دولت بایدن از بن‌بست اقتصادی خارج می‌شود؟

آمریکا گرفتار تورمی تاریخی

جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا همزمان با جنگ اوکراین به دلیل افزایش فزاینده قیمت ها و تورم تاریخی، تحت فشار بسیاری در داخل کشورش قرار دارد که هرلحظه بر ابعاد این بحران اقتصادی افزوده می شود

این روزها تورم در آمریکا از افزایش قیمت بنزین، مواد غذایی، پوشاک و مسکن عبور کرده و به شیرخشک نوزادان رسیده است تا شرایط سخت دولت بایدن را در آستانه انتخابات میان‌دوره ای کنگره سخت‌تر کند.

جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا همزمان با جنگ اوکراین به دلیل افزایش فزاینده قیمت ها و تورم تاریخی، تحت فشار بسیاری در داخل کشورش قرار دارد که هرلحظه بر ابعاد این بحران اقتصادی افزوده می شود.

به گزارش ایرنا، وزارت کار آمریکا، تورم در ماه آوریل (ماه گذشته میلادی) را ۸.۳ درصد اعلام کرد که همچنان در بالاترین سطح در ۴۰ سال  گذشته است. تورم در ماه مارس  ۸.۵ درصد بود.

مشکلات در زنجیره تأمین، جنگ اوکراین و تقاضای بسیار از سوی مصرف کنندگان، قیمت کالاها را همچنان در آمریکا در بالاترین سطح خود در ۴۰ سال گذشته نگاه داشته است.

کمبود شیر خشک نیز که به تازگی به معضلات دولت بایدن افزوده شده، گفته می شود به دلیل تعطیلی یک کارخانه در آمریکاست که حدود ۴۰ درصد محصولات شیر خشک در سراسر این کشور را از دسترس خارج کرده است.

ضعف دولت دموکرات بایدن در مهار تورم، محبوبیت وی را به پایین ترین سطح کاهش داده و شرایط دشواری را برای او رقم زده است.

نتایج آخرین نظرسنجی موسسه راسموسن نشان می دهد که ۶۱ درصد آمریکایی ها معتقدند؛ سیاست های بایدن باعث افزایش تورم شده است و ۸۳ درصد نیز تورم را مساله ای بسیار مهم در انتخابات نوامبر کنگره می دانند.

اما رئیس جمهوری آمریکا می گوید که از سختی مردم آگاه است  و دولت او و بانک مرکزی آمریکا در حال تلاش برای حل این مشکل اصلی هستند.

او راهکارهایی را برای برون رفت از از این بحران ارائه کرده است که رقبایش موفقیت آن را زیر سوال می برند و البته  بایدن نیز طرح مخالفانش را زیر سوال می‌برد. بایدن که در چند ماه اخیر ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه را مقصر جنگ اوکراین و افزایش قیمت ها در کشورش معرفی کرده، می گوید که همه گیری کرونا، همراه با مسائل زنجیره تامین و جنگ روسیه با اوکراین، مقصر افزایش تورم هستند.

رئیس جمهوری آمریکا در توضیح طرح خود برای مقابله با تورم در آمریکا می گوید که دو مسیر برای مقابله با این مساله وجود دارد و این دو مسیر دو مجموعه متفاوت از ارزش ها را نشان می دهند.

او ادعا دارد؛ طرحش برای مقابله با تورم، هزینه ها را برای طبقه متوسط جامعه کاهش می دهد، به کارگران افزایش درآمد خوبی ارائه داده و کسری بودجه را به شکل بی سابقه ای کاهش می دهد و شرکتهای بزرگ و ثروتمندترین آمریکایی ها را نیز مجبور می کند سهم عادلانه خود را پرداخت کنند.

رئیس جمهوری آمریکا طرح اقتصادی خود را با طرح اقتصادی جمهوری خواهان در کنگره مقایسه کرده و می گوید طرح جمهوریخواهان، مالیات را برای طبقه متوسط جامعه افزایش و درآمد کارگران را کاهش می دهد. طرح آنها همچنین امنیت اجتماعی، بیمه سلامت و بیمه تامین اجتماعی برای اقشار کم درآمد را تهدید می کند.

به اعتقاد بایدن، طرح جمهوری خواهان به قشر مرفه و شرکت های بزرگ معافیت مالیاتی بیشتری می دهد.

کاخ سفید با انتشار گزارشی به توضیح طرح اقتصادی بایدن برای مقابله با تورم در کوتاه مدت، میان مدت و طولانی مدت پرداخته است. در این گزارش آمده است که از جمله برنامه های پیش روی بایدن، کاهش قیمت گاز و انرژی و دستیابی به خودکفایی در تولید انرژی است. بنا به اعلام کاخ سفید، این هدف با به کارگیری روش های زیر به دست می آید:

بی اثر کردن افزایش قیمت‌ها در نتیجه جنگ روسیه در اوکراین:

رسیدگی به افزایش قیمت ها در نتیجه جنگ روسیه در اوکراین با آزادسازی روزانه یک میلیون بشکه نفت خام از ذخایر راهبردی آمریکا به مدت شش ماه آینده و درخواست از متحدان برای آزادسازی ۶۰ میلیون بشکه نفت خام از ذخایر راهبردی خود.

