سامانه نرم افزاری “عملیات هوشمند” حوادث در هلال‌احمر طراحی شد

تسریع در روند شناسایی محل، شدت حادثه و آغاز عملیات امداد و نجات

رئیس سازمان امداد و نجات با اشاره به طراحی سامانه عملیات هوشمند در جمعیت هلال‌احمر گفت: با استفاده از این سامانه در هنگام وقوع حوادث، 46 لایه اطلاعاتی فعال شده و نزدیک ترین تیم های ارزیاب، اعضای خانه هلال، مراکز امدادی و پایگاه‌های امداد و نجات به منطقه اعزام می‌شوند.

 مهدی ولی پور با اشاره به طراحی سامانه عملیات هوشمند گفت: بر اساس اعلام رئیس فدراسیون بین المللی جمعیت های صلیب سرخ و هلال احمر، جمعیت هلال احمر ایران یکی از آماده ترین جمعیت های جهان در میان 192 جمعیت ملی عضو فدراسیون است.

وی افزود: آمادگی هلال‌احمر ایران به دلیل حضور جوانان، امدادگران و نجاتگران داوطلبی است که برای تسکین آلام، درد و رنج مردم در کنار نیروهای کادر هستند و با پشتوانه لجستیک عملیاتی و توانمندی‌های شرکت های دانش بنیان و همچنین استفاده از سیستم های نوین نرم افزاری تلاش دارند تا در کمترین زمان ممکن، حوادث را ارزیابی و خدمات لازم را ارائه کنند.

ضرورت تهیه بانک اطلاعاتی از حوادث و سوانح

رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلال احمر ادامه داد: براساس قوانینی نظیر قانون مدیریت بحران کشور و سند بین المللی سندای و به منظور تهیه بانک اطلاعاتی از حوادث و سوانح به وقوع پیوسته، طبقه بندی مخاطرات در کشور و همچنین تسهیل در برنامه‌ریزی های بلند مدت، این سامانه در جمعیت هلال احمر ایران طراحی و رونمایی شده است.

ولی پور گفت: سامانه عملیات هوشمند در بستر شبکه امن یکپارچه و داخلی جمعیت با هدف کمک به تصمیم سازی مدیریتی در پاسخگویی به حوادث و سوانح در هلال احمر به بهره برداری رسیده و دارای ویژگی های منحصر به فردی نظیر فراوانی 46 لایه اطلاعاتی از اماکن، دستگاه های همکار و محیط های جغرافیایی، ارتباط آنلاین با موسسه ژئوفیزیک دانشکاه تهران و سازمان هواشناسی کشور بوده و امکان گزارش‌گیری در زمان کوتاه برای تصمیم سازی را دارا است.

نیازسنجی حوادث به صورت هوشمند

رئیس سازمان امداد و نجات با اشاره به مزایای این سامانه خاطرنشان کرد: با وارد کردن مختصات جغرافیایی منطقه تحت تاثیر در حوادث و سوانح طبیعی نظیر زلزله یا سیل، می توان به اطلاعات خانوار و جمعیت منطقه حادثه دیده به تفکیک مرد و زن دسترسی پیدا کرد. سپس با فعال سازی لایه های اطلاعاتی، نزدیک ترین خانه هلال، مرکز امدادی و پایگاه امداد و نجات نمایش داده شده و بلافاصله تیم های ارزیاب امدادی به محدوده تحت تاثیر اعزام خواهند شد.

ولی پور ادامه داد: همچنین با توجه به موقعیت مکانی و گزارش های تیم های ارزیاب اعزامی، برآوردی از نیازهای عملیاتی نظیر نیروهای مورد نیاز، تجهیزاتی همچون آمبولانس، چادر، پتو و اقلام زیستی را برای محدوده تحت تاثیر مشخص کرده تا در صورت نیاز به منطقه اعزام و ارسال شوند. همچنین با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات امکان اینکه در زمان تماس افراد آسیب دیده با شماره ملی ندای امداد (112)، موقعیت مکانی حادثه دیده بر روی نقشه مشخص شود ایجاد شده و اپراتورهای مرکز پاسخگویی اضطراری پس از ثبت اطلاعات اولیه، از طریق نرم افزار هوشمند، نزدیکترین پایگاه عملیاتی و پشتیبان را مشخص می کنند.

ارسال پیام هشدار به امدادگران

این مقام مسئول در هلال احمر تصریح کرد: برای اعلام گزارش حادثه به تیم ها و نیروهای متخصص و آماده در پایگاه، یک پیام صوتی ارسال می شود که پس از دریافت آن بر روی تلفن همراه نجاتگران و تعیین محل اعزام بر روی نقشه، عملیات امداد و نجات آغاز می شود.

ولی پور با اشاره به قابلیت های سامانه عملیات هوشمند گفت: این نرم افزار با داشتن ۱۰ زیرسامانه امکان مدیریت هوشمند عملیات ها را در اختیار مراکز EOC  هلال احمر قرار می ‌دهد تا در کمترین زمان ممکن، بهترین خدمات به آسیب دیدگان ارائه شود و با توسعه این نرم افزارها می توان نسبت به مدیریت انواع حوادث توسط سازمان های همکار اقدام کرد.

این زیرسامانه ها شامل مدیریت حوادث و سوانح، مدیریت اطلاعات مکانی، مدیریت کشیک اضطراری، مدیریت امدادگران و نجاتگران، مدیریت دیسپچ و ارتباطات، فراخوان نیروها و تیم های عملیاتی، مدیریت شماره ملی امداد و نجات ۱۱۲، مدیریت تیم های امدادی، مدیریت امداد هوایی و عملیات نگار هستند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.