جمعه‌ در میدان/ رئیسی به مردم درباره اصلاح نظام یارانه‌ها چه گفت؟

رئیس‌جمهوری و معاون اول برای نظارت بر طرح توزیع عادلانه یارانه‌ها آخر هفته پرکاری داشتند

رئیس‌جمهوری که صبح امروز برای گفت‌وگو با مردم به میدان بهمن تهران رفته بود، در پاسخ به دغدغه یکی از شهروندان گفت: «تا من زنده هستم اجازه نمی‌دهم مردم از طرح اصلاح نظام یارانه‌ها آسیب ببینند.»

سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری صبح جمعه ۲۳ اردیبهشت‌ماه از فرآیند توزیع کالاهای اساسی در تهران بازدید و از نزدیک با مردم حاضر در محل‌های توزیع گفت‌وگو کرد. موضوعی که مورد توجه رسانه‌ها و فعالان فضای مجازی قرار گرفت و «صبح جمعه» سرفصلی برای بیان تفاوت دو دیدگاه در حکمرانی نسبت به مردم قرار گرفت. فضای مجازی دیروز با این عمل رئیسی مجددا به تفاوت دو دولت در بحبوبه تصمیمات سخت و فضای بحران‌ساز پرداخت و قریب به اتفاق کاربران و فعالان رسانه‌ای، این عمل رئیسی را در راستای اعتمادسازی مردم مثبت قلمداد کردند.

رئیس‌جمهوری که صبح امروز برای گفت‌وگو با مردم به میدان بهمن تهران رفته بود، در پاسخ به دغدغه یکی از شهروندان گفت: «تا من زنده هستم اجازه نمی‌دهم مردم از طرح اصلاح نظام یارانه‌ها آسیب ببینند.»

بازدید از یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای از برنامه‌های دیگر رئیس‌جمهوری بود. او در گفت‌وگو با مردم اظهار داشت: «یارانه‌ای که به اکثریت مردم داده شده، به صورتی است که یک‌میلیون تومان بیش از افزایش قیمت ناشی از اصلاح نظام یارانه‌هاست.»

رئیس‌جمهوری تصریح کرد: «یقین داشته باشید که دولت در کنار مردم است.»

رئیس قوه مجریه همچنین برای راهبری دقیق برنامه‌ها، پس از بازدید میدانی، در جلسه‌ ستاد تنظیم بازار حضور یافت؛ این اقدام رئیسی از همان لحظات اولیه مورد استقبال و تحسین کاربران فضای مجازی و مردم قرار گرفته است.

حضور معاون اول در سامانه پاسخگویی

در راستای اعتمادسازی و دریافت دیدگاههای مردمی امروز عصر هم معاون اول رئیس جمهور با حضور در موسسه نیکوکاری رعد الغدیر از بخش های مختلف سامانه تلفنی ۶۳۶۹ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که در این مرکز به منظور رسیدگی به شکایات و سوالات مردمی در اجرای طرح «مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه ها» مستقر است، بازدید کرد.

دکتر محمد مخبر در این بازدید که با همراهی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام شد، از نزدیک در جریان روند پاسخگویی به درخواست ها، شکایات و سوالات مردم در خصوص جاماندگان دریافت یارانه در طرح مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه ها و همچنین سوالات پیرامون این طرح قرار گرفت.

#تغییر_به_نفع_مردم

کاربران زیادی پس از انعکاس اخبار حضور رئیسی در میدان و انتشار عکس‌های او نسبت به این عمل رئیس‌جمهوری، عکس‌العمل نشان دادند.

یک کاربر نوشت: «باور کنید که فرق است بین نظرسنجی روزانه قیافه مردم‌ از پشت شیشه خودرو، بازدید کارخانه از درون خودرو و صبح جمعه از گرانی بنزین مطلع‌شدن، با کنار مردم بودن در روزهای سخت و صبح جمعه را با شنیدن حرف مردم آغاز کردن.»

کاربر دیگری نوشت: «همین که در فاصله کمتر از یک سال، از وحشت ناگهانی صبح جمعه رسیدیم به حضور میدانی و آرامش‌بخش رئیس‌جمهوری در صبح جمعه، یعنی قطار #تغییر_به_نفع_مردم روی ریل درست حرکت می‌کنه… بازم می‌گم.. فرق می‌کنه به کی رأی بدیم.»

کاربری هم نوشت: «فک کنم اهالی تیم کلید تدبیر و امید روحانی! حالا بعد هشت سال یادشون افتاده باید برای مردم چکار می‌کردن! که بلبل سخنور شدن و به دولت انقلابی و مردمی امر و نهی می‌کنن. یکی به گوششون برسون آقایـون به سفراتون برسید! اون صبح جمعه تکرار نخواهد شد.»

یک کاربر دیگر نوشت: «رئیسی تو صحبت مستقیم با مردم گفت ما تو این راه از آبرومون هم مایه می‌ذاریم؛ یکی هم بود بعد عصبانیت مردم با پوزخند گفت من خودم صبح جمعه فهمیدم!»

یک فعال رسانه‌ای هم توییت کرد: «برنامه #صبح_جمعه رئیس‌جمهور: ۱. حضور در یکی از مراکز اصلی توزیع مرغ و گوشت در جنوب تهران ۲. بازدید از یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای مرکز شهر ۳. شرکت در جلسه ستاد تنظیم بازار با حضور اعضای دولت و سایر نهادها.»

یک کاربر نوشت: «دوستی دارم دیشب می‌گفت رئیسی اگر جرات می کنه الان بره بین مردم. حضور امروز صبح جمعه رئیس‌جمهوری در یکی از مراکز اصلی توزیع مرغ و فروشگاه‌های زنجیره‌ای تهران و گفت‌وگو با مردم.»

