قهرمانان نبرد با کرونا

گفت‌وگوی«شهروندآنلاین» با سه عضو فعال سازمان جوانان هلال‌احمر که تندیس فداکاری گرفتند

فاطمه عسگری‌نیا| یازدهمین آیین اعطای تندیس ملی فداکاری به اعضای فعال سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر، در دانشگاه تهران برگزار و 16 عضو فعال سازمان جوانان هلال‌احمر به خاطر حضور فعال در عرصه اطلاع‌رسانی و کمک به پیشگیری بیماری مهلک کووید- 19 مورد تقدیر قرار گرفتند.
رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر، در این آیین ضمن تبریک صدمین سالروز تاسیس جمعیت هلال‌احمر به توانمندی اعضای جوان و داوطلب این جمعیت اشاره کرد و گفت: «ما با تکیه بر توانمندی اعضای جوان و داوطلب به همه جهانیان ثابت می‌کنیم که در مسیر خدمت‌رسانی به همنوعان با عشق‌ودوستی و بیشتر از گذشته در خدمت مردم کشورمان هستیم.»
به گفته دکتر محمد گل‌فشان فعالیتهای یکصدساله جمعیت هلال‌احمر مدیون تلاش‌های مردم به‌ویژه داوطلبان و جوانانی است که برای این مرزوبوم همدلی‌وفداکاری می‌کنند: «اصل‌وشالوده تاسیس جمعیت هلال‌احمر ایثاروفداکاری است و اگر نیتهای پاک و فداکاری اعضای داوطلب و جوان هلال‌احمر نبود ما اکنون در این جایگاه نبودیم. جوانانی که روزهاوشب‌های متوالی در شرایط سخت دمای منفی 20 درجه یا در مناطق سیلزده و زلزله‌زده برای نجات هموطنان خدمت‌رسانی کردند و باوجود آسیبهای روحی‌وجسمی از پای ننشستند، این کار تنها با ایثار و ازخودگذشتگی ممکن خواهد بود.»

گرچه سبقه فعالیت جوانان داوطلب عضو جمعیت هلال‌احمر در طول یکصدسال گذشته بیانگر حضور فعال و گسترده آنها در حوزه‌های مختلف امدادونجات، فعالیت‌های اجتماعی، حمایتی و بهداشتی و درمانی است اما این مشارکت‌های داوطلبانه در طول دوره شیوع بیماری کرونا رنگ‌وبوی دیگری به خود گرفت. فعالیت‌های داوطلبانه و ایثارگرانه‌ای که در نهایت منجر به کنترل شیوع بیماری کووید- 19 و کاهش آلام بیماران در این مدت بود.

مجتبی سرافراز، داوطلب استان چهارمحال‌وبختیاری ازجمله این داوطلبانی بود که در دوره شیوع بیماری کرونا با ازخودگذشتگی و به جان خریدن خطر ابتلا به بیماری کرونا به یاری بیماران سالمند نیازمند پرستاری در خانه شتافت: «روزهای ابتدایی شیوع بیماری کرونا بود و بیمارستان‌ها مملو از بیماران مبتلا. در این بین بیماران سالمندی حضور داشتند که به‌دلیل تکمیل بودن ظرفیت بیمارستان‌ها و ضرورت رسیدگی به آنها باعث شد تا داوطلبان جمعیت هلال‌احمر ازجمله من برای کمک به این بیماران وارد میدان شویم. باوجود همه تهدیداتی که وجود داشت پرستاری از این بیماران را آغاز کردیم از دوهفته کامل پرستاری و مراقبت گرفته تا حمایت‌های مالی و روانی از آنها.»

مجموع بیماران کرونایی که مجتبی موفق می‌شود با پرستاری از آنها دوباره به زندگی برگردند 5 نفر است: «کار پرستاری از بیماران سخت بود و ما با دور کردن اعضای خانواده از کانون بیماری مجبور بودیم این سختی را به تنهایی به دوش بکشیم که در نهایت منجر به ابتلای خودمان هم شد اما در سایه دعای خیر بیماران بهبود یافته و خوشبختانه موفق شدیم این مرحله را پشت سر بگذاریم.»

