نه پيروزي، نه شكست/ پس لرزه اصلاحات یارانه ای در بازارهای همسایه/ فروش قلب؛ دروغ بزرگ

مرور روزنامه‌های صبح کشور

روزنامه های امروز به بررسي بساط سودجويي در برخي از نانوايي‌هاي سطح کشور ، گفت‌وگو با ایران در خصوص میدان گازی الدره/آرش ، انتخابات لبنان ، بازدید روز گذشته رئیس جمهور از بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ، کمبود و گرانی اقلام اساسی در کشورهای همسایه ، فروش قلب، قرنیه، بیضه و ریه ، بزرگ‌ترین پرونده‌های زمین‌خواری ایران و… پرداخته بودند

امروز درگذشت آیت‌الله سیدعبدالله فاطمی‌نیا، استاد اخلاق، مورخ اسلامی و از استادان حوزه و دانشگاه ، در صدر توجه و تحلیل مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به بررسي بساط سودجويي در برخي از نانوايي‌هاي سطح کشور ، گفت‌وگو با ایران در خصوص میدان گازی الدره/آرش ، انتخابات لبنان ، بازدید روز گذشته رئیس جمهور از بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ، کمبود و گرانی اقلام اساسی در کشورهای همسایه ، فروش قلب، قرنیه، بیضه و ریه ، بزرگ‌ترین پرونده‌های زمین‌خواری ایران و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

تنور سودجويان نان و نانوايی ها داغ شد

آرمان ملي: پس از افزايش قيمت آرد صنايع و مستثني شدن نانوايان سنتي پز از اين اصلاح قيمت و در حاليکه مسئولان بارها از عدم اجراي قانون حذف ارز 4200 توماني براي نان و دارو خبر داده‌اند، اما بررسي‌ها نشان مي‌دهد بساط سودجويي در برخي از نانوايي‌هاي سطح کشور حسابي داغ شده و در برخي از مناطق شاهد شکل گيري صف‌هاي طولاني و اعلام محدوديت‌هاي خود ساخته در خريد نان هستيم. در اين رابطه بررسي‌ها نشان مي‌دهد شرکت بازرگاني دولتي به طور ميانگين روزانه 10 کيسه آرد بين نانوايي‌هاي سنتي توزيع مي‌کند اما فارغ از تخلفاتي که در زمينه کم فروشي و گرانفروشي همواره وجود داشته، شکاف قيمتي 600 هزار توماني آردهاي نانوايي‌ها با نرخ بازار آزاد باعث شده تا تعدادي از اين واحدها که به نظر مي‌رسد روزانه در حال افزايش است به سوداي کسب سودهاي بادآورده‌اي که مي‌تواند بدون هرگونه فعاليت از درآمد روزانه توليد و فروش نان آنها بيشتر شود با ترفندهاي مختلف اين آردها را در بازار آزاد به فروش مي‌رسانند. نکته حائز اهميت اين موضوع قاچاق اين آردها به کشورهاي منطقه است که بازهم سودهاي کلاني را براي اين سوداگران به همراه دارد. البته همچون روال مرسوم رويه انکار به جاي برخورد قانوني وجود دارد. به هر حال حاشيه‌هاي قوت لايموت اين روزها نان‌آوران خانواده را ناراضي کرده است.

«آرش» فصل مشترک مذاکره

روزنامه ابتکار:وزیر انرژی عربستان گفت که کشورش و کویت خواهان گفت‌وگو با ایران در خصوص میدان گازی الدره/آرش هستند.به گزارش ایسنا به نقل از العربیه، عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان روز دوشنبه در کنفرانسی که در بحرین برگزار شد، گفت که کشورش قصد دارد تا اواخر سال 2026 و یا اوایل 2027 تولید نفت خود را به بیشتر از 13 میلیون بشکه در روز برساند.وی تاکید کرد: کویت و عربستان خواهان گفت‌وگو درخصوص میدان گازی الدره (آرش) با ایران هستند زیرا منابعی که در آن جا وجود دارد منافع مشترک دو کشور است.عبدالعزیز بن سلمان گفت: ما خواهان گسترش این میدان گازی هستیم.به گزارش ایسنا، محمد ایرانی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در کویت اخیرا در اظهاراتی گفت که ایران آماده از سرگیری مذاکرات با کویت در خصوص میدان گازی الدره است.وی گفت که حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجه ایران اخیرا در تماسی تلفنی با احمد ناصر المحمد الصباح، همتای کویتی خود در همین خصوص رایزنی کرد. ایرانی همچنین گفت که سخنگوی رسمی وزارت خارجه ایران نیز اعلام کرد که کشورمان آماده از سرگیری مذاکرات با کویت است.سفیر کشورمان گفت که روابط دوجانبه ایران و کویت در بهترین وضعیت است و این فضای مثبت زمینه را برای بحث و رایزنی درخصوص میدان گازی الدره و رسیدن به راه حل فراهم می کند.

