شومن‌هایی در کسوت معلم/ قتل در پشت پرده‌هاي آرامش/ مسئله «پهنای باند» است، آقای وزیر!

مرور روزنامه‌های صبح کشور

روزنامه های امروز به بررسي بازار ارز در روزهای اخیر ، درگذشت رابرت مک‌فارلین، مشاور امنیت ملی آمریکا در دولت ریگان ، سالگرد قتل «بابك خرمدين»، سبد تغذیه استاندارد برای هر فرد ایرانی ، سامانه‌های تلفنی نظارت مردمی ، تاثیرپذیری بازار مسکن از گرانی‌های اخیر ، آسیب‌های عدم نظارت جدی بر تولید محتواهای آموزشی ، افزایش سرعت اینترنت ثابت و همراه کشور طی ماه‌های اخیر و… پرداخته بودند

امروز همچنان سیاست‌های یارانه‌ای دولت و تحلیل‌هایی در زمینه مذاکرات برجامی در صدر توجه و تحلیل مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به بررسي بازار ارز در روزهای اخیر ، درگذشت رابرت مک‌فارلین، مشاور امنیت ملی آمریکا در دولت ریگان ، سالگرد قتل «بابك خرمدين»، سبد تغذیه استاندارد برای هر فرد ایرانی ، سامانه‌های تلفنی نظارت مردمی ، تاثیرپذیری بازار مسکن از گرانی‌های اخیر ، آسیب‌های عدم نظارت جدی بر تولید محتواهای آموزشی ، افزایش سرعت اینترنت ثابت و همراه کشور طی ماه‌های اخیر و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

جدال چهار متغیر برای تغییر مسیر دلار

آرمان ملی: بازار ارز در روزهای اخیر تحت تاثیر سیاست‌های یارانه‌ای دولت و همچنین تحلیل‌هایی که در زمینه مذاکرات برجامی با نوسانات زیادی همراه بوده است، به گونه‌ای‌که قیمت هر دلار آمریکا که در هفته گذشته در مرز 28 هزار تومان قرار داشت با شیب نسبتا زیادی از مرز 30 هزار تومان نیز عبور کرد و به 30 هزار و 700 تومان رسید البته این قیمت پس از سفر انریکه مورا به ایران اخبار نسبتا امیدوارکننده‌ای که از آینده مذاکرات برجامی شنیده می‌شد با کمی عقب‌نشینی همراه بود و دلار به بازه قیمتی 30 هزار تومان عقب نشینی کرد. در این رابطه آنچه مسلم است بازار ارز روزهای پر تنشی را پشت‌سر می‌گذارد و تحلیل‌های مختلف و گاها متضادی در خصوص آینده این بازار شنیده می‌شود، به گونه‌ای‌که برخی از تحلیلگران معتقدند اصلاح یارانه‌ای دولت در راستای به بن بست مذاکرات صورت گرفته و باید در انتظار تداوم رشد صعودی قیمت ارز باشیم البته در مقابل این اظهارات تحلیلگران به تبعیت از اظهارات جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که از رفع موانع مذاکرات خبر داده معتقدند بازار ارز با شیبی ملایم به سمت آرامش و بازگشت به قیمت‌های قبلی حرکت می‌کند. اما آنچه مسلم است بازار ارز تهران هم اکنون از چهار متغیر اساسی تبعیت می‌کند که هر کدام جداگانه می‌تواند تعیین کنند سمت و سوی نرخ ارز باشد.

