بالا گرفتن مناقشات پسابرگزیت بین لندن و بروکسل

کیوسک؛ نگاهی به مهم‌ترین اخبار صفحه یک روزنامه‌های جهان؛ جمعه 13 می 2022

به گزارش گاردین، در بحبوحه نگرانی‌ها مبنی بر اینکه تنش‌های مرزی ایرلندشمالی و بریتانیا می‌تواند صلح و ثبات را به خطر بیندازد، هیأتی از نمایندگان کنگره آمریکا به لندن می‌رود. این گروه توسط ریچی نیل که قدرت قابل‌توجهی بر توافق احتمالی تجاری آینده بریتانیا و آمریکا دارد، رهبری می‌شود. او هشدار داده که در صورت وجود «هر گونه خطری» برای توافق جمعه خوب (پروتکل مرزی ایرلندشمالی و بریتانیا)، مذاکرات نمی‌تواند پیشرفت کند.

نیویورک‌تایمز

فنلاند خواستار پیوستن سریع به ناتو شد تا مرزهای هم‌پیمانان اروپایی به روسیه نزدیک شود. به گزارش نیویورک‌تایمز به‌دنبال افزایش حمایت عمومی مردم فنلاند از عضویت کشورشان در ناتو، رئیس‌جمهوری و نخست‌وزیر این کشور در بیانیه‌ای مشترک خواستار پیوستن «فوری» به ائتلاف نظامی ناتو شدند. دبیرکل ناتو نیز از این درخواست استقبال کرده است.

 

تایمز

داستان اصلی تایمز هشداری از سوی جرمی هانت، وزیر امور خارجه پیشین انگلیس است که می‌گوید محافظه‌کاران ممکن است در انتخابات بعدی شکست‌بخورند آن هم به دلیل نگرانی عمیق رأی‌دهندگان در مورد هزینه زندگی. هانت کسی است که پیشنهاد رهبری حزب محافظه‌کار را رد نمی‌کند.

دیلی‌میل

به گزارش دیلی‌میل، از مجموع مشاغل خدمات املاک -حدود 91هزار کارمند- حذف خواهد شد و نخست‌وزیر بوریس جانسون پیشنهاد کرده که از پس‌انداز 3.5میلیارد پوندی برای مقابله با بحران هزینه زندگی با کاهش مالیات استفاده شود. جانسون به این روزنامه می‌گوید: «ما باید هزینه‌های دولت را برای کاهش هزینه‌های زندگی کاهش دهیم.»

گاردین

به گزارش گاردین، در بحبوحه نگرانی‌ها مبنی بر اینکه تنش‌های مرزی ایرلندشمالی و بریتانیا می‌تواند صلح و ثبات را به خطر بیندازد، هیأتی از نمایندگان کنگره آمریکا به لندن می‌رود. این گروه توسط ریچی نیل که قدرت قابل‌توجهی بر توافق احتمالی تجاری آینده بریتانیا و آمریکا دارد، رهبری می‌شود و هشدار داده که در صورت وجود «هر گونه خطری» برای توافق خوب، مذاکرات نمی‌تواند پیشرفت کند.

گفتنی است پروتکل ایرلندشمالی که در اکتبر سال ۲۰۲۰ به امضای نخست‌وزیر انگلیس ‏رسید، بخشی از توافقنامه خروج انگلیس از اتحادیه اروپا موسوم به برگزیت ‏است که براساس آن لندن به‌طور رسمی در ۳۱ ژانویه ۲۰۲۰ از اتحادیه ‏اروپا خارج‌شد. ‏بر اساس این پروتکل، نباید واردات کالا و خدمات از اتحادیه اروپا به ایرلند‏شمالی مشمول تعرفه‌های گمرکی انگلیس شود و لندن ملزم به رعایت ‏قوانین اتحادیه اروپا در زمینه تجارت کالا و خدمات است که تعرفه گمرکی صفر درصدی را ‏برای واردات و صادرات کالا و خدمات در نظر گرفته است.

تلگراف

رسانه‌های انگلیسی از تصمیمات لندن برای خاتمه‌دادن به مقررات گمرکی با اتحادیه اروپا به دلیل به بن‌بست رسیدن مذاکرات برای حل مناقشات پروتکل ایرلندشمالی خبر دادند. لرد فراست، مردی که بر سر توافق برگزیت مذاکره کرد، در روزنامه دیلی‌تلگراف می نویسد که نخست‌وزیر بوریس جانسون باید همان مدیریتی و رهبری را که در جنگ اوکراین از خود نشان داد، با پاره‌کردن پروتکل ایرلند شمالی نشان دهد. او می‌گوید توافقنامه جمعه خوب که از سال 1998 زمینه‌ساز صلح در این کشور بوده، اکنون به دلیل بازرسی‌ها و مقررات گمرکی مرزی بین ایرلندشمالی و بریتانیا، در حمایت از زندگی است.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.