نشریات کاغذی در پایان راه؟!

"فيلم كامنت" در خطر تعطیلی

تعطیلی چند ماهه نشریه محبوب و جدی “فیلم کامنت” نگرانی‌هایی را در میان خوانندگان این نشریه و دیگر نشریات جدی هنری به وجود آورده است

[شهروند آنلاین] ظاهرا رسانه‌‎های کاغذی فقط در ایران نیست که به دشواری و دردسر خورده‌اند و خطر حتی در کشورهای پررونق نیز نشریات کاغذی را تهدید می‌کند. تا جایی که تقریبا همه روزه اخباری درباره دشواری‌های نشریات کاغذی در چهار گوشه جهان می‌خوانیم.
اخیرا معلوم شده که نشريه معروف سينمايى “فيلم كامنت” كه از سال ١٩٦٢ به صورت دو ماه‌نامه منتشر می‌شود، با خطر تعطيلى مواجه است. البته این امر به معنای تعطیلی کامل “فيلم كامنت” نیست و گفته می‌شود از این پس این نشریه به صورت آنلاين منتشر خواهد شد- که خود همین هم واكنش‌هاي پرشماری را در ميان سينماگران و منتقدان معروف ايجاد كرده است.
“فيلم كامنت” كه ارگان بخش سينمايى مركز فرهنگى لينكلن نيويورك به شمار می‌آید؛ حدود يك دهه بود که با صحبت‌ها و شایعاتی درباره انتشار آنلاینش مواجه بود. یعنی درست از زمانی که يوجين هرناندز، يكى از دو پايه‌گذار نشريه معروف ايندى‌واير و مدير فعلى جشنواره فيلم نيويورك، مسئوليت بخش سينمايى مركز لينكلن را به عهده گرفت. يوجين هرناندز از آن زمان بارها صحبت‌هاى جدى در زمینه آنلاين شدن این نشریه محبوب جدی بر زبان آورده بود.
در شرایطی این حجم از اخبار درباره فیلم کامنت منتشر می‌شود که آخرين شماره مجله در مارس/آوريل منتشر شده و در پنج ماه اخیر شاهد انتشار شماره جديدى نبوده‌ایم. البته مسئولان مركز لينكلن شرايط ناشى از بحران ويروس كرونا و تعطيلى سينماها را دليل اصلى اين تاخير ذكر مى‌كنند اما واقعيت اين است كه “فيلم كامنت” سالى ٢٠٠ هزار دلار ضرر مالى مى‌دهد و تيراژ آن به بيست هزار نسخه كاهش پيدا كرده است.
البته “فيلم كامنت” تنها نشریه سینمایی نیست که در این چند وقت به مشکل برخورده است. مجلات سينمايى معروف آمريكايى ديگرى هم در چند سال‌ اخير تعطيل شده‌اند- كه از آن بین مى‌توان به تعطيلى مجله “آمريكن فيلم” در سال ١٩٩٢، “فيلم كالچر” در سال ١٩٩٦، “پری‌مير” در سال ٢٠٠٧ و “مووى لاين” در سال ٢٠٠٩ اشاره کرد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.