قتل عام به سبک بازی‌های کامپیوتری/ حمله سالانه سگ‌ها به 200 هزار ایرانی/رتبه ۱۳۶ کنکور ریاضی دزد شد!

مرور روزنامه‌های صبح کشور

روزنامه های امروز به بررسي روایت‌های ضد و نقیض از اتفاق روز جمعه در فرودگاه فرانکفورت به دنبال دستگیری «انریکه مورا» دیپلمات ارشد اروپایی و هماهنگ‌کننده مذاکرات وین به همراه همراهانش ، وضعیت بازار ارزهای دیجیتال ، تبعات حمله نظامي روسيه به همسايه شرقي خود ، یورش به فروشگاه بزرگ محله سیاه پوست نشین «بوفالو» ، تعیین تکلیف ۱۲۸ نماینده پارلمان لبنان ، بازار خودروی ایران ، جمعیت سگ‌های ولگرد در کشور و… پرداخته بودند

امروز خبر دستور واریزکمک معیشتی ماه اول به حساب تمامی افرادی که تا ماه قبل مشمول دریافت یارانه بوده اما در این مرحله کمک معیشتی دریافت نکرده‌اند و متقاضی تجدیدنظر در دهک‌بندی فعلی هستند، در صدر توجه و تحلیل مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به بررسي روایت‌های ضد و نقیض از اتفاق روز جمعه در فرودگاه فرانکفورت به دنبال دستگیری «انریکه مورا» دیپلمات ارشد اروپایی و هماهنگ‌کننده مذاکرات وین به همراه همراهانش ، وضعیت بازار ارزهای دیجیتال ، تبعات حمله نظامي روسيه به همسايه شرقي خود ، یورش به فروشگاه بزرگ محله سیاه پوست نشین «بوفالو» ، تعیین تکلیف ۱۲۸ نماینده پارلمان لبنان ، بازار خودروی ایران ، جمعیت سگ‌های ولگرد در کشور و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

چالـش های پيدا و پنهان يارانــــه

آرمان ملي: اصلاح نظام يارانه‌اي کشور از هفته پيش کليد خورد و پس از آن يارانه نقدي 300 و 400 هزار توماني بر اساس دهک‌بندي صورت گرفته از سوي وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي پرداخت شد. همزمان با اين اتفاقات قيمت 4 قلم کالاي اساسي نيز با مجوز دولت افزايش يافت تا دولت سيزدهم بتواند آنچه جراحي اقتصادي گفته مي‌شود اجرايي کند. البته اين سياست دولت با انتقاداتي همراه بود، به طوري‌که برخي از کارشناسان شرايط کنوني را براي اجراي اين تغييرات مناسب ندانسته و معتقدند نبود بانک اطلاعاتي کامل باعث مي‌شود تا شاهد فشار مضاعف بر دهک‌هاي مياني جامعه باشيم. موضوعي که با فراهم شدن امکان استعلام از وضعيت دهک‌بندي‌ها مشکلات اين طرح نمايان شد، اگرچه عبدالملکي در اين خصوص از تلاش وزارتخانه متبوع خود براي بررسي مشکلات افرادي خبر داده که يارانه دريافت نکرده‌اند، اما اين پايان ماجرا نبوده و با شدت گرفتن اعتراضات به روند دهک‌بندي‌ها حتي رئيس‌جمهور نيز روز گذشته در جلسه ستاد تنظيم بازار دستور داده که يارانه نقدي تمامي افرادي که پيش از اين دريافت کننده يارانه کمک معيشتي بوده‌اند پرداخت شود. موضوعي که حتي کار به نمايندگان مجلس نيز کشيده شده و بر لزوم اصلاح و تغيير دهک‌بندي‌ها تاکيد کرده‌اند.

