محكمه مرگ‌هاي كرونايي / بازگشت نادران / پایان کرونا/ سلطان نابود قِران

مرور روزنامه‌های صبح کشور

روزنامه های امروز به بررسي تعقیب و تأدیب شهرام جزایری، بابک زنجانی، مهرشاد سهیلی و فائزه رفسنجانی، پرونده شکايت از «سعيد نمکي» در شعبه سيزدهم دادسراي کارکنان دولت ، سفر «انریکه مورا» هماهنگ کننده مذاکرات وین و نیز فرستاده ویژه اتحادیه اروپا به تهران ، انتخابات هيات‌رييسه مجلس ، ترفند فرار برخی نانوایی ها، دوز چهارم واکسن کووید-19 ، نخستین تصاویر ارسالی از ماهواره «نور2» و… پرداخته بودند

امروز همچنان اصلاحات اقتصادی و یارانه ای در صدر توجه و تحلیل مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به بررسي تعقیب و تأدیب شهرام جزایری، بابک زنجانی، مهرشاد سهیلی و فائزه رفسنجانی، پرونده شکايت از «سعيد نمکي» در شعبه سيزدهم دادسراي کارکنان دولت ، سفر «انریکه مورا» هماهنگ کننده مذاکرات وین و نیز فرستاده ویژه اتحادیه اروپا به تهران ، انتخابات هيات‌رييسه مجلس ، ترفند فرار برخی نانوایی ها، دوز چهارم واکسن کووید-19 ، نخستین تصاویر ارسالی از ماهواره «نور2» و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

محكمه مرگ هاي كرونايي برگزار مي شود؛ چه عجب واقعا!

آرمان ملی: پس از ماه‌ها، ظاهرا پای وزیری که «مانند الماس در بحران کرونا درخشید» اما در عمل و تعلل وی در واردات واکسن هزاران نفر را قربانی کرد، به دادگاه باز شد و سعید نمکی باید تا چند وقت دیگر در دستگاه قضا، پاسخگوی مرگ بیش از 103 هزار نفر باشد. این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شود که از زمان تصدی وی بر وزارت بهداشت، موضوع سهل انگاری وزارتخانه متبوع وی در واردات واکسن، داغ بود. حال که بحران کرونا در کشور پس از دو سال و نیم، رو به ‌اتمام است، بد نیست که قصور افرادی که باعث بی‌سرپرست شدن هزاران خانواده و دل داغدار میلیون‌‌ها نفر شدند، مورد بررسی قرار بگیرد. اما تلفات جاني تنها بخشي از ماجراست و در بحران کرونا و کمبود تخت‌هاي بيمارستاني، عده زيادي از بيماران و خانواده آنها به زير خط فقر سقوط کردند. همان‌طور که مسئولان وقت وزارت بهداشت در پايان دوره مديريتشان مي‌گفتند: «هزاران خانواده با درمان کرونا، به زير خط فقر سقوط کردند.» با اين حال چند روز پيش يکي از رسانه‌هاي دولتي از تشکيل پرونده عليه وي، پرده برداشت و ظاهرا پرونده شکايت از «سعيد نمکي» در شعبه سيزدهم دادسراي کارکنان دولت باز است.