جعبه‌سیاه مک‌فارلین در تهران

فرهیختگان: رابرت مک‌فارلین، مشاور امنیت ملی آمریکا در دولت ریگان روز گذشته در 84 سالگی درگذشت. عمده شهرت مک‌فارلین مربوط می‌شود به نقش موثر وی در پرونده ایران- کنترا در اواسط دهه 60. در جریان این پرونده آمریکا از تابستان 1364 تا اسفند 1365 به ایران بخشی از سلاح‌هایی را که در جنگ با عراق به آن نیاز داشت فروخت. قرار بود ایران نیز در مابه‌ازای این تبادل تسلیحاتی به دولت ریگان در زمینه آزاد‌سازی اتباع آمریکایی گروگان گرفته شده در لبنان کمک کند. همچنین به جز آزاد‌سازی گروگان‌ها دولت ریگان به دنبال این بود که از درآمد حاصل از فروش سلاح به ایران به شورشیانی که علیه دولت نیکاراگوئه قیام کرده بودند نیز به‌طور محرمانه کمک کند. بعد از چند مرحله فروش سلاح به ایران، رابرت مک‌فارلین خردادماه سال 65 به‌عنوان فرستاده ویژه ریگان در سفری محرمانه به‌منظور ملاقات با مقامات ایرانی به تهران سفر می‌کند. مک‌فارلین در این سفر چند روز در ایران می‌ماند اما هیچ‌کدام از مقامات عالی رتبه نظام حاضر به دیدار و گفت‌وگو با وی نمی‌شوند و وی تنها موفق به دیدار با برخی از مسئولان رده‌میانی جمهوری اسلامی می‌شود. یکی از این مقامات که درمورد دیدار وی با مک‌فارلین در تهران روایات ضدونقیضی وجود دارد حسن روحانی رئیس وقت کمیسیون دفاع مجلس است.

قتل در پشت پرده‌هاي آرامش

اعتماد:يك‌سال پيش در چنين روزي؛ شخصيت‌هاي مربوط به اين پرونده نام‌شان تا مدت‌ها بر سر زبان‌ها بود. وقتي خبر اين جنايت در رسانه‌ها منتشر شد، شوك بزرگي به جامعه وارد كرد تا جايي كه برخي مردم براي اينكه از وحشت اين خبر هولناك كاسته شود، آن را در فضاي مجازي تبديل به طنزي تلخ كردند تا شايد ذهن‌شان آرام گيرد. شخصيت‌هاي اين پرونده جنايي به شرح زير است: قاتل: علي‌اكبر خرمدين .معاون قتل: ايران موسوي‌ثاني .مقتولان: فرامرز، آرزو و بابك .

امروز سالگرد قتل «بابك خرمدين»؛ يكي از كارگردانان سينماست. يك‌سال پيش در روز ۲۵ ارديبهشت ماه سال ۱۴۰۰ بابك خرمدين در ۴۷ سالگي به دست والدينش در شهرك اكباتان به قتل رسيد. پس از قتل، جسد بابك توسط پدرش مثله شد و سپس علي‌اكبر با همدستي همسرش تكه‌هاي جسد فرزندشان را درون چمدان قرار دادند و از خانه خارج كردند. آنها پس از اين اقدام وحشتناك، بخش‌هاي جسد مثله شده بابك را به سه سطل زباله در شهرك اكباتان انداختند. يك روز بعد از حادثه در ۲۶ ارديبهشت ماه، قسمت‌هايي از جسد مثله شده او توسط يكي از كارگران شهرداري پيدا شد. در بررسي‌هاي اوليه كه با اقدام انگشت‌نگاري توسط كارشناسان پزشكي قانوني صورت گرفت، مشخص شد اين جسد مثله‌شده، بابك خرمدين است. با مراجعه ماموران به خانه مقتول، پدر و مادر بابك دستگير شدند.

