پایان دوران سلطه پرسپولیس بر فوتبال ایران

رویای ششمین قهرمانی متوالی برای یحیی و شاگردانش از دست رفته به نظر می‌رسد

شهروندآنلاین: وقتی بعد از سوت پایان دیدار ذوب‌آهن و پرسپولیس، یحیی گل‌محمدی محروم، سراسیمه پله‌های ورزشگاه فولادشهر اصفهان را پایین آمد تا به وسط چمن برود و به سمت داور حمله‌ور شود، می‌شد فهمید سرمربی سرخ‌ها هم باور کرده قهرمانی تیمش در فصل جاری تقریبا از دست رفته است.

اگرچه پرسپولیس با توقف استقلال مقابل سپاهان و رسیدن فاصله امتیازی در صدر جدول به 4، امیدوارتر از قبل وارد دیدار با ذوب‌آهن شده بود، اما تساوی در اصفهان و برد استقلال در تهران مقابل شهرخودروی قعرنشین دوباره این اختلاف امتیازی را به 6 رساند و حالا در فاصله 4 هفته مانده به پایان رقابت‌های لیگ برتر، با بررسی 4 بازی آینده دو تیم می‌شود حدس زد که کار آبی‌ها برای کسب جام تقریبا تمام شده است. این یعنی پایان سلطه پنج‌ساله پرسپولیس بر فوتبال ایران و از دست رفتن رویای ششمین قهرمانی متوالی.

پرسپولیسی که تقویت نشد

یکی از اصلی‌ترین دلایلی که باعث شد پرسپولیس نسبت به سال‌های گذشته شرایط نسبتا ضعیف‌تری را تجربه کند، به ابتدای فصل و روزهای نقل و انتقالات برمی‌گردد. جایی که سرخ‌ها نفرات کلیدی خود از جمله حسین کنعانی‌زادگان، شهریار مغانلو و احمدنوراللهی را از دست دادند. در آن مقطع یحیی گل‌محمدی لیست بازیکنانی را برای جذب به باشگاه داد که می‌شد حدس زد نمی‌توانند جایگزین‌های مناسبی برای این ستاره‌ها باشند.

خریدهای پرسپولیس در ابتدای فصل، همان زمان هم انتقادهای زیادی به همراه داشت و سبب شد هواداران نسبت به بازیکنان جدید موضع‌گیری‌هایی داشته باشند، اما یحیی با استراتژی خودش وارد مسابقات شد و همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد سرخ‌پوشان از ابتدای فصل نشانی از تیم مقتدر اول فصل نداشتند.

البته بدشانسی‌هایی نیز در این مسیر گریبان سرخ‌ها را گرفت؛ به عنوان مثال پارگی رباط صلیبی عیسی آل کثیر و خالی شدن دست گل‌محمدی در خط حمله روی این مساله بسیار تاثیرگذار بود.

در نیم فصل هم گل‌محمدی تلاش زیادی کرد تا بتواند با جذب نفرات خارجی و داخلی تیمش را تقویت کند، اما با توجه به اینکه معمولا در بازار زمستانی بازیکن تراز اول کم پیدا می‌شود، طبیعی بود این‌بار هم نشود روی خریدهای پرسپولیس حساب باز کرد. نفرات آسیایی که به سرخ‌ها اضافه شدند هم نتوانستند کمک خاصی انجام دهند و حالا عملا به غیر از تمیروف ازبکستانی هیچ کدام از آنها در ترکیب اصلی هم به میدان نمی‌روند.

به عبارت بهتر، می‌توان گفت تیم یحیی گل‌محمدی در طول فصل از ضعف بازیکن و بسیاری از پست‌ها ضربه خورد و اگرچه نفرات بزرگی مثل وحید امیری، مهدی ترابی، سیدجلال حسینی و … در این تیم بودند، اما به نظر می‌رسید آنها برای داشتن اقتدار گذشته نیاز به بازیکنان قدرتمند‌تری داشتند.

حریف سنتی تا بن دندان مسلح شد

پرسپولیس با وجود اینکه اکنون از شانس کمی برای قهرمانی لیگ برتر برخوردار است، اما از نظر نتیجه‌گیری و جمع کردن امتیازات بد کار نکرده است. سرخ‌پوشان پایتخت اما بدشانسی بزرگ‌شان این بود که برخلاف سال‌های گذشته، استقلال، رقیب سنتی آنها در شرایط بسیار خوبی قرار داشت. فرهاد مجیدی برخلاف گذشته از حمایت‌های ویژه مدیرعامل باشگاه که تغییر کرده بود، بهره برد و توانست تیم خوبی ببندد و راهی مسابقات کند.

استقلال با هدایت مجیدی از ابتدا تیمی از نظر مهره و امکانات مقتدر بود و در طول بازی‌ها نیز بسیار کم نقص نشان داد. همین موضوع دلیلی بود تا موفقیت‌های پرسپولیس مانند گذشته به چشم نیاید و حالا هم آبی‌ها 6 امتیاز از پرسپولیس بیشتر دارند و از شانس خوبی برای قهرمانی برخوردارند.

پرداختن به حاشیه‌ها به دفعات مکرر

یکی از موضوعاتی که در طول مسابقات به یحیی گل‌محمدی و تیمش ضربه زد، پرداختن بیش از حد به حواشی بود. اعتراضات پی در پی به داوری‌های مسابقات، بیانیه‌نویسی‌های مکرر علیه استقلال و سایر رقبا و اشاره به موضوعاتی که ربطی به مسائل فنی نداشت، اگرچه باعث شد بسیاری از موضوعات فوتبالی مخفی بماند، اما به گواه کارشناسان، تیم را از شرایط معمول دور کرد و باعث شد در برخی مواقع در جریان بازی‌ها نیز نفرات شادابی لازم را نداشته باشند.

اعتصاب بر سر مسائل مالی در چند مقطع را نیز باید به این موضوع اضافه کنید که پرسپولیس را از شرایط آرمانی دور کرد و وضعیت سختی را برای شاگردان یحیی گل‌محمدی رقم زد. پرسپولیس در میانه فصل با تغییرات مدیریتی نیز مواجه شد که شاید این مساله هم تاثیر خودش را روی تیم گذاشته باشد.

آخرین امیدهای یحیی و شاگردانش

حالا در فاصله 4 هفته مانده به پایان رقابت‌های لیگ برتر، پرسپولیس 6 امتیاز از استقلال کمتر دارد و فقط در صورتی می‌تواند به جام برسد که استقلال حداقل 7 امتیاز از 12 امتیاز ممکن را از دست بدهد و آنها همه امتیازات را به دست بیاورند.

با نگاهی به بازی‌های آینده پرسپولیس متوجه می‌شویم که آنها باید در 4 هفته پایانی با سپاهان، تراکتور، فجرسپاسی و شهرخودرو روبه‌رو شوند. در این بین بازی با سپاهان همواره سختی‌های خاص خودش را دارد. فجرسپاسی و شهرخودرو نیز در کورس سقوط هستند و می‌خواهند مقابل پرسپولیس خودی نشان بدهند. از سوی دیگر، تراکتور هم هرگز از جایگاه کنونی‌اش راضی نیست و برای بالا آمدن در جدول تلاش می‌کند.

پس پرسپولیس بازی‌های دشواری در پیش خواهد داشت و اگرچه آنها روی کاغذ همچنان شانس قهرمانی دارند، اما کسی که به فوتبال آشنا باشد، می‌داند جبران این فاصله تقریبا امری محال تلقی می‌شود.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.