اجازه نخواهم داد مردم آسیب ببینند/دود از «کرونا» برخاست/ عملیات مورا گیری/ يك مرد، يك حزب

مرور روزنامه‌های صبح کشور

روزنامه های امروز به بررسي قوانین تبعیض‌آمیز برای زنان ، طرح «استفاده بهینه از اشیای باستانی و عتیقه‌جات» ، آمار جدید از مصرف سیگار و قلیان در کشور ، بازداشت انریکه مورا، معاون مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی به همراه ۲ نفر از همکارانش، ، مصوبه واردات خودرو در هيات دولت با تغييرات اساسي ، تقویت دیپلماسی آبی علیه سدسازی‌های ترکیه ، سكوت پيشه كردن علي لاريجاني و… پرداخته بودند

امروز بازدید میدانی و سرزده رئیس‌جمهور از فرایندهای بازار و تأمین نیازهای غذایی مردم را با حضور در میدان بهمن تهران و بازدید از یکی از مراکز بزرگ توزیع مرغ در جنوب تهران در صدر توجه و تحلیل مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به بررسي قوانین تبعیض‌آمیز برای زنان ، طرح «استفاده بهینه از اشیای باستانی و عتیقه‌جات» ، آمار جدید از مصرف سیگار و قلیان در کشور ، بازداشت انریکه مورا، معاون مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی به همراه ۲ نفر از همکارانش، ، مصوبه واردات خودرو در هيات دولت با تغييرات اساسي ، تقویت دیپلماسی آبی علیه سدسازی‌های ترکیه ، سكوت پيشه كردن علي لاريجاني و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

تفاوت جنسیتی، حتی در دیه‌ جنین

روزنامه شرق:قوانین تبعیض‌آمیز برای زنان در قانون همیشه مورد اعتراض زنان در کشور ما بوده است؛ از انتقاد مردم عام جامعه تا فعالان و کارشناسان که البته منجر به تغییر چندانی در نگاه قانون‌گذار به این قوانین هم نشده است. این قوانین تمام زندگی سیاسی و اجتماعی و فرهنگی زنان ایران را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد. در هفته‌های گذشته خبر اعلام‌شدن دیه جنین در سال جدید دوباره موجی از اعتراض و واکنش را نسبت به رویه قضائی در کشور در بر داشت. بر اساس خبر منتشرشده،‌ دیه جنین پسر ۴۸۰ میلیون تومان و جنین دختر نصف آن خواهد بود. همین نوع نگاه، نشانه‌های شکاف جنسیتی را از قبل تولد برای افراد در نظر می‌گیرد، حتی نرخ دیه جنینی که هنوز جنسیتش مشخص نیست، ۳۶۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است، یعنی ارزش اقتصادی جنین بی‌جنسیت از جنین مؤنث بیشتر خواهد بود. با وجود اینکه فقه امامیه تأکید بر پویایی قواعد خود دارد و قانون اساسی هم مؤثر از آن است و همچنین با تغییرات بنیادی در فرهنگ و عرف جامعه امروز، توقع تغییراتی در قوانین وجود دارد که البته در انتقادات به این نوع قوانین، سال ۹۷ صحبت‌هایی از برابری دیه مطرح شد ولی در آخر در نرخ دیه تفاوتی ایجاد نشد. شیما قوشه، وکیل پایه‌یک دادگستری و عضو کانون وکلای مرکز، به برابری دیه اشاره می‌کند؛ در مورد اینکه می‌توانند دیه را برابر کنند یا نه، به نظر ما می‌توانند و هیچ منع قانونی و شرعی در این زمینه وجود ندارد؛ چراکه

