نبض «راونگ» در دست پزشکان داوطلب

تیم‌های بهداشت و درمان به بهانه صدسالگی هلال‌احمر راهی مناطق محروم کشور شدند

صدسالگی هلال‌احمر بهانه خوبی بود برای اینکه داوطلبان حوزه بهداشت و درمان جمعیت هلال‌احمر بار و بنه بسته و راهی مناطق محروم دورونزدیک خود شوند تا هم احوالی از ساکنین این مناطق جویا شوند هم با رسیدگی به مسائل‌ومشکلات بهداشتی و درمانی آنها، مرهمی بر زخم‌هایشان بگذارند.
از مناطق حاشیه‌ای تهران گرفته تا دورافتاده‌ترین مناطق جنوبی کشور مقاصدی بود که داوطلبان سرخ‌وسفیدپوشان هلال‌احمر مثل همیشه ضمن طی مسیرهای سخت‌وصعب‌العبور با روی خوش به میان مردم محروم این مناطق رفتند. به گفته پیمان نامدار، معاون بهداشت و درمان جمعیت هلال‌احمر ایران تیم‌های بهداشت، درمان و توانبخشی اضطراری طی مدت دو روز در مناطق کم‌برخوردار و محروم کشور همه استان‌های کشور مستقر شدند تا علاوه بر تمرین فرآیندها و مهارت‌های عملیاتی پاسخ به سوانح، نسبت به ارایه خدمات بهداشتی و درمانی رایگان و بشردوستانه به مردم اقدام کنند.
او با اشاره به راه‌اندازی واحدهای BHC در مناطق محروم گفت که این درمانگاه‌ها با نصب و اتصال چادرهای بزرگ و ایجاد یک محیط درمانی سیار راه‌اندازی می‌شوند و در آن پزشکان، پرستاران، کارشناسان مامایی و روان‌شناسی مستقر به مردم منطقه خدمات بهداشتی و درمانی ارایه می‌کنند.
ضمن اینکه در این طرح تعدادی از داروهای پرمصرف با توجه به نیازهای مردم آن منطقه نیز به‌صورت رایگان اهدا شد. «راونگ» در میناب ازجمله روستاهای محروم منطقه بشاگرد در استان هرمزگان است که مردمش طی دو روز میزبان تیمهای درمانی جمعیت هلال‌احمر بود.

راونگ، روستایی در 30 کیلومتری میناب، که اسم‌وآوازه مردمش به‌خاطر کشت‌وکار محصولات خارج از فصل گوش همه را دریده اما محرومیت‌وفقر اهالی ساکن در آن اجازه نمی‌دهد تا طعم خوش این شهرت به وجودشان بچسبد.

مردمی که شغل اصلی‌شان کشاورزی است اما کار در زمین ملاکان و دریافت اندک دستمزد باعث شده است تا از شرایط اقتصادی خوبی برخوردار نباشند.

روستایی از توابع بشاگرد که هرگاه باران می‌بارد زار و زندگی مردمش با سیلاب‌های خروشان می‌رود و رنج سیل همواره بر دل‌شان لانه می‌کند.

گرچه در این روستا بالغ بر 4 هزار نفر سکونت دارند اما وجود تنها یک خانه بهداشت آن‌هم با حداقل امکانات بهداشتی و درمانی پاسخگوی نیاز مردمش نیست.

داوطلبان جمعیت هلال‌احمر استان هرمزگان در قالب تیم فوریت‌های پزشکی هلال‌احمر به بهانه صدسالگی تاسیس این جمعیت سفری به این روستا کردند تا بعد از مدت‌ها که کمتر مسئولی گذرش به این منطقه افتاده بوده لبخند را به روستا هدیه دهند.

به گفته دورکیش، معاون بهداشت و درمان جمعیت هلال‌احمر استان هرمزگان اعزام تیم‌های بهداشت و درمان به مناطق محروم استان از اولویت‌های مهم جمعیت هلال‌احمر استان است و در آخرین ماموریت، این تیم‌ها راهی منطقه راونگ یکی از محروم‌ترین مناطق استان شدند: «صعب‌العبور بودن مسیر دسترسی به این منطقه و فاصله زیاد آن از مرکز استان باعث شده تا کمتر کسی برای سرکشی به این مناطق راهی آن شود. این در حالی‌است که داوطلبان جمعیت هلال‌احمر در قالب تیم فوریت‌های پزشکی و بهداشتی متشکل از پزشک عمومی، کارشناسان تغذیه، روان‌شناسان، کارشناسان بهداشت‌محیط ، داروخانه و پرستاران طی مدت دو روز با حضور در این روستا به مشکلات بهداشتی و درمانی منطقه رسیدگی کردند.»

البته در کنار روستای راونگ اهالی روستای زرتوجی نیز از این مانور امداد بهداشتی جمعیت هلال‌احمر حسابی بهره‌مند شدند و در کنار ویزیت توسط پزشک حاضر از خدمات روان‌شناسی، مامایی،  مشاوره تغذیه، دریافت پک‌های بهداشتی و آموزش‌های امدادونجات هم بهره‌مند شدند.