از سوی دیگر موافقت با  فروش بنزین از نوع E۱۵  در فصل تابستان که از سوخت های زیستی استفاده می کند.

درخواست از از کنگره برای وادار کردن شرکت‌ها به پرداخت هزینه‌های چاه‌های نفت بیکار و زمینهای غیرمولد در املاک دولتی به گونه ای که شرکت‌هایی که همچنان دارای ظرفیت مازاد هستند یا باید تولید خود را از سر گرفته و یا هزینه پرداخت کنند.

کاهش قبض‌های انرژی:

درخواست از کنگره برای تصویب اعتبارات و سرمایه‌ گذاری‌ های مالیاتی بر انرژی پاک و وسایل نقلیه که وابستگی آمریکا را به کسانی مانند ولادیمیر پوتین کاهش می‌دهد و  سالانه ۵۰۰ دلار در قبض‌های آب و برق  خانواده‌ها صرفه‌جویی و نوآوری انرژی پاک در داخل کشور را تسریع می‌کند.

ایجاد استقلال واقعی در بخش  انرژی:

بهبود استانداردهای مصرف سوخت برای خودروها و کامیون‌ها  و ایجاد گزینه برای خانواده ها برای استفاده از خودروهای الکتریکی و سرمایه گذاری گسترده در بخش ایستگاه های شارژ و همکاری با خودروسازان برای اطمینان از این امر که تا سال ۲۰۳۰ از هر دو خودروی تولید شده در آمریکا یک خودرو سوخت فسیلی مصرف نکند.

کاهش هزینه‌های داروی تجویزی و مراقبت‌های بهداشتی:

با رفع اشکال خانوادگی قانون بیمه اقتصادی، صدها هزار خانواده در ماه صدها دلار صرفه‌جویی می‌کنند.

کاهش قیمت غذا با کمک به کشاورزان آمریکایی برای  تولید بیشتر و رقابت موثرتر:

کمک به کشاورزان آمریکایی برای تقویت تولید غذا در داخل به منظور جلوگیری از یک بحران جهانی غذایی بالقوه ناشی از تهاجم بی‌دلیل روسیه به اوکراین؛ انجام اقدامات برای مقابله با قیمت گذاری غیرقانونی قیمت و اجرای قوانین دولتی برای جلوگیری از انحصارگرایی  در بخش فرآوری گوشت و مرغ؛ سرمایه گذاری منابع دولتی برای ایجاد رقابت بیشتر در فرآوری گوشت و ارائه بیش از یک میلیارد دلار کمک به مشاغل کوچک و کارگران کشاورزی آسیب دیده از کرونا.

کاهش هزینه‌های کالاهای روزمره با تعمیر زیرساخت‌ها، زنجیره‌های تامین و تولید:

رفع مشکلات زنجیره تامین در بنادر، کمک به کارگران بیشتر برای یافتن مشاغل با درآمد خوب در صنعت حمل و نقل، مقابله با رویه های ناعادلانه شرکت های حمل و نقل جهانی، اجرای قانون زیرساخت با هدف انتقال سریعتر و ارزان تر کالاها به بازار  و تشویق سرمایه گذاری های جدید در آمریکا برای تولید کالاهای حیاتی که باعث افزایش تورم در طول همه گیری شد، از جمله تمهیدات در نظر گرفته در این زمینه است.

کاهش هزینه مراقبت از کودک و مراقبت های طولانی مدت:

در این گزارش آمده است: مراقبت از کودک یکی از بزرگترین هزینه‌هایی است که خانواده‌های دارای فرزند خردسال با آن روبه‌رو هستند و سرمایه‌گذاری‌های مراقبتی دولت به مرور زمان قیمت‌ها را در سراسر بخش های اقتصاد پایین می‌آورد و به والدین و سایرین که مسؤولیت مراقبت از کودکان را دارند، اجازه می دهد به نیروی کار ملحق شده و بهره‌ورتر باشند.

کاهش هزینه های مسکن با ساخت خانه های بیشتر:

درخواست از کنگره برای سرمایه گذاری در ساخت بیش از ۱ میلیون خانه ارزان قیمت و گسترش و بهبود بودجه فدرال برای ساخت مسکن جدید.

باید دید آیا دولت بایدن می تواند با چنین طرحی، همزمان با جنگ اوکراین و هزینه های این جنگ برای ارسال تسلیحات نظامی و امنیتی که از جیب مالیات دهندگان آمریکایی پرداخت می ‌شود، آمریکا را از این تورم تاریخی عبور دهد و آینده سیاسی دموکرات ها را در کنگره آمریکا تضمین کند یا اینکه کنگره را در انتخابات میاندوره ای نوامبر به رقیب خواهد باخت و  دو سال باقیمانده از دولتش را در جدال با آنها برای پیشبرد سیاست‌هایش خواهد گذراند؟

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.