دیو درون

گاردنر استاد ریموند کارور بود و او را بیشتر به خاطر یکی از رمان‌هایش به نام «گرندل» می‌شناسند

«بیوولف» کهن‌ترین منظومه حماسی به زبان انگلیسی است که شاعری گمنام در نیمه اول قرن هشتم میلادی آن را سروده و روایتگر داستانی تمثیل‌وار از رویارویی خیر و شر است.

شهروند آنلاین: جان چمپلین گاردنر جونیور، رمان‌نویس، مقاله‌نویس، منتقد ادبی و استاد دانشگاه، از چهره‌های تاثیرگذار ادبیات قرن بیستم امریکا بود. گاردنر در نیویورک متولد شد. پدر او واعظ و كشاورز بود و مادرش در مدرسه‌ای محلی در انگلیس تدریس می‌كرد. پدر و مادر هر دو به شکسپیر علاقه داشتند و اغلب با هم به خواندن ادبیات مشغول می‌شدند. گاردنر بیشتر به خاطر یکی از رمان‌های خود به نام «گرندل» شناخته می‌شود؛ رمانی که بازگوکننده اسطوره «بیوولف»، از دیدگاه این هیولا است. «بیوولف» کهن‌ترین منظومه حماسی به زبان انگلیسی است که شاعری گمنام در نیمه اول قرن هشتم میلادی آن را سروده و روایتگر داستانی تمثیل‌وار از رویارویی خیر و شر است.
«گرندل» به گفته منتقدین به تنهایی برای جاودانه شدن نام گاردنر کافی است. چنان‌که نشریه نیویورک تایمز درباره آن نوشته است: «گرندل دستاوردی فوق‌العاده است… بدیع و ماهرانه، دوست‌داشتنی، اندوه‌بار، و لبریز از تفکر و احساس… کتابی است بسیار لذت‌بخش. جان گاردنر با این رمان در زمره نویسندگان بزرگ معاصر قرار گرفت.» جان گاردنر استاد بسیاری از نویسندگان از جمله ریموند کارور بوده است. «گفت‌وگوهای طلوع»، «روشنایی اکتبر» و «کوهستان نیکل؛ یک داستان روستایی» برخی از آثار او هستند.
«گرندل» داستان دیوی است که از اعماق تاریخ به جهان معاصر آمده و شاهد تنهایی، سرگردانی و خشونت انسان امروز است. او طی این گشت و گذار میان آدم‌ها، بسیاری از مفاهیم عمیق انسانی را مرور می‌کند؛ عشق به مادر، شادمانی، معصومیت، مفهوم زمان، خودخواهی، اندوه و سرگشتگی. کمتر اثری را می‌توان نام برد که بر اساس شاهکاری ادبی نوشته شده و چنین ژرف و خلاقانه چیزی به آن افزوده و ابعاد تازه‌ای از آن را بر ما کشف کرده باشد.
«گرندل» با ترجمه مرتضی زارعی به‌تازگی از سوی انتشارات «خزه» چاپ شده است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.