تخلیه اطلاعاتی مذاکرات؟

روزنامه وطن امروز: روایت‌های ضد و نقیض از اتفاق روز جمعه در فرودگاه فرانکفورت به دنبال دستگیری «انریکه مورا» دیپلمات ارشد اروپایی و هماهنگ‌کننده مذاکرات وین به همراه همراهانش، بار دیگر یادآور برخی تلاش‌های مرموز جاسوسی- امنیتی در ماجرای برنامه هسته‌ای ایران و مذاکرات شد. دستگیری و بازداشت عجیب و مرموز مقام ارشد اتحادیه اروپایی و معاون بورل که وظیفه هماهنگی مذاکرات وین را بر عهده دارد توسط پلیس آلمان همچنان محل ابهام و دارای پشت پرده‌ای مرموز از آنچه که در ساعات ابتدایی صبح جمعه در فرودگاه فرانکفورت گذشت، است. روز جمعه پس از آنکه مورا و همراهانش بعد از مذاکرات فشرده برای گشودن گره‌ای که آمریکایی‌ها بر گفت‌وگوهای وین زده‌اند، تهران را به مقصد بروکسل ترک کردند، پلیس آلمان او را به همراه «استفان کلمنت» سفیر اتحادیه اروپایی در سازمان ملل و «برونو شول» رئیس کارگروه ایران در اتحادیه اروپایی بازداشت کرد اما هر سه آنها پس از مدت کوتاهی آزاد شدند. پلیس آلمان اندکی بعد اعلام کرد این ۳ دیپلمات را به مدت ۴۰ دقیقه بازداشت کرده است. به گفته پلیس، این بازداشت بر اساس شاخص‌های رایانه‌ای انجام شده و ارتباطی به خود این اشخاص نداشته است.

 برزخ رمزارزها

روزنامه ابتکار:رضا قربانی با بررسی روند بازار رمزارزها می‌گوید: پیش‌بینی بازار کار بسیار دشواری است اما برخی‌ها معتقدند که وضعیت بازار برای مدت طولانی همانند وضعیت فعلی خواهد بود و بازار نمی‌تواند خود را بالا بکشد.بیت‌کوین سال ۲۰۲۱ را انفجاری آغاز کرد و مرزهای مقاومتی را یکی پس از دیگری پشت‌سر گذاشت و همین مسئله موجب شد تا نظرها را به خود جلب کند و پس از آن شاهد علاقه سرمایه‌گذاران به فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال بودیم. اما در این مدت افت‌های کوچک و بزرگ این بازار باعث ترس و ناامیدی فعالانش شد و حالا سوالی که مطرح می‌شود این است که در آینده چه اتفاقی در این بازار اتفاق خواهد افتاد؟ بر اساس گزارشی از ایسنا مارک موبیوس، سرمایه‌گذار با تجربه و یکی از بنیان‌گذاران Mobius Capita- Partners نسبت به خرید بیت‌کوین در بحبوحه نوسانات بالای قیمت بیت‌کوین هشدار داد. وی می‌گوید: «سقوط در بازار ارزهای دیجیتال می‌تواند کاهش قیمت بیت‌کوین را در آینده نزدیک به ۱۰هزار دلار برساند.»از سوی دیگر رضا سلطانی، سرپرست پروژه متاورس اکسکوینو در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین به بررسی یک نمای کلی از بازار رمزارزها پرداخته و در این خصوص گفته است: «جدای از نابه‌سامان بودن فعلی شرایط بازار رمزارزها، ولی به صورت کلی در بلند مدت روند بازار مثبت و صعودی است و نمی‌توان نام این شرایط را سقوط گذاشت. دنیای رمزارزها چیزی است که با اقتصاد ما گره خورده و آینده از آن رمزارزهاست. در آینده می‌توانیم در مورد رمزارزها بیشتر صحبت کرد و استفاده بیشتری از آن داشت.»

