خشم واعتراض فراگیر شد،نخست‌وزیر مستعفی گریخت

در پی حمله شبانه معترضان سریلانکا به خانه نخست‌وزیر مستعفی، ماهیندا راجاپاکسه به کمک نیروهای ارتش سریلانکا از منزل خود گریخت.

به گزارش ایسنا، به نقل از وبسایت روزنامه گاردین، ماهیندا راجاپاکسه، نخست‌وزیر مستعفی سریلانکا بامداد امروز در حالی به کمک نیروهای ارتش این کشور محل سکونت خود را ترک کرد که هزاران تن از تظاهرکنندگان ضد دولت شبانه به منزل او در شهر کلمبو یورش بردند و پلیس برای جلوگیری از ورود آنان به ساختمان از گاز اشک‌آور و شلیک هشدار استفاده کرد.

سریلانکا برای برقراری منع آمد و شد در پی کشته شدن پنج تن در خشونت‌بارترین اعتراضات به بحران اقتصادی بی‌سابقه این کشور، هزاران سرباز ارتش و نیروی پلیس را به کار گرفته است.

حدود ۲۰۰ تن در اعتراضات روز دوشنبه مجروح شدند؛ در روز دوشنبه ماهیندا راجاپاکسه، نخست‌وزیر سریلانکار استعفا کرد اما با این کار خشم عمومی فروکش نکرد.

تظاهرکنندگان که با زور وارد محوطه خانه نخست‌وزیر سریلانکا شدند، سعی کردند به ساختمان دوطبقه‌ای که ماهیندا راجاپاکسه و خانواده‌اش در آن پناه گرفته بودند یورش ببرند.

یک مقام ارشد امنیتی سریلانکا در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه گفت: پس از یک عملیات در بامداد (سه‌شنبه) نخست‌وزیر سابق و خانواده‌اش به کمک ارتش به مکانی امن منتقل شدند. دست‌کم ۱۰ کوکتل مولوتف به سمت این خانه پرتاب شد.

انتقال راجاپاکسه به مکانی نامشخص یک روز پس از تظاهراتی خشونت‌آمیز صورت گرفت که در آن پنج تن، از جمله یک قانون‌گذار کشته شده و تقریبا ۲۰۰ تن مجروح شدند.

این مقام امنیتی گفت پلیس سریلانکا برای جلوگیری از ورود تظاهرکنندگان به این ساختمان، در هر سه ورودی این نماد قدرت دولتی سریلانکا از گاز اشک‌آور و شلیک‌ هوایی استفاده کرد.

علاوه بر این، ده‌ها خانه متعلق به وفاداران به راجاپاکسه نیز در سریلانکا – که از روز جمعه در وضعیت اضطراری قرار دارد – به آتش کشیده شد.

فرمان اضطراری گوتابایا راجاپاکسه، رئیس‌جمهوری سریلانکا و برادر کوچکتر ماهیندا، به ارتش این کشور قدرت و اختیارات فراوانی برای مقابله با معترضانی داد که در شدیدترین بحران اقتصادی تاریخ سریلانکا ار زمان استقلال در ۱۹۴۸ خواستار استعفای این دو برادر هستند.

معترضان و رهبران مذهبی سریلانکا نخست‌وزیر سابق این کشور را مقصر وقایع اخیر می‌دانند. آنها او را به تحریک حامیان این خانواده حاکم به حمله به معترضان بدون سلاح در روز دوشنبه و برانگیختن حملات تلافی‌جویانه متهم می‌کنند.

این بحران در روز دوشنبه و پس از آن دامن سریلانکا را گرفت که حامیان دولت به تظاهرکنندگان بی‌سلاح حمله کردند و پلیس با ماشین آب‌پاش و گاز اشک‌آور واکش نشان داد.

در یک حادثه، یک سیاستمدار عضو حزب حاکم به سمت معترضانی که راه خودروی او را سد کرده بودند تیراندازی کرده و یک جوان ۲۷ ساله را به قتل رساند و سپس جان خود را گرفت. به گفته پلیس، یک سیاستمدار دیگر نیز به روی معترضان آتش گشود که در نتیجه آن دو تن کشته و پنج تن مجروح شدند.

سریلانکا در پی اعتصاب اتحادیه‌های صنفی که خواستار استعفای دولت هستند، گرفتار بحران شده، فروشگاه‌ها تعطیل شده و حمل‌ونقل عمومی متوقف شده است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.