نه پيروزي، نه شكست

روزنامه اعتماد:انتخابات لبنان در حالي به پايان رسيد كه بر خلاف انتظار، مشاركت شهروندان در اين انتخابات سرنوشت‌ساز نسبت به دو انتخابات پيشين در سال‌هاي ۲۰۰۹ و ۲۰۱۸ پايين‌تر بود. به‌رغم مشاركت پايين راي‌دهندگان در انتخابات، نتايج اوليه نشان مي‌دهد كه تغييرات تازه‌اي در تركيب پارلمان لبنان در راه است. مهم‌ترين تغيير در جابه‌جا شدن قدرت ميان دو حزب اصلي مسيحيان ماروني در پارلمان است. در حالي كه در پارلمان كنوني جريان ميهني آزاد به رهبري جبران باسيل با ۲۹ كرسي حزب اصلي مسيحيان ماروني است، حزب نيروهاي لبناني به رهبري سمير جعجع با كسب چندين كرسي تازه توانسته است تعداد كرسي‌هاي خود را از ۱۵ كرسي به بيش از ۲۰ كرسي برساند. در عين حال به نظر مي‌رسد كه نيروهاي تازه‌نفسي از ميان معترضان اكتبر ۲۰۱۹ لبنان هم در اين انتخابات به پارلمان راه پيدا كرده ‌باشند و ۱۰ تا ۱۵ كرسي انتخابات را به خود اختصاص داده‌ باشند. هر چند كه تعداد كرسي‌هاي معترضان به اندازه‌اي نيست كه بتوانند مستقيما بخشي از قدرت را در اختيار بگيرند، اما در شرايط ائتلاف‌ها و بده‌بستان‌هاي سياسي لبنان، همين تعداد كرسي مي‌تواند در توفيق يا شكست يك ائتلاف براي انتخاب هر يك از سه مقام مهم كشور يعني رياست پارلمان، رييس‌جمهور و نخست‌وزير، بسيار موثر باشد.

متوقف شدن در وضعیت فعلی خطاست

روزنامه ایران: بازدید روز گذشته رئیس جمهور از بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، جلوه ای دیگر از شکست سیاست فشار حداکثری امریکا بود. رئیس جمهور پس از بازدید خود اعلام کرد، «۷۰ درصد تجهیزات صنایع نفت، پتروشیمی و گاز مورد نیاز را متخصصان و شرکت‌های ایرانی در داخل کشور تولید می‌کنند.» برپایه چنین پیشرفت و شتابی بود که آیت‌الله رئیسی، آنچه در این عرصه رخ داده را نوید دهنده آینده‌ای بسیار روشن توصیف کرد.در کنار آینده روشن صنعت نفت کشور، آن هم در شرایط تحریمی، بازدید روز گذشته رئیس جمهور معنای راهبردی دیگری هم دارد؛ اینکه مشی و رویکرد اعلامی آیت‌الله رئیسی درباره نوع فعالیت دولت سیزدهم، عملاً در مسیر تحقق است. رئیس جمهور، چه در زمان انتخابات و چه پس از حضور در پاستور، همواره تأکید کرد که اقتصاد کشور را به مذاکره و مانند آن گره نمی‌زنیم. دستاوردهای صنعت نفت و گاز و پتروشیمی ایران که گوشه‌ای از آن در این نمایشگاه به نمایش درآمد، عملاً نشان داد که این شعار و رویکرد دولت سیزدهم در مسیر تحقق است.نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، عنوان بزرگ‌ترین رخداد صنعتی و تجاری صنعت نفت کشور است. هر سال در این نمایشگاه، شرکت‌های توانمند داخلی و خارجی حضور می‌‌یابند که به نوبه خود، فرصت مغتنمی است تا شرکت‌های فعال در این صنعت دستاوردها و محصولات خود را در معرض بازدید دست‌اندرکاران و متخصصان صنعت نفت قرار دهند.

