ناگهان کرونا به ورزشگاه‌ها نفوذ کرد!

چرا بازی‌های فوتبال بدون تماشاگر شد؟

شهروندآنلاین: عصر روز یکشنبه اطلاعیه‌ای عجیب روی خروجی سایت هیات فوتبال استان گیلان قرار گرفت که از خبر تلخی برای اهالی فوتبال حکایت داشت؛ در این اطلاعیه آمده بود که بر اساس تصمیم وزارت کشور، همه مسابقات فوتبال تا پایان فصل جاری بدون حضور تماشاگر برگزار می‌شود.

این اطلاعیه مرموز چون روی سایت سازمان لیگ فوتبال قرار نگرفت، شایعه صحیح نبودنش مطرح شد، اما بعد مشخص شد که چنین خبری صحت دارد و کلیه مسابقات در لیگ برتر و سایر لیگ‌ها تا پایان فصل جاری بدون تماشاگر است.

بدون تماشاگر شدن مسابقات فوتبال در حالی قرار است دوباره اجرایی شود که چند هفته‌ای است با بازگشت تماشاگران به ورزشگاه‌ها شاهد ایجاد فضای شادابی در جامعه بوده‌ایم. حضور دوباره تماشاگران در مسابقات فوتبال شور و شعف خاصی بین علاقه‌مندان به این رشته ورزشی به وجود آورده بود و قطعا ممنوعیت ورود تماشاگر اتفاق خوبی برای فوتبالی‌ها نیست.

هواداران تیم‌های مختلف در هفته‌های آینده روی حضور در ورزشگاه‌ برای دیدارهای حساس و برگزاری جشن قهرمانی حساب کرده بودند، اما حالا آنها نمی‌دانند چه سرنوشتی در انتظار سکوهای ورزشگاه تیم محبوب‌شان خواهد بود.

دلیل چه بود؟

در اطلاعیه‌ای که از سوی هیات فوتبال استان گیلان منتشر شده بود، اعلام شد به علت رعایت نشدن شیوه‌نامه‌های بهداشتی در ورزشگاه‌ها و وصل نبودن سامانه‌های بلیت‌فروشی به سامانه ایران من به منظور بررسی تزریق دو دوز واکسن کرونا و بلیت‌فروشی کاغذی که تهدیدی برای ایمنی جمعی در جامعه به شمار می‌رود، حضور تماشاگران در ورزشگاه‌ها ممنوع شده است.

کرونا فقط در ورزشگاه وجود دارد؟

ممنوعیت دوباره ورود تماشاگران به ورزشگاه‌ها به دلیل عدم رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در مسابقات گذشته، ابهام‌های فراوانی به وجود می‌آورد. مدتی است اوضاع شیوع کرونا در کشور به بهبود نسبی رسیده و حالا حتی کار به جایی رسیده که آمار فوت‌شده‌های ناشی از ابتلا به ویروس از چند روز قبل کمتر از 10 نفر است. از طرفی همه اماکن عمومی بازگشایی شده‌اند و مراکز تفریحی و فرهنگی نیز همچون روال سابق و عادی به کارشان ادامه می‌دهند.

حال در جامعه‌ای که مسابقات والیبال و سایر رشته‌ها با حضور تماشاگرانی که حتی ماسک هم نزده‌اند، برگزار می‌شود یا سینماها همه صندلی‌های خود را به فروش می‌رسانند و افراد کنار یکدیگر می‌نشینند و از طرفی پروازها و اتوبوس‌ها و تاکسی‌های بین شهری با تمام ظرفیت مسافرگیری می‌کنند، این سوال پیش می‌آید که چرا فوتبال بار دیگر باید از وجود تماشاگرانش محروم شود؟

بلیت کاغذی فروخته می‌شد؟

سهیل مهدی، سرپرست کمیته مسابقات سازمان لیگ در این خصوص گفت‌وگویی انجام داده که بر ابهام‌ها افزوده است. مهدی گفته: «این تصمیم به علت رعایت‌نشدن بلیت‌فروشی الکترونیکی و بازگشت به زمان فروش بلیت‌های کاغذی اتخاذ شده است.»

این در شرایطی است که تمام هوادارانی که طی هفته‌های گذشته به ورزشگاه‌ها رفتند با خرید بلیت اینترنتی از سامانه مشخص توانستند روی سکوها حضور یابند. در چند بازی گذشته و در دیدارهای خانگی تیم‌هایی که هوادار داشتند، هیچ سندی مبنی بر بلیت‌فروشی کاغذی و دستی وجود نداشته و مشخص نیست چنین اعلامی برای چیست.

حتی سازمان لیگ فوتبال به برخی ورزشگاه‌ها با توجه به اینکه امکان بلیت‌فروشی الکترونیکی را ندارند، مجوز حضور تماشاگر نداد؛ به عنوان نمونه بازی تیم‌های هوادار و پرسپولیس یا پیکان و سپاهان در ورزشگاه پاس قوامین با وجود فشارها بدون تماشاگر برگزار شد.

حال اینکه در برخی بازی‌های لیگ برتر بیشتر از بلیت‌های فروخته شده تماشاگر به ورزشگاه‌ها رفت، مساله‌ای است که مسئولان سازمان لیگ و البته مدیران امنیتی باید درباره‌اش پاسخ بدهند. قطعا اشتباه مسئولان سازمان لیگ و کم‌کاری آنها برای کنترل تعداد تماشاگران در ورود به ورزشگاه،‌ ربطی به هواداران فوتبال ندارد که آنها از حضور در استادیوم محروم شوند.

راهی برای بازگشت تماشاگران هست؟

سازمان لیگ به عنوان متولی فوتبال وظیفه دارد تکلیف هواداران برخی از تیم‌ها را که اصول استاندارد برای خریداری بلیت را رعایت می‌کنند، مشخص کند؛ به خصوص که تماشاگران تیمی مانند استقلال بعد از مسجل شدن قهرمانی تیم‌شان، دوست دارند در ورزشگاه حاضر شوند و سابق بر این هم هیچ‌گاه به صورت دستی بلیتی خریداری نکرده بودند.

جالب اینکه سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال هنوز هیچ اعلام رسمی درخصوص بدون تماشاگر شدن مسابقات تا پایان فصل نداشته‌اند که این موضوع هم خود عجیب به نظر می‌رسد. سایت سازمان لیگ فوتبال آخرین خبرش مربوط به تسلیت به هوشنگ نصیرزاده، عضو هیات رئیسه خود است و هیچ خبری درباره بدون تماشاگر بودن مسابقات روی خروجی نگذاشته است.

از این رو، گفته می‌شود رایزنی‌هایی صورت گرفته تا برای برخی تیم‌های بزرگ ورود تماشاگران آزاد شود، اما تا این لحظه اتفاق جدیدی رخ نداده و شاید بهتر باشد سازمان لیگ اطلاع‌رسانی دقیق‌تری در این خصوص داشته باشد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.