صعب‌العبور بودن مسیر دسترسی به این منطقه و فاصله زیاد آن از مرکز استان باعث شده تا کمتر کسی برای سرکشی به این مناطق راهی آن شود. این در حالی‌است که داوطلبان جمعیت هلال‌احمر در قالب تیم فوریت‌های پزشکی و بهداشتی متشکل از پزشک عمومی، کارشناسان تغذیه، روان‌شناسان، کارشناسان بهداشت‌محیط ، داروخانه و پرستاران طی مدت دو روز با حضور در این روستا به مشکلات بهداشتی و درمانی منطقه رسیدگی کردند.

دورکیش می‌گوید: «در این مانور بالغ بر 8 هزار نفر از جمعیت هر دو روستا از خدمات درمانی، بهداشتی و آموزشی ارایه‌شده بهره‌مند شدند.»

حادثه‌خیز بودن این منطقه در برابر سیل‌وزلزله هم باعث شد تا داوطلبان جمعیت هلال‌احمر آموزش‌های پیشگیرانه امدادونجات در زمان حوادث را به اهالی بیاموزند و با بهره‌گیری از توان دانش‌آموزان روستا موفق شدند بستر تکرار این آموزش‌ها برای اهالی فراهم شود: «این منطقه یکی از مناطق حادثه‌خیز است و بعد از بارندگی‌های شدید به دلیل رهاسازی آب مازاد سد استقلال همواره بخش زیادی از زندگی مردم قربانی سیل می‌شود لذا لازم بود تا مردم با اسکان اضطراری و پناه‌گیری در این شرایط آشنا شوند.»

 فعالیتهای داوطلبانه بهداشت محیط نیاز امروز جامعه

حسین عیدی، داوطلب کارشناس بهداشت ‌محیط جمعیت هلال‌احمر استان هرمزگان 11 سال سابقه فعالیت داوطلبانه در این جمعیت را دارد و معتقد است بهداشت محیط یکی از تخصص‌های لازم و مهم موردنیاز هنگام بروز حوادث و بلایای طبیعی است: «در هنگام بروز حوادث به‌دلیل تخریب زیرساخت‌های سکونتی و احتمال زیر آوار ماندن اجساد انسان‌ها و حیوانات ضریب آلودگی فضای زندگی مردم بسیار زیاد است و این رسالت داوطلبان بهداشت محیط است تا با حضور در این شرایط از شدت بحران در منطقه بکاهد.»

او و دوستانش با حضور در روستای راونگ ضمن بازدید از منابع‌ومخازن آب منطقه در میان مناطق کوهستانی روستا و کلرزدایی آن در خصوص ضرورت شیوه صحیح جمع‌آوری و دفن زباله‌ها نیز آموزش‌هایی را ارایه کردند: «آموزش سمپاشی باغات‌ومزارع برای جلوگیری از مسمومیت افراد، آموزش مسائل بهداشت فردی و محیطی، اجرای کمپین نه به دخانیات با کمک دانش‌آموزان منطقه ازجمله خدماتی بود که توسط ما در این مانور به روستاییان ارایه شد.»

زباله‌ها و دفن صحیح آنها یکی از معضلات اصلی پیش روی مناطق روستایی به‌خصوص در روستای راونگ است. موضوعی که تیم بهداشت محیط اعزامی از جمعیت هلال‌احمر کوشید طی رایزنی‌های بسیار با دهیار روستا و مردم راه‌وچاره‌ای برای آن اندیشیده شود.

خدمت به محرومان بهترین ساعت عمرم

در میان همه اعضای تیم بهداشت و درمان اعزامی به منطقه راونگ رقیه پشتکاری، پرستار داوطلب استان هرمزگان هم مثل همیشه حضور داشت.

بانویی که سابقه فعالیت‌های داوطلبانه‌اش در جمعیت هلال‌احمر استان هرمزگان به سال 85 برمی‌گردد.

او با اشاره به محرومیت منطقه راونگ و مردم خونگرم و صبورش می‌گوید: «با حضور پزشکان و کادر بهداشت و درمان در منطقه مردم بسیار خوشحال شدند. خیلی از آنها مدت‌ها توسط پزشک چکاپ نشده بودند و جمعیت هلال‌احمر این فرصت را فراهم کرد تا تمامی مردم روستا توسط پزشکان ویزیت شوند.»

به گفته او مناطق محروم  زیادی در استان بوشهر به‌خصوص منطقه بشاگرد وجود دارد که جز داوطلبان جمعیت هلال‌احمر هیچ تیم پزشکی به‌صورت داوطلبانه در آنها حضور نمی‌یابد: «به‌خاطر جاده‌های صعب‌العبور و راه‌های دسترسی سخت، نه مردم توانایی حضور در شهر برای درمان را دارند نه پزشکان رغبتی برای حضور در منطقه دارند و تیم‌های داوطلبان بهداشت و درمان هلال‌احمر تنها امید خانوارهای ساکن در این مناطق است.»

او در این دو روز در کنار پزشکان داوطلب حاضر، کار سرم‌تراپی و تزریقات را برای مردم روستای راونگ انجام داده و معتقد است بهترین روزهای عمرش همین ایامی است که در خدمت به محرومان سپری می‌کند.

 

نام هلال احمر از دیرباز با فرهنگ ایثار و فداکاری گره خورده است

اجرای مانور امداد و درمان با حضور نمایندگان صلیب‌سرخ و هلال‌احمر در تهران

هلال احمر: آماده اعزام نیروی امدادی به اوکراین هستیم

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.