تغذیه سالم در خطر

روزنامه شرق :براساس اعلام وزارت بهداشت سبد تغذیه استاندارد برای هر فرد ایرانی شامل روزانه ۳۲۰ گرم نان، ۱۰۰ گرم برنج، ۲۰ گرم ماکارونی، ۲۶ گرم حبوبات، ۷۰ گرم سیب‌زمینی، ۲۸۰ گرم سبزی، ۲۶۰ گرم میوه، ۴۸ گرم گوشت قرمز، ۵۰ گرم گوشت سفید، ۲۴ گرم تخم‌مرغ، بین ۲۲۵ تا ۲۴۰ گرم شیر یا لبنیات، ۳۵ تا ۴۰ گرم روغن و ۴۰ تا ۵۰ گرم قندوشکر است.درواقع هر نفر باید ماهانه حدود ۹.۵ کیلوگرم نان مصرف کند که با وزن ۴۵۰ گرمی هر عدد نان سنگک شامل ۲۱ عدد نان سنگک می‌شود. میزان مصرف ماهانه برنج برای هر نفر سه کیلوگرم، گوشت قرمز ۱.۴۴ کیلوگرم، گوشت سفید ۱.۵ کیلوگرم و لبنیات ۶.۹ کیلوگرم است.سایر اقلام در جدول گزارش محاسبه و به تفکیک آمده‌اند.هزینه تغذیه استاندارد چقدر  است؟اگر بخواهیم قیمت‌های جدید و مصوب اقلام غذایی را در نظر بگیریم و قیمت سایر کالاها را با حداقل نرخ‌های بازار یعنی برای مثال نرخ برنج خارجی، نرخ اقلام دولتی و نرخ میادین میوه‌وتره‌بار در نظر بگیریم، هر شهروند ایرانی برای اینکه تغذیه استانداردی داشته باشد، ناچار است در ماه حدود ۹۰۳ هزار تومان هزینه کند. برای یک خانواده چهارنفره هزینه تغذیه استاندارد حدود سه میلیون و ۶۱۲ هزار تومان تمام می‌شود.حداقل مزد امسال چهارمیلیون و ۱۷۹ هزار تومان تعیین شده است و با این حساب یک خانواده چهارنفره با حداقل مزد ناچار است بیشتر از ۸۶ درصد درآمد خود را صرف خوردوخوراک استاندارد کند.

137 پلاس؛ مدیریت شهر با صدای شهروندان

همشهری:بعد از 17سال، سامانه‌های تلفنی نظارت مردمی ‌137 و 1888 با هم ترکیب شدند و سامانه «137پلاس» با استفاده از فناوری روز تشکیل شد. این سامانه که از فضای مجازی و اپلیکیشن‌های تلفن همراه هم برای دریافت پیام‌های مردمی استفاده می‌کند، امکانات جدیدی را در اختیار شهروندان می‌گذارد تا پیام‌های خود را به اطلاع مدیریت شهری برسانند و مراحل رسیدگی به آن را مشاهده کنند. در بخشی از این سامانه می‌توان شماره تلفن همراه را حذف کرد تا کسانی که قصد ارسال پیام‌های مربوط به مبارزه با فساد را دارند، بتوانند پیام خود را به‌صورت ناشناس ارسال کنند. علاوه‌بر این، سرعت پاسخگویی به شهروندان که باعث معطلی آنها در تماس‌‌های تلفنی می‌شد، با فناوری‌ جدید کاهش می‌یابد.شهردار تهران در مراسم شروع به‌کار 137پلاس(+137) با تأکید بر اینکه این نظارت مردمی باعث افزایش خدمتگزاری و مقابله با فساد می‌شود، گفت: مجموعه کاربردی موضوع ۱۸۸۸ و ۱۳۷ با قدمت ۱۶ تا ۱۷ساله برای ما مغتنم بود تا مشکلات و معایب آنها را برطرف و تعامل دقیق با مردم را در یک ارتباط دو‌طرفه فعال برقرار کنیم و نظارت بر مفسده‌های احتمالی در سطوح مختلف را انجام دهیم و برای رفع آنها با کمک مردم تلاش کنیم.

سقف‌های لرزان مستاجران

روزنامه ابتکار: نتیجه انتظار تورمی ممکن است واقعیت نداشته باشد اما توهم گرانی باعث می‌شود که اقتصاد با چالش‌های بیشماری روبه‌رو شود.افزایش قیمت کالاهای اساسی و انتظار برای گرانی‌های بیشتر در روزهای اخیر و در حوزه‌های مختلف پیش‌بینی وضعیت بازارهای اقتصادی را دشوار کرده است و نمی‌توان با قطعیت در خصوص حرکت بازارها در روزها و ماه‌های آتی صحبت کرد، اما واقعیت این است که چه بخواهیم و چه نخواهیم بخش‌های مختلف اقتصاد از تغییرات و انتظارات تاثیر می‌پذیرند و نمی‌توان مانع این مسئله شد.وضعیت بازار خودرو چگونه‌ خواهد بود؟ ارز چه سمت و سویی را برای حرکت در پیش می‌گیرد؟ آیا بورس سال جاری صعودی خواهد بود؟ این بخشی از پرسش‌هایی است که این روزها مردم به دنبال پاسخی برای آن می‌گردند و با تحلیل‌های متفاوتی از سوی کارشناسان مواجه می‌شوند. یکی از بازارهایی که چگونگی وضعیت آن پرسش‌های متفاوتی را به وجود می‌آورد بازار مسکن است. به عبارتی دیگر جامعه منتظر است تا ببیند که افزایش سطح عمومی قیمت‌ها چه سرنوشتی را برای بازار مسکن رقم می‌زند.