ناکامی در رونق بورس

روزنامه تجارت: با وجود روند رشد نقدینگی در کشور و عبور آن از مرز 5 هزار هزار میلیارد تومان هنوز بورس جدابیت چندانی برای سرمایه‌گذاری از سوی مردم ندارد. یکی از وعده‌های دولت سیزدهم رونق بورس و بازگشت اعتماد مردم به بازار سرمایه بود اما هنوز وزارت اقتصاد و سازمان بورس نتوانسته‌اند سیاست موثری را برای جذب سرمایه‌های جدید مردم اتخاد کنند. به گزارش «تجارت» این روزها چه بازار منفی باشد و چه مثبت، آنچه بیش از هر زمانی خودنمایی می‌کند فضای کم‌‌‌رونق شکل گرفته در تالار شیشه‌‌‌ای است. حجم و ارزش معاملات به شدت پایین است. با پایان عمر دولت دوازدهم، سهامداران امیدوار به برنامه‌های دولت جدید برای سروسامان دادن به وضع آشفته بورس بودند؛ اما هرچه زمان گذشت، خبری از بهبود معنادار در بازار سهام نشد و برخی سهامداران نیز ترجیح دادند با ضرر و زیان از معاملات بازار سرمایه خارج شوند و به اصطلاح عطای بازار را به لقایش بخشیدند.در این میان، تداوم روز‌های کم‌رمق بورس، بسیاری از سهامداران را دچار سرگیجه و بلاتکلیفی کرده است، ولی همچنان نگاه به سیاست‌ها و برنامه‌های وزیر اقتصاد و سازمان بورس دارند تا شاید پایانی بر این روز‌های سرد بورس را شاهد باشند. گروهی نیز معتقدند دخالت‌های حقوقی‌های بورس در روند معاملات، تبعات منفی بر جریان صفوف خرید و فروش داشته و باعث ضرر و زیان به سهامداران خرد شده است.

محبوب و مراد جوانان در ملکوت اعلی

روزنامه جوان:آیت‌الله سیدعبدالله فاطمی‌نیا، استاد اخلاق، مورخ اسلامی و از استادان حوزه و دانشگاه بامداد دو‌شنبه به ملکوت اعلی پیوست.به گزارش ایرنا، آیت‌الله فاطمی نیا که برای دوره درمان بیماری خود در یکی از بیمارستان‌های تهران بستری بود، بامداد دو‌شنبه دعوت حق را لبیک گفت و به دیار باقی شتافت.رهبر انقلاب اسلامی در پیامی درگذشت عالمِ واعظِ درس‌آموز، جناب حجت‌الاسلام آقای حاج سیّد عبدالله فاطمی‌نیا رضوان‌الله‌علیه را تسلیت گفتند.به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری در این پیام آمده است: درگذشت عالمِ واعظِ درس آموز، جناب حجت‌الاسلام آقای حاج سیّد عبدالله فاطمی‌نیا رضوان‌الله‌علیه را به خاندان گرامی و همه صاحبان عزا و ارادتمندان و مستفیدان ایشان تسلیت عرض می‌کنم. اطلاعات گسترده و بیان جذاب و لحن شیرین این عالم محترم، منبعی پر فیض برای جمع زیادی از جوانان و راهجویان بود و فقدان آن مایه تأسف و اندوه است. از خداوند متعال مسئلت می‌کنم که رحمت و غفران خود را شامل حال ایشان فرماید و پاداش وافر به ایشان عنایت کند. آیت‌الله فاطمی‌نیا در سال ۱۳۲۵ در تبریز چشم به جهان گشود. از کودکی تحت تربیت دینی و علمی پدر خود (میر اسماعیل) که از جمله علمای اهل عرفان بود، قرار گرفت. سپس نزدیک به ۳۰ سال نزد میرزا حسن مصطفوی (از شاگردان سید علی قاضی) تحصیل کرد.