توافق در نقطه حساس

ابتکار:همزمان با حاکم شدن دوره‌ای از رکود و سکون در چهارچوب معادله اتمی ایران و روند مذاکرات وین که در قالب آن، طرفین اصلی مذاکرات یعنی ایران و آمریکا، یکدیگر را به عدم انعطاف پذیری متهم می‌کنند، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تازگی در یک موضع گیری، از سفر انریکه مورا، معاون خود و نماینده اروپا در مذاکرات وین به تهران در هفته جاری خبر داده است. البته که پیش از این نیز برخی اخبار از سوی محافل خبری دال بر این مساله منتشر می‌شد که اروپا اصرار به سفر انریکه مورا به تهران و رایزنی با مقام‌های ایرانی در قالب معادله مذاکرات وین دارد با این حال، طرف ایرانی پاسخ روشنی به این مساله نداده است. با این همه، این سفر به صورت رسمی اعلام شده و انجام خواهد شد.به گزارش فرارو، بسیاری از ناظران و تحلیلگران بر این باورند که انریکه مورا در سفر خود به تهران، به طور خاص با توجه به ایفای نقش سنتی اروپا در قالب معادله هسته‌ای ایران که به نوعی همواره پیام رسان و روابط میان ایران و آمریکا بوده، برخی پیشنهادات و پیام‌های طرف آمریکایی را به ایران منتقل خواهد کرد و در مقابل، نقطه نظر‌های طرف ایرانی را هم به سمع و نظر آمریکا خواهد رساند. مسئله‌ای که شاید به باز شدن گره مذاکرات اتمی وین کمک کند.

بازگشت نادران از حاشيه به متن

اعتماد: الياس نادران از چهره‌هاي شناخته‌شده جريان اصولگرايي در مجلس پس از مدت‌ها سكوت و حاشيه‌نشيني، روز گذشته با انتشار نامه‌اي انتقادي عليه محمدباقر قاليباف، خطاب به نمايندگان مجلس، اعلام كرد كه در انتخابات هيات‌رييسه مجلس شركت خواهد كرد. انتخابات هيات‌رييسه مجلس يازدهم اوايل خردادماه برگزار خواهد شد. تا به اينجاي كار اين‌طور به نظر مي‌رسد كه كانديداي فراكسيون انقلاب اسلامي مجلس كه اكثريت را در اختيار دارد، محمدباقر قاليباف است. اما حالا نادران نيز به جمع كانديداهاي رياست مجلس پيوسته است. او چندي قبل در جمعي خصوصي گفته بود كه رياست مجلس كانديدا مي‌شود و به نفع هيچ‌كسي كنار نخواهد رفت. رحيم زارع، نماينده مردم آباده نيز گفته كه «تاكنون جز محمدباقر قاليباف كه به احتمال زياد در انتخابات رياست مجلس در اجلاسيه سوم شركت مي‌كند، الياس نادران هم گفته است كه وارد عرصه انتخابات رياست مجلس خواهد شد». «فريدون عباسي»، نماينده مردم كازرون نيز خبر كانديداتوري خود براي رياست مجلس را اعلام كرد و گفت: «بنده در دو دوره قبلي انتخابات رياست مجلس شركت كردم و راي قابل ملاحظه‌اي هم كسب نكردم، اما با وجود اين، در انتخابات هيات‌رييسه مجلس يازدهم در سال سوم نيز حضور مي‌يابم.»

پایان کرونا

ایران: روزهایی بود که کشور درگیر موجی از مرگ و میرهای کرونایی بود که روزانه 700 فوتی ثبت می‌شد. حالا شنیدن این خبر که فوتی‌های کرونا به سه نفر در شبانه روز منتهی به روز گذشته رسیده است، حاکی از تلاشی خستگی‌ناپذیر برای متوقف کردن چرخش ویروس در کشور و ابتلا و مرگ و میرهاست. فقط کافی است به یاد بیاوریم که آخرین بار در همان اوایل شیوع این پاندمی در کشور یعنی روز ۶ اسفند 98، تعداد مرگ و میر روزانه بیماران کووید۱۹ در کشور، ۳ نفر بود. هر چند حتی فوت یک نفر در اثر کرونا هم زیاد است اما حالا با توجه به برداشته شدن اکثر محدودیت‌ها از جمله سفرها و بازگشایی‌های مدارس و دانشگاه‌ها با رسیدن به آماری که روز گذشته وزارت بهداشت از آخرین وضعیت کرونا در کشور اعلام کرد، می‌توان امیدوار بود که پس از دو سال و سه ماه به روزهای عادی پیش از کرونا باز گردیم؛ هر چند کارشناسان مدام هشدار می‌دهند که عادی انگاری و احساس عبور از خطر کرونا در حالی‌که هنوز در دنیا این بیماری یک پاندمی است، رفتار پر خطری است و همچنان رعایت پروتکل‌ها و تکمیل واکسیناسیون باید در صدر رفتار اجتماعی مردم باشد. هنوز ۸۳۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. بنابر اعلام وزارت بهداشت، در شبانه روز منتهی به روز گذشته به جز تهران با ۲ مورد فوتی بیماران کووید۱۹ و البرز با یک مورد، همه استان‌های کشور، مرگ و میر صفر داشته‌اند، گرچه ۴۶۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شدند و ۸۲ نفر از آنها نیز بستری شدند.

