مجانی آمریکا را برای اسکوچیچ آنالیز می‌کنم

امید نمازی در گفت‌وگو با «شهروندآنلاین»: دیدار با کانادا عالی است، اما کافی نیست

شهروندآنلاین: امید نمازی نامی آشنا برای فوتبال‌دوستان ایرانی است؛ مربی ایرانی‌ای که سال‌هاست در کشور آمریکا زندگی می‌کند و البته چند سالی هم در ایران فعالیت مربیگری داشته است. نمازی که در دوران سرمربیگری کارلوس کی‌روش به عنوان دستیار او فعالیت می‌کرد و یک دوره هم سرمربی تیم ذوب‌آهن اصفهان شد، حالا دوباره به آمریکا برگشته و در تیم‌های پایه این کشور کار می‌کند.

او با توجه به شناخت دوجانبه‌اش از فوتبال ایران و آمریکا، در فاصله چند ماه تا مسابقه دو تیم در جام جهانی 2022 قطر یک چهره ویژه محسوب می‌شود. نمازی که سال‌ها در تیم‌های ملی پایه آمریکا کار کرده، از نسل کنونی تیم ملی بزرگسالان این کشور شناخت خوبی دارد و به همین خاطر علاقه دارد در بحث آنالیز این تیم به کادر فنی تیم ایران کمک کند.

نمازی که تجربه خوبی از دوران آماده‌سازی ایران قبل از جام جهانی 2014 دارد، در گفت‌وگو با خبرنگار «شهروندآنلاین» صحبت‌های جالبی درباره شرایط کنونی تیم ملی ایران و البته مسابقه با آمریکا در جام جهانی مطرح می‌کند. مشروح گفت‌وگو با وی را بخوانید:

**به عنوان فردی که از ایران و آمریکا شناخت دارید، به نظرتان تیم ملی ایران برای جام جهانی روند خوبی را برای آماده‌سازی در پیش گرفته است؟

قطعا آماده‌سازی یک تیم فوتبال برای حضور در تورنمنت بزرگی مثل جام جهانی مراحل مختلفی خواهد داشت. اردوهای متنوع و باهدف و البته مهم‌تر از هر چیز شبیه‌سازی حریفان جام جهانی در بازی‌های تدارکاتی است. فکر می‌کنم دیدار با کانادا که چند روز دیگر برگزار می‌شود،‌ به نوعی شبیه‌سازی مسابقه با آمریکاست که البته اتفاق خوبی هم هست، اما این مسابقه برای آماده‌سازی کافی نیست. ایران نیاز دارد تا همین فیفادی پیش‌رو به غیر از کانادا یک مسابقه دوستانه دیگر هم داشته باشد. نباید همه توجه‌ها معطوف به مسابقه با آمریکا باشد، چراکه یک تیم قدرتمند دیگر مثل انگلیس هم در گروه ایران قرار دارد و البته یک تیم اروپایی دیگر هم اضافه می‌شود.

**به عنوان فردی که سال‌ها در آمریکا زندگی کرده‌اید،‌ فکر نمی‌کنید مسائل سیاسی روی بازی ایران و آمریکا تاثیر بگذارد؟

قطعا همین‌طور است. من فکر نمی‌کنم مسابقه ایران و آمریکا در جام جهانی بازی جذابی باشد، چون هر دو تیم ناخودآگاه به دلیل مسائل سیاسی استرس دارند. ایران باید بازی‌های تدارکاتی زیادی داشته باشد تا بازیکنان با هماهنگی خوب راهی قطر شوند. البته سختی‌های هماهنگ‌کردن بازی دوستانه را درک می‌کنم، اما باید چنین امری محقق شود، چراکه بازیکنان ایران نیاز به هماهنگی بیشتری دارند.

**شما شناختی از کانادا، حریف آینده تدارکاتی ایران دارید؟

بله، این تیم را می‌شناسم. شباهت کانادا با تیم آمریکا بسیار زیاد است. این تیم پیشرفت خوبی کرده و به جام جهانی هم رسیده است. آنها بازیکنان خوبی دارند که اکثرشان در اروپا بازی می‌‌کنند. جالب است که بدانید کانادا اخیرا دو بازی با آمریکا داشت که یک برد و یک تساوی به دست آورد. همین موضوع باعث می‌شود که بگویم کانادا حریف خوبی برای تیم ملی ایران است، اما کفایت نمی‌کند.

**شما شناخت خوبی از تیم ملی آمریکا در مقطع کنونی دارید؛ آیا حاضرید به تیم ملی ایران کمکی در این خصوص کنید؟

واقعیت این است که من از سوی فدراسیون آمریکا درخواستی برای کمک به آنها در آنالیز ایران داشته‌ام، اما خودم شخصا دوست دارم که به ایران در این خصوص کمک کنم. اکثر بازیکنانی که اکنون در تیم ملی بزرگسالان آمریکا حضور دارند، در تیم‌های ملی پایه شاگردان من بودند و همه‌شان را می‌شناسم. از این رو، حاضرم اطلاعاتی را که دارم (که خیلی هم به درد می‌خورد) به صورت رایگان در اختیار کادر فنی تیم ملی ایران بگذارم. قطعا اطلاعات من از آمریکا، در جام جهانی به درد ایران می‌خورد.

**شما یکی از گزینه‌های سرمربیگری تیم ملی زیر 20 ساله‌های آمریکا هستید؛ اگر به ایران کمک کنید، آیا در فدراسیون آمریکا به مشکل نمی‌خورید؟

فعلا که چیزی مشخص نیست. من فقط احساسم را گفتم. قطعا به مشکل خواهم خورد، اما همان‌طور که گفتم، دوست دارم به تیم ملی در جام جهانی کمکی کنم؛ هرچند که این شانس را دارم تا در تیم ملی جوانان آمریکا دوباره کار کنم.

**به نظرتان تیم ایران با اسکوچیچ می‌تواند در جام جهانی موفق باشد؟

عقیده من بر این است که نسل کنونی ایران فوتبالیست‌های خوبی را به ما نمایش می‌دهد. من می‌شنوم که برخی فشار می‌آورند تیم ملی حتما باید از گروه خود به دور دوم برسد. البته که همه دوست دارند چنین اتفاقی بیفتد، اما نباید این فشار را به صورت مضاعف روی کادر فنی و بازیکنان گذاشت. فوتبال ایران در واقعیت نسبت به کشورهایی مثل انگلیس و آمریکا و حتی تیم سومی که همگروه ایران می‌شود از نظر امکانات و مسائل سخت‌افزاری بسیار عقب‌تر است. من در ایران کار کرده‌ام و مشکلات را می‌دانم. به همین خاطر نباید اصرار داشته باشیم این تیم حتما صعود کند. البته در فوتبال شما می‌توانید با یک تیم معمولی گران‌ترین و بهترین تیم جهان را هم گاهی اوقات شکست بدهید، اما این فقط یک‌بار اتفاق می‌افتد. فقط امیدوارم آن یک‌بار در جام جهانی برای ایران رقم بخورد و نتایج خوبی به دست بیاید.

**حرف پایانی؟

دیدار ایران و آمریکا در جام جهانی برای من هیجان‌انگیز است. طبیعی است که دوست دارم ایران برنده این مسابقه باشد و امیدوارم آماده‌سازی خوبی صورت بگیرد و مسائل سیاسی را نیز کنار بگذاریم تا یک مسابقه خوب را شاهد باشیم.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.