پس لرزه اصلاحات یارانه ای در بازارهای همسایه

روزنامه خراسان:پایگاه منتسب به شورای عالی امنیت ملی از نقش طرح مردمی سازی یارانه ها در کمبود و گرانی اقلام اساسی در کشورهای همسایه خبر داد. موضوعی که فرضیه قاچاق این کالاها به خارج قبل از طرح دولت را تقویت می کند. شاید آن زمانی که وزیر جهاد کشاورزی درخصوص علت ورود دولت به اصلاح قیمت گندم و آرد گفت کشورهای همسایه مانند جاروبرقی یارانه های آرد و گندم ایران را می مکند، کمتر به عمق این مسئله توجه شد، اما هم اینک و پس از آغاز واقعی سازی قیمت آرد و روغن، پایگاه اطلاع رسانی «نورنیوز» خبر از افزایش قیمت و کمیاب شدن آرد و روغن در برخی مناطق همسایه کشور داده است که در کنار افزایش قیمت های جهانی می تواند ناظر به موفقیت اولیه طرح دولت در جلوگیری از سرریز یارانه اقلام اساسی به خارج از کشور باشد.   به گزارش خراسان، هوشمندسازی نظام توزیع برای جلوگیری از قاچاق کالاهای اساسی به خارج از کشور یک ضرورت است، اما باید توجه داشت تا زمانی که ریشه قاچاق یعنی تفاوت قیمت های داخل و خارج از بین نرود، انگیزه فساد و قاچاق همواره وجود خواهد داشت. انگیزه هایی که به هر نحو شده راه خود را برای پیاده سازی در کف بازار کالاها پیدا می کند. گاه به اسم صادرات محصولاتی مانند ماکارونی و گاه به اسم خروج کالاهای خام از شبکه توزیع مانند روغن. از همین روست که قربانی، معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی 14 اردیبهشت درباره علت ورود دولت به اصلاح قیمت  گندم و آرد گفت: کشورهای همسایه مانند جارو برقی دارند یارانه های گندم و آرد ایران را می مکند.

دهه نودی‌ها سرود «سلام فرمانده» را همخوانی کردند

روزنامه کيهان: اجتماع بزرگ «سلام فرمانده» با حضور هزاران نفر از جوانان و نوجوانان مشهدی در عرصه میدان شهدای مشهد برگزار شد. ازدحام جمعیت در میدان شهدای مشهد به حدی بود که خیابان‌های منتهی به میدان شهدای مشهد مسدود شد. به‌واسطه ازدحام جمعیت همخوانی سرود سلام فرمانده چند بار در عرصه میدان شهدا اجرا شد و هر مرتبه جمعی از دانش‌آموزان در محوطه اصلی قرار گرفته و سرود را اجرا کردند. مسئول ستاد مردمی برگزاری همسرایی سلام فرمانده به ایرنا گفت: امروز دهها هزار نفر از نوجوانان مشهدی در قالب فراخوان ستاد مردمی مراسم سلام فرمانده در میدان شهدای این شهر حضور یافتند. حجت‌الاسلام سعید آخوندی افزود: پیش‌بینی حضور ۲۰ هزار نفر را در میدان شهدا داشتیم اما حدود ۴۰ هزار نفر در مراسم شرکت کردند. وی خاطرنشان کرد: پیش از برگزاری این مراسم تمهیدات ‌ترافیکی در خیابان‌های اطراف صورت گرفته بود.

