روایت یک شاهد عینی از جهنم تبریز

این همه سنگ، بطری و فندک چگونه وارد ورزشگاه شد؟

محمد همتی| فوتبال در تبریز یک‌بار دیگر دردسرساز شد؛ انگار این ورزشگاه فضایی است که باید سالی یک‌بار هواداران فوتبال به آنجا بروند و با سنگ‌پرانی و پرتاب اشیای دیگر حرص خود را خالی کنند و یک جنجال بزرگ درست شود.

در حالی که همین حالا فدراسیون فوتبال و وزارت کشور بر سر حضور تماشاگران در ورزشگاه چالش‌های جدی دارند، در تبریز اتفاقاتی روی سکوهای ورزشگاه یادگار امام (ره)‌ رخ داد که تعجب‌برانگیز بود؛ پرتاب سنگ، بطری و اشیای دیگر به داخل زمین چمن و بر سر اعضای تیم پرسپولیس و داور بازی و در نهایت نیمه‌کاره ماندن مسابقه‌ای که می‌توانست جذابیت‌های زیادی داشته باشد.

روایت این جنجال‌ بزرگ را از زاویه دید یک شاهد عینی در ورزشگاه تبریز بخوانید:

داستان از کجا شروع شد؟

شورای تامین هر استان برای مسابقات فوتبال حضور تماشاگران با ظرفیت 30 درصد صندلی‌ها را صادر می‌کند. در استان آذربایجان شرقی و شهر تبریز نیز حضور 30 درصد از ظرفیت ورزشگاه 78 هزار نفری یادگار (حدود 25 هزار نفر) تصویب شده بود؛ در زمان شروع بازی اما شاهدان عینی از نشستن حدود 60 هزار نفر روی سکوها خبر دادند.

اما ماجرا چه بود؟ جواد ششگلانی، رئیس هیات فوتبال آذربایجان شرقی، این‌گونه توضیح می‌دهد: «30 هزار بلیت برای بازی فروخته شده بود، اما متأسفانه هواداران قبل از بازی هجوم آوردند و نتوانسته بودند جلوی ورود هواداران را به ورزشگاه بگیرند. مشکل هم از همین جا شروع شد، اما چاره‌ای نبود و نمی‌توانستند جلوی هجوم هواداران را بگیرند.»

همین حضور بیش از اندازه مانع از آن شد تا جمعیت توسط یگان‌های امنیتی کنترل شوند و فاجعه‌ای بزرگ در تبریز رخ داد.

آغاز تنش در بازی حوالی دقیقه 20

بازی پرسپولیس و تراکتور تا قبل از حوالی دقیقه 20 مشکل خاصی نداشت و اگرچه شعارهایی از روی سکوها علیه پرسپولیس و بازیکنانش شنیده می‌شد، اما بازی ادامه یافت. ماجرا از جایی شروع شد که مهدی ترابی برای زدن کرنر به گوشه زمین رفت. با وجود فاصله زیاد از سکوهای تی‌تی تا نقطه کرنر، اما در یک چشم به هم زدن، همه اشیا به ترابی رسیدند. این اتفاق چند لحظه بعد با واکنش ترابی مواجه شد؛ جایی که بازیکن پرسپولیس خواست سنگ وارد شده به زمین را به سمت بیرون از چمن پرتاب کند، اما سهوا آن سنگ به یکی از بازیکنان تراکتور خورد و باعث مصدومیت او شد.

یحیی وسط رفت، جنجال بیشتر شد

در این دقایق پرتاب سنگ، بطری و سایر اشیای ممنوعه به داخل زمین بیشتر شد که اعتراض یحیی گل‌محمدی را در پی داشت. سرمربی پرسپولیس که به علت محرومیت روی سکوهای یادگار حضور داشت، به میان جمعیت رفت و از آنها پرسید که چرا باید فحاشی و سنگ‌پرانی صورت بگیرد؟ به همین خاطر جنجال‌ها ادامه یافت و در نهایت منجر به این شد که سرمربی پرسپولیس بین دو نیمه با اسکورت نیروی انتظامی و به بدترین وضع ممکن از راهروها عبور کند و به رختکن تیمش برسد؛ رفتنی که فایده‌ای هم نداشت، چون او تا به رختکن رسید، 15 دقیقه تمام و مجبور شد رختکن را ترک کند. یک نکته مهم اینکه یحیی خیلی منتظر باز شدن در ماند تا «وی آی پی» را به مقصد رختکن ترک کند، اما این اجازه را به او تا چند دقیقه ندادند.

