پارکینسون؛ سکانس تازه «بد من» سینمای ایران

رضا صفایی‌پور که به بیماری پارکینسون مبتلا شده، در بیمارستان بستری است.

صفایی‌پور که زمانی «بدمن» سینمای ایران بود، چند سالی است که خانه نشین شده و به ندرت در فیلمی بازی کرده است. او دو سال قبل گفته بود که آرتروز گردن دارد و گاهی خسته می‌شود و درد اذیت‌کننده‌ای را تحمل می‌کند اما خدا را شاکر بود که می‌تواند راه برود و گاهی هم ورزش کند. او در دوران کرونا بیشتر در خانه می‌ماند ولی مدتی است که به پارکیسنون مبتلا شده و براثر مشکلاتی از روز گذشته در بیمارستان یاس تهران بستری شده است.

این بازیگر در گفت‌وگویی کوتاه و با کمی سختی در صحبت کردن به ایسنا می‌گوید: قدرت تکلمم ضعیف شده و دیروز که در موسسه هنرمندان پیشکسوت بودم حالم بد شد و مشکل پیدا کردم و دوستان در آنجا با آمبولانس مرا به بیمارستان آوردند.

او در مصاحبه‌ دو سال قبلش به حرمتی‌ که برای کارش در تمام این سال‌ها قائل بوده تاکید کرده بود و وقتی حرف به دوری‌اش از سینما و پشیمانی از کار در این عرصه شده بود، می‌گفت:‌ احساس می‌کنم اگر کار دیگری را ادامه می‌دادم، شرایطم مناسب‌تر بود. من قبل از بازیگری اولین کاری که دوست داشتم، چتربازی بود. خیلی علاقه‌مند بودم. تمام امتحان‌هایش را هم قبول شدم ولی فقط بخاطر صاف بودن کف پایم قبول نشدم. لباس مخصوص این کار را هم در سینما خیلی پوشیدم. از زمانی که وارد سینما شدم تا به الان، سعی کرده‌ام کار خوب انجام دهم و کارهایم فقط الهی به امید تو نباشد، یعنی برای همه آنها زحمت کشیده‌ام؛ مثلا سکانسی از فیلم‌ «خط آتش» یادم می‌آید که در سرمای زمستان درِ هلی کوپتر در حال پرواز باز بود و ما باید با آن شرایط فیلمبرداری را انجام می‌دادیم. تحمل همه آن سختی‌ها بخاطر علاقه بود نه پول.

رضا صفایی‌پور معروف به «طوفان» متولد سال ۱۳۲۸ در تهران است. او فارغ التحصیل دیپلم رشته ادبی است و  فعالیت خود را با کشتی کج شروع کرد و بعد از چند مقام قهرمانی در ورزش، وارد سینما شد و با نام طوفان به شهرت رسید.

او فعالیت خود را به صورت جدی در سال ۱۳۴۲ وقتی که سال ۱۴ سن داشت آغاز کرد و به عنوان ورزشکار بدلکار در فیلم «ترس و تاریکی» محمد متوسلانی حضور یافت. سپس در سال ۱۳۴۸ با فیلم «قهرمانان» به کارگردانی ژان نگولسوک، محصول مشترک ایران و آمریکا، به عنوان بازیگر جلوی دوربین رفت و تا سال۱۳۵۵ نزدیک به ۱۰فیلم بازی کرد. وی با فیلم «میرزا کوچک خان» در سال ۱۳۶۲ به بازیگری برگشت و با حضور در فیلم های «فصل خاکستری»، «شکار در شب»، «پلاک» و «ضربه آخر» کم کم به شهرت رسید و در سال ۱۳۷۱ نیز با سریال دیدنی «سیمرغ» وارد قاب تلویزیون شد.

از آثار سینمایی که او درآنها به ایفای نقش پرداخته است می‌توان به فیلم‌های «سینه سرخ»، «خداحافظ سینما»، «سحرگاه پیروزی»، «چشم عقاب»، «شاهرگ»، «تهاجم»، «پاتک»، «جهنم سبز»، «حادثه در کندوان»، «خط آتش»، «مرضیه»، «آنها هیچکس را دوست ندارند»، «ضربه آخر»، «صلیب طلایی»، «پوتین»، «شکار خاموش»، «جمیل»، «کانی مانگا»، «پلاک»، «میرزا کوچک خان»، «شکار در شب»، «فصل خاکستری»، «انفجار»، «مردی در آتش»، «چشمان بسته»، «جنوبی»، «گریز از مرگ»، «هفت مرد دلاور»، «خر دجال»، «غلام ژاندارم»، «ترس و تاریکی» اشاره کرد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.