تعبير كابوس مسكو

روزنامه اعتماد:كمتر از سه ماه پس از آغاز جنگ اوكراين، يكي از بدترين تبعات حمله نظامي روسيه به همسايه شرقي خود نمايان شد و در حالي كه روسيه هنوز نتوانسته شكست را بر اوكراين تحميل كند، رهبران فنلاند روز يكشنبه رسما اعلام كردند كه اين كشور قصد دارد پس از سال‌ها بي‌طرفي براي عضويت در ناتو درخواست دهد.سائولي نينيستو، رييس‌جمهور فنلاند روز گذشته در يك كنفرانس خبري اين تصميم را تصميمي بسيار مهم و روز اعلام آن را «روزي تاريخي» خوانده است: ‌«من مي‌خواهم به نحوه كاركرد دموكراسي و كارآمد بودن اين سيستم در فنلاند اشاره كنم. مردم عادي به وسيله اعلام نظر مستقيم، احزاب سياسي، دولت و پارلمان خواسته‌هاي خود را نشان مي‌دهند و در دموكراسي قوي فنلاند، خواسته‌هاي آنها تحقق مي‌يابد. اكنون نيز با اين تصميم تاريخي، فنلاند امنيت خود را افزايش خواهد داد.» سنا مارين، نخست‌وزير فنلاند نيز تاكيد كرد كه دولت اميدوار است كه «پارلمان طي روزهاي آينده، تصميم دولت مبني بر ارايه درخواست عضويت در ناتو را تاييد كند.» او اضافه كرد: «ما هنوز فرآيند دريافت تاييد پارلمان را پيش روي خود داريم اما من به پارلمان اعتماد دارم و مطمئن هستم كه درباره اين مساله تاريخي با مسووليت‌پذيري به بحث و تبادل‌نظر خواهند پرداخت.» سائولي نينيستو به ‌همراه سانا مارين، نخست‌وزير فنلاند تاكيد كردند كه پيوستن به اين سازمان «موجب تحكيم امنيت فنلاند خواهد شد.»

قتل عام به سبک بازی‌های کامپیوتری

روزنامه ایران:یک جوان سفیدپوست افراطی که با پست‌های تند صفحه مجازی‌اش، خود را از پیروان نظریه نژادپرستانه «جایگزینی» معرفی کرده بود، در حالی که لباس ارتشی و کلاه دوربین‌دار بر تن داشت با در دست داشتن مسلسلی به فروشگاه بزرگ محله سیاه پوست نشین «بوفالو» یورش برد و با قتل 10 نفر، یکی از مرگبارترین قتل عام‌های 5 سال اخیر امریکا را رقم زد.به گزارش نیویورک تایمز به نقل از پلیس منطقه «بوفالو»، «پیتون اس جندرون» 18 ساله ساعت 2 و 30 عصر به وقت محلی پس از ساعت‌ها رانندگی از روستایی در جنوب نیویورک خود را به فروشگاه بزرگ شهر «بوفالو» رساند و در حالی که فالوورهایش را با پخش زنده اینترنتی با خود در این جنایت همراه کرده بود وارد پارکینگ این مرکز خرید شد و 4 نفر را در آنجا به قتل رساند و با ورود به سالن اصلی به سمت مشتری‌ها تیراندازی کرد. براساس آخرین خبرها دست کم 10 نفر که بیشتر آنها سیاهپوست بودند کشته و سه نفر نیز روانه بیمارستان شدند. پلیس فدرال امریکا با توجه به شواهد و مدارک موجود و سابقه ضد نژادی «جندرون»، انگیزه این جنایت را نفرت و نژادپرستانه عنوان کرد.

