رونق تجارت جهانی اسلحه در پی بحران اوکراین / به نام روسیه، به کام آمریکا

سوئیس اعلام کرد برای امضای قرارداد خرید جنگنده‌های F-35 منتظر همه‌پرسی سراسری نخواهد ماند

دولت سوئیس تا پایان ماه مارس قراردادی برای خرید ۳۶ جت جنگنده F-35 آمریکا ساخت لاکهید مارتین امضا خواهد کرد. دولت سوئیس گفته است برای امضای قرارداد منتظر برگزاری رفراندوم نخواهد ماند.

به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، سوئیس سال گذشته با وجود مخالفت افکار عمومی از خرید جنگنده‌های آمریکایی بعد از برگزاری یک همه‌پرسی خبر داده بود. دولت می‌گوید در شرایط کنونی برگزاری چنین همه‌پرسی غیرضروری به نظر می‌رسد.

بسیاری از کشورهای اروپایی در ماه‌های گذشته بودجه‌های نظامی خود را به طور قابل توجهی افزایش داده‌اند. دولت فنلاند گفته است تصمیم دارد ۶۴ فروند جنگنده آمریکایی بخرد و دولت‌های کانادا و آلمان نیز از تصمیمات مشابهی برای خرید این جنگنده‌ها خبر دادند.

موسسه تحقیقات بین‌المللی صلح استکهلم (سیپری) طی بیانیه ای نتیج آخرین پژوهش های خود در زمین تجارت تسلیحات و عرضه و تقاضای اسلحه در کشورهای جهان را منتشر کرد، افزود : بریتانیا، نروژ و هلند، بیشترین حجم واردات اسلحه در بازار تجارت جهانی تسلیحات در اروپا را به خود اختصاص داده‌اند.

بر اساس داده‌های این اندیشکده بین‌المللی مستقر در سوئد که رادیو فرانسه آن را منتشر کرد، تجارت جهانی تسلیحات عمده، در بازه زمانی ۲٠۱۷ تا ۲۰۲۱ نسبت به بازه چهار ساله پیش از آن در فاصله سال‌های ۲٠۱٢ تا ٢۰١۶، با کاهش جزیی ۴٫۶ درصد روبرو بوده است.

بر اساس گزارش سیپری، به رغم آنکه تجارت جهانی اسلحه در این بازه زمانی یک روند نزولی را طی کرده اما صادرات اسلحه توسط ایالات متحده آمریکا و فرانسه افزایش یافته است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.