اخلاق، رسانه است

روزنامه وطن امروز: رحلت عالم فرزانه آیت‌الله فاطمی‌نیا که از چهره‌های برجسته روحانیت شیعه و از بزرگان اخلاق و عرفان ناب اسلامی بود دریغ و حسرت‌ها را برای من و نسل من بیش از پیش کرد؛ چهره‌ای که ورای همه توصیفاتی که درباره علما می‌گوییم و می‌شنویم یک مشخصه مهم داشت و آن تاکید همیشگی بر خرافه‌زدایی از دین و ارائه تصویری صیقلی، صاف و لطیف از دین، همان‌گونه که هست،‌ بود. این برجستگی‌ها موجب شده بود که وی بیشتر از بسیاری از وعاظ مورد توجه قرار گیرد و جوان‌ها به او اقبال داشته باشند.  در روزهایی که توصیف دین، همان‌گونه که هست و به دور از خرافه‌ها و نگاه‌های عوامانه و عرفان‌های نوظهور و کذا و کذا، برای آنان که بر منبر می‌نشینند، کمی سخت شده است، چهره‌هایی مثل آقای فاطمی‌نیا، از منبر به عنوان فرصتی برای ارائه تصویری حقیقی از دین استفاده می‌کردند. در برخی موارد، واقعا شجاعتی می‌خواست که یکی مثل آقای فاطمی‌نیا با قدرت جلوی خرافات و افعال غلطی که به نام دین باب شده می‌ایستاد و گزاره تکرارشونده در میان همه حرف‌هایش این بود که «این عوام‌بازی‌ها چیه؟» نسل من شخصیتی را از دست داد که حرف دین را تحت تاثیر یا دربند رسانه نمی‌کرد و دفتر و دستک نداشت که رضای آنها را به نیاز خلق‌الله ترجیح دهد. برنامه‌های از پیش تعیین شده مجموعه‌ها هم خط سخنرانی‌ها و حرفی که می‌خواست بزند را تحت تاثیر قرار نمی‌داد.  کذا و کذا نمی‌کرد. باری نوشتم که در روزگار مجازی حفظ رابطه استاد و شاگردی کار راحتی نیست. استاد باید آنقدر جذبه داشته باشد که مخاطبان نادیده را صرفا با محتوای کلام و نحوه بیان مجذوب کند. مجذوب معارفی که نماد عملی‌اش، خود استاد باشد. آیت‌الله فاطمی‌نیا اینچنین بود.

فروش قلب؛ دروغ بزرگ

همشهری:«فروش قلب، قرنیه، بیضه و ریه»، این آگهی‌ای‌ است که در روزهای اخیر به‌صورت یک ویدئو در فضای مجازی دست به‌دست می‌شود. مردی پشت تلفن، به تماس‌گیرنده می‌گوید حاضر است تمام اعضای بدنش را در مقابل پول بفروشد. قیمت؟ مشخص نیست. به اندازه‌ای که بشود هزینه زندگی 7نفر تامین شود. خانه‌دار شوند و سرمایه‌ای فراهم کنند. انتشار این ویدئو اما بازتاب‌های گسترده‌ای در فضای مجازی داشت و خیلی‌ها مطرح کردن این موضوع را به شرایط اقتصادی ارتباط دادند. اما فراتر از این ماجرا، موضوع فروش ارگان‌های حیاتی از سوی افراد زنده است. پیش از این هم آگهی‌های فروش قرنیه، خبرساز شده بود؛ اتفاقی که منجر به نابینا شدن فرد فروشنده می‌شود. متخصصان قلب می‌گویند امکان ندارد فرد زنده‌ای بتواند قلب یا حتی سایر ارگان‌های حیاتی‌اش را بفروشد. برخی هم عنوان می‌کنند که آگهی فروش اعضای بدن، یا کلاهبرداری است و یا برای جلب کمک‌های مالی مردمی. امید قبادی، نایب رئیس هیأت مدیره انجمن اهدای عضو ایرانیان است و درباره آگهی فروش اعضای حیاتی، توضیح می‌دهد. به‌گفته او، در هیچ کشوری امکان فروش عضوی غیراز «کلیه» از فرد زنده وجود ندارد و فروش سایر ارگان‌ها به هیچ‌وجه نه به‌صورت زیرزمینی و نه قانونی وجود ندارد. نیازمندان به عضو اهدایی، در سامانه تخصیص عضو وزارت بهداشت ثبت مشخصات شده‌اند و خارج از این سامانه امکان اهدا یا فروش عضو وجود ندارد.

