در سفر مورا ابتکارات خاصی از سوی ایران مطرح شد

خطیب‌زاده: اگر آمریکا به پیشنهادات پاسخ دهد طرف‌ها برای توافق به وین برمی‌گردند

سخنگوی وزارت امور خارجه مذاکرات انریکه مورا در تهران را بسیار جدی و معطوف به نتیجه و همراه با ابتکارات خاص از سوی ایران عنوان کرد و گفت: برخی راه‌حل‌ها پیشنهاد شد و اگر آمریکا پاسخ دهد می‌توانیم به وین برگردیم.

 سخنگوی وزارت امورخارجه گفت: در سفر هماهنگ کننده برجام به تهران، ابتکارات و پیشنهادات خاصی از سوی ایران مطرح شده است و طرف آمریکایی باید تصمیم سیاسی خود را بگیرد.

به گزارش  ایرنا، سعید خطیب‌زاده در نشست خبری هفتگی با خبرنگاران که امروز دوشنبه در وزارت امور خارجه برگزار شد، در مورد سفر انریکه مورا به تهران و تحرکات رژیم صهیونیستی گفت: هر زمانیکه که ابتکاری در حوزه دیپلماسی انجام می‌شود رژیم جعلی اشغالگر قدس، تحرکات جدی را بر ضد دیپلماسی انجام می‌دهد و این موضوع چیز جدیدی نیست.

وی افزود: امیرعبداللهیان و بورل در تماس تلفنی با یکدیگر توافق کردند تا تماس‌ها به صورت حضوری انجام شود و مذاکرات بسیار جدی و معطوف و همراه با ابتکارات خاص از سوی ایران برگزار شد و چند دور گفت‌وگوهای طولانی با باقری داشت. برخی راه‌حل‌هایی که پیشنهاد شد و  قرار شد، اگر آمریکا به این پیشنهادها پاسخ دهد ما در موقعیتی قرار می‌گیریم که همه طرف‌ها برای انجام توافق به وین برگردند.

خطیب‌زاده تاکید کرد: اگر آمریکا تصمیم سیاسی خود را اعلام کند می‌توانیم گام مهمی در این زمینه برداریم. اقای مورا در سفرش به تهران با دستور کار مشخص وارد شدند. بعضا هم صحبتهایی از واشنگتن شنیده میشود که جملات نخ نمای خودشان را مطرح می‌کنند. ایران همواره خواستار حقوق قانونی خود است و باید تمامی بخش‌ها و فشارهای حداکثری که دولت ترامپ گذاشته و این پیچ و مهره ها باز شود.

نقش روسیه در مذاکرات وین، سازنده بود

وی همچنین افزود: نقش روسیه در مذاکرات وین، نقشی سازنده بوده است و جنگ اوکراین شاید نقش میانجیگری روسیه در مذاکرات وین را کمرنگ‌تر کند.

در مورد نشست محیط زیستی گفت:  تلاش میکنیم تیرماه میزبان وزرای محیط زیست کشورهای منطقه در تهران باشیم و درباره مساله آب و ریزگردها  صحبت کنیم.در سال ۱۳۵۱ معاهده لازم الاجرایی بین ایران و افغانستان امضا شده است که بندهای لازم الاجرا دارد.

ایران درباره همه مردم افغانستان به شمول همه اقوام و گروه ها جدی بوده و نگران وضعیت آنها هستیم

وی در خصوص تغییر نگاه ایران به طالبان گفت: سفرهای بین ایران و شخصیت های افغانستانی و حتی هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان به طور معمول انجام می شود و چیز جدیدی نیست . موضع جمهوری اسلامی ایران یک موضع اصولی و مبتنی بر واقعیت های افغاستان و اصول سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است.

خطیب زاده تاکیدکرد: ما بارها اعلام کرده ایم که هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان مسؤولیت قطعی برای تامین امنیت در داخل افغانستان و این‌که گروه‌های تروریستی تهدیدی علیه همسایگان نباشد دارد و تلاش کند که به سمت تشکیل دولت فراگیر و همه شمول در افغانستان برود. و این موضع ماست که در طی ماه های گذشته پیگیری شده است. ما درباره همه مردم افغانستان به شمول همه اقوام و گروه ها جدی هستیم و نگران وضعیت آنها هستیم.

وی در مورد توقف مورا در فرودگاه فرانکفورت بعد از بازگشت از تهران گفت: بدنامی رژیم صهیونیستی بر همه آشکار است. ایران درباره بازداشت مورا سؤال کرد و موضوع بعد از چند دقیقه مرتفع شد و خود ایشان و اتحادیه اروپا باید در این مورد توضیح بدهد.

اسدالله اسدی در شرایط نامناسبی نگهداری می‌شود

وی در مورد آخرین اقدامات وزارت امور خارجه برای پیگیری وضعیت اسدالله اسدی دیپلمات گروگان‌گرفته شده‌ در بلژیک، گفت: متاسفانه همانطور که شما اشاره کردید، یک دیپلمات جمهوری اسلامی ایران با نقض بدیهی‌ترین مصونیت‌ها و برخلاف کنوانسیون وین، با نقض مصونیت حقوقی دیپلمات‌ها توسط دولت آلمان و دولت بلژیک دستگیر شدند که کل این فرآیند غیرقانونی است.

خطیب‌زاده ادامه داد: ایشان در شرایط نامناسبی نگهداری و حقوق ایشان نادیده گرفته می‌شود و طبیعی است که نادیده گرفتن بدیهیات حقوق بشری برای هر کسی، زشت است و نقض حقوق دیپلماتیک توسط کشورهای اتحادیه اروپا جای تاسف دارد.

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران از طریق مجاری دوجانبه و خاص خود و همچنین مراجعه به مراجع ذیربط بین‌المللی پیگیری کرده است و دستور کار جدیدی صادر شده، چون متاسفانه به طور آشکار نقض حق مصونیت آقای اسدی انجام می‌شود.من یک بار دیگر از همین تریبون اعلام می‌کنم واقعاً باعث تاسف است که دولت‌های اروپایی برای مجرمین، تبهکاران با سابقه و جاسوسان که با نقشه وارد ایران می‌شوند، هیاهو می‌کنند و نمایش برگزار می‌کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: کل فرآیند بازداشت، استرداد، دادگاه، صدور حکم و رفتارها با ایشان غیر مشروع بوده و ما کل این فرایند را غیرقانونی می‌دانیم.

امیرعبداللهیان به امارات می‌رود

وی در پاسخ به سوالی در مورد اینکه آیا مقامی از ایران برای شرکت در مراسم رئیس امارات «محمد بن زاید» شرکت خواهد، گفت: من به ملت و دولت دوست امارات تسلیت می‌گویم و امیدوارم رئیس جدید کشور امارات عربی متحده آقای محمد بن زاید برای کشور امارات شکوفایی و آینده‌ای بهتر و برای منطقه پیام آور ثبات و صلح و دوستی باشد. سفر آقای امیر عبداللهیان دستورکار است و امروز قرار بود تنظیم شود.

خطیب زاده درباره سفر خانم دوهان گزارشگر ویژه سازمان ملل اظهار داشت: خانم دوهان ایران است و از ۲۰۱۴ که گزارشگر ویژه است با حمایت ایران همراه بوده است. خانم دوهان بر اساس درخواست و برنامه خود ملاقات‌هایش را انجام می‌دهد و در هفته جاری جمع بندی سفر خود را اعلام میکند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.