پیشنهاد مجلس به دولت؛ پوشش یارانه‌ای 95 درصدی جامعه

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که اصلاح دهک بندی‌ها و اطلاعات در پایگاه رفاه ایرانیان و به روز‌رسانی آن جهت توزیع عادلانه یارانه ها ضروری است.

محمدرضا پورابراهیمی در گفت و گو با ایرنا با ارایه پیشنهاداتی برای توزیع عادلانه یارانه‌ها که در دستور کار دولت است، گفت: یکی از موضوعات خیلی مهمی که درباره ساماندهی توزیع عادلانه ارز ترجیحی مورد تاکید قرار گرفت و پیشنهاد آن به رئیس‌جمهوری داده شده، اصلاح پایگاه جامع ایرانیان، اصلاح دهک بندی و به روز رسانی اطلاعات مردم است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: آنچه که مشخص است، نحوه دهک بندی افراد به دلیل عدم به روز رسانی اطلاعات و نحوه فرمول اعمالی در آن، سبب شده جمعیت زیادی از کشور از مجموعه دریافت عادلانه یارانه جدا شوند.

وی با بیان اینکه سامانه‌ای برای دریافت یارانه در نظر گرفته شده،در سال‌های گذشته به صورت یکطرفه عمل کرده است، تصریح کرد: برخی افراد از این سامانه حذف شدند ولی برخی دیگر که شرایط لازم را داشتند به این سامانه اضافه نشدند.

این نماینده مجلس با اشاره به پیشنهادی که به رئیس جمهوری در این حوزه داده است، گفت: مشخصا باید در این بخش اصلاحلات لازم انجام شود و آقای رئیس جمهوری هم در سخنان خود تاکید داشتند که ۹۰ درصد مردم باید یارانه مورد نظر را دریافت کنند و پیشنهاد مشخص ما این است که این تعداد به ۹۵ درصد افزایش پیدا کند.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس تاکید کرد: وقتی ۹۵ درصد جامعه را برای دریافت یارانه تعیین کنیم، قطعا انتظار نداریم برخی از افراد در روستاها از دریافت یارانه محروم باشند. همچنین ممکن است عضوی از اعضای خانواده حقوق بگیر باشد که سبب قطع یارانه سرپرست خانوار شده و نیاز به رفع این مشکلات است.

وی با بیان اینکه دهک بندی اعمال شده نیاز به تغییر و بازنگری دارد، توضیح داد: برخی از مردم از خانه مسکونی و خودرو برخوردار هستند ولی در خانه، فرزند معلول هم دارند که در محاسبات ما لحاظ نشده است. همچنین ممکن است افرادی از خودرو و خانه مسکونی برخوردار باشند ولی حجم قابل توجهی بدهی داشته که این موارد محاسبه نشده است.

پورابراهیمی با تاکید بر تغییر در دهک‌بندی خانواده‌ها برای پرداخت عادلانه یارانه‌ها عنوان کرد: مبنای پرداخت یارانه باید هزینه‌های خانوار، تعهدهای خانوار و بدهی و منابع درآمدی خانوار باشد تا اطمینان برای خانوارهای که مستحق دریافت یارانه هستند، ایجاد شود و ما اجازه نداریم در کشور حتی یک خانوار را از دریافت یارانه محروم کنیم.

وی ادامه داد: عددی که در سال برای پرداخت یارانه در نظر گرفته شده است، حدود ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار میلیارد تومان است. اگر ۹۰ درصد جامعه را برای دریافت یارانه درنظر بگیریم، ۱۰ درصدی که از این منابع استفاده نخواهند کرد، حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان در سال است که با اضافه کردن این تعداد می‌توان از نارضایتی مردم در جامعه جلوگیری کرد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس یادآور شد: کمیسیون اقتصادی مجلس به این موضوع ورود کرده است و به زودی هم نشست مشترک با نمایندگان دولت به ویژه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام خواهد شد و خوشبختانه آقای رئیس جمهوری هم اعلام کردند هر فردی که اعتراض دارد، اعتراض خود را وارد کند.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: پیشنهاد مشخص ما این است که برای باردیگر، امکان ثبت نام دوباره خانواده‌ها برای ظرفیت امروزی آنها به ویژه ظرفیت کالای اساسی فراهم شود تا از دریافت یارانه محروم نشوند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.