استقلالِ فرهاد چگونه تاج‌گذاری کرد؟

مرور دلایلی که باعث قهرمانی مقتدرانه آبی‌ها در لیگ بیست و یکم شد

شهروندآنلاین: در چارچوب رقابت‌های هفته بیست و هفتم لیگ برتر، استقلال در اهواز دو بر یک فولاد را شکست داد و با توجه به شکست پرسپولیس مقابل سپاهان، فاصله امتیازی در صدر جدول به 9 امتیاز رسید. با توجه به اینکه قهرمان لیگ برتر ایران امسال طی بازی رو در رو مشخص می‌شد، تحت هیچ شرایطی پرسپولیس نمی‌توانست جای استقلال را در صدر بگیرد و به همین خاطر تیم فرهاد مجیدی در فاصله 3 هفته مانده به پایان رقابت‌ها قهرمانی‌اش را قطعی کرد.

استقلال امسال رکورد بی‌نظیری برجای گذاشته که اگر تا پایان فصل باقی بماند، همه مسائل تغییر می‌کند؛ با گذشت 27 بازی، آبی‌ها هنوز هیچ شکستی در کارنامه‌شان ثبت نشده و می‌توان گفت آنها بدون باخت، قهرمانی لیگ برتر را از آن خود کردند.

حالا طرفداران استقلال از پایان سلطه پنج‌ساله پرسپولیس در فوتبال ایران خوشحال هستند و امیدوارند روند موفقیت‌آمیز تیم‌شان در فصول آینده نیز ادامه‌دار باشد.

اما در کنار همه این مسائل، راز موفقیت فرهاد مجیدی و تیمش چه بود؟ در این مطلب سعی کردیم به دلایل قهرمانی مقتدرانه استقلال اشاره کنیم:

آجورلو، مدیری توانمند و همراه

یکی از دلایلی که امسال استقلال با کمترین حاشیه کارش را جلو برد و قهرمان شد، به مدیریت درست برمی‌گردد. استقلال در فصل جاری برخلاف سال‌های گذشته از ثبات مدیریتی برخوردار بود و از همه  مهم‌تر مدیری بالای سر این تیم قرار گرفت که توانمندی‌هایش را در گذشته بارها نشان داده است.

مصطفی آجورلو علاوه بر اینکه حالا به تنها مدیرعامل لیگ برتر تبدیل شده که با دو تیم مختلف جام قهرمانی کسب کرده و بعد از پاس تهران با استقلال به این عنوان رسیده، بدون شک نقش ویژه‌ای در این موفقیت دارد.

آجورلو از روز اول با حمایت خاص از فرهاد مجیدی و بازیکنان سعی کرد در حد توان امکانات مورد نیاز تیم را فراهم کند. او همیشه در شرایط سخت کنار مجیدی و اعضای تیم بود و از همه مهم‌تر در جنگ با رقبا به موقع وارد عمل شد و نگرانی‌هایش را بیان کرد. آجورلو در بحث‌های مالی نیز عملکرد خوبی داشت و به معنای واقعی با مدیریت درست خود اجازه نداد در طول فصل حاشیه خاصی برای تیم به وجود بیاید.

کادر فنی قوی برای روزهای سخت

یکی از مسائلی که فرهاد مجیدی از ابتدای فصل روی آن اصرار داشت حضور یک مربی نامدار ایتالیایی روی نیمکت بود. مجیدی که شاید تجربه زیادی در امر سرمربیگری نداشت، یک مربی ایتالیایی نامدار را، که سابقه نشستن روی نیمکت ایتالیا در تورنمنت‌های مختلف از جمله جام جهانی را داشت، به کادر فنی خود اضافه کرد. گابریل پین به عنوان دستیار سابق چزاره پراندلی بزرگ در لیگ بیست و یکم یار همیشگی مجیدی بود و توانست به خوبی امور را با او هماهنگ کند.

در کنار پین، مربیان دیگر استقلال از جمله صالح مصطفوی، بهزاد نوشادی و بهزاد غلامپور نیز تلاش زیادی کردند تا یک کادر فنی قوی برای مجیدی بسازند و تیم با قدرت زیاد به مقام قهرمانی دست پیدا کند.

رفاقت فرهاد با بازیکنان در عین توجه به انضباط

برخی از کارهای فرهاد مجیدی شاید نزد بعضی شگفت‌آور و غیر متعارف و حتی پوپولیستی به نظر برسد، اما از مربیان موفقی چون یورگن کلوپ هم سر می‌زده که در پایان هر بازی نفر به نفر بازیکنان را در آغوش می‌گرفت.