چوب حراج به تاریخ به اسم فسادستیزی

فرهیختگان: احتمالا در روزهای اخیر زمزمه‌هایی از شاهکار عجیب و باورنکردنی مجلس به گوش‌تان خورده است، اشتباه نکنید، نه صحبت از «صیانت» است و نه «حذف ارز ترجیحی»، این بار با گزارشی از طرح «استفاده بهینه از اشیای باستانی و عتیقه‌جات» در خدمت‌تان هستیم؛ طرحی که قرار است در آن با برگزاری دوره‌های چندهفته‌ای به فارغ‌التحصیلان باستان‌شناسی، تاریخ طب و تاریخ ادیان مجوز حفاری داده شود تا با داس و کلنگ به جان آثار و اماکن تاریخی کشور بیفتند، اشیای تاریخی و قیمتی پیدا کنند و ببرند در بازار مکاره‌ای که قرار است شکل رسمی و قانونی به خود بگیرد، نوامیس تاریخی و فرهنگی کشور را به حراج بگذارند. طرحی که مدعی است نیتش ارز‌آوری و ایجاد اشتغال برای باستان‌شناسان و فعالان این حوزه است اما از وزارت میراث فرهنگی تا جامعه باستان‌شناسان و دوستداران تاریخ و فرهنگ و هنر کشور همگی مخالف آن هستند و در محکومیت آن بیانیه صادر کرده‌اند. طرحی بدون هیچ‌گونه پشتوانه کارشناسی. اگر بنا باشد به هر تجارت غیرقانونی پرسودی، وجهه و سروشکل قانونی بدهیم و از آن درآمدزایی کنیم، چرا سراغ مواد مخدر نمی‌رویم؟ آیا قاچاق رسمی مواد مخدر بهتر از چوب حراج زدن به هویت و اموال تاریخی کشورمان نیست؟ سوال این است که اساسا چرا باید چنین شاهکاری در مجلس مطرح شود؟ برای پاسخ به این سوال در این گزارش با کارشناسان همین حوزه به گفت‌وگو پرداخته‌ایم.

دود از «کرونا» برخاست

همشهری :دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، آمار جدیدی از مصرف سیگار و قلیان در کشور منتشر کرده که نشان می‌دهد میزان گرایش به مصرف سیگار و قلیان بالا رفته و سن مصرف کاهش پیدا کرده است. براساس این گزارش، پیش از شیوع کرونا، حدود 15درصد افراد بالای 15سال کشور، مصرف سیگار داشتند که سهم مردان 25درصد و زنان حدود 5درصد بود. مصرف قلیان هم در زنان و مردان حدود 20درصد بود. حالا اما بررسی‌ها حکایت از این دارد که حدود 30درصد مردان و 10درصد زنان سیگار مصرف می‌کنند و مصرف قلیان در هر دو جنس به 30درصد رسیده است. اینها نتیجه تحقیقی است که از سوی غلامرضا حیدری، رئیس مرکز تحقیقات کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی اعلام شد.او به استناد این آمار به ایسنا تأکید کرد که مصرف دخانیات در دوران کرونا بالا رفته است: «برخی از افرادی که قلیان مصرف می‌کردند، سیگار را ترک کرده بودند اما در پاندمی کرونا، به‌دلیل شرایطی که ایجاد شد، بسیاری از مصرف‌کننده‌های ترک‌کرده، دوباره شروع مجدد به مصرف سیگار داشتند.» البته این تمام ماجرا نیست، براساس اعلام این مسئول در دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، سن شروع مصرف دخانیات هم تغییراتی داشته است، به‌طوری‌که براساس آخرین بررسی‌ها، سن شروع مصرف دخانیات در مردان به کمتر از 15سال و در زنان به 17سال رسیده است.  کاهش سن مصرف دخانیات در مردان و زنان منجر شد تا فرهاد بهزادی، کارشناس درمان و حمایت‌های اجتماعی شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد‌مخدر استان تهران، نسبت به سرویس‌دهی قهوه‌خانه‌ها به دبیرستانی‌ها هشدار دهد: «اگر به یکی از قهوه‌خانه‌های شهر مراجعه کنید، خواهید دید افراد کمتر از ۱۸سال نیز در آنجا حضور دارند. متأسفانه شاهد هستیم بچه‌های کوچک‌تر ازجمله دبیرستانی‌ها از قلیان استفاده می‌کنند و قهوه‌خانه‌دار نیز به آنها سرویس می‌دهد.»

عملیات مورا گیری

وطن امروز: انریکه مورا، معاون مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی به همراه ۲ نفر از همکارانش، در اتفاقی عجیب و بی‌سابقه صبح‌هنگام در مسیر بروکسل پس از بازگشت از تهران در فرودگاه فرانکفورت توسط پلیس آلمان چند ساعت متوقف شدند که می‌توان با صراحت آن را بازداشت نامید. به گزارش «وطن‌امروز»، این بازداشت توهین‌آمیز در شرایطی حادث شد که این دیپلمات ارشد اسپانیایی به ایران آمده بود تا حامل پیام‌های اروپایی‌ها و احتمالا واشنگتن برای بن‌بست‌شکنی از مذاکرات وین باشد؛ مذاکراتی که از 21 اسفند با بی‌ارادگی سیاسی دولت آمریکا با وقفه‌ای طولانی‌مدت مواجه شده است. انریکه مورا که پنجشنبه‌شب پس از رایزنی‌های فشرده با مقامات ایرانی در تهران، ایران را ترک کرد، چند ساعت بعد به همراه همراهان خود در آلمان متوقف شده و گذرنامه و تلفن همراه‌شان ضبط شد. پلیس یا مقامات آلمان هنوز هیچ توضیح خاصی درباره این اتفاق نداده‌اند و فقط یک سخنگوی وزارت کشور آلمان دیروز اعلام کرد پلیس این کشور در رابطه با حادثه پیش آمده برای انریکه مورا، معاون مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی پس از بازگشت از تهران، بیانیه‌ای صادر خواهد کرد. به گزارش رویترز، سخنگوی وزارت کشور آلمان در ادامه به خبرنگاران گفت: چیزهای زیادی می‌توانند دلیل این حادثه باشند، از جمله مسائل مرتبط با پرواز یا مسیر سفر و حادثه پیش آمده ممکن است لزوما به خود شخص ارتباطی نداشته باشد.