شومن‌هایی در کسوت معلم

روزنامه ایران:کرونا فرصتی بود تا آموزش مجازی در کشور جای بیشتری باز کند، با این همه آسیب‌های آن هر روز بیشتر خود را عیان می‌کند. از جمله این آسیب‌ها عدم نظارت جدی بر تولید محتواهای آموزشی است که در بخش‌های آموزشی وی‌او‌دی‌ها، سی‌دی‌های آموزشی، پلتفرم‌های آموزشی و حتی فیلم‌های آموزشی برخی مدارس غیردولتی تهیه می‌شود. اگر نظارتی بر آن نباشد ماجرای تلخ رشد کتاب‌های بی‌کیفیت کمک آموزشی تکرار می‌شود و چه بسا آسیب‌رسان‌تر هم باشد، چرا که این آموزش‌ها براحتی در فضاهای مجازی در دسترس است. در برخی از این فیلم‌ها شاهد ابداع روش‌های جدید آموزشی هستیم که با آموزش رسمی در مدارس تفاوت دارد و اساساً مشخص نیست این شیوه‌های آموزشی خللی در آموزش رسمی ایجاد می‌کند و حتی مورد تأیید از نظر استانداردهای آموزشی هست یا نه. از سوی دیگر در برخی از این فیلم‌ها مشاهده شده که محتواها با مثال‌هایی برای تبیین مطالب تهیه شده که گاه دارای مضامین غیراخلاقی است. سؤال این است که در این گستره نظارت بر محتواهای آموزش‌های مجازی که به طرق مختلف به دست دانش آموزان می‌رسد با کیست. این روزها برخی وی‌او‌دی‌ها که مجوز فعالیت خود را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت می‌کنند و مجوز آنها برای پخش فیلم‌ها و سریال‌هاست، به سمت گنجاندن بخش آموزش در کنار پخش فیلم و سریال‌های خود رفته‌اند. از سوی دیگر بجز فیلم‌های آموزشی که توسط مؤسسات کمک آموزشی منتشر می‌شود، مدارس غیردولتی هم مجاز به تولید محتواهای تصویری هستند و باز در کنار همه اینها بسیاری در فضاهایی مانند اینستاگرام نیز برای تبلیغ کلاس‌های خصوصی خود فیلم‌های آموزشی را در دسترس قرار می‌دهند.

نقطه اصابت یارانه‌های جدید

روزنامه تجارت:گروه اقتصاد کلان: پس از اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها باید در انتظار حذف یارانه پنهانی بود که تا پیش از این دهک‌های برخوردار و ثروت‌مند از آن بهره‌مند می‌شدند و نوعی عدالت پرداخت در یارانه‌ها در اقشار مختلف ایجاد شود.به گزارش «تجارت»،سرنوشت دهک‌های ضعیف بعد از اصلاح نظام یارانه‌ها موضوعی است که کیوان کاشفی،‌رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه به آن پرداخسته است. از این پس، «یارانه ۴۵هزار تومانی» و «یارانه معیشتی» به‌عنوان جزئی‌از یارانه جدید پرداخت می‌شود. قرار است که دهک‌های اول تا سوم به میزان ۴۰۰هزار تومان و دهک‌های چهارم تا نهم به میزان ۳۰۰هزار تومان در ماه به شکل سرانه دریافت کنند. پیش از این خانوار یک‌نفره حدود ۱۰۰هزار تومان دریافت می‌کرد که با پرداخت جدید این رقم، (بسته به دهک درآمدی) ۳ یا ۴برابر خواهد شد. این مبالغ، از تغییر شیوه پرداخت ارز ۴۲۰۰تومان حاصل و مستقیم به سرپرست خانوارها پرداخت می‌شود. علاوه بر این یارانه نقدی، در گام بعدی یارانه دارو به شرکت‌های بیمه و یارانه نان نیز به نانواها پرداخت خواهد شد. به گفته مسوولان، پرداخت ارز ۴۲۰۰تومان به شیوه قبلی، علاوه بر فساد و افزایش قاچاق معکوس کالاهای اساسی، تورم این کالاها را نیز کنترل نکرده بود. بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد که این 46‌هزار میلیارد تومان در خانوارهای کم‌درآمد و دارای درآمد متوسط توزیع شده است.