آخرین میخ‌ها بر تابوت کشاورزی ایران

روزنامه شرق: تغییرات اقلیمی، خشک‌سالی‌های پی‌در‌پی، خشکیدن رودها و رودخانه‌ها، خشکاندن تالاب‌ها و نفوذ ریزگردها، سیل، تگرگ و این اواخر سرمازدگی گسترده محصولات کشاورزی در سال‌های زراعی پی‌در‌پی، سرمازدگی باغات انار به وسعت چندین هزار هکتار و بیخ‌برکردن درختان انار، فروش‌نرفتن محصول سیب باغات، فروش‌نرفتن پرتقال و مرکبات و… که اگر قرار باشد موانع بخش کشاورزی را برشمارم، رشته‌ای دراز دارد. با این مشکلات سال‌های سال است کشاورزان دست‌وپنجه نرم می‌کنند. برای نمونه، سرمازدگی گسترده باغات پسته در چندین استان، میلیاردها تومان خسارت مستقیم به بخش کشاورزی وارد کرده است. به یک نمونه فقط در استان کرمان توجه کنید. خبرگزاری ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی، محمدرضا پورابراهیمی، می‌نویسد: … حدود 160 هزار هکتار باغ‌های پسته استان کرمان به‌ویژه در شهرستان‌های کرمان و راور به دلیل افت دما در روزهای نخست سال جاری دچار سرمازدگی شد. افت دما در این ایام 12 هزار میلیارد تومان به محصول پسته کرمان خسارت وارد کرد… این برآورد اولیه در باغات کرمان و راور است حال اینکه دیگر شهرستان‌های استان کرمان مانند سیرجان، رفسنجان و زرند کرمان به کلی از هستی ساقط شدند و حتی محصول سال آینده هم آسیب جدی دیده است. یکی از کشاورزان عمده پسته‌کار زرند کرمان نقل می‌کرد که حتی خوشه‌ای پسته برای نمونه در چندین هزار هکتار باغات این شهرستان پیدا نمی‌شود. پسته محصولی دوپایه است؛ یعنی گل‌های نر و ماده در دو درخت جداگانه می‌رویند و مهم‌تر اینکه شاخه رویشی امسال، محصول سال آینده را همراه خود دارد و اگر درختی گرفتار سرمازدگی بهاره بشود، محصول سال قبل که تبدیل به میوه شده به اضافه محصول سال آینده که در سرشاخه رویشی رشد می‌کند، به علت سرمازدگی به کلی محصول دو سال از بین می‌رود. غیر از آفات ارضی و سماوی، کشاورزی کشور خصوصا باغداری گرفتار قوانین دست‌وپاگیری است که با تأسف پرسنل سازمان‌ها و وزارتخانه‌های مرتبط با کشاروزی به جای حمایت و هدایت کشاورزی و کشاورزان از بدو استخدام برای خود تراشیدن موانع را تعریف کرده‌اند.

تخلف بمو در دوره ابتکار  و کلانتری اتفاق افتاده است

فرهیختگان: سه روز پیش گزارشی از یکی از بزرگ‌ترین پرونده‌های زمین‌خواری ایران نوشتیم و گفتیم در محدوده پارک بمو در شمال شیراز طی حدود 3دهه چیزی نزدیک به 2هزار و 600هکتار زمین‌خواری اتفاق افتاده است؛ جایی که الان شهر صدرای یک، صدرای دو و منطقه بوستان و گلستان قرار گرفته‌اند و هزاران خانه و به بیان بهتر، خانه‌باغ ساخته شده است. در آن گزارش به تفصیل توضیح دادیم که تخم این زمین‌خواری از چه سالی و توسط چه نهادهایی کاشته شد و چطور رشد کرد و حالا عرصه‌ای به پهنای چند شهر را به‌خود اختصاص داده است و هزاران نفر از مردم را هم درگیر این سازمان و آن سازمان کرده است. بعد از انتشار این گزارش اما شورای عالی محیط‌زیست کشور و همچنین سازمان حفاظت محیط‌زیست، طی نامه‌های جداگانه جوابیه‌ای را برای «فرهیختگان» ارسال کرده‌اند و نسبت به گزارش مذکور واکنش نشان داده‌اند. جوابیه‌هایی که هر دو حاوی نکات قابل‌تامل و توجهی است و احتمالا پای خیلی دیگر از افراد و نهادها را هم به این پرونده باز می‌کند. به‌خاطر اهمیت بالای موضوع و همچنین تعدد نهادهای درگیر در آن، یک‌بار دیگر مروری بر این پرونده خواهیم داشت و بعد هم مفصلا درباره نکات موجود در جوابیه شورای عالی محیط‌زیست کشور و سازمان حفاظت محیط‌زیست خواهیم نوشت.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.