حداد عادل: مردم ایران نسبت به زبان فارسی غیرت داشته باشند

حرف‌های حداد عادل درباره نسبت زبان فارسی و زبان‌های قومی

به‌طور کلی، تعصب چیز خوبی نیست؛ اما تعصب بر سر زبان فارسی مطلوب است. من به جای تعصب از واژه غیرت استفاده می‌کنم، توصیه و مطلوب ما این است که همه مردم ایران نسبت به زبان فارسی غیرت داشته باشند و هرگاه این زبان را در معرض آسیب ببینند، واکنش نشان بدهند و از آن پاسداری کنند

غلامعلی حداد عادل با اشاره به ضرورت غیرت نسبت به زبان فارسی، می‌گوید: زبان فارسی آن‌قدر شیرین است و آن‌قدر در جان و دل همه ایرانی‌ها، چه زبان مادری‌شان فارسی باشد و چه نباشد، جا دارد که هیچ توطئه‌ای نمی‌تواند بین مردم ایران و زبان فارسی فاصله بیندازد.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در گفت‌وگو با ایسنا درخصوص این‌که چه میزان از حساسیت‌ها راجع‌به زبان فارسی و همچنین زبان‌های قومی و محلی جایز است، اظهار کرد: به‌طور کلی، تعصب چیز خوبی نیست؛ اما تعصب بر سر زبان فارسی مطلوب است. من به جای تعصب از واژه غیرت استفاده می‌کنم، توصیه و مطلوب ما این است که همه مردم ایران نسبت به زبان فارسی غیرت داشته باشند و هرگاه این زبان را در معرض آسیب ببینند، واکنش نشان بدهند و از آن پاسداری کنند.

او در عین حال گفت: این امر در گذشته بوده، امروز هم هست. و علت این‌که زبان فارسی در ایران دوام، قدرت و گسترش پیدا کرده، همین عشق، علاقه، غیرت و تعصب مردم ایران نسبت به زبان فارسی بوده است و این امر باید امروز هم تقویت شود.

حداد عادل در ادامه به شیوه این موضوع اشاره و بیان کرد: راهش شروع از مدرسه‌ها است که دانش‌آموزان شیرینی زبان فارسی را بچشند و در واقع از طریق این زبان، فرهنگ‌شان و همچنین خودشان را بشناسند.

او همچنین درخصوص حساسیت و تعصب نسبت به زبان‌های قومی و محلی گفت: زبان‌های بومی هم جزء واقعیت‌های فرهنگی و سرمایه فرهنگی کشور ما هستند و همان‌طور که مردم متکلم به این زبان‌ها نزد ما عزیز هستند، زبان‌شان هم نزد ما عزیز است و اصولا ما در ایران مسئله‌ای تحت عنوان رقابت زبان فارسی با زبان‌های قومی، محلی و مادری مختلف را نداریم؛ یعنی مردم در هر جا آزادانه به زبان محلی، مادری و قومی‌شان تکلم می‌کنند و زبان ملی آن‌ها هم فارسی است. این دو هزاران سال است که با هم هم‌زیستی مسالمت‌آمیزی در زیست‌بوم فرهنگی ما داشته‌اند و از این به بعد هم خواهند داشت.

غلامعلی حداد عادل درباره تاثیر رخدادهای سیاسی در دهه‌های اخیر، همانند دوره استعمارگری انگلیس در ایران بیان کرد: می‌دانید که موضوع زبان یکی از دستاویزهایی است که قدرت‌های استعماری همیشه برای دخالت در کشورها از آن استفاده می‌کنند.

او افزود: در کشور ما هم یک‌بار در دهه ۲۰، بعد از جنگ دوم جهانی شاهد بودیم که قوای اشغال‌گر شوروی در ایران، برای جدا کردن آذربایجان از ایران، از جمله به همین اختلاف زبانی و موضوع زبان متشبث شدند، ولی همان‌طور که مردم آذربایجان و همه مردم ایران در آن سال‌ها گول این توطئه را نخوردند، امروز هم که به برکت انقلاب اسلامی، رشد سیاسی مردم و آگاهی بیشتر شده، این توطئه راه به جایی نمی‌برد و این زبان آن‌قدر شیرین است و آن‌قدر در جان و دل همه ایرانی‌ها، چه زبان مادری‌شان فارسی باشد و چه نباشد، جا دارد که هیچ توطئه‌ای نمی‌تواند بین مردم ایران و زبان فارسی فاصله بیندازد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.