مافيای خودرو می‌شكنَد؛ شايد!

آرمان ملي: پس از کشمکش فراوان و سنگ‌اندازي‌هاي مافياي خودرو که ارتزاق آنها از انحصار حاکم بر بازار بود بالاخره مصوبه واردات خودرو در هيات دولت با تغييرات اساسي تصويب شد؛ مصوبه‌اي که اگرچه وزير صمت اعلام جزئيات نهايي آن را به هفته پيش‌رو موکول کرده است اما بررسي‌ها نشان مي‌دهد مجلس نيز با حذف مصوبه محدوديت واردات 70 هزار دستگاهي و همچنين حذف بند واردات در قبال صادرات قطعه و محصولات که بيم انحصار در واردات را ايجاد مي‌کرد موضوع تنظيم بازار خودرو از طريق واردات خودرو را به دولت واگذار کرده است موضوعي که به گفته معاون حمل و نقل وزير صمت با مشوق‌هاي در نظر گرفته شده در خصوص واردات خودروهاي ارزان قيمت و با کيفيت قرار است نياز دهک‌هاي متوسط جامعه نيز مورد توجه قرار گيرد. در واقع رشد افسار گسيخته قيمت خودروهاي پرتيراژ داخلي در روزهاي اخير که حتي باعث شد قيمت پرايد به بيش از 210 ميليون تومان برسد به همراه کيفيت پايين محصولات دو خودروساز بزرگ کشور که انتقاد مجدد رهبر معظم انقلاب را نيز به همراه داشت و انتقاداتي که به دولت‌ها در زمينه عدم توان مقابله با مافياي خودرو مطرح مي‌شد باعث شد تا دولت عزم خود را جزم کند تا اين بار به جاي حمايت يکجانبه از خودروسازان داخلي از طريق واردات و فراهم آوردن شرايط رقابتي ضمن کنار گذاشتن مافياي حاکم، بازار را به آرامش برساند؛ موضوعي که به اعتقاد کارشناسان در صورت تحقق اين سياست مي‌توان انتظار داشت در آينده نزديک شاهد تغييرات عمده در بازار خودرو باشيم.

«دیپلمات‌دزدها» را نقره‌داغ کنید

روزنامه کيهان:درجه‌ یک و دو و سه تقسیم می‌شوند. جان انسان‌ها در آسیا و آفریقا و آمریکای لاتین ارزان و در آمریکا و اروپا گران، قیمت‌گذاری می‌شود. امنیت آمریکا و اروپا مهم و امنیت بقیه‌ نقاط جهان بی‌اهمیت و بی‌ارزش قلمداد می‌شود و شکنجه و ‌ترور به دست آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها و صهیونیست‌ها، مجاز و کاملاً قابل چشم‌پوشی است.بر همین اساس بدون شک دولت‌های غربی مظهر نقض حقوق بشر هستند. یکی از مصادیق این رفتار غیرانسانی، وضعیتی است که قریب به 4 سال است برای یکی از دیپلمات‌های ایرانی رخ داده است. در تاریخ ۱۱ تیرماه 1397- ۲ جولای ۲۰۱۸- پلیس آلمان با زیرپاگذاشتن قوانین دیپلماتیک، آقای «اسدالله اسدی» دبیر سوم سفارت ایران در اتریش را به دلایل واهی بازداشت کرد. در ادامه این روند غیرقانونی، این دیپلمات ایرانی ۵ مهر ۹۷- 27 سپتامبر 2018- به بلژیک مسترد شد.

