پرواز دوباره بالگردها

یکی از بالگردهای جمعیت هلال احمر تعمیر شد

رئیس سازمان امداد و نجات، از تعمیر یکی از بالگرد‌های مرکز امداد هوایی جمعیت هلال احمر و استفاده مجدد از آن در عملیات‌ها خبر داد. بنا به گفته مهدی ولی پور روز گذشته یکی دیگر از بالگرد‌ها که از آبان ماه سال گذشته به دلیل خرابی موتور، زمین گیر شده بود، با استفاده از توانمندی داخلی تعمیر و به عملیات بازگشت.

 مهدی ولی پور در این خصوص گفت: تعدادی از بالگرد های مرکز امداد هوایی جمعیت هلال احمر، نیازمند تعمیر بوده و زمین گیر شده اند.

وی در گفت‌وگو با میزان  افزود: روز گذشته یکی از بالگرد‌ها که از آبان ماه سال گذشته به دلیل خرابی موتور، زمین گیر شده بود، با استفاده از توانمندی داخلی تعمیر و به عملیات بازگشت. این مقام مسئول در جمعیت هلال احمر با اشاره به نوع تعمیر این بالگرد ادامه داد: با هماهنگی‌های صورت گرفته با یکی از شرکت‌های هواپیمایی، موتور این بالگرد، با یک بالگرد دیگر که مورد استفاده قرار نمی‌گرفت، تعویض شد.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر گفت: در حال حاضر این بالگرد در پایتخت مستقر است، اما در صورت نیاز به سایر استان‌های همجوار برای انجام ماموریت اعزام می‌شود. ولی پور ادامه داد: در ماه‌های آتی در تلاشیم سایر بالگرد‌های زمین گیر را نیز تعمیر کرده و مورد استفاده قرار دهیم.

تنها ۱۹ بالگرد فعال داریم

کاپیتان شیرزاد چراغی رئیس مرکز امداد هوایی جمعیت هلال احمر در گفت‌وگو با میزان گفت: جمعیت هلال احمر در مجموع ۲۴ بالگرد دارد. که در حال حاضر تنها ۱۹ مورد فعال در کشور وجود دارد. تحریم‌ها باعث ایجاد مشکلاتی برای تعمیر چند بالگرد زمین گیر ایجاد کرده است.

 وی در مورد استفاده  از بالگرد‌ها در  عملیات‌ها، افزود: علاوه بر پرواز‌های امدادی، در حوزه انتقال بیماران نیز استفاده می شود. بنا به گفنه این مدیر عملیاتی اطفا حریق یکی دیگر کاربردهای این بالگردها است. رئیس مرکز امداد هوایی جمعیت هلال احمر افزود: با توجه به توانمندی بالگرد‌ها نیز با دستگاه‌های مربوطه همکاری لازم می‌کنیم. او درباره نوع امدادرسانی در حوادث ادامه داد: بر اساس نوع حادثه، نوع ماموریت مشخص می‌شود.

او ادامه داد: به عنوان مثال وقتی در یک استان سیل می‌آید. بالگرد موادغذایی و دارویی به استان مورد نظر انتقال می‌دهد .در حال برگشت مجروحان را به مراکز درمانی انتقال می‌دهند.

نوسازی ناوگان امدادی هلال

هلال‌احمر در مجموع ٢٤ بالگرد در اختیار دارد که هفت بالگرد آن غیر فعال و ١٧ بالگرد فعال است. می‌توانم بگویم هیچ جمعیتی در دنیا چنین ظرفیتی در امداد هوایی ندارد. اما با توجه به فعالیت‌هایی که به‌عنوان معین حاکمیت در امر امدادونجات، همچون امداد جاده‌ای، عهده‌دار است. باید این رقم نیز ارتقا یابد.

با توجه به حجم بالای تصادفات رانندگی، وسعت بالای جاده‌ها و صعب‌العبوربودن برخی مناطق، گسترش خدمات امداد هوایی امری لازم است. که دولت باید به صورت جدی به آن توجه داشته باشد.  به همین منظور افق و برنامه پیش‌ِ روی جمعیت هلال احمر، هر استان یک بالگرد است. جمعیت هلال احمر در همین راستا سیاست نوسازی ناوگان امدادی هلال احمر خود را در دستور کار قرار داده است.

امدادرسانی با تجهیزات فرسوده که زمان زیادی از کارکرد استاندارد آنها گذشته بود، بسیار سخت است. به اعتقاد کارشناسان بحران، امدادونجات کارآمد رابطه‌ مستقیم با امکانات و داشته‌های دستگاه امدادی دارد. به‌طوری که هرچه امکانات و داشته‌های دستگاه امدادی ارتقا یابد، کیفیت خدمات امدادونجات نیز بهبود می‌یابد. رابطه‌ای که نشان‌دهنده اهمیت توسعه لجستیکی در سازمان‌های مقابله با بحران است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.