فعالیت‌های داوطلبانه مجتبی در دوره کرونا به این خلاصه نمی‌شود بلکه او همراه با تیم‌های امدادی با توزیع اقلام بهداشتی و ارزاق در محله‌های محروم و حاشیه شهر و روستا سعی کردند تا کمی از دغدغه‌های مردم در این شرایط بکاهند. او که حالا 16 سالی از حضور داوطلبانه‌اش در جمعیت هلال‌احمر چهارمحال‌وبختیاری می‌گذرد در کارنامه فعالیت‌های داوطلبانه خویش صفحه درخشان دیگری تحت‌عنوان اشتغالزایی برای زنان آسیب‌دیده سرپرست خانوار در محله «نغمه» از محله‌های پرآسیب مرکز یاسوج دارد: «طی مطالعات گسترده در محله فوق‌الذکر متوجه شدیم این گروه از زنان به‌دلیل فقر و عدم‌حمایت اجتماعی برای تامین هزینه‌های زندگی به اعتیاد و فروش موادمخدر روی آورده بودند که در قالب یک کار گروهی با یکی از خیریه‌های حوزه اجتماعی و زنان موفق شدیم ضمن ایجاد بستر کسب‌وکار خانگی برای این افراد زمینه درآمدزایی برای آنها را نیز فراهم کنیم که خوشبختانه امروز بعد از 4  سال شاهد خودکفایی 15 تن از این زنان هستیم.»

سرافراز که حالا فارغ‌التحصیل رشته حقوق است و خود را برای دوره سربازی آماده می‌کند قرار است در آینده به جد فعالیت‌های داوطلبانه خود را در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی دنبال کند. او معتقد است امروز که در سایه تحریم‌های ظالمانه، مردم اقصی‌نقاط کشور شرایط اقتصادی سختی را تحمل می‌کنند بر همه داوطلبان هلال‌احمر است تا با فعالیت‌های اجتماعی خود بستر نشاط اجتماعی را در جامعه گسترش دهند تا امیدوسرزندگی به زندگی مردم برگردد.

هلال‌احمر کلیدواژه ازخودگذشتگی است

فرشاد توکلی، دیگر دریافت‌کننده تندیس فداکاری از سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر است. کسی که 13 سال از 29 سال سن خود را در هلال‌احمر گذرانده و معتقد است جمعیت هلال‌احمر کلیدواژه ازخودگذشتگی است که ایثارگری، فداکاری، مهربانی و … از ویژگی‌های اعضای داوطلب آن است: «براساس این کلیدواژه یک داوطلب هلال‌احمری باید ازخودگذشته باشد تا بتواند به ماموریت‌های این بخش جامه عمل بپوشاند بدون آنکه خسته شود.»

او هم در دوره کرونا کارنامه درخشانی از فعالیت‌های داوطلبانه‌اش کسب کرده از اهدای مرتب خون به مراکز انتقال خون برای بیماران نیازمند گرفته تا آماده‌سازی و توزیع بسته‌های حمایتی غذایی و بهداشتی‌ودرمانی در مناطق محروم شهری‌وروستایی: «در دوره‌ای که شیوع بیماری کرونا ترس‌واسترس عجیبی به جان مردم انداخته بود تکمیل بودن ظرفیت‌های بیمارستانی این هراس را بیشتر می‌کرد. داوطلبان هلال‌احمری در آن زمان با فعالیت شبانه‌روزی و استقرار بیمارستان‌های صحرایی تلاش کردند تا کمی از این نگرانی‌ها بکاهند.»

شروع فعالیت‌های داوطلبانه فرشاد در جمعیت هلال‌احمر به 13 سال پیش برمی‌گردد: «آن زمان من برای شرکت در دوره‌های زبان انگلیسی در هلال‌احمر رفت‌وآمد داشتم. وقتی می‌دیدم داوطلبان هلال‌احمری در هنگام بروز حوادث با لباس‌های سفیدوسرخ‌شان چطور با ازخودگذشتگی برای کمک به حادثه‌دیدگان راهی مناطق بحرانی می‌شوند همیشه دلم می‌خواست من هم این لباس را به تن کنم. بعد از اتمام دوره زبان برای ثبت‌نام و شرکت در دوره‌های آموزشی اقدام کردم و در نهایت به عضویت جمعیت هلال‌احمر درآمدم و امروز یکی از همان داوطلب‌هایی هستم که با عشق در تمام ماموریت‌های امدادونجات و مشارکت‌های اجتماعی حضور دارم.»

