های ائمه جمعه و حامیان دولت نیز رسیده نتیجه ناکارآمدی در سامان‌دهی ضروری‌ترین مایحتاج مردم است. در صورت ادامه وضعیت نابسامان اقتصادی کشور با چالشی روبه‌رو خواهد شد. اشتباه رئیس دولت سیزدهم آن بود که بی‌توجه به واقعیت‌های حاکم بر شرایط کشور، در چند هفته مبارزات انتخاباتی و مناظره‌ها وعده‌هایی داد که پس از گذشت ۹ ماه نه‌تنها محقق نشد بلکه کشور را در شرایطی قرار داد که در صورت ادامه و عدم علاج فوری، تصویری خوشایند را برای روزها و ماه‌های پیش‌رو ترسیم نمی‌کند. یاد کیومرث صابری و هفته‌نامه گل‌آقایش بخیر. روی جلد یکی از شماره‌ها، دکتر حبیبی، معاون اول و سوژه همیشگی، از گل‌آقا سؤال می‌کند «احوالت چطوره؟» پاسخ گل‌آقای دیشلمه بسیار عمیق و پر‌مفهوم است: «الحمدالله از فردا بهترم». جنگ پدیده شومی است که آوارگی، فقر و قحطی ظاهرا جزئی لاینفک از آن است. جای دور نرویم و نیازی به نقب‌زدن به تاریخ جنگ‌های دنیا و شرایط قحطی در جنگ جهانی دوم در کشورمان نیست. وضعیت اوکراین پس از دو ماه از تجاوز روسیه پیش‌روی ما قرار دارد؛

گروه نجات بازار اجاره

همشهری:با ثبت طرح دوفوریتی کنترل و ساماندهی اجاره‌بهای املاک مسکونی در مجلس، یک عضو دیگر به تیم نجات بازار اجاره اضافه شد؛ اما همچنان اصرار سیاستگذاران برای اختراع دوباره چرخ و بی‌توجهی به تجربیات موفق نظام اجاره‌داری دنیا، مسئله‌ای است که خوش‌بینی به موفقیت آنها را کمرنگ می‌کند.به گزارش همشهری، بازارهای مسکن و اجاره ایران به‌دلیل نبود پایگاه اطلاعاتی جامع و شفاف درگیر وضعیتی شده که حتی در آزادترین اقتصادهای دنیا نیز مسبوق به سابقه نیست. در این میان، نبود عزم جدی برای ارتقا یا تغییر روابط موجر و مستأجر، شرایط بازار اجاره به‌طور کامل علیه مستأجران شده و هزینه این اتفاق هرساله از جیب خانوارهای مستأجر پرداخت می‌شود؛ به‌گونه‌ای که طبق آمارهای رسمی، سهم هزینه مسکن در سبد هزینه خانوارهای ایرانی به‌طور میانگین به ۱.۷ برابر اتحادیه اروپا و منطقه یورو رسیده است.

حق اعتراض، مرز اعتراض

فرهیختگان:سر برآوردن انقلاب اسلامی در بحبوحه نزاع‌‌های جنگ سردی با هدف ایجاد یک تمدن و از بین بردن نظم دوقطبی جهان جدید رویکردی بود که امام خمینی(ره) با اتخاذ آن به جهانیان اعلام داشت انقلاب ایران به هیچ‌یک از دو اردوگاه شرق و غرب تعلق نداشته و انقلابی برآمده از خواست مردم و مبتنی‌بر آموزه‌های اسلامی است. از آنجا که طی تاریخ ایران با جبهه استعمار غربی اصطکاک بیشتری داشته رویکرد ضدغربی انقلاب اسلامی نیز نمود عینی بیشتری پیدا کرده است. جبهه رسانه‌ای غربی نیز به همین جهت برای کم‌ارزش جلوه دادن انقلاب اسلامی سعی داشته رویکردهای چپ‌گرایانه و ارزش‌های مادی را به‌عنوان ریشه‌های شکل‌گیری انقلاب معرفی کند. فهم غلط قدرت‌های استکباری از ریشه‌های انقلاب اسلامی این طمع را در نظام سیاستگذاری آنها به وجود آورده تا با برافروختن اعتراضات معیشتی -که غالبا قشر‌های مستضعف را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد- فضای این اعتراضات را با رویای براندازی نظام جمهوری اسلامی به اغتشاش تبدیل کنند و کارگران را به‌عنوان نماد این اعتراضات در مقابل نظام اسلامی قرار دهند. این رویکرد اما همان‌طور که رهبر انقلاب نیز روز گذشته در دیدار با کارگران به آن اشاره کردند با شکست مواجه شد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.