ایران به عضویت کامل سازمان همکاری شانگهای در می آید اگر…

«ژانگ مینگ»، دبیر کل سازمان همکاری شانگهای اعلام کرد که ایران ممکن است در سال ۲۰۲۳ به عضویت کامل سازمان همکاری شانگهای درآید.

به گزارش ایرنا  «ژانگ مینگ»  و «ولادیمیر نوروف»، دبیران جدید و قدیم سازمان همکاری شانگهای روز دوشنبه در جمع خبرنگاران اعلام کردند که ایران می تواند از سال ۲۰۲۳ در صورتی که به همه تعهدات خود عمل کند به عضویت کامل سازمان همکاری شانگهای (SCO) تبدیل شود.

ولادیمیر نوروف و ژانگ مینگ، دبیران کل قدیم و جدید سازمان همکاری شانگهای امروز دوشنبه در تاشکند، درباره موضوعات مربوط به آماده سازی و برگزاری رویدادها در چارچوب دوره ریاست ازبکستان در سازمان همکاری شانگهای گفت و گو کردند.

نوروف در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه زمانی ایران به عضویت کامل در می آید، گفت: “طرف ایرانی این فرصت را خواهد داشت که در اجلاس سال ۲۰۲۳ به عنوان یک عضو کامل به این سازمان بپیوندد، در صورتی که به تمام تعهداتی که بر عهده گرفته است عمل کند.

وی تصریح کرد: امسال در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در سمرقند در ماه سپتامبر، ایران در نظر دارد یادداشت تعهدی برای پیوستن به سازمان همکاری شانگهای امضا کند.

سازمان همکاری شانگهای یک سازمان بین المللی است که در سال ۲۰۰۱ تأسیس شد. اعضای آن هند، قزاقستان، چین، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان، پاکستان و ازبکستان هستند.

«ژانگ مینگ»،دبیر کل سازمان همکاری شانگهای روز گذشته در راس یک هیات عالی رتبه به ازبکستان سفر کرد. در این سفر تمهیدات و برگزاری مراسم ها در چارچوب ریاست ازبکستان در سازمان همکاری شانگهای بررسی شد.

سازمان همکاری شانگهای یک سازمان بین المللی بین دولتی است که در تاریخ ۱۵ ژوئن سال ۲۰۰۱ میلادی در شانگهای چین از سوی قزاقستان، چین، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان تاسیس شده است.

در نشست سازمان که روزهای ۸ و ۹ ژوئن سال ۲۰۱۷ میلادی در شهر آستانه پایتخت قزاقستان برگزار شد، هندوستان و پاکستان عضو دائم سازمان همکاری شانگهای‌ شدند. هم اکنون ایران نیز در حال طی کردن مراحل و فرآیندهای عضویت دائم در سازمان همکاری شانگهای است.

ترکیه، سریلانکا، ارمنستان، آذربایجان، نپال و کامبوج شریک گفت وگو با این سازمان هستند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.