تنش مسکو – تل‌آویو در آسمان سوریه

روزنامه جوان:به‌رغم هشدار‌های دمشق، رژیم صهیونیستی بار دیگر با حملات موشکی مناطقی را از خاک سوریه مورد هدف قرار داد که طی آن پنج نفر کشته و هفت تن زخمی شدند. اقدام به عمل پدافند سوریه هم سریع بوده و توانسته بیشتر موشک‌ها را رهگیری کند. این حملات در زمانی انجام می‌شود که روابط مسکو و تل‌آویو به خاطر بحران اوکراین متشنج شده است. در حالی که همه توجهات جهانی به جنگ اوکراین متمرکز است، رژیم صهیونیستی از این فرصت استفاده کرده و حملات موشکی را به خاک سوریه تشدید کرده است. خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، جمعه شب از حمله موشکی رژیم صهیونیستی به منطقه مرکزی سوریه خبر داد. یک منبع آگاه نظامی سوریه اعلام کرد که رژیم صهیونیستی با شلیک موشک از سمت مدیترانه در غرب بانیاس، چند نقطه در منطقه مرکزی را هدف قرار داد. پدافند هوایی سوریه با موشک‌های متجاوز مقابله و اکثر آن‌ها را ساقط کرد. وی افزود: با این وجود پنج نفر از جمله یک غیرنظامی کشته و هفت شهروند دیگر از جمله یک کودک مجروح شدند. علاوه بر آن، خسارت مالی نیز به منطقه مورد هدف، وارد شد. خبرنگار سانا در حماه نیز گزارش کرد که این تجاوز رژیم صهیونیستی همچنین منجر به وقوع چندین آتش‌سوزی در جنگل‌های حومه مصیاف شد.

مسئله «پهنای باند» است، آقای وزیر!

روزنامه خراسان: وزیر ارتباطات به استناد آمارهای بین‌المللی از افزایش سرعت اینترنت ثابت و همراه کشور طی ماه‌های اخیر خبر می‌دهد؛ اما آن‌چه مردم روی تلفن‌های همراه، رایانه‌ها و تبلت‌هایشان مشاهده می‌کنند، چیز دیگری است! ادعای وزیر ارتباطات کاهش محسوس سرعت اینترنت طی ماه‌های اخیر، وزیر ارتباطات را به کمیسیون صنایع مجلس کشاند تا جمعی از نمایندگان که هم‌صدا با مردم، معترض وضعیت شبکه اینترنت بودند، سوالاتشان را از عیسی زارع‌ پور مطرح کنند. زارع پور در این باره گفت‌وگویی هم با خبرگزاری خانه ملت انجام داد و اعلام کرد: «هر ماه مراجع جهانی و سایت‌های معتبری سرعت اینترنت سیار و هم ثابت کشورهای مختلف را اندازه‌گیری می‌کنند و بر اساس نتایج سایت «Speed Test» زمانی که بنده وزارتخانه را تحویل گرفتم، سرعت اینترنت تلفن همراه 21.8 مگابیت بر ثانیه بوده است و الان با حدود 15 درصد افزایش به 25 رسیده است؛ سرعت اینترنت خانگی هم حدود 9 مگابیت بر ثانیه بوده و اکنون به حدود 10 رسیده است». اگرچه وزیر ارتباطات در همین گفت‌وگو اذعان داشته که این اعداد رضایت‌بخش نبوده و سرعت فعلی اینترنت، شایسته مردم ما نیست، اما آن‌چه موجب تعجب و بعضا گلایه و واکنش‌های تند کاربران شده، این است که آن‌ها همین میزان رشد سرعت را هم باور ندارند و ارزیابی یک نظرسنجی انجام‌شده در یکی از کانال‌های خبری پرمخاطب هم نشان می‌دهد که بخش عمده‌ای از کاربران، افزایش سرعتی را که وزیر مطرح کرده است، احساس نکرده‌اند.