تحت تعقیب و تأدیب

جوان:سخن از احکام زندان و تأدیب بخش مهمی از صحبت‌های دیروز سخنگوی قوه قضائیه را به خود اختصاص داد. این مقام ارشد قضایی وضعیت تعقیب و تأدیب شهرام جزایری، بابک زنجانی، مهرشاد سهیلی و فائزه رفسنجانی را به طور کامل توضیح داد. آخرین وضعیت پرونده فساد مالی در شورای اسلامی ارومیه، ماجرای تبادل جاسوس رژیم صهیونیستی با حمید نوری و شکایت از نماینده سابق مجلس هم از دیگر اخبار مهم نشست سخنگوی دستگاه قضا بود. سخنگوی قوه قضائیه در نشست دیروز خود با خبرنگاران، در مورد آخرین وضعیت پرونده فساد مالی در شورای اسلامی شهر ارومیه به عنوان یکی از بزرگ‌ترین پرونده‌های فساد مالی گفت: در این پرونده تعداد زیادی از مسئولان وقت و کارکنان شهرداری ارومیه و برخی از اعضای شورای اسلامی ادوار قبلی و فعلی ارومیه تحت تعقیب قرار گرفتند. خداییان تصریح کرد: در این پرونده قرار جلب به دادرسی و کیفر خواست در مورد ۸۴ نفر متهم این پرونده صادر شد. از این تعداد ۳۶نفر مدیران و کارکنان شهرداری ارومیه، ۲۳نفر اعضای فعلی و سابق شورای اسلامی شهر ارومیه و ۲۵نفر افرادی با شغل آزاد هستند. کسانی که مسئولیت داشتند بر اساس قانون تشدید مجازات مرتکبان اختلاس، ارتشا و کلاهبرداری، از خدمت تعلیق شدند و پرونده در حال ارجاع به دادگاه است.

تعمیرات ترفند فرار برخی نانوایی ها

خراسان: پخت نان نداریم امروز و فردا تعمیرات داریم! او اگرچه امروز هنوز پخت می کرد ولی دورخیز داشت که تا تعیین قیمت، پخت نداشته باشد و تعمیرات لازم را در این فرصت انجام دهد! دیروز شال و کلاه کردم تا از شرایط جدید قیمت نان گزارشی را تهیه کنم حرف های مردم و متصدیان نانوایی ها گاهی چنان داغ بود که رقابت می کرد با تنورهای داغ نانوایی ها بازار نان فانتزی و ساندویچی ها که حاشیه دیگر گزارشم بود خود به بخش خواندنی گزارشم تبدیل شد ،سوال کردم بالاخره در شرایط جدید محصولات آزادپزها ،ساندویچی ها و نان فانتزی به چه قیمتی به دست مردم می رسد؟ آیا قیمت گذاری شده؟ یا هرکس جوری که  انصافش اجازه می دهد می فروشد؟ بالاخره قیمت نان به صورت رسمی چقدر است؟  با این که نزدیک ظهر بود وحدود یک ساعت منتظر بودم تا نانوایی پخت نان حجیم در یکی از خیابان های مشهد  شروع به کار کند ولی خبری نبود، فروشنده مغازه کناری گفت که این ساعت همیشه باز است! عجیب است! دو نانوایی پخت نان سنتی در فاصله کمی از آن قرار داشتند، هر دو باز و مشغول به کار بودند. به سراغ نانوایی در یکی از مناطق مشهد رفتم. صاحب نانوایی مردی میان سال و خوش‌رو بود، در قفسه‌هایش چند بسته نان بیشتر نبود، پرسیدم پخت ندارید؟ جواب داد: «امروز و فردا تعمیرات داریم از پس‌فردا پخت جدید خواهیم داشت» گفتم تازگی خرید آرد داشته‌اید؟