فعال توییتری دیگری هم نوشت: «خیلی خوبه که #میراث_روحانی به رئیسی نرسید! فرق داره وقتی شنبه صبح با تمسخر بگی منم تازه فهمیدم، تا اینکه شخصی رئیس #دولت_مردم خودش جمعه صبح بیاد بین مردم و برای پخش‌‌کننده‌های کالاهای اساسی، موارد رو توجیه و تشریح کنه… .»

یک فعال رسانه‌ای در صفحه شخصی خود نوشت: «رئیس‌جمهور «صبح جمعه» برای گفت‌وگو با مردم در یکی از مراکز توزیع مرغ تهران و یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای حضور یافت تا نشان دهد می‌توان برای کاستن نگرانی‌های مردم کنارشان بود.»

این کاربر فضای مجازی مطلب خود را با هشتگ «صبح جمعه فهمیدم بنزین گران شده» منتشر کرد!

کاربر دیگری نیز صبح جمعه را به عنوان معیار سنجش دولت‌ها تلقی کرده است و یک فعال توییتری در صفحه‌ خود نوشت:‎ «قطعا کار فقط با حضور بین مردم حل نمی‌شود. اما اینکه در این شرایط پاشی بری بین مردم، مرد میدان می‌خواهد که عجالتا رئیسی نشان داد هست. خلاصه فرق داره ظهر جمعه از خواب پاشیم ببینیم بنزین گران شده با اینکه صبح اول وقت جمعه میدون بهمن (کشتارگاه سابق) باشیم!»

یک کاربر دیگر هم نوشت: «اگر لازم باشد آبرویم را می‌دهم تا رانت‌خواران و مفسدان مردم را چپاول نکنند و سفره مردم آسیب نبیند. این حرفای آقای رئیسی رو مقایسه کنید با خنده‌های روحانی و صبح جمعه فهمیدنش. اره عزیزم فرق می‌کنه به کی رأی بدی.»

یک کاربر دیگر نوشت: «دم آقای رئیسی گرم که صبح جمعه رفته بین مردم. خوبه که این چندوقت وزرا هم همین‌طور عمل کنند و بین مردم حاضر باشن. رئیسی هم می‌تونست مثل همون رفیقمون بگه «من هم صبح جمعه متوجه گرانی شدم» اما رئیسی ترجیح داد صبح جمعه کنار مردم باشه!»

یک فعال فضای مجازی هم نوشت: «یه رئیس‌جمهور صبح جمعه متوجه قیمت‌ها می‌شه و در اتاقش وضعیت رصد می‌کنه .یه رئیس‌جمهور هم میاد در بین مردم: تا من زنده هستم اجازه نمی‌دهم مردم از این طرح آسیب ببینند. رئیسی صبح جمعه پا شده رفته بازار الان روحانی فکر می‌کنه که رئیسی با این کار خواسته بهش تیکه بندازه!»

کاربری نوشت: «صبح جمعه داریم تا صبح جمعه… یکی صبح جمعه بلند می‌شه میره مراکز اصلی توزیع مرغ و فروشگاه‌های زنجیره‌ای برای شنیدن مشکلات و از نزدیک دیدن جریان وضعیت. یکی هم بود فقط پشت میز می‌نشست. می‌گفت منم تازه صبح جمعه شنیدم.»

کاربر دیگری نوشت: «از جمله کارای خوب آقای رئیسی: _صبح جمعه متوجه نمی‌شه._ روال زخم بستر و پیش نگرفته._ از انتقاد استقبال می‌کنه._به مردم توضیح میده.»

یک فعال رسانه‌ای هم نوشت: «رئیس‌جمهوری خوبه اینجوری صبح جمعه بعد از هیاهوی یارانه‌ها بره بین مردم پای درددلشون بشینه. رئیسی هم می‌توانست مثل همان رفیق‌مان بگوید «من هم صبح جمعه متوجه گرانی شدم» اما رئیسی ترجیح داد صبح جمعه کنار مردم باشد… دولت قبل تازه صبح جمعه می‌فهمید تو مملکت چه خبره، دولت جدید صبح جمعه زودتر از مردم بیدار شده رفته تو میدون این آقا در چشم مردم نگاه نمی‌کند و با پوزخند به مشکلات و سختی‌های مردم بگوید من خودم صبح جمعه فهمیدم! این آقا خودش را نوکر مردم می‌داند و در حال تلاش برای حل مشکلات مردم است.»

کاربر دیگری نوشت: «به فضل الهی از مشکلات و سختی‌ها عبور می‌کنیم. وقتی به‌خاطر اصلاح گند دلار جهانگیری دارید رئیسی رو تخریب می‌کنید. یاد اون بابایی بیفتید که گفت «من خودمم صبح جمعه فهمیدم» و اون فاجعه‌ها رو رقم زد.»

عبور کم هزینه از شرایط فعلی

دولت سیزدهم با پذیرش مسئولیت سخت اجرای قانون اصلاح نظام پرداخت یارانه ها و به تعبیر رئیس جمهور محترم با گذشتن از اعتبار و آبروی خود، این اقدام شجاعانه را با بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های در اختیار و امیدواری به همراهی و همکاری مردم آغاز کرده و با تلاش شبانه‌روزی قصد دارد با کمترین فشار به مردم این برنامه را به پیش ببرد.

خوشبختانه تاکنون بغیر از برخی مخالف خوانی های محدودی که عمدتا با اهداف سیاسی از سوی عناصر تابلودار بیان شده، فضای عمومی کشور با اجرای این طرح همراهی مناسبی داشته که امیدواری ها را برای عبور کم هزینه از شرایط فعلی افزون نموده است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.