لبنان با «حزب‌الله» می‌ماند

روزنامه جوان:نزدیک ۴ میلیون لبنانی واجد شرایط دیروز برای تعیین تکلیف ۱۲۸ نماینده پارلمان لبنان، پای صندوق‌های رأی رفتند؛ انتخاباتی که بعد از انفجار مشکوک چهارم آگوست ۲۰۲۰ بندر بیروت که لبنان را تا آستانه فروپاشی اقتصادی کشید، اولین انتخابات به حساب می‌آید. پیش‌بینی‌ها این بود که گروه‌های موسوم به ۱۴ مارس، فروپاشی اقتصادی را پلی برای پیروزی خود کنند، ولی برآورد‌ها این است که گروه‌های نزدیک به مقاومت، مانند سال ۲۰۱۸ برنده رقابت بر سر صندوق‌های رأی خواهند بود. لبنانی‌ها برای انتخاب ۱۲۸ نفر نماینده پارلمان روز یک شنبه به پای صندوق‌های رأی رفتند. این سومین مرحله انتخابات لبنان است که حدود ۴ میلیون مرد و زن لبنانی با ۲۱ سال تمام، چه مقیم لبنان باشند و چه نباشند، واجد شرایط شرکت کردن در آن هستند. در این دوره از انتخابات پارلمانی، ۷۱۸ نامزد در قالب ۱۰۳ لیست با یکدیگر رقابت می‌کنند که از لحاظ تعداد حضور ۱۱۸ نامزد زنان، یک رکورد به حساب می‌آید. در انتخابات قبلی که سال ۲۰۱۸ برگزار شد، جریان ۸ مارس که نزدیک به حزب‌الله است، با ۷۲ کرسی از مجموع ۱۲۸ کرسی اکثریت را به دست گرفت، ائتلافی که از احزاب جریان ملی آزاد، المرده، اتحادیه انقلابی ارمنی، حزب دموکرات لبنان، حزب ناسیونال سوسیالیست سوری و جنبش امل تشکیل شده است.

رتبه ۱۳۶ کنکور ریاضی دزد شد!

روزنامه خراسان:چند روز قبل نیروهای تجسس کلانتری سناباد مشهد، طرح ویژه ای را برای مبارزه با سرقت های خیابانی آغاز کردند. آن ها که با صدور دستوری از سوی سرهنگ حسین دهقان پور (رئیس پلیس مشهد) وارد یک عملیات ضربتی شده بودند، حوزه استحفاظی کلانتری را زیر چتر اطلاعاتی قرار دادند و به گشت زنی در کوچه پس کوچه ها پرداختند.  نیمه های شب بود که سرنشینان یک دستگاه سمند سفیدرنگ وارد کمین نیروهای انتظامی شدند. آن ها که شماره های پلاک خودرو را با استفاده از دستمال کاغذی تغییر داده بودند، در حالی که قصد داشتند به اموال داخل یک دستگاه پژو 206 پارک شده در حاشیه خیابان دستبرد بزنند، تحت تعقیب پلیس قرار گرفتند. در عملیات تعقیب و گریز که با هدایت مستقیم سرگرد «محمدباقر بهرازفر» (رئیس کلانتری سناباد) انجام شد، سه سرنشین سمند به دام افتادند که اعضای یک باند سرقت بودند. در بازرسی از خودروی سمند سارقان نیز مقادیر زیادی قطعات سرقتی کشف و ضبط شد.گزارش خراسان حاکی است: سرکرده معتاد این باند سرقت، پس از بررسی های روان شناختی در دایره مشاوره و مددکاری اجتماعی کلانتری، به سوالات خبرنگار خراسان درباره سرگذشت خود نیز پاسخ داد.    ما سه نفر بودیم، سه دوست صمیمی که از یکدیگر جدا نمی شدیم، علاقه عجیبی به هم داشتیم و بیشتر اوقات را در کنار یکدیگر سپری می کردیم تا این که روزی یکی از همکلاسی های ما در مدرسه به من و دوستانم سیگار تعارف کرد. آن زمان 14 سال بیشتر نداشتم و در مقطع راهنمایی تحصیل می کردم.