افلاطون اگر بود از خنده غش می‌کرد!

کيهان: از افلاطون، حکیم بلند آوازه یونان باستان حکایت کرده‌اند که در محفلی به او خبر دادند، فلان شخص که به نادانی شهره خاص و عام است از تو تمجید فراوان می‌کرد! حکیم زانوی غم به بغل گرفت و ‌گریست. شاگردان با تعجب پرسیدند؛ چه جای گریه است؟! او از شما تمجید و تجلیل کرده است! افلاطون گفت؛ علت ‌گریه من نیز همین است و نگرانم چه کار احمقانه‌ای از من سر زده است که آن احمق نادان را خوش آمده و زبان به تعریف و تمجید من گشوده است؟!طی بیش از ۴۳ سالی که از عمر جمهوری اسلامی ایران می‌گذرد حتی یک روز را نمی‌توان آدرس داد که آماج سخت‌ترین توطئه‌ها و انواع حملات نظامی، اقتصادی، سیاسی و… نبوده باشد. در این هجوم همه‌جانبه تمامی قدرت‌های بزرگ و بسیاری از دولت‌های ریز و درشت سهیم بوده‌اند و دست به توطئه‌ها و حملاتی زده‌اند که برخی از آنها برای سرنگونی بزرگ‌ترین قدرت‌ها نیز کافی بوده است! فهم این واقعیت نیازی به اسناد محرمانه و سرّی و یا برخورداری از اذهان پیچیده ندارد. بلکه فقط یک نیم نگاه به راهی که پیموده‌ایم به وضوح از آن حکایت می‌کند.

حالا جمهوری اسلامی و دشمنانش را در دو نقطه به ارزیابی و مقایسه بنشینید. نقطه آغاز و نقطه‌ای که امروزه ما و حریف در آن ایستاده‌ایم. چه می‌بینید؟ نظام تازه تشکیل‌شده جمهوری اسلامی ایران که به قول امام راحلمان(ره) با دست خالی شروع کرده بود و انبوهی از انواع حملات دشمنانش را پشت سر گذاشته است، امروزه به قول جرج فریدمن به بزرگ‌ترین قدرت نظامی و علمی و تکنولوژیک منطقه تبدیل شده است و دشمنانش به گفته هنری کیسینجر در اجلاس سال ۲۰۱۱ آتلانتیک، از قله به دره سقوط کرده‌اند. غیر از این است؟ یک بار دیگر به مقایسه بنشینید و حال‌و‌روز آن روز و جایگاه امروز کشورمان را نظاره کنید. موقعیت گذشته و حال آمریکا و اروپا را هم فراموش نکنید.

