وضع فوق قرمز بیمارستان‌های پایتخت

آمار ابتلا پرسنل بیمارستان ها به کرونا چندبرابر شده است

شهروندآنلاین|بیمارستان‌های تهران وضع خوبی ندارند. تخت برای بستری بیماران کم آمده، حتی بخش اورژانس بسیاری از مراکز درمانی پایتخت پرشده. کادر درمانی و پرسنل بیمارستان‌ها علاوه بر خستگی مفرط، حالا به دلیل شیفت‌های بلند مدت، زودتر از قبل به کرونا آلوده می‌شوند و همین هم فشار کار را برای بقیه کادر درمانی مضاعف می‌کند.

اوضاع اصلا خوب نیست. این را به راحتی می‌توان با نگاهی به اخبار کرونا متوجه شد. در این بین شرایط تهران از بقیه نقاط کشور بحرانی‌تر است.

آن اوایل که ویروس کرونا به ایران سرَک کشید، هرازگاهی ویدیوی کوتاه در شبکه های اجتماعی دست به دست می شد که درآن کادر درمانی نسبت به شرایط حاد آن زمان هشدار می دادند و از مردم می خواستند تا این بیماری را جدی بگیرند.

اما این روزها شرایط به قدری اسفناک شده، که روسای بیمارستان‌ها در گفت‌وگو با رسانه‌های رسمی هرآنچه که در مراکز درمانی تحت کنترلشان رخ می‌دهد را اعلام می‌کنند.

 بیمارستان مدرس از بیماران کرونایی پرشد

حالاحسین بدخشان مدیر بیمارستان مدرس تهران از تکمیل تخت‌های اختصاص داده شده به بیماران کرونایی در بخش‌ مراقبت‌های ویژه و بخش‌های عادی خبر داده است.

آن طور که او می‌گوید حتی تعدادی تخت اضافی در کنار تخت‌های معمولی هم که در نظر گرفته شده بود؛ تکمیل شده.مراجعات سرپایی نیز به گونه‌ای است که همواره بین  ۲۵ تا ۳۰ بیمار در اورژانس در انتظار جایگزین شدن با بیماران ترخیصی هستند.

بدخشان می‌گوید:« تهران از نظر آمار ابتلا وضع خوبی ندارد. حتی در ابتدای شیوع کرونا در اسفند ماه نیز با این حجم از ابتلا و مراجعه در بیمارستان مواجه نبودیم. از اوایل مهرماه و آغاز پیک سوم کرونا مراجعات به اورژانس بیمارستان به صورت تصاعدی افزایش یافته است.»

اما این همه آن چیزی نیست که باعث نگرانی رئیس این بیمارستان شده است. به گفته او از ابتدای ورود این بیماری به کشور تاکنون 220 نفر از کادر درمان و پرسنل این بیمارستان به این بیماری مبتلا شده‌اند. تعدادی از این افراد هم به دلیل ابتلا به کرونا جانشان را از دست داده‌اند.

او می گوید:« همواره حدود ۳۰ نفر از نیروها و کادر درمان بیمارستان به دلیل ابتلا در مرخصی استعلاجی به سر می‌برند، که این مساله در کنار کمبود نیرو و حجم بالای کار، چالش بزرگی برای بیمارستان ایجاد کرده است.»

به گفته بدخشان طی دو هفته گذشته همه تخت های این بیمارستان پر بوده و جابه‌جایی بیماران کرونایی به سختی انجام می شود. همین هم شرایط را برای کادر درمانی دشوارتر از قبل کرده است:« طولانی شدن سیر اپیدمی و خستگی مفرط پرسنل بیمارستان، پزشکان، نیروهای پرستاری، نیروهای خدمات و سایر گروه‌های مختلف درگیر در این بحران بوده که شرایط را بیش از پیش دشوار کرده است.»

ابتلای 400 نفر از پرسنل بیمارستان سینا به کرونا

شرایط در بیمارستان سینا هم چندان تعریفی ندارد. آن‌طور که رئیس این بیمارستان می‌گوید، همه تخت‌های این بیمارستان حدود یک ماه است که به اشغال بیماران کرونایی درآمده. و دیگر ظرفیتی برای پذیرش بیمار جدید وجود ندارد.

محمد طالب‌پور می گوید تعداد بیماران بدحالی که نیاز به بستری دارند، چندبرابر قبل شده است:« اگر در گذشته از هر صد نفر مراجعه کننده ۱۰ نفر بدحال بود، الان از هر صد نفر ۵۰ نفر بدحال است.»

در صورت ادامه این روند قربانیان کرونا به 300 هزار نفر می رسد

با اینکه این بیمارستان کمبودی درخصوص تجهیزات و وسایل مورد نیاز ندارد، اما آن طور که رئیس این مرکز درمانی می‌گوید، امکانات محدود است و متناسب و با شرایط حال حاضر نیست:« اوایل پیشنهاد آی‌سی‌یو ۱۵۰ تخت خوابی را داده بودیم و انتظار داشتیم امکاناتی به ما بدهند تا فعالیت‌مان را گسترش دهیم.»

اما طالب‌پور هم مانند دیگر روسای بیمارستان های درگیر کرونا، نگران فرسودگی پرسنل این مرکز درمانی است. تا الان نزدیک ۴۰۰ نفر از پرسنل بیمارستان سینا در طول این مدت به ویروس کرونا مبتلا شدند.

پرستاران بیشتر در معرض خطر هستند

طالب‌پور می‌گوید:« وقتی پرسنل بیمار می‌شوند باید ۲ هفته مرخصی بگیرند و بعد از مرخصی هم تا حدود ۲ الی ۳ هفته کارایی لازم برای کارکردن را ندارند. یعنی با این که در بیمارستان حضور پیدا می‌کنند، اصلا آدم قبل از کرونا نیستند.»

به گفته طالب‌پور پرستاران بیش از بقیه پرسنل در معرض ابتلا به کرونا هستند:« فداکارترین اقشار در دوران کرونا پرستاران هستند، چون ساعت‌های طولانی در بیمارستان حضور دارند، البته پزشکان هم فداکاری بسیار بالایی دارند، ولی آنها ویزیت می‌کنند و می‌روند، ولی این پرستارها هستند که کاملا در بیمارستان حضور دارند.»

او می گوید چیزی درحدود 300 تا 350 نفر از پرسنل این بیمارستان درگیر بیماران کرونایی است:« زمانی که این افراد درگیر ویروس کرونا می‌شوند نیروهای دیگری جایگزین آن‌ها می‌شوند و البته دانشگاه هم در این زمینه ما را حمایت می‌کند و به صورت مهمان از بیمارستان‌های غیرفعال دانشگاهی و یا به صورت قراردادهای کوتاه مدت به ما کمک می‌کنند.»

او در بخش دیگری از صحبت هایش از حضور ویروس کرونا تا یک سال و نیم آینده خبرداد و گفت:« اگر شرایط این‌گونه ادامه پیدا کند، براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته، روزانه ۶۰۰ الی ۷۰۰ فوتی خواهیم داشت که در مجموع حدود ۳۰۰ هزار نفر به علت کرونا جانشان را از دست می دهند.»

 

 

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.