سرمایه اجتماعی دولت پای کار اصلاحات اقتصادی

روزنامه کيهان:  1- مسئولیت‌پذیری، و قربانی نکردن آینده، از شاخصه‌های مهم بلوغ شخصیت است. در مقابل، خوش‌خیال باشی به قیمت آینده‌فروشی، از نارسایی شخصیت حکایت می‌کند. ملت ما در روند پویش پیشرفت، بعضا با این عارضه مواجه شد. عبرت پیش چشم، مهار نمایشی تورم در پنج شش سال قبل، با وجود منفی شدن اغلب شاخص‌های اقتصادی است. برخی مدیران با اختصاص بخش عمده درآمد صادرات نفت برای واردات، خیال حال خوش را در افکار عمومی دمیدند و حال آنکه برآیند کژتابی‌های آنها، در حال برجا گذاشتن رکورد‌های «رکود، تورم، کسری بودجه، بدهی، نقدینگی، کاهش سرمایه‌گذاری، کاهش ارزش پول ملی، بیکاری، کاهش درآمد سرانه، افزایش توزیع رانت و تشدید ضریب جینی (شکاف طبقاتی)» بود.2- درمان درد‌های مزمن، وقتی از مُسکّن فراتر رود و به درمان‌های دشوار مانند تجویز داروی تلخ یا جراحی برسد، دیگر انتخاب نیست، بلکه ضرورت است. بر خلاف مُسکّن و مخدّر که حال بیمار -یا معتاد- را خوش می‌کند، داروی تلخ و جراحی، ناخوشایند است. اما دور‌اندیشی، این ناگوار را بر آن خوشی ناپایدار ترجیح می‌دهد. سال‌ها قبل وقتی پزشک، تصویر رادیوگرافی را دید و با خونسردی گفت؛ «پای فرزند شما نشکسته و سالم است»، من و همسرم چقدر خوشحال شدیم. اما کودک همچنان درد می‌کشید و دو روز بعد، به متخصص دیگری مراجعه کردیم. پزشک دوم، که متخصص شناخته شده‌ای است، پس از دیدن تصاویر رادیوگرافی گفت؛ «پای فرزند شما شکسته و باید گچ گرفته شود». اصلا خوشایند نبود، آن هم درباره کودکی سه ساله؛ اما چاره‌ای نبود. این، حکایت وضعیت اقتصاد ماست که بعضا گرفتار تشخیص بد، یا ترجیح محبوبیت بر انجام مسئولیت‌های سخت شده است. مدیر اگر دلسوز و مسئولیت‌شناس باشد، حتی تندی بیمار به هنگام درمان ضروری را به تمجید او (به‌خاطر تزریق مسکّن) ترجیح می‌دهد.

لاتاری خودرو ادامه دارد

فرهیختگان: بررسی‌ها نشان می‌دهد بازار خودروی ایران با کاهش قابل‌توجه تولید در سال‌های اخیر و ممنوعیت واردات، حالا با بیش از 30 درصد مازاد تقاضا روبه‌رو است. البته همه این تقاضا، تقاضای مصرفی نیست و به‌واسطه تورم بالا، تقاضاهای سرمایه‌گذاری نیز وارد بازار خودرو شده و تعادل را از بازار خودرو گرفته است. در این شرایط دولت و مجلس سعی کرده‌اند طی یک‌سال اخیر دست به سیاستگذاری‌های کوتاه‌مدتی بزنند، ازجمله این سیاستگذاری‌ها، تلاش برای رفع ممنوعیت واردات خودرو بوده است. استدلال کارشناسان این است که در شرایط غیرتحریمی و شرایطی که کشور محدودیت‌های ارزی ندارد، ممنوعیت کاملا غیرعقلانی و غیرمنطقی است، اما در وضعیت فعلی که هیچ‌چشم‌انداز واقع‌بینانه‌ای از رفع تحریم‌ها هم وجود ندارد؛ واردات خودرو به‌معنی هدررفت 2/5 تا 3 میلیارد دلار منابع ارزی است. استدلال کارشناسان این است که با نظام تعرفه‌گذاری که ایران در حوزه خودرو دارد، حتی اگر خودروهای پایین‌رده 10 تا 12 هزار دلار هم وارد کنیم، درنهایت قیمت تمام‌شده این خودروها برای شهروندان ایرانی به حدود 20 هزار دلار خواهد رسید که عملا حتی طبقه متوسط نیز از عواید آن برخوردار نخواهد شد. البته دولت همچنان تاکید می‌کند شرایط واردات خودروی اقتصادی که همه از عواید آن برخوردار شوند، وجود دارد. اما کارشناسان نظری مخالف دولت دارند و می‌گویند اگر هم منابع ارزی داشته باشیم، شاید بشود با اصلاح نظام تعرفه‌گذاری و کاهش هزینه‌های واردات، خودروی اقتصادی به دست مردم رساند.

