حاصل جنگی تمام‌عیار با مدیران تلویزیون

دلایل موفقیت سریال «خوشنام» در گفت‌وگوی «شهروندآنلاین» با علیرضا نجف‌زاده

شهروندآنلاین: در یک ماه و چند روز اخیر، اغراق نیست اگر بگوییم که سریال «خوشنام» در قیاس با دیگر سریال‌های تلویزیون، موفق‌تر بوده و بهتر از بقیه توجه مخاطبان تلویزیون را به خود جلب کرده است. سریالی از علیرضا نجف‌زاده، کارگردانی که پیشتر نیز با آثاری چون سریال‌های مناسبتی «زوج یا فرد» و «بوتیمار» در جلب مخاطبان پرشمار موفق نشان داده بود.

سریال «خوشنام» که به عنوان یک سریال طنز درباره «مکافات عمل»، «رستگاری عشق» و مسائل و مضامینی از این دست به تهیه‌کنندگی احمد زالی در چند هفته اول در جلب و جذب مخاطبان پرتعداد موفق نشان داده؛ بخش زیادی از اقبال و استقبال مخاطبانش را نیز علاوه بر داستان طنزآمیز، مدیون و مرهون گروه بازیگری تمام شناخته‌شده‌اش است؛ از هومن حاج‌عبداللهی، حمید لولایی، شهره لرستانی و عباس جمشیدی در نقش‌های اصلی تا امیر کربلایی‌زاده، سحر ولدبیگی، امیر غفارمنش، رضا فیاضی، سیاوش چراغی‌پور، محمدرضا داودنژاد و نیلوفر رجایی‌پور در نقش‌هایی که شاید از نظر حجم حضور فرعی محسوب شوند؛ ویژگی مهمی که باعث شده «خوشنام» در قیاس با دیگر سریال‌هایی که هم‌زمان با آن روی آنتن رفته‌اند، موفقیت بیشتری را در ارتباط با مخاطبان به دست آورد.

تولد یک سریال مناسبتی

علیرضا نجف‌زاده درباره نقطه آغاز «خوشنام» و شکل‌گیری این سریال می‌گوید که از ابتدا نگاه مناسبتی به این سریال وجود نداشته و در ادامه قرار شد این سریال در ماه رمضان نمایش داده شود: «اولش قرار نبود خوشنام یک سریال رمضانی باشد. در واقع زمانی که فیلمنامه خوشنام به من داده شد، زمانی برای پخش آن در نظر گرفته نشده بود، ولی با توجه به ویژگی‌هایی که داشت، مدیران سازمان و شبکه یک سیما تصمیم گرفتند این سریال در ماه رمضان ۱۴۰۱ روی آنتن برود». علیرضا نجف‌زاده می‌گوید که این سریال پیش از سریال «بوتیمار» به ‌او پیشنهاد شده، اما به دلیل تعهدی که او برای ساخت «بوتیمار» داشته، گفته که به ساخت این سریال نمی‌رسد. تا این‌که بالاخره تهیه‌کننده این سریال، احمد زالی، او را برای کارگردانی انتخاب کرده و نجف‌زاده هم بعد از آن کار زیادی روی فیلمنامه این سریال انجام داده است.

دلایل موفقیت خوشنام

علیرضا نجف‌زاده می‌گوید که فیلمنامه «خوشنام»- که ظاهرا اول بار حدود چهار، پنج سال پیش به نام «بدنام» به تلویزیون ارائه شده- از ابتدا پتانسیل موفقیت را داشته: «وقتی اولین‌بار فیلمنامه محسن کیایی را خواندم، احساس کردم فیلمنامه شیرین و جذابی است که می‌توان یک سریال به‌روز و تاثیرگذار با آن ساخت، ولی با این حال سناریو نزدیک به چهار، پنج سال پیش نوشته شده بود و باید کمی تغییر می‌کرد و با شرایط روز جامعه منطبق می‌شد که این اتفاق را هم فهیمه سلیمانی با وسواس و حساسیت انجام داد.»

به عقیده نجف‌زاده؛ «یکی دیگر از دلایل موفقیت این سریال انتخاب بازیگران آن بوده است که با توجه به سال‌ها سابقه‌ای که به عنوان دستیار کارگردان در سینما و تلویزیون داشتم، طبیعی است. اتفاقی که در این مرحله افتاد این بود که تصمیم گرفتم از انتخاب‌های کلیشه‌ای فاصله بگیرم و با شناختی که از توانایی‌های بازیگران داشتم، از آنها در نقش‌هایی متفاوت و جدید استفاده کنم که خوشبختانه جواب داد و حالا هم خوشحالم که به این سمت حرکت کردم و وارد فضای کلیشه‌ای نشدم».

انتخاب بازیگران

به گفته علیرضا نجف‌زاده، از همان ابتدا حساسیت زیادی روی انتخاب بازیگران «خوشنام» وجود داشته و حتی پیش از ورود او به این پروژه، شماری از بازیگران سریال انتخاب شده و قرارداد بسته بودند: «زمانی که درگیر این پروژه شدم، هومن حاج‌عبداللهی برای نقش فریدون قرارداد بسته بود و البته یکی، دو بازیگر، از جمله امیر غفارمنش و ساناز سماواتی هم با تهیه‌کننده قرارداد داشتند. البته تعداد کسانی که قرارداد بسته بودند بیشتر بود، اما مساله این بود که آنها با تمام احترامی که برایشان قائلم، انتخاب‌شان برای نقش‌های این سریال با ذهنیت من جور در نمی‌آمد که از همان روز اول به دنبال ساختارشکنی و دوری از کلیشه‌ها بودم، بنابراین خیلی چیزها را تغییر دادم. حتی همان‌طور که گفتم، هومن حاج‌عبداللهی را هم که از اول برای نقش فریدون قرارداد بسته بود، با توجه به شناختی که از قدرت بازی او داشتم برای نقش شهرام در نظر گرفتم.»

البته کارگردان سریال «خوشنام» می‌گوید که تهیه‌کننده سریال در آغاز با انتخاب هومن حاج‌عبداللهی برای نقش اصلی سریال مخالف بوده و می‌خواسته از بازیگری با ویژگی‌های کامبیز دیرباز برای این نقش استفاده کند. ولی به هر حال توانسته رضایت او و مدیران تلویزیون را با حضور هومن حاج‌عبداللهی برای این نقش بگیرد: «به هر حال، بعد از این ماجراها با هومن حاج‌عبداللهی تماس گرفتم و به ‌او گفتم که می‌خواهم کاری انجام دهد که هم ریسک بالایی دارد و هم ماندگاری بالایی خواهد داشت؛ و بالاخره از هومن خواستم که نقش شهرام را بازی کند که البته اولش خیلی ترسید، اما به‌ او اطمینان کامل دادم که با آگاهی و علم این تصمیم را گرفته‌ام و او هم راضی شد و حالا هم خدا را شاکرم که انتخاب خوبی بوده و مخاطبان سریال را راضی کرده است. به هر حال، هومن حاج‌عبداللهی بازیگر فوق‌العاده توانمندی است که با سابقه ۲۵ ساله خود در عرصه‌های مختلف نمایشی، بسیار زحمت کشیده و کار کرده است. برای همین هم با این‌که شاید مردم او را به عنوان یک کاراکتر طنز و صداپیشه موفق می‌شناسند، اما به خوبی می‌دانستم که او توانایی‌های بسیاری دارد و می‌تواند در ژانرهای مختلف موفق ظاهر شود.»

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.