ما از مردم انتظار خرید کتاب نداریم/ نمایشگاه کتاب نیاز به حمایت دارد

گفت‌وگوی «شهروندآنلاین» با اسدالله امرایی، مترجم

اسدالله امرایی: از کتاب‌هایم می‌توانم به «کوری»، «بینایی» و رمان «به افق پاریس» اثر الکس جورج که از چاپ‌های جدید است اشاره کنم. رمان «دریا» اثر جان بنویل هم در نمایشگاه هست. البته تمامی آثار تجدید چاپ است اما جدیدترین اثر حاضر در نمایشگاه رمان «امنیت» است.

پس از دو سال، چهارشنبه هفته گذشته درهای نمایشگاه کتاب رو به همه باز شد و به مدت ۱۰ روز از آن تاریخ، ادامه خواهد داشت. نمایشگاهی که هر ساله دوستداران خود را از سرتاسر ایران به تهران می‌کشاند تا شاید در نمایشگاه فرصتی برای دیدن نویسنده محبوبشان داشته باشند. اسدالله امرایی، نویسنده و مترجم در رابطه با بازگشایی نمایشگاه کتاب پس از دو سال به «شهروند» می‌گوید: «کار‌های جدیدی دارم که به احتمال زیاد تا بازگشایی نمایشگاه آماده نشده باشند.» امرایی در رابطه با حضور اثرات خود در در نمایشگاه کتاب می‌گوید: «کتابی از آریل دورفمن با نام «امنیت» از مجموعه «شاهکارهای پنج میلیمتری» نشر افق جدید‌ترین اثر حاضر در نمایشگاه است.» او با اشاره به اینکه تعدای از اثرات به صورت تجدید چاپ یا چاپ جدید در اختیار علاقمندان قرار می‌گیرد در این زمینه توضیح داد: «از کتاب‌های دیگر می‌توان به «کوری»، «بینایی» و رمان «به افق پاریس» اثر الکس جورج که از چاپ‌های جدید است اشاره کرد. رمان «دریا» اثر جان بنویل هم در نمایشگاه هست. البته تمامی آثار تجدید چاپ است اما جدیدترین اثر حاضر در نمایشگاه رمان «امنیت» است.» او البته در ادامه عنوان کرد نسخه صوتی بعضی از کتاب‌هایی که در نمایشگاه ارائه می‌شود، نیز موجود است: «به عنوان مثال رمان «کوری» و «بینایی» و چند کتاب دیگر به صورت صوتی توسط نشر «بهشت» منتشر شده و در اختیار علاقمندان قرار گرفته.»

امرایی در رابطه به چگونگی حضور مردم در نمایشگاه هم گفت: «فکر می‌کنم دوستداران کتاب در نمایشگاه امسال حضور پیدا کنند. ضمن این که این رویداد سالانه پس از دو سال فرصتی برای دیدار و با خبر شدن از دوستان و همکاران نیز به شمار می‌آید، چرا که طی دو سال اخیر شیوع ویروس کرونا، موجب بی‌خبری از برخی دوستان شده بود در این فرصت می‌توان دیداری تازه کرد و فرصتی برای گفت‌وگو و تعامل به شمار می‌آید.»

این مترجم کتاب در پاسخ به این سوال که آیا گرانی کاغذ از حضور مردم در نمایشگاه کتاب و خرید آنها جلوگیری می‌کند، گفت: «ما از مردم انتظار خرید کتاب نداریم، زیرا اولویت‌ها و مسائل موجود مردم در شرایط فعلی متفاوت است. مردم بیشتر سعی در برطرف کردن نیاز‌های اولیه خود دارند مردم در معیشت خود مانده‌اند. نمایشگاه کتاب نیاز به حمایت دارد، زیرا قیمت‌ها نه تنها برای کتاب بلکه برای همه چیز به شکلی است که دانشجو و دانش آموز نمی‌توانند به راحتی کتابی را خریداری کنند، به همین دلیل بهتر است که کتابخانه‌ها را تقویت کنند. در چنین شرایطی بهتر است خرید عمده برای کتابخانه‌های عمومی صورت بگیرد تا آحاد جامعه از چنین فرصتی بهره ببرند.»

امرایی در پایان گفت: «البته ایران تنها کشوری نبود که ممنوعیت برگزاری رویداد‌ها و نمایشگاه‌های کتاب را داشت و به دلیل شیوع ویروس کرونا بسیاری از کشور‌ها شرایط مشابهی را تجربه کردند. مثلا آرژانتین کشوری است که در آن برای ورود به نمایشگاه کتاب باید بلیط تهیه شود اما در صورتی که کتابی خریداری شود از آن به عنوان بن تخفیف استفاده می‌شود. البته قوانین هر کشور با کشور دیگر متفاوت است.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
۱ دیدگاه
  1. صاد می‌گوید

    کتاب خیلی گرون شدهههه

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.