ترکیه؛ رکورددار زندانیان ایرانی

رئیس دبیرخانه شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه اعلام کرد که بیشترین آمار زندانیان ایرانی خارج از کشور مربوط به مواد مخدر، اقامت غیر مجاز یا ورود غیر مجاز و موضوعات مربوط به ضرب و جرح، جعل اسناد و کلاهبرداری است. در حال حاضر بیشترین آمار زندانیان ایرانی خارج از کشور مربوط به کشور ترکیه است.

به گزارش ایسنا به نقل از معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه، در سال‌های اخیر با افزایش تعداد سفرهای ایرانیان به خارج از کشور به قصد سفرهای کوتاه مدت یا مهاجرت بلند مدت، موضوع پیشگیری از ارتکاب جرم توسط هم‌وطنان در کشورهای ثالث برای دستگاه‌های اجرائی و قوه قضائیه حائز اهمیت قرار گرفته است. هرچند بر اساس آمارهای احصاء شده تعداد مجرمان ایرانی در زندان‌های خارج از کشور نسبت به تعداد هموطنان ساکن در خارج کشور اندک است.

بر همین اساس در سال گذشته «کارگروه حقوقی قضائی ایرانیان خارج از کشور» به ریاست وزارت دادگستری تشکیل و معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه به عنوان یکی از اعضای این کارگروه، ریاست «کمیته تخصصی پیشگیری از وقوع جرم ایرانیان خارج از کشور» را ذیل کارگروه مذکور عهده‌دار شد.

دومین جلسه «کمیته تخصصی پیشگیری از وقوع جرم ایرانیان خارج از کشور» با موضوع بررسی ساز و کارهای اجرایی در حوزه خبررسانی، هشداردهی و اعمال کنترل و محدودیت‌های بیشتر مبادی خروجی با حضور نمایندگان اعضای این کمیته برگزار شد.

علیرضا ساوری مشاور ارشد و رئیس دبیرخانه شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه در ابتدای جلسه با مروری بر مصوبات جلسه قبل گفت: کمیته تخصصی پیشگیری از وقوع جرم ایرانیان خارج از کشور ذیل کارگروه حقوقی و قضائی شورای عالی ایرانیان خارج از کشور فعالیت خود را آغاز کرده است. «ارتقاء آگاهی‌های عمومی و گسترش فرهنگ پیشگیری از وقوع جرم» برای اتباع ایرانی مقیم خارج از کشور و یا هم‌وطنانی که قصد عزیمت به خارج از کشور را دارند از اهداف اصلی تشکیل و راه‌اندازی این کمیته است.

ساوری اظهار کرد: وظیفه اداره این کارگروه بر عهده معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه گذاشته شده است و هدف اصلی آن ارتقای آگاهی‌های عمومی، دانش پیشگیری و گسترش فرهنگ پیشگیری و اطلاع‌رسانی مناسب و موثر به ایرانیان خارج از کشور است.

ساوری با بیان اینکه برای این کارگروه دو جامعه هدف در نظر گرفته شده است، گفت: گروه اول ایرانیانی هستند که قصد سفر به خارج از کشور را دارند و دسته دوم ایرانیان مقیم خارج از کشور هستند.

وی بیان کرد: نگاه معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه این است که با مجموعه اقدامات در حوزه ارتقای آگاهی‌ها و گسترش فرهنگ پیشگیری بتواند از برخی جرایم و تخلفات و موضوعاتی که برای ایرانیان در خارج از کشور یا حین سفر رخ می دهد، جلوگیری کنیم و آمار مربوط به این موضوعات را کاهش دهد.

رئیس دبیرخانه شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه بیان کرد: کارگروه حقوقی-قضایی شورای عالی ایرانیان خارج از کشور حمایت و معاضدت قضایی از ایرانیان مقیم خارج از کشور و ایرانیانی که قصد سفر به خارج از کشور دارند را به عنوان سیاست راهبردی کلان در پیش گرفته است. این راهبردی است که توسط شورای عالی ایرانیان خارج از کشور ابلاغ شده است.

ساوری گفت: رئیس قوه قضاییه اهتمام و توجه لازم برای انجام حمایت های قضایی از ایرانیان خارج از کشور را دارد و این وظیفه بر عهده کارگروه حقوقی-قضایی گذاشته شده است.

وی خاطرنشان کرد: نقطه کانونی و راهبرد اصلی این کمیته ارتقای آگاهی‌های عمومی، گسترش اخبار و گزارش‌های مربوط به هشداردهی‌ها با هدف گسترش فرهنگ پیشگیری از جرایم ایرانیان است. بیشترین آمار زندانیان ایرانی خارج از کشور مربوط به مواد مخدر، اقامت غیر مجاز یا ورود غیر مجاز و موضوعات مربوط به ضرب و جرح، جعل اسناد و کلاهبرداری است. درحال حاضر بیشترین آمار زندانیان ایرانی خارج از کشور مربوط به کشور ترکیه است.

ساوری با اشاره به سازوکارهای شکل گرفته برای اطلاع‌رسانی در زمینه پیشگیری از وقوع جرم ایرانیان خارج از کشور گفت: درحال‌حاضر برای اطلاع‌رسانی در این زمینه سامانه توصیه‌های مسافرتی راه‌اندازی شده است.

وی بیان کرد: سامانه توصیه‌های مسافرتی ذیل سامانه وزارت امور خارجه فعال شده و مطابق تصمیمات متخذه یک نسخه از محتواهای پیشگیرانه تولید شده توسط دستگاه‌های عضو کمیته تخصصی پیشگیری از جرائم ایرانیان خارج از کشور به‌ صورت مستمر در داخل سامانه مذکور بارگزاری خواهد شد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.