10 ویژگی سومین صندوق سرمایه‌ گذاری دولت

عرضه همه صندوق‌های ETF تا پایان سال در بورس

با توجه به این‌که تاکنون دارا یکم و پالایش ‌یکم عرضه شده است باید در چند ماه پیش‌رو منتظر عرضه سومین صندوق باشیم

شهروند آنلاین: پس از رکودی که در سایر بازار های مالی شکل گرفت و همچنین استقبال خوب مردم از بازار سرمایه و روی آوردن بخش بزرگی از جامعه به این بازار دولت به منظور هدایت نقدینگی به بازار سرمایه ، کمک به اقشار کم درآمد ، بالا بردن سطح درآمد جامعه و کاهش نرخ بیکاری تصمیم به سرمایه گذاری در این بخش گرفت . در این راستا اقداماتی همچون آزاد سازی سهام عدالت و ارائه سهام خود در قالب سه صندوق سرمایه گذاری در بازار بورس کرده است .

پس از عرضه اولین و دومین صندوق های سرمایه گذاری دولتی همانطور که انتظار می رفت این صندوق ها با استقبال بسیار خوب افراد و سرمایه گذاران مواجه شدند . به همین منظور دولت اقدام به ارائه سهام خود در قالب سومین صندوق ETF سرمایه گذاری دولتی با عنوان صندوق دارا سوم متشکل از باقیمانده سهام دولت در سه بانک ملت، تجارت و صادرات  کرده است .

با توجه به این‌که دولت تا پایان سال باید سه صندوق سرمایه‌ گذاری خود را در بازار سرمایه در قالب ETF عرضه کند و با توجه به این‌که تاکنون دارا یکم و پالایش ‌یکم عرضه شده است باید در چند ماه پیش‌رو منتظر عرضه سومین صندوق باشیم.

وزیر اقتصاد با اعلام نیاز دولت به بورس برای تامین مالی و برنامه چند بعدی حمایت از تعمیق بازار سرمایه گفته است: سومین صندوق ETF دولتی نیز بعد از نهایی شدن ، عرضه می شود .

طبق قانون بودجه سال ۱۳۹۹ صندوق‌های سرمایه‌ گذاری قابل معامله در بورس که باقیمانده سهام دولت در برخی بانک‌ها، بیمه‌ها، پالایشگاه‌ها، صنایع خودرو و فلزی است باید امسال در بورس عرضه شود.

براین اساس نخستین صندوق سرمایه‌ گذاری قابل معامله بانک و بیمه شامل باقی‌مانده سهام دولت در بانک‌های صادرات، ملت، تجارت و شرکت‌های بیمه البرز و اتکای امین و دومین صندوق سرمایه‌ گذاری قابل معامله پالایشی شامل باقی‌مانده سهام دولت در پالایشگاه‌های اصفهان، تهران، بندرعباس و تبریز در بازار سرمایه عرضه شدند.

پیش از این اعلام شده بود سومین صندوق سرمایه‌ گذاری قابل معامله شامل صنایع خودرویی و فلزی (باقی‌مانده سهام دولت در شرکت‌های ایران‌خودرو، سایپا، فولاد مبارکه و ملی صنایع مس ایران) خواهد بود.

با این حال به نظر می‌رسد دولت در نظر دارد باقی‌مانده سهام دولت در سه بانک ملت، تجارت و صادرات را در قالب داراسوم در بازار عرضه کند، زیرا طبق آمار ۳۰ درصد دارایکم به فروش رفت و دولت می‌خواهد باقی‌مانده سهام خود را در بانک‌های ملت، تجارت و صادرات را در قالب ETF عرضه کند. البته برای این منظور باید صندوق جدید تشکیل شود و احتمالا قیمت آن با دارا یکم متفاوت خواهد بود.

این در حالی است که هنوز زمان عرضه سومین صندوق دولتی که شامل خودرویی‌ها و فلزی‌ها می‌شود مشخص نشده است اما همان طور که ذکر شد همه صندوق‌های ETF باید تا پایان سال جاری در بورس عرضه شود.

ویژگی های صندوق دارا سوم

به منظور جذابیت هر چه بیشتر صندوق دارا سوم  در نزد سرمایه گذاران و تشویق افراد به خرید سهام این صندوق دولت ویژگی هایی برای آن در نظر گرفته است که موجب برتری این صندوق در مقابل سایر ETF های موجود در بازار بورس شده . در ادامه به بیان 10 ویژگی این صندوق خواهیم پرداخت:.

برای خرید سهام صندوق دارا سوم محدودیت سنی وجود نداشته و همه افراد در هر رده سنی قادر به خرید سهام این صندوق می باشند .

این صندوق معاف از پرداخت مالیات می باشد .

افراد حقوقی مجاز به خرید سهام صندوق دارا سوم نمی باشند .

احتمالاً صندوق دارا سوم نیز مانند صندوق دارا دوم شامل 20 تا 30 درصد تخفیف باشد

انتظار می رود که خرید سهام این صندوق بدون داشتن کد بورسی و از طریق مراجعه به بانک ها هم امکان پذیر می باشد ، اما مانند صندوق دارا دوم برای خرید با کد ملی نیز نیاز به ثبت نام در سامانه سجام حداقل تا مرحله شروع احراز هویت باشد .

امکان خرید و فروش این سهام از طریق اپلیکیشن نیز فراهم می باشد .

برای فروش سهام صندوق دارا سوم داشتن کد بورسی الزامی می باشد و افرادی که با استفاده از کد ملی خود سهام این صندوق را خریداری کرده اند برای فروش آن ملزم به ثبت نام سجام و دریافت کد بورسی می باشند .

پس از اتمام زمان پذیره نویسی صندوق دارا سوم سرمایه گذاران در این صندوق به مدت یک ماه حق خرید و فروش آن را ندارند .

احتمالاً دامنه نوسانات در این صندوق مانند صندوق دارا دوم 10 درصد خواهد بود

سرعت نقد شوندگی در این صندوق نسبت به سایر صندوق های موجود در بازار بورس بالاتر می باشد .

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.