این‌بار رضاییان قربانی شد!

هنوز دو دقیقه از شروع نیمه دوم نگذشته بود که پرسپولیس یک ضربه ایستگاهی گرفت. در این لحظات پرتاب سنگ و اشیا دوباره اوج گرفت و حتی باعث شد تا رضاییان و عالیشاه نتوانند ضربه را بزنند. حتی کار به جایی رسید تا در گوشه زمین کمک‌داور هم نتواند سر جای خود بایستد و از ترس آسیب‌دیدگی جایگاهش را ترک کند. بازی برای بار اول متوقف شد. مهدی کیانی، کاپیتان تراکتور، به همراه سامان نریمان جهان، بازیکن ترک‌تبار این تیم به سمت هواداران رفتند و خواستند که به این کار ادامه ندهند. وساطت‌ها جواب داد و ضربه ایستگاهی زده شد، اما آرامش فقط 100 ثانیه در ورزشگاه وجود داشت و دوباره همه چیز از سر گرفته شد!

عالیشاه و پاسخی که حجت را تمام کرد

این‌بار نوبت سنگ‌پرانی به سمت عالیشاه بود؛ بازیکنی که سابقه حضور در تبریز را هم دارد، نزدیک به جایگاه رو به رو، صاحب توپ شد و سنگ‌پرانی‌ها را دوباره به سمت خود دید. سرانجام صبر کاپیتان پرسپولیس لبریز شد؛ کار از درخواست و وساطت گذشت و عالیشاه با لحن تند و اشاره دست و پرتاب یکی از سنگ‌های روی زمین، به اتفاقات بازی واکنش نشان داد. پیمان بابایی اولین کسی بود که نسبت به عالیشاه واکنش نشان داد و حالا تنش به داخل زمین سرایت کرده بود. محمد مسلمی‌پور و حامد پاکدل رسما گلاویز شدند. داور به سمت هر دو بازیکن رفت و آنها را با کارت قرمز جریمه کرد. بازی هم رسما متوقف شده بود؛ از دقیقه 48 تا 63!

داور توپ را برداشت و فرار…

مهدی کیانی دوباره به سمت هواداران رفت تا آرام‌شان کند، اما فایده‌ای نداشت. بازی دوباره از سر گرفته شد؛ توپ بیشتر در میانه زمین بود، اما از شعارهای تند و الفاظ رکیک علیه پرسپولیسی‌ها کم نشد. چند دقیقه بعد دوباره پرتاب سنگ و بطری شدت گرفت، زمانی که رامین رضایی به گوشه زمین رفت تا توپ را ارسال کند. سنگ‌پرانی ادامه یافت و کمک‌داور هم دوباره جایش را ترک کرد! رامین به کمک‌داور گفت اگر او سر جایش نایستد، کرنر را ارسال نخواهد کرد!

هواداران مشغول خردکردن سکوهای سیمانی و پرتاب آن به سمت زمین بودند. سنگ‌ها به زمین می‌رسید و در نهایت اتفاقی که نباید رخ داد؛ تعطیلی مسابقه. رضا مهدوی به کنار زمین رفت، توپ را برداشت، سوت را زد و از مهلکه گریخت!

شروع وساطت‌ها؛‌ گوش کسی بدهکار نبود

با ترک زمین توسط بازیکنان پرسپولیس و داور، که آن هم به طرز کاملا جالبی صورت گرفت، شعارها ادامه یافت و فحاشی‌ها شدت گرفت. تراکتوری‌ها دوست نداشتند بازی تعطیل شود، به همین خاطر مهدی کیانی بازیکنان تراکتور را جمع کرد و به سمت هواداران رفتند تا جو را آرام کنند. کیانی می‌دانست اگر داور 30 دقیقه دیگر به زمین بیاید و شرایط را تایید نکند، چه حکم سنگینی در انتظار تیمش خواهد بود. کاپیتان محبوب نزد هواداران رفت، اما کسی به درخواست او توجه نکرد.

ادامه وساطت‌ها این‌بار با سرمربی؛ ارطغرول ساغلام بلندگوی ورزشگاه را برداشت و به زبان ترکی از هواداران خواست بس کنند: «اگر ادامه بدهید نتیجه به نفع حریف می‌شود.» مهدی کیانی هم میکروفن را گرفت و گفت:‌ «اجازه بدهید حریف را ببریم و با هم جشن پیروزی بگیریم.» اما گوش کسی بدهکار نبود.

بازی تمام شد، یکی یحیی را نجات بدهد!