روایتی از مرگ‌های اشتباهی

شرق:  بچه‌ها همراه مادران و معلم جوان خود، تازه از مزرعه برگشتند، گاهی جلوتر و گاهی عقب‌تر از بزرگ‌ترها قدم برمی‌دارند، دمپایی‌های خاکی خود را روی زمین می‌کشند و صدای خنده‌های بلندشان، سکوت این مسیر سنگلاخی را در هم می‌شکند. یکی از بچه‌ها با شیطنت به سمت هوتک سر راهش می‌رود تا دستش را بشورد که همان لحظه خنده‌های بلند به فریادهایی برای نجاتش از داخل آب تبدیل می‌شود. بچه‌ها برای نجات هم‌بازی خود داخل آب می‌روند و خانم معلم هم برای نجات دانش‌آموزانش خود را به آب می‌اندازد؛ چند نفر را نجات می‌دهد اما دیگر توانی برای تقلای بیشتر ندارد و جان خودش با دو دختر شش و هشت‌ساله در هوتکی با عمق بیش از 10 متر بی‌جان می‌شود. این داستان همیشگی روستاهای سیستان‌و‌بلوچستان در تابستان‌های گرم است. با شروع گرمای هوا و بیشترشدن تردد از کنار هوتک‌ها، حالا قرعه به نام اهالی روستای سولوربازار، شهرستان دشتیاری افتاده است. تجربه همیشگی مرگ‌های تلخی که تنها به دلیل عدم احداث حفاظ اطراف این گودال‌های پر از آب اتفاق می‌افتد. حتی طبق منابع محلی، عصر همان روز حادثه، در روستای عیدو‌بازار بخش ملان هم کودک دیگری قربانی عدم حفاظ‌کشی هوتک شده است. همچنین دو سال پیش خبرگزاری فارس اعلام کرده بود از سال ۱۳۹۷ تاکنون بیش از ۱۰ کودک در روستاهای شهرهای سیستان‌و‌بلوچستان غرق یا به دلیل حمله گاندو دچار نقض عضو شده‌اند که البته بخشی از این حوادث رسانه‌ای نمی‌شوند و تا به حال این آمار افزایش داشته است.

حمله سالانه سگ‌ها به 200 هزار ایرانی

همشهری: سگ‌های ولگرد در حوالی کرج دختربچه سه‌ساله‌ای را از بغل مادرش قاپیدند و جلوی چشمان مادرش هرکدام پنجه و دندانی بر جسمش کشیدند که در نهایت تن نیمه‌جانش را یک راننده عبوری با کمک قفل‌فرمان از میان سگ‌ها بیرون کشید و به بیمارستان برد. حالا کودکی که یک بند به مادرش با وحشت می‌گوید: «مامان هاپو منو خورد» شب‌ها کابوس می‌بیند و بی‌گمان جای زخم‌های روح و جسمش تا پایان عمر با او باقی خواهد ماند.سگ‌های ولگرد تعدادشان آنقدر زیادشده است که به معضلی برای جوامع شهری، روستایی و حیات‌وحش تبدیل شده‌اند. در کشور‌های توسعه‌یافته که قوانین سخت و آزمون پس‌داده‌ای در حمایت از حیوانات دارند، هیچ سگ بدون صاحب واکسینه‌نشده‌ای وجود ندارد. سگ‌ها یا در صف واکسیناسیون، عقیم‌سازی و واگذاری هستند یا به دلایل معتبر پزشکی اوتانازی می‌شوند.چندی پیش مصطفی نادری، کارشناس محیط‌زیست به خبرگزاری تسنیم گفته بود که جمعیت سگ‌های ولگرد در کشور از مرز ۲میلیون قلاده گذشته است. به‌منظور کنترل جمعیت این‌گونه و جلوگیری از آسیب رسیدن به سایر گونه‌های حیات‌وحش و حتی انسان، غذارسانی به سگ‌های ولگرد باید ممنوع شود.

 

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.