کمک به دانش آموزان بازمانده از تحصیل

در میان تمام فعالیت‌های داوطلبانه‌ای که جوانان هلال‌احمری به‌خاطرش مورد تقدیر قرار گرفتند و تندیس فداکاری را به خانه بردند فعالیت‌های داوطلبانه الهام ابراهیمی، داوطلب عضو جمعیت هلال‌احمر استان کردستان قابل‌توجه بود. دانشجوی نخبه‌ای که اجازه نداد تا دانش‌آموزان مناطق محروم در حاشیه شهر سنندج و همچنین روستاهای منطقه به‌خاطر نداشتن گوشی‌وتبلت از درس‌ومشق جا بمانند. او که قبل از این هم سابقه تدریس خصوصی را داشت وقتی خبردار شد بچه‌های حاشیه شهر به‌خاطر تعطیلی مدارس در کرونا از درس‌ومشق بازمانده‌اند راهی این مناطق شد و با برگزاری کلاس‌های درس مانع از ترک‌تحصیل بچه‌ها شد: «با شیوع کرونا تیم‌های مختلف حمایتی در سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر استان ما تشکیل شد و من ترجیح دادم در قالب تیم سپهر دانش، کار آموزش را به دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل در پیش بگیرم. خوشبختانه در این مسیر هم موفق شدیم حدود 900 دانش‌آموز محروم از گوشی‌وتبلت را به کلاس‌های درس برسانیم. این کلاس‌ها را در مساجد، سراهای محله و خانه‌های هلال برگزار کردیم و امروز از نتیجه آن، که همان ادامه تحصیل بچه‌هاست بسیار خرسندیم.»

درست است الهام و دوستانش تلاش کردند تا فقط در بحث آموزش به بچه‌های محروم در کرونا کمک کنند اما ورود آنها به آن حوزه ناخودآگاه آنها را درگیر مسائل اجتماعی هم کرد: «متاسفانه در این مناطق ما با بچه‌هایی روبه‌رو شدیم که به‌خاطر شرایط خانوادگی مانند زندانی بودن پدر به‌خاطر قتل هیچ اعتمادبه‌نفسی برای حضور در اجتماع از ترس تمسخر مردم نداشتند. با تلاش‌های بسیاری که صورت گرفت کمک کردیم این بچه‌ها به زندگی اجتماعی برگردند یا در خیلی از روستاها که می‌رفتیم خانواده‌ها مخالف تحصیل دختران بودند و ما باوجود تهدیداتی که شدیم با فرهنگ‌سازی و جلب اعتماد مردم محلی توانستیم راه تحصیل را برای دختران باز کنیم.»

به جوانان شجاع هلال‌احمری می‌بالیم

کنترل شیوع بیماری کرونا در سایه مشارکت خوب جوانان جمعیت هلال‌احمر در سراسر کشور اتفاق افتاد. حضور این جوانان در قالب طرح‌های مشارکتی اعم از غربالگری مرزها، ناظران طرح سلامت، طرح شهیدسلیمانی، واکسیناسیون و … همه‌وهمه مصداق این سخن است.

رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر ضمن تقدیر از این مشارکت همه‌جانبه در مراسم اهدای تندیس فداکاری به برگزیدگان هلال‌احمری گفت: «اکنون ما به خود می‌بالیم برای داشتن چنین جوانان شجاع‌ودلیری که در همه صحنه‌های بشردوستانه همدلی و ما را همراهی می‌کنند.»

محمد گل‌فشان همچنین با اشاره به برگزاری نخستین دوره مربیگری پیشگامان پیشرفت در مشهد مقدس، گفت: «این طرح ابتدا در خوزستان، تهران و خراسان‌رضوی برگزار و سپس در سراسر کشور اجرا خواهد شد و موضوعات مهمی مثل آسیب‌های‌اجتماعی را پیگیری می‌کنند.»

او خاطرنشان کرد: «چیزی که باعث رنج جامعه شده موضوع مقابله و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است که امیدواریم با اجرای این طرح و همراهی مربیان آموزش‌دیده در مناطق حاشیه‌نشین اقدامات موثری صورت بگیرد.»

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.