در نهایت ناظر مسابقه و داور بازی تصمیم گرفتند که بازی تعطیل شود؛ آنها اعتقاد داشتند امکان ادامه بازی وجود ندارد. در این شرایط همه در رختکن‌ها و در امان بودند، اما یک نفر باید یحیی گل‌محمدی را از روی سکوها خارج می‌کرد. ساغلام، سرمربی تراکتور، و مهدی کیانی وارد عمل شدند تا آسیبی به سرمربی پرسپولیس نرسد. آنها با اسکورت نیروی انتظامی به سمت جایگاه ویژه رفتند تا یحیی را از زیر بار سنگ‌ها و فحاشی‌ها نجات بدهند. یحیی در محاصره چهار مامور یگان ویژه قرار گرفت و کاپیتان تراکتور را همراه خود می‌دید. ساغلام هم به این جمع اضافه شد. پایین جایگاه خبرنگاران، چند هوادار تراکتور کلافه شده‌ بودند و نسبت به پرتاب سنگ اعتراض می‌کردند! کلاه ماموران ضد شورش روی سر یحیی قرار گرفت و او سریعا محل را ترک کرد.

تماس‌ها بی‌فایده بود

مسئولان تراکتور که می‌دانستند چه سرنوشتی در انتظار تیم‌شان است، همه کار کردند تا پرسپولیسی‌ها و داور برگردند. تماس‌ها ادامه یافت، اما پاسخی دریافت نشد. بازیکنان پرسپولیس دوش گرفته‌ بودند، شام خورده بودند و آماده رفتن از استادیوم بودند!

حبس در رختکن تا بامداد جمعه

با گذشت حدود یک ساعت از لغو مسابقه، یگان ویژه اجازه نداد بازیکنان پرسپولیس از رختکن خارج شوند. آنها تا بامداد جمعه در رختکن حبس شدند، تیم داوری هم همین‌طور. پرسپولیسی‌ها پرواز داشتند، اما چاره‌ای نبود، باید امنیت‌شان تامین می‌شد. در نهایت، در حالی که ساعتی از بامداد جمعه گذشته بود، اجازه خروج از ورزشگاه صادر شد. همه رفته بودند و در نهایت اعضای پرسپولیس هم ورزشگاه را ترک کردند.

این همه سنگ و بطری از کجا آمد؟

ورزشگاه یادگار امام تبریز همواره جزو ورزشگاه‌هایی بوده که ورود به آن با سختگیری بسیار همراه است. یگان ویژه حتی اجازه ورود فندک و سیگار را هم به داخل نمی‌دهد، چه برسد به سنگ و بطری‌های آب. این همه تماشاگر خارج از نوبت وارد شدند و در نهایت این جنجال بزرگ پیش آمد. به نظر می‌رسد مدیریت نادرست در تبریز عامل این دردسر بزرگ بود.

حکم کمیته انضباطی چیست؟

با گذر از اتفاقات جنجالی عصر پنجشنبه در تبریز، کشمکش‌ها و مصاحبه‌های تند مدیران دو تیم علیه یکدیگر ادامه دارد. پرسپولیسی‌ها خواهان 3 بر صفر شدن بازی و البته جریمه سنگین علیه تراکتور هستند و تراکتوری‌ها روی این زوم کرده‌اند که عالیشاه و ترابی با برگرداندن سنگ‌ها به روی سکوها، عامل ایجاد تنش شده‌اند. هرچه هست کمیته انضباطی باید سریع‌تر تشکیل جلسه بدهد و تصمیم بگیرد. جدا از نتیجه بازی، موضوع محرومیت تماشاگران هم مساله‌ای است که باید مورد بررسی قرار بگیرد. این کمیته پنجشنبه‌شب اطلاعیه‌ای صادر کرد و نوشت: «پيرو اتفاقات مسابقه تيم‌هاى تراكتور و پرسپوليس در تبريز، كميته انضباطى به محض وصول گزارش مقامات رسمی مسابقه و اخذ دفاعیه‌های لازم، در خصوص موضوع تصمیم‌گيرى خواهد كرد و مقصرین، همچنين متخلفین با تنبیهات شدید انضباطی مواجه خواهند شد.» باید دید حکم چه خواهد بود؟

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
۱ دیدگاه
  1. آریا می‌گوید

    متاسفانه این اولین بار نیست که تراکتوری ها با سنگ از حریفشون پذیرایی میکنن قطعا اخرین بار هم نخواهد بود، باید یک فصل از حضور تماشگر محروم بشن تا یاد بگیرن وحشی گری و لات بازی جاش توی استادیوم نیست

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.