هلال‌احمر فقط در خدمت مردم بود

سیدحسن خمینی در آیین تجدید میثاق با آرمان‌های امام راحل

مدیران، کارکنان و اعضای جمعیت هلال‌احمر با حضور در مرقد مطهر حضرت امام‌خمینی(ره) با آرمان‌های والای بنیانگذار انقلاب اسلامی تجدید میثاق کردند.

در این آیین که با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن خمینی، تولیت آستان مقدس حضرت امام خمینی(ره)، دکتر پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال‌احمر، حجت‌الاسلام‌والمسلمین معزی نماینده ولی‌فقیه در جمعیت هلال‌احمر، دبیرکل و جمعی از مدیران ارشد و اعضای جمعیت هلال‌احمر برگزار شد، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدحسن خمینی گفت: «بر بخش ضعیف جامعه فشارهای اقتصادی سنگینی وجود دارد و آنها درد جانکاهی را تحمل می‌کنند. البته در طبقات متوسط هم این فشار دیده می‌شود، اما طبیعتا در طبقات ضعیف جانکاه‌تر و بسیار سوزناک‌تر است.»

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدحسن خمینی در آیین تجدید میثاق جمعیت هلال‌احمر با آرمان‌های امام خمینی(س) گفت: «شاید تعبیر «مبارک» یکی از بهترین تعابیری باشد که بتوان در مورد هلال‌احمر به کار برد؛ البته این صفت را در مورد سازمان‌های زیادی به کار می‌بریم، ولی بی‌شک سازمان هلال‌احمر افتخار این توصیف را دارد.»

یادگار امام افزود: «در آیه‌ای از قرآن تعبیر «مبارک» به کار رفته است. آنجایی که حضرت عیسی(ع) از دامان مریم برمی‌خیزد و می‌خواهد خودش را به مردم معرفی کند، می‌گوید من بنده خدا هستم، کتاب دارم، خدای سبحان من را نبی و برای شما مبارک قرار داده است.»

او یادآور شد: «مرحوم کلینی ذیل این آیه روایتی از امام صادق(ع) نقل کرده که می‌فرماید مبارک یعنی نفع و فایده دارد. لغت مبارک از ریشه «برک» به معنی سینه شتر است. چون شتر مظهر لطف در بیابان بوده، مبارک یعنی کسی که فایده دارد.»

سیدحسن خمینی تاکید کرد: «یکی از ویژگی‌های سازمان هلال‌احمر این است که آلوده به بازی‌ها نشد و فقط در خدمت مردم بود و در دفاع مقدس، سیل، زلزله و هر مصیبتی که پیش می‌آید این مبارکی را حس می‌کنند. این چیز کمی نیست و از صفات پیامبران است که انسان به کمک مردم بیاید و وقتی مردم او را ببینند امیدوار شوند که الحمدلله کسی به کمک آمد و باری برمی‌دارد؛ نه اینکه بر مشکلات اضافه کند یا فقط همراه ما غصه بخورد.»

او اظهار داشت: «دلیل خوشنام‌بودن هلال‌احمر همین است که در طول عمر خودش جهت سفره‌ها و زدودن درد از جان مردم و برداشتن رنجی از دل و جان رنجور توانسته موفق باشد. بی‌تردید جز «زدودن رنج از جان دردمند» نمی‌شود چیزی را در دنیا به‌عنوان اصل اساسی اخلاق معرفی کرد. بعضی گفته‌اند همه هویت اخلاق بر این دو جمله است که «مرنج و مرنجان». لذا بدون اخلاق نمی‌شود به دین رسید و پیامبر(ص) هم فرمود من آمده‌ام که اخلاق را جلوه‌گر کنم.»

یادگار امام اظهار داشت: «همه می‌دانیم شرایط کشور سخت است. هرکسی باید به نوعی سعی کند باری را بردارد. ان‌شاءالله خداوند توفیق دهد که همه بتوانند بار سنگین مشکلات را از روی دوش مردم بردارند. بر بخش ضعیف جامعه فشارهای اقتصادی سنگینی وجود دارد و آنها درد جانکاهی را تحمل می‌کنند. البته در طبقات متوسط هم این فشار دیده می‌شود، اما طبیعتا در طبقات ضعیف جانکاه‌تر و بسیار سوزناک‌تر است.»

او در پایان گفت: «خداوند به مسئولان نظام و تمام کسانی که تصدی امور را دارند توفیق بدهد که بتوانند این مشکلات را هرچه سریع‌تر برطرف کنند و ان‌شاءالله روزهای خوبی پیش‌روی جامعه اسلامی ما باشد.»

همعصری با امام خمینی(ره) یکی از نعمت‌های الهی

نماینده رهبر معظم انقلاب در جمعیت هلال احمر نیز در این ادامه این دیدار ضمن خیرمقدم به حاضران و گرامیداشت هفته هلال و صدمین سال تشکیل جمعیت هلال احمر به تشریح و تبیین اندیشه حضرت امام(ره) در عرصه داوطلبی و خدمت به دیگری  پرداخت.

او با بیان اینکه نعمت‌های خداوند به انسان بی‌انتهاست، خاطرنشان کرد‌: «نعمت‌های پروردگار که به انسان عطا شده است، قابل اندازه‌گیری نیست.»

