افزایش 40درصدی خطر ابتلا به دیابت بعد از کرونا

مطالعات جدید نشان می‌دهد کووید-19 می‌تواند به پانکراس آسیب برساند و بر نحوه ترشح انسولین تاثیر بگذارد

بسیاری از متخصصان غدد گمان می‌کنند که کووید-19 ممکن است به پانکراس آسیب برساند و باعث ایجاد مشکلاتی در کنترل قندخون شود که درنهایت می‌تواند منجر به دیابت شود.

راضیه زرگری- تحقیقات جدید ارتباط قوی بین COVID-19 و افزایش خطر ابتلا به دیابت را پیدا کرده است. محققان گمان می‌کنند که دیابت ممکن است یکی دیگر از اجزای کووید طولانی‌مدت باشد. اگرچه مطالعات بیشتری برای درک این ارتباط لازم است، اما متخصصان غدد بر این باورند که COVID-19 می‌تواند به پانکراس آسیب برساند و بر نحوه ترشح انسولین تاثیر بگذارد.

بر اساس تحقیقات جدید، افرادی که مبتلا به کووید-19 بوده‌اند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت هستند. بر اساس یافته‌های این مطالعات که در آمریکا صورت گرفته، افراد پس از بهبودی از کرونا، 40درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت قرار می‌گیرند. البته این مطالعه بر کسانی متمرکز است که مراقبت‌های پزشکی و حمایت‌های اجتماعی دریافت می‌کنند.

این مطالعه که در مجله The Lancet Diabetes & Endocrinology منتشر شده، نشان می‌دهد افرادی که از COVID-19 بهبود یافته‌اند، 40درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت هستند. با این حال، این گزارش ادعا نمی‌کند که کووید-۱۹ باعث دیابت می‌شود -اگرچه ممکن است درنهایت چنین باشد- بلکه به نظر می‌رسد ارتباط مثبتی بین این دو وضعیت وجود دارد. اینکه چرا این اتفاق می‌افتد هنوز مشخص نیست و به تحقیقات بیشتری نیاز دارد.

برای اثبات فرضیه، به مطالعات بیشتری نیاز است

برخی از کارشناسان بهداشت عمومی استدلال کرده‌اند که این یافته‌ها را باید با کمی تامل در نظر گرفت، زیرا این مطالعه فقط گروهی را مورد بررسی قرار داده که معمولا مسن‌تر هستند و بعضا فشارهای مالی هم در زندگی تجربه کرده‌اند. بنابراین ممکن است نتوان این مطالعات را نماینده جمعیت عمومی تلقی کرد.

بسیاری از متخصصان غدد گمان می‌کنند که کووید-19 ممکن است به پانکراس آسیب برساند و باعث ایجاد مشکلاتی در کنترل قند خون شود که درنهایت می‌تواند منجر به دیابت شود.

دکتر کامیلو ریکوردی، رئیس پژوهشکده دیابت به سلامت لاین می‌گوید: «در حالی که دو سال از شروع همه‌گیری COVID-19 گذشته، همچنان باید در مورد تاثیر کامل این ویروس و پتانسیل آن برای ایجاد عوارض جانبی طولانی‌مدت، از جمله دیابت، مطالعه کنیم. در ماه‌های آینده، با نتایج مطالعات بیشتر پیرامون این موضوع، درک عمیق‌تری از دامنه وسیع‌تر عوارض کووید-19 خواهیم داشت و طبیعتا می‌توانیم با تشخیص‌های بیشتر از این عوارض جلوگیری کنیم یا دستکم پیامدهای منفی کرونا را به حداقل برسانیم.»

دیابت می‌تواند جزئی از کووید طولانی‌مدت باشد

این مطالعه سوابق سلامتی 18هزار بیمار وزارت امور کهنه سربازان آمریکا را که بین اول مارس 2020 تا 30 سپتامبر 2021 مبتلا به کووید تشخیص داده شده بودند، ارزیابی کرد. سوابق پزشکی آنها سپس با 4.1میلیون نفر که کووید نداشتند و 4.28میلیون بیمار دیگر که بین سال‌های 2018 تا 2019 درمان شده بودند، مقایسه شد. تیم تحقیقاتی دریافت که افرادی که کووید-19 داشتند، 40درصد بیشتر با خطر ابتلا به دیابت نوع 2 مواجه بودند و به علاوه در معرض خطر بیشتری برای تجویز دارو جهت کمک به مدیریت سطح قند خون خود قرار گرفته‌اند.

اگرچه خطر ابتلا به دیابت در افرادی که کرونای شدیدتری را تجربه کرده بودند، بیشتر بود، اما خطر ابتلا به دیابت در بیمارانی که موارد خفیف‌تری از بیماری را از سر گذرانده بودند هم وجود داشت. اکثریت قریب به اتفاق بیمارانی که پس از بهبودی از COVID-19 به دیابت مبتلا شدند، دیابت نوع 2 داشتند، نه دیابت نوع 1.

علاوه بر این، به نظر می‌رسد بیمارانی که قبل از همه‌گیری کمتر در معرض خطر دیابت بودند، پس از کووید-19 خطر ابتلا به دیابت در آنها بیشتر شده است. به گفته محققان، دیابت نوع 2 می‌تواند به‌طور بالقوه جزئی از کووید طولانی باشد؛ شرایط ریکاوری بدن پس از عفونت که باعث علایم طولانی‌مدت و مشکلات سلامتی می‌شود. این احتمال به مشاهدات بالینی از بیماران برمی‌گردد. به طوری که محققان شاهد بروز دیابت یا بدتر شدن مشکلات قندخون پس از عفونت COVID-19 بودند.

چرا ممکن است کووید با دیابت مرتبط باشد؟

ریکوردی می‌گوید: «ویروسی که باعث COVID-19 می‌شود، می‌تواند پانکراس و سلول‌های تولیدکننده انسولین را هدف قرار دهد که این موضوع بر نحوه ترشح انسولین توسط پانکراس تاثیر گذاشته و به طور بالقوه خطر ابتلا به دیابت را در فرد افزایش می‌دهد.

رئیس پژوهشکده دیابت  آمریکا می‌گوید: «ابتلا به دیابت نوع 2 در افراد در معرض خطر، ممکن است در مدت چند ماه  بعد از بهبودی از کرونا آشکار شود. شواهد رو به رشد نشان می‌دهد که کووید-19 ممکن است در برخی افراد باعث ایجاد پاسخ های خودایمنی شود که در آن بدن به سلول‌های خود حمله می‌کند. همین حمله منجر به تخریب سلول‌های پانکراس می‌شود که برای تولید انسولین حیاتی هستند. بنابراین با گذشت زمان، مقاومت به انسولین می‌تواند منجر به دیابت شود.

علایم دیابت بعد از کووید چیست؟

ریکوردی می‌گوید: «علایم اولیه دیابت شامل افزایش تشنگی و گرسنگی، تکرر ادرار، کاهش وزن بی‌دلیل، خستگی و تاری دید است. اگر کووید-19 گرفته‌اید و هر یک از این علایم را تجربه کردید، بهتر است از پزشک خود بخواهید که شما را از نظر دیابت غربالگری کند، به خصوص اگر خطرات مستعدکننده یا سابقه خانوادگی دیابت دارید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.