البته مربیان بزرگ خارجی رفاقت را در عین انضباط می‌بینند و شعارگونه با این مورد مهم برخورد نمی‌کنند. برخورد فرهاد مجیدی با بی‌انضباطی برادر خود، مورد مهمی است که کمتر در مربیان داخلی شاهد بوده‌ایم. او فرزاد را مستثنا نکرد و در همه موارد با هر بی‌انضباطی‌ای که از سوی بازیکنانش سر زد، برخورد قاطعی داشت. به عبارت بهتر، او رفاقت را قاطی کارش نکرد و نشان داد می‌تواند تیمش را به خوبی مدیریت کند.

ستاره‌ها در بهترین فرم آمادگی

یکی از اتفاقات ویژه‌ای که برای فرهاد مجیدی و استقلال در فصل جاری رخ داد، آمادگی بالای ستاره‌هایش بود. مجیدی در ابتدای فصل تیمی را بست که به آن اعتقاد داشت و در نیم فصل به بهترین شکل آن را با حمایت‌های مدیرعامل حمایت کرد. در استقلال این فصل حتی باتجربه‌ها نیز از آمادگی خوبی برخوردار بودند. به عنوان نمونه سیدحسین حسینی از نظر آمار بهترین گلر فصل است و وریا غفوری نیز یکی از بهترین فصول را تا اینجا پشت سر گذاشته است.

اعتقاد ویژه به یک استراتژی

استقلال در فصل جاری لیگ برتر با یک استراتژی مشخص بازی کرد، اما به بهترین شکل ممکن این استراتژی را در زمین به اجرا گذاشت و موفق هم شد. در فوتبال روز دنیا مربی واجد استراتژی، انتقادات را تا حدی می‌پذیرد که در چهارچوب سیاست او باشد. فرهاد مجیدی به‌رغم تمام انتقادها به برخی بازیکنان، محکم پشت آنها ایستاد و آنها هم پاسخ درخوری به او دادند. اینکه برخی مربیان با فشار رسانه‌ای تغییر تاکتیک می‌دهند از نشانه‌های مربی بزرگ نیست. علم نوین «کوچینگ» در دنیای فوتبال دیگر تنها یاد دادن پاس درست و کرنر زدن و این‌گونه موارد نیست، بلکه مربی یار دوازدهم زمین است و با جنب‌وجوش و دخالت در جریان بازی می‌تواند اثرگذار باشد. به حرکات پپ گواردیولا و یورگن کلوپ در کنار زمین دقت کنید و ببینید چگونه کالری می‌سوزانند. مجیدی هم همواره کنار شاگردانش بود تا یک افتخار بزرگ کسب کند.

داشتن خارجی‌های خوب

استقلال در فصل جاری 4 بازیکن خارجی را مورد استفاده قرار دارد. کوین یامگا و رودی ژستد دو بازیکن فرانسوی بودند که از ابتدای فصل حضور داشتند. در نیم فصل آبی‌ها آمانوف ازبک را اضافه کردند و وقتی سیاوش یزدانی و محمدحسین مرادمند مجبور شدند به خاطر رفتن به خدمت سربازی تیم را ترک کنند، مدیران باشگاه برای جذب یک مدافع برزیلی یعنی رافائل سیلوا اقدام کردند.

بازیکنان خارجی استقلال همواره عملکرد خوبی داشتند و نقشی ویژه در این قهرمانی دارند؛بازیکنانی که سوابق درخشانی نیز داشتند و با تجربه خود به کمک استقلال شتافتند.

این روند ادامه می‌یابد؟

استقلال همین حالا برای آنکه رکورد نباختن در طول یک فصل را حفظ کند، باید 3 بازی آینده را نیز با قدرت پشت سر بگذارد. از سوی دیگر، آنها یک رکورد دیگر را هم باید بشکنند. استقلال تا اینجای کار 63 امتیاز به دست آورده و هنوز 4 امتیاز با رکورد تیم رویایی برانکو ایوانکوویچ (پرسپولیس) فاصله دارد. آبی‌ها امیدوارند از این رکورد نیز عبور کنند تا همه رکوردهای فصل را به نام خود بزنند. اتفاقی که زمینه‌ساز آینده‌ای روشن برای استقلال در مسابقات آسیایی و رقابت‌های فصول آینده خواهد بود.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.