این رفتار با یک دیپلمات ایرانی در حالی صورت گرفت که براساس کنوانسیون حقوق دیپلماتیک 1961 وین، حداکثر اقدامی که کشور پذیرنده می‌تواند انجام دهد، اخراج فرد با عنوان «عنصر نامطلوب» است. در حقیقت هرگاه یک کشور، نماینده کشور دیگری را – که دارای گذرنامه دیپلماتیک است – در خاک خود به دلایل واقعی یا واهی، عنصر نامطلوب بنامد، می‌بایست او را اخراج کند. به عبارت دیگر اخراج، بالاترین سطح برخورد دیپلماتیک نسبت به حضور، رفتار و عملکرد یک دارنده گذرنامه دیپلماتیک است.

اجازه نخواهم داد مردم آسیب ببینند

روزنامه ایران:«تا من زنده‌ام، اجازه نخواهم داد مردم از طرح عادلانه‌سازی یارانه‌ها آسیب ببینند.» این جمله، پاسخ رئیس‌جمهور به صحبت‌های یک بانوی تهرانی است که روز گذشته به صورت رودررو و بی‌واسطه دغدغه‌های خود را درباره افزایش قیمت‌ برخی کالاها در بازار، با آیت‌الله رئیسی درمیان گذاشت. همین یک اقدام آیت‌الله رئیسی به تنهایی نشان دهنده یک تفاوت است؛ تفاوت میان رئیس‌جمهوری که «پس از اجرای یک طرح اقتصادی» خطاب به مردم می‌‌گوید «من هم تازه صبح جمعه متوجه شدم» و رئیس‌جمهوری که «از ابتدای اجرای طرح»  به میان آنان می‌‌رود و با گفتار و رفتار خود نشان می‌‌دهد  پای کار است و عرصه را رها نمی‌کند. پای کار بودن و عرصه را رها نکردن، به مثابه یک تفاوت عمده دیگر، پیش‌تر هم از سوی آیت‌الله رئیسی بیان شده بود. رئیس‌جمهور فروردین‌ماه در نشست مشترک دولت و مجلس، با اشاره به اینکه دولت با اراده و تصمیم جدی به دنبال انجام اقدامات شجاعانه بویژه در حوزه اصلاحات اقتصادی است، گفته بود: «در روند اجرای آن آمادگی داریم از آبروی خود هزینه کنیم.»به گزارش ایرنا، روز گذشته رئیس‌جمهور بازدید میدانی و سرزده خود از فرایندهای بازار و تأمین نیازهای غذایی مردم را با حضور در میدان بهمن تهران و بازدید از یکی از مراکز بزرگ توزیع مرغ در جنوب تهران آغاز کرد. آیت‌الله رئیسی در جریان این بازدید که طی آن مردم می‌‌توانستند بی‌واسطه نظرات و دغدغه‌های خود را با عالی‌ترین مقام اجرایی کشور درمیان بگذارند، در پاسخ به یک بانوی تهرانی تأکید کرد: «تا من زند‌ه‌ام، به هیچ وجه اجازه نخواهم داد مردم از طرح عادلانه‌سازی یارانه‌ها آسیب ببینند.»

آزادی واردات بدون محدودیت خودرو

روزنامه جوان:سرانجام با تلاش‌های مستمر رسانه‌ها، کارشناسان و دلسوزان کشور مصوبه واردات خودرو در هیئت دولت به تصویب رسید. خبر‌های رسیده حاکی از آن است که مصوبه جدید با حذف سقف واردات، براساس تخفیف تعرفه وارداتی برای خودرو‌های اقتصادی و دهک پایین جامعه تنظیم شده است. موضوعی که می‌تواند در صورت اجرای درست و نظارت دقیق دولت، تعادل عرضه و تقاضا و کاهش قیمت‌ها را نوید دهد.آزادسازی واردات خودرو در ماه‌های آغازین امسال و کنترل ثبت نام خودروسازان و توزیع عادلانه آن در جامعه، نتیجه تلاش‌های پی‌درپی رسانه‌ها، کارشناسان، پلیس و فعالان حوزه صنعت خودرو است که با روشنگری موضوعات این صنعت توانستند پرده‌ها را کنار بزنند و واقعیت را به مردم عنوان کنند. تا جایی که رهبر معظم انقلاب نیز بار‌ها از صنعت پر طمطراق خودرو گله و روند سوءاستفاده خودروسازان را متوقف کردند. براساس سخنان ایشان دیگر حجت بر همگان تمام شده است و برای صیانت از جان مردم در جاده‌ها و تنظیم بازار خودرو نباید به بهانه‌جویی‌های اشخاصی، چون مصطفی میرسلیم یکی از نمایندگان مردم که کمبود ارز را دستاویزی جهت ممانعت از واردات خودرو‌های ارزان به کشور قرار داده، توجه داشت. البته خوشبختانه در روز‌های اخیر اخبار متعددی از تسهیل واردات خودرو در سال جاری منتشر شده است.

