ترانس‌نیستریا کجاست و چرا برای روسیه اهمیت دارد؟

اهمیت استراتژیک ترانس‌نیستریا در جنگ روسیه و اوکراین

ترانس‌نیستریا کشوری با رسمیت محدود است که با جنوب غربی اوکراین ۴۰۰ کیلومتر مرز مشترک داشته و پتانسیل کمک به روسیه برای حمله به اوکراین از سمت جنوب را دارد

حمله به سایت‌های استراتژیک، تنش در ترانس‌‌نیستریا و نگرانی برای شدت یافتن جنگ در منطقه را به دنبال داشته است.

اما ترانس‌نیستریا کجاست؟

ترانس‌نیستریا، با نام رسمی جمهوری پریدنستروویای مولداوی (PMR) کشوری با رسمیت محدود است که کنار رود دنیستر در شرق مولداوی و در همسایگی با اوکراین قرار دارد.

کشور با رسمیت محدود شامل دولتی است که از سوی همه دولت‌ها به رسمیت شناخته نمی‌شود و در نتیجه ترانس‌نیستریا نیز در جامعه بین‌الملل به عنوان بخشی از مولداوی شناخته می‌شود.

این منطقه به صورت یک نوار باریک با اوکراین هم مرز بوده، مساحت آن ۴۱۶۳ کیلومتر مربع و جمعیت آن حدود ۳۵۰ هزار نفر است.

اما چرا ترانس‌نیستریا تا این حد اهمیت دارد؟

این منطقه حدود ۵هزار سرباز دارد. اما ۱۵۰۰ نیروی روسیه نیز در آنجا مستقر هستند. با اینکه ترانس‌نیستریا فقط یک منطقه کوچک است، با جنوب غربی اوکراین ۴۰۰ کیلومتر مرز مشترک داشته و پتانسیل کمک به روسیه برای حمله مضاعف اوکراین از سمت جنوب علاوه بر حمله از مناطق شمال و شرق را دارد.

هم‌اکنون در ترانس‌نیستریا چه می‌گذرد؟

مقامات محلی می‌گویند دو دکل مخابراتی که متعلق به روسیه بوده‌اند منفجر شده و حمله‌کنندگان ناشناس وزارت امنیت منطقه را با یک نارنجک‌انداز دستی هدف قرار داده‌اند. مقامات ارشد روسیه می‌گویند شواهدی دارند که جمعیت روس‌زبان ترانس‌نیستریا سرکوب شده و آنها نگران بدتر شدن شرایط هستند.

منتقدان می‌گویند این حرفا مشابه همان توجیهاتی است که روس‌ها برای شروع حمله به اوکراین استفاده کردند و آن را به بهانه روسیه برای هجوم به ترانس‌نیستریا تعبیر می‌کنند.

وزارت دفاع اوکراین این اتفاق را تحریک عمدی توسط سرویس‌های ویژه روسیه خوانده است و رئیس‌جمهور مولداوی می‌گوید این کار تلاشی بوده است برای افزایش تنش‌ها، و احزاب طرفدار جنگ در ترانس‌نیستریا را مقصر می‌داند.

گوینده و مترجم: مهرناز الماسی
منبع:
trtworld

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.