حجت‌الاسلام‌والمسلمین معزی، در ادامه هم‌زیستی با امام خمینی(ره) را یکی از این نعمت‌ها در عصر کنونی برشمرد و خاطرنشان کرد: «اسلام در طول تاریخ همواره در عرصه‌های فردی و روحی متجلی یافته است. بنا به گفته نماینده رهبر معظم انقلاب در عصر امام خمینی(ره) با تشکیل حکومت اسلامی، اسلام در عرصه سیاسی و اجتماعی نیز جلوه‌گر شد.»

او این رویداد تاریخی را به حیات دوباره اسلام تعبیر کرد و افزود: «فلاسفه تعاریف بسیاری از انسان داشته‌اند، یکی از آن تعاریف این است که انسان موجودی مسئول است.»

نماینده رهبرمعظم انقلاب در ادامه با اشاره به آیات و روایات، انسان را در برابر نعمت‌های الهی دانست و خاطرنشان کرد:   «انسان در برابر نعمت‌های الهی پاسخگو است‌. یکی از این نعمت‌ها حاکمیت اسلام و ولایت فقیه است، ما در برابر این نعمت مسئول هستیم. باید پاسخ بدهیم که در برابر دشمن چگونه از این نعمت الهی دفاع کرده‌ایم. نماینده ولی‌فقیه فرصت خدمت در جمعیت‌ هلال‌احمر را یکی دیگر از نعمت‌های الهی دانست و خاطرنشان کرد: «هلال‌احمر با اهدافی که دارد، آرامش می‌بخشد به دل‌ها و جان‌های دردمند و موجب تسکین آلام بشری در عین حفظ کرامت و شخصیت‌بخشی به نیازمند می‌شود.»

حجت‌الاسلام‌والمسلمین معزی در ادامه سخنان خود با بررسی روایات مختلف به اندیشه و منظر خدمت سودبخش از نگاه دین پرداخت. او با تاکید بر لزوم انجام اقدامات خیرخواهانه و سودمندانه خاطرنشان کرد: «پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید فردی که به مردم خدمت می‌کند، محبوب‌ترین خلق خدا در نزد خداست.»

او در ادامه به حکم امام خمینی(ره) به آیت‌الله غیوری اشاره کرد که در آن خدمت به مستضعفان تاکید شده است. او یکی از بارزترین ویژگی‌های اندیشه امام خمینی(ره) را مسأله همین خدمت به مستضعفان دانست و افزود: «آموزه‌ها و اندیشه‌های بنیانگذار جمهوری اسلامی حیات‌بخش جامعه اسلامی بوده و ثمرات فراوانی داشته است.»

او در ادامه به مرور سال‌های آشنایی خود با امام خمینی(ره) پرداخت و تصریح کرد: «امام خمینی(ره) با به ثمر رساندن انقلاب اسلامی و حرکت‌های انقلابی خود یقینا حیات دوباره اسلام، قرآن و مکتب الهی را در دنیا زنده کرد. در همین راستا ما امروز در این حرم مطهر عهد می‌بندیم که با پیروی از اندیشه امام خمینی(ره) همواره و همیشه در کنار مردم و خادم آنان باشیم.»

شرکت‌کنندگان در این مراسم با قرائت آیاتی چند از کلام‌الله مجید، نثار تاج‌گل و قرائت بیانیه و فاتحه ضمن ادای احترام به مقام شامخ معمار کبیر انقلاب اسلامی با آرمان‌های والای امام راحل، شهدا و رهبر فرزانه انقلاب تجدید میثاق کردند.

جوانان با اتکا به آموزه‌های امام راحل مسیر توسعه را طی کنند

دکتر یعقوب سلیمانی، دبیرکل جمعیت هلال‌احمر نیز در این آیین گفت: «امروز داوطلبان، امدادگران، پرسنل و جوانان جمعیت هلال‌احمر در آستانه آغاز دومین قرن فعالیت این جمعیت با رهبر کبیر انقلاب اسلامی تجدید میثاق کنند.»

او افزود: «بیش از ۴۳ سال است که با تفکر حضرت امام خمینی(ره) کشور در برابر بی‌عدالتی‌ها ایستادگی کرد و امروز بار دیگر با آرمان‌های امام راحل تجدیدمیثاق می‌کنیم تا بتوان در این مسیر سخت گام‌های مستحکم برداشته و با رهنمود قراردادن بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی به اهداف تعیین‌شده از سوی مقام معظم رهبری نزدیک شویم.»

دبیرکل جمعیت هلال‌احمر خاطرنشان کرد: «امروز جوانان همچون ایام اوایل انقلاب اسلامی وظیفه‌ای سنگین برعهده دارند و موتور محرک نظام برای توسعه و پیشبرد اهداف هستند و با اتکا به رهنمودهای رهبر کبیر انقلاب اسلامی می‌توان مسیر صحیح را پیمود.»

۱۴۰۱_۱۳۰۱؛ صدسال همراه مردم

آماده برای انتقال تجربه و فناوری روز/ دیدار نماینده ویژه صلیب سرخ ژاپن با دکتر کولیوند

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.