خیال‌تان راحت؛ ایران- کانادا لغو نمی‌شود

همه آنچه باید از اولین بازی دوستانه تیم‌ملی فوتبال بدانید

بعد از کش‌وقوس‌های فراوان سرانجام دیدار دوستانه ایران و کانادا نهایی شده و قرار است کاروان تیم‌ملی فوتبال با 50 نفر راهی این کشور شود. دیداری که بر اساس اعلام فدراسیون فوتبال عایدی مالی نیز برای فدراسیون خواهد داشت.

تیم‌ملی فوتبال ایران در حالی برای برگزاری بازی دوستانه با تیم‌ملی کانادا در بامداد 16 خردادماه برنامه‌ریزی‌می‌کند که طبق اعلام فدراسیون کانادا ۵۰ نفر می‌توانند مسافر ونکوور برای این بازی باشند. فدراسیون فوتبال ایران نیز فهرست اسامی افرادی را که می‌توانند در این سفر همراه تیم‌ملی ایران باشند آماده کرده است تا با نظر دراگان اسکوچیچ برای انجام امور اداری مربوط به صدور روادید اقدام شود.

خداحافظی با کریم باقری؟

فدراسیون فوتبال ایران در حالی برای دریافت روادید کاروان تیم‌ملی ایران به سفارت کانادا در استانبول ترکیه نامه‌نگاری کرده است که در فهرست اعلام‌شده خبری از اسم کریم باقری نیست.

دراگان اسکوچیچ، سرمربی تیم‌ملی ایران به همراه مسئولان اجرایی فدراسیون فوتبال با توجه به صعود تیم‌ملی به جام‌جهانی ۲۰۲۲ با حضور همزمان کریم باقری در پرسپولیس و تیم‌ملی مخالفت کرده‌اند. از این‌رو اسم کریم باقری از جمع دستیاران اