تیراندازی نژادپرستانه در نیویورک با ۱۰ کشته و ۳ مجروح و پخش همزمان اینترنتی

ضارب، تیراندازی را به صورت زنده در اینترنت پخش کرد

تیرانداز ابتدا به ۴ نفر در پارکینگ فروشگاه مواد غذایی تیراندازی کرده که ۳ نفر آنها کشته شده اند و سپس به داخل فروشگاه رفته و به سمت سایر افراد شلیک کرده است

پلیس آمریکا سرانجام پس از گذشت ساعتها از وقوع تیراندازی مرگبار در روز شنبه به وقت محلی یک فروشگاه مواد غذایی در نیویورک و گمانه زنی ها و روایت های مختلف در باره آن، انگیزه این خشونت مسلحانه را نژادپرستانه و تعداد کشته شدگان را ۱۰ نفر اعلام کرد.

پلیس ایالت نیویورک آمریکا عصر شنبه به وقت محلی سرانجام پس از ساعتها گمانی زنی درباره علت تیراندازی در فروشگاه مواد غذایی “تاپس فرندلی مارکت” در بلوک یک هزار و ۲۰۰ خیابان جفرسون در شهر بافلو  نیویورک و نیز آمار ضد و نقیض رسانه ها، در نشستی خبری اعلام کرد  در این تیراندازی مرگبار ۱۰ نفر کشته و ۳ نفر مجروح شدند.

به گزارش ایرنا، پلیس افزود: عامل این تیراندازی مرگبار، جوانی ۱۸ ساله بوده که در شهر بافلو نیویورک سکونت نداشته است.

به گفته پلیس، ضارب که تا دندان مسلح بوده و تجهیزات حرفه ای نظامی همراه داشته و دستگیر شده است. ضارب، تیراندازی را به صورت زنده در اینترنت پخش کرده است.

پلیس توضیح داد: تیرانداز ابتدا به ۴ نفر در پارکینگ این فروشگاه مواد غذایی تیراندازی کرده که ۳ نفر آنها کشته شده اند و سپس به داخل فروشگاه رفته و به سمت سایر افراد شلیک کرده است.

یک افسر بازنشسته و یک نگهبان در این فروشگاه حضور داشته اند و به سمت این فرد تیراندازی کرده اند اما به دلیل داشتن جلیقه ضد گلوله، گلوله ها به تیرانداز اثر نکرده و این فرد ۱۸ ساله توانسته است افسر بازنشسته پلیس را به قتل برساند.

پلیس می گوید فرد تیرانداز انگیزه نژادپرستانه داشته و به سمت مردم در این فروشگاه  مواد غذایی تیراندازی کرده است.

بر اساس اعلام پلیس نیویورک، از میان ۱۳ قربانی این تیراندازی، ۱۱ نفر سیاهپوست و ۲ نفر سفید پوست هستند.

پیش از این، رسانه های آمریکایی اعلام کردند، پلیس نیویورک عصر شنبه به وقت محلی اعلام کرده است در صحنه یک “تیراندازی دسته جمعی” در یک فروشگاه مواد غذایی در بافلو حضور یافته که کمی بعد از ساعت دو  و نیم بعد از ظهر روز شنبه رخ داد.

پلیس اعلام کرده بود فرد تیرانداز با یک سلاح اتوماتیک و لباس نظامی از جمله جلیقه ضد گلوله وارد این فروشگاه مواد غذایی شده و اقدام به تیراندازی کرده است.

برخی منابع خبری نیز  اعلام کرده بودند تیرانداز خود را “سفید برترپندار” معرفی کرده و پلیس نیویورک در حال بررسی این مساله است.

برخی رسانه ها در ساعات اولیه تعداد کشته شدگان این خشونت مرگبار را دستکم هشت نفر و برخی نیز ۱۰ نفر اعلام کردند.

کاخ سفید در پی این خشونت مرگبار اعلام کرد که مشاور امنیت ملی آمریکا، جو بایدن رئیس جمهوری را در جریان تیراندازی بافلو قرار داده است.

کارین ژان پی یر سخنگوی کاخ سفید  اعلام کرد رئیس جمهوری آمریکا را در جریان تیراندازی وحشتناک بافلو قرار گرفته و با خانواده های قربانیان ابراز همدردی کرده است.

با گذشت یکسال از ریاست جمهوری بایدن و مخمصه‌های متعدد داخلی و بین المللی که گریبانگیر دولت او است، خشونت‌های مسلحانه و مرگبار بعنوان یکی از معضلات داخلی در آمریکا رو به افزایش بوده و از کنترل دولت و  پلیس آمریکا خارج شده است.

خشونت علیه جامعه رنگین پوست آمریکا بویژه سیاهپوستان چندین دهه است که ادامه داشته و هیچ یک از مقامات بلندپایه این کشور از جمله روسای جمهوری کنونی و گذشته آمریکا هرگز اقدامی موثر برای پایان دادن به این رویه در پیش نگرفتند.

قتل جورج فلوید در پنجم خرداد ۱۳۹۹ بدست درک شووین پلیس سفیدپوست آمریکایی که  با مجرم شناخته شدن از سوی دادگاه دوران محکومیت خود را در زندان می گذارند، به یک نماد ضدنژادپرستی و عدالتخواهی در سال ۲۰۲۰ میلادی، نه تنها در سراسر آمریکا بلکه در دیگر نقاط جهان علیه خشونت چندین ساله پلیس آمریکا بدل گشت.

یک نمونه از اقدام تبیعض آمیز پلیس در قبال رفتارهای جنایتکارانه افراد سفیدپوست، در مورد «دیلان روف» (Dylann Roof) نوجوان سفید پوست آمریکایی بود که در ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ با ورود به «کلیسای چارلستون» واقع در کارولینای جنوبی ۹ شهروند سیاهپوست آمریکایی که درحال عبادت بودن را به قتل رساند، پلیس با ملاطفت تمام، تنها به وی دستبند زده و او را برای انجام روند محاکمه بازداشت می کند.

کارشناسان مسائل داخلی آمریکا معتقدند آنچه که از منظر امنیتی آمریکا را تهدید می کند، تروریست بین الملل و یا تهدیدهای خارجی نیست بلکه  رفتارهای خشونت آمیز سفید پوستان از جمله پلیس سفید پوست آمریکا است که ، تهدید بالقوه علیه شهروندان این کشور به شمار می رود.

بر اساس گزارش گروه بایگانی خشونت مسلحانه، مرگ و میر ناشی از سلاح گرم در آمریکا در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال ۲۰۲۰ افزایش یافته است.

این گروه غیردولتی  گزارش داد که در سال ۲۰۲۱، ۲۰ هزار و ۷۲۶ مورد مرگ ناشی از سلاح گرم بدون احتساب خودکشی با اسلحه، در آمریکا ثبت شده است.

این گروه گزارش داد که موارد خشونت مسلحانه در آمریکا در سال ۲۰۲۱ شامل ۶۹۳ مورد تیراندازی دسته جمعی است که  ۷۰۲ کشته و بیش از ۲۸۰۰ زخمی بر جای گذاشته است.

به گزارش سی ان ان، برای هر ۱۰۰ آمریکایی بطرز باورنکردنی حدود ۱۲۰ قبضه اسلحه وجود دارد که برای جهانیان این موضوع باور کردنی نیست.

شمار دقیق سلاح‌هایی که دراختیار شهروندان آمریکایی قرار دارد به خاطر عواملی مانند، فروش غیرقانونی و سلاح‌های ثبت نشده مشخص نیست اما بنا بر داده‌های «اسمال آرمز سُروی» برآورد می‌شود که آمریکایی‌ها از ۸۵۷ میلیون قبضه سلاح قابل دسترس برای افراد غیر نظامی در جهان، ۳۹۳ میلیون قبضه از این سلاح‌ها را در اختیار دارند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.