وقاحت آبی ترکیه

روزنامه خراسان: تقویت دیپلماسی آبی علیه سدسازی‌های ترکیه، بالاخره آنکارا  را وادار به موضع‌گیری کرد؛ موضعی که به نظر با هدف فرافکنی و نپذیرفتن نقش مخرب این سدسازی‌ها بر محیط زیست منطقه‌ای اتخاذ شده است. در عین حال این اقدام ترکیه، دولت اردوغان را متوجه حساسیت همسایگان کرده و در بیانیه رسمی وزارت خارجه این کشور تصریح شده است که: «ترکیه آماده همکاری‌های منطقی و علمی با ایران در این زمینه است». از نامه صریح دادستان کل تا مطالبه مجلس و جدیت وزارت امور خارجه همین چند روز قبل بود که پس از هشدارهای گسترده کارشناسان درباره سدسازی‌های گسترده ترکیه روی دجله، فرات و ارس، دادستان کل کشور برای جلوگیری از تشدید بحران‌های زیست محیطی آن به وزیر نیرو نامه نوشت، نمایندگان مجلس وزیر امور خارجه را به مجلس فراخواندند و درنهایت عزمی جزم شد تا این موضوع با جدیت بیشتری پیگیری شود. ترکیه: گرد و غبارهای ایران ارتباطی به سدسازی های ما ندارد  با جدی شدن پیگیری‌های ایران و انتقادات «امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه از ترکیه در صحن علنی مجلس، حالا کشور همسایه ناگزیر به واکنش شده و «تانژو بیلگیچ» سخنگوی وزارت خارجه این کشور بیانیه‌ای صادر کرده است. البته بیلگیچ در این بیانیه اعلام کرده «ادعاهایی مبنی بر این‌که سدهای ترکیه باعث گرد و غبار در منطقه می‌شود، مبنای علمی ندارد و دلیل اصلی گرد و غبارها، بیابان‌هایی با منشأ  آفریقا و خاورمیانه است». البته در بیانیه رسمی وزارت خارجه ترکیه این ادعا هم مطرح شده است که «ترکیه تا به امروز رویکردی را دنبال کرده است که نیازهای کشورهای پایین‌دست حاشیه رودخانه‌ها را در نظر گرفته و به قوانین بین‌المللی احترام می‌گذارد و به این کار ادامه خواهد داد».

يك مرد، يك حزب

اعتماد:اين‌ روزها كمتر سخني از علي‌لاريجاني به گوش مي‌رسد. چهره‌اي كه ركورددار طولاني‌ترين دوره رياست مجلس ايران است در طول دوران فعاليت خود در سمت‌هاي مديريتي مختلف، فعال بوده است. اما پس از ردصلاحيت او در انتخابات رياست‌جمهوري 1400، علي لاريجاني سكوت پيشه كرده است. نمي‌شود از تاريخ 44 ساله جمهوري اسلامي صحبت كرد و نامي از برادران لاريجاني به ميان نياورد. دو نفر از برادران لاريجاني، در مجموع 22 سال، رياست يكي از قواي كشور را بر عهده داشتند كه از اين نظر با هيچ فرد ديگري قابل مقايسه نيستند. با اين حال به نظر مي‌رسد يك جريان سياسي قدرتمند، به دنبال حذف لاريجاني‌ها از عرصه سياسي ايران است. 25 ارديبهشت سال گذشته بود كه علي لاريجاني نامزد انتخابات رياست‌جمهوري شد و آن نامزدي و تحولات بعد از آن، توفاني از تحولات، به صورت دومينويي رخ داد. در تاريخ سياسي ايران، عموما افراد بيشتر از احزاب اثرگذاري داشته‌اند. در ميان اثرگذاران اين تاريخ اما برخي نام‌ها و افراد ديده مي‌شوند كه اثرگذاري آنها، مانند يك حزب بوده است. يكي از مهم‌ترين اين افراد، مرحوم هاشمي‌رفسنجاني بود. هاشمي‌رفسنجاني از پيش از پيروزي انقلاب، سعي داشت در سراسر كشور براي خود دوستان متحدي داشته باشد. وي اين رويه را در سال‌هاي بعد از انقلاب هم ادامه داد و با روشي كه بعدا حاميان هاشمي آن را مشي ميانه‌روي مي‌خواندند، چه در جناح راست و چه در جناح چپ، دوستان نزديك و وفاداري داشت.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.