چه می‌کنید که قاتلان شهید بهشتی(ره) برای شما کف می‌زنند؟!

روزنامه کيهان: مدیر مسئول روزنامه «جمهوری اسلامی» می‌گوید با تک نرخی کردن ارز مخالفتی ندارد اما دولت با چاقوی زنگ زده جراحی می‌کند! او در سرمقاله‌ای نوشت: «این روزها که دولت سیزدهم به قول مسئولین خود این دولت مشغول جراحی اقتصادی کشور است، به سیره شهید مظلوم آیت‌الله بهشتی بیش از هر زمان دیگری نیازمند است. دولت باید راه انتقاد سازنده را باز بگذارد تا صاحبنظران اقتصادی، اجتماعی و سیاسی حرف‌های خود را مطرح کنند و دولتمردان با استفاده از نقطه‌نظرهای آنان متوجه ایرادهای کار خود شوند و در حین انجام این جراحی، ایرادها را برطرف کنند و مانع بدتر شدن حال این بیمار رنجور شوند. اینکه رسانه ملی مأموریت پیدا کند در تمام بخش‌ها و از تمام شبکه‌ها به تعریف و تمجید طرح اصلاح یارانه‌ها بپردازد و هیچ صاحبنظری حق راه پیدا کردن به این رسانه برای نقد کردن آن را نداشته باشد، با هیچیک از معیارهای جامعه آزاد منطبق نیست». وی اضافه کرد: «درباره جراحی اقتصادی مورد نظر دولت، کسی مخالفتی با تک‌نرخی کردن ارز و واقعی کردن نرخ‌ها ندارد. ایراد اینست که چاقوی این جراحی، همان چاقوی دولت نهم است که مدتهاست زنگ زده و آثار تورمی و تشدید فاصله طبقاتی و گسترش فقر را به بار آورده است.

گزارش سوءاستفاده خودروسازان

روزنامه وطن امروز: وضعیت صنعت خودروسازی کشور و عملکرد خودروسازان داخلی به حدی به مرحله بحران رسیده است که رهبر حکیم انقلاب نیز چندی پیش در دیدار جمعی از کارگران، با اشاره مجدد به موضوع خودرو، بار دیگر کیفیت تولیدات خودروسازان داخلی و لزوم جلب رضایت مصرف‌کنندگان را مورد تاکید قرار دادند. ایشان در سخنان‌شان فرمودند: «بر اساس آمارهای کارشناسان، هر یک میلیارد دلار واردات از اجناس دارای تولید داخلی مانند کفش، پوشاک و لوازم خانگی، به تعطیلی ۱۰۰ هزار فرصت شغلی در کشور منجر می‌شود. البته خودروسازها از این حرف سوءاستفاده نکنند، زیرا وضع آنها تعریفی ندارد و مقصود، آن جاهایی است که تولید خوب و باکیفیت دارند». همین اشاره و تاکیدات و گلایه‌مندی رهبر معظم انقلاب که برای دومین بار طی ماه‌های گذشته عنوان شده است، نشان از اهمیت مساله، لزوم فعالیت مجدانه خودروسازان برای ارتقای کیفی محصولات و پیگیری دقیق و همه‌روزه وزارت صنعت، معدن و تجارت در این زمینه دارد.  به گزارش «وطن‌امروز»، پیش از این نیز پایین بودن کیفیت محصولات تولیدی خودروسازان داخلی و اعتراض به‌حق مردم به آنها، از جمله مواردی بود که رهبر معظم انقلاب اواسط بهمن‌ماه ۱۴۰۰ و در دیدار جمعی از تولیدکنندگان و فعالان صنعتی به آن اشاره کردند. با این حال به نظر می‌رسد نه‌تنها گوش خودروسازان از اعتراض و نارضایتی مردم پر است،

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.