سلطان نابود قِران

فرهیختگان: عبدالناصر همتی با استناد به رقم پایه پولی اضافه‌شده در مقطع زمانی اسفند 1399 تا اسفند 1400 دولت رئیسی را «فوق‌سلطان چاپ پول» نامید، درحالی‌که دولت رئیسی از انتهای مرداد مدیریت پولی کشور را به دست گرفته است. با این حساب همچنان دولت روحانی و همتی سلطان چاپ پول باقی ماندند.اقتصاددانان می‌گویند: «تورم ظالمانه‌ترین مالیات علیه فقراست.» این عبارت عین واقعیت است و زمانی که جامعه‌ای دچار تورم‌های بالا می‌شود، شاید گروه‌های پردرآمد با خرید و فروش و سفته‌بازی در بازار دارایی‌ها و همچنین با دریافت تسهیلات بانکی رانتی که نرخ حقیقی آن کمتر از تورم بوده؛ به نان و نوای بادآورده‌ای برسند، اما اغلب مردم و به‌ویژه فقرا از آنجایی که تنها سرمایه‌شان، سرمایه انسانی و جان‌شان است؛ بدترین بازنده تورم هستند. با این حساب، هر دولتی که بر سر کار می‌آید؛ حتی اگر با شعارهای عدالتخواهانه قدم به میدان گذاشته باشد و بالاترین یارانه‌های نقدی و غیرنقدی را بین مردم توزیع کند، اگر نتواند در کنترل تورم موفق شود، همه مردم و به‌ویژه فقرا را به وضعیتی بدتر و اسفناک‌تر از قبل خواهد انداخت. برهمین اساس هم، میزان موفقیت دولت‌ها در کنترل تورم یکی از حساسیت برانگیزترین و پرمناقشه‌ترین موضوعات به‌ویژه در زمان تغییر دولت‌هاست. در همین راستا موضوعی که از رقابت‌های انتخاباتی ریاست‌جمهوری شروع شده و تاکنون ادامه دارد، یافتن نامزد عنوان «سلطان چاپ پول» است

هندی‌سازی در شهرداریروزنامه شرق

نورا حسینی: پنجشنبه 15 اردیبهشت در خیابان میرزایی، نبش کوچه گلپاش در محله نعمت‌آباد، محمدجواد هاشمی، شهردار ناحیه 3 منطقه 19، روی زمین افتاده بود و صورت پرخونش از یک درگیری شدید و خونین حکایت‌ می‌داد. سرش بیش از 25 بخیه خورده بود.روایت شهرداری از این حادثه این بود که هاشمی مشغول بازدید از ساختمانی بود که گفته می‌شد ساخت‌وساز بیش از جواز داشته است؛ جواز برای ساخت چهار طبقه بود اما سازندگانش چهار طبقه دیگر هم روی آن ساخته بودند. هم‌زمان تصاویر خودروی آقای شهردار منتشر شد که در آن نشان‌های شلیک اسلحه بود. به نقل از هاشمی مطرح شد که مالکان ساختمان ابتدا تلاش می‌کردند او را به درون چاله آسانسور پرتاب کنند.عبدالمطهر محمدخانی، سخنگوی شهردار تهران، اولین مقام مسئولی بود که خبر این حادثه را داد. او در حساب توییتر خود نوشت: سیدجواد هاشمی، شهردار ناحیه 3 منطقه 19، در هنگام مأموریت مقابله با ساخت‌وسازهای غیرمجاز با ضربات چاقو از ناحیه سر به‌شدت مجروح شد. چند روز پیش هم به ماشین وی تیراندازی شده بود. هاشمی در پاک‌دستی و جدیت در مقابله با فساد از مدیران شاخص شهرداری تهران است.

اقبال جهانی به دوز چهارم واکسن کرونا

همشهری: دوز چهارم واکسن کووید-19 که در واقع دومین دوز تقویت‌کننده سیستم ایمنی محسوب می‌شود، محافظت ناشی از دوزهای قبلی واکسن را به‌ویژه در افراد بالای 70سال، در برابر این بیماری افزایش می‌دهد. به‌گزارش بی‌بی‌سی، البته دانشمندان می‌گویند هرگونه محافظت کوتاه‌مدت در برابر عفونت ممکن است به‌سرعت از بین برود. اما با این حال، در انگلیس چهارمین دوز واکسن برای افراد بالای 75سال و افراد آسیب‌پذیر در ماه آوریل ارائه شد. قرار است دوز چهارم در پاییز برای اولویت‌های دیگر تزریق شود اما به‌گفته مقامات این کشور، این امر کاملا به میزان انتشار و بروز سویه‌های نگران‌کننده کووید-19 و فشار بر سیستم درمانی، بستگی دارد. برخی کشورها مانند آلمان از چندی پیش به همه افراد بزرگسال فارغ از رده سنی مشخص، ‌دوز چهارم را ارائه کرده‌اند. در ایران نیز دوز دوم تقویت‌کننده به افراد بالای 60سال و مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای توصیه شده است.

یارانه‌ها را چگونه خرج کنیم؟

جام جم: پس از کش و قوس‌های فراوان، دولت سیزدهم بالاخره تصمیم خود را گرفت و برای سامان دادن به وضعیت آشفته توزیع ارز دولتی، سخت‌ترین تصمیم اقتصادی سال‌های اخیر جمهوری اسلامی ایران را گرفت؛ تصمیمی که مورد تایید بسیاری از کارشناسان قرار گرفت و به نظر می‌رسد می‌تواند پایانی باشد بر همه رانت‌پاشی‌هایی که ریشه در تصمیمات اشتباه دولت گذشته دارد.رئیس‌جمهور در برنامه تلویزیونی خود که با مردم سخن گفت، اعلام کرد، مردم نگران گرانی‌های افسارگسیخته نباشند چرا که دولت فکر همه بخش‌ها و ابعاد تصمیم خود را کرده است. وزیر امور اقتصادی و دارایی هم روی همین موضوع تاکید کرد:« قیمت نان، داروهای بیمه‌ای و بنزین تغییر پیدا نمی‌کند و سیاست‌ها را باید به ترتیب و با توالی دنبال کنیم.»

پرسش اصلی که طی هفته‌های گذشته مطرح شد، این بود که دولت چرا چنین تصمیمی اتخاذ کرده است. پاسخ به این سؤال را باید در اعداد مطرح شده جست‌وجو کرد. دست‌کم ۷۰میلیارد دلار از منابع ارزی کشور فدای سیاست‌های اشتباه دولت گذشته شد و شرایطی را برای مستاجران جدید پاستور ایجاد کرد که ادامه آن به معنی درجا زدن بود و اصلاح آن به بحران اجتماعی ختم می‌شد.

نظر‌ بازی نور

وطن امروز: بامداد روز دوشنبه نخستین تصاویر ارسالی از ماهواره «نور2» منتشر شد. وزیر ارتباطات با انتشار تصویری که از سوی این ماهواره ایرانی به زمین مخابره شده بود، نوشت: چه کسی باور می‌کرد روزی ماهواره ایرانی در مدار 500 کیلومتری زمین قادر باشد از همه ‌جای کره زمین تصویربرداری رنگی کرده و این تصاویر را به ایستگاه‌های زمینی که آنها هم به دست جوانان ایرانی ساخته شده‌اند مخابره کند؟ چه کسی باور می‌کرد ایران به جمع باشگاه کشورهای صاحب فناوری ماهواره‌ای بپیوندد؟

عیسی زارع‌پور در ادامه نوشت: نخستین‌بار است که ماهواره بومی ایرانی تصاویر کاربردی رنگی با وضوح و دقت تفکیک زیاد ارسال می‌کند. زارع‌پور همچنین با اشاره به تمام ایرانی بودن نور2 نوشت: حالا هم فناوری ساخت ماهواره، هم ارسال و استقرار ماهواره و هم راه‌اندازی و کاربردی کردن ماهواره در دستان دانشمندان ایرانی است؛ صدها نخبه و نابغه‌ای که تعهد و تخصص را با هم آمیخته‌اند و سال‌هاست برای توسعه دانش فضایی در گمنامی کار کرده‌اند تا بدین جا رسیده‌ایم. شیر مادر و نان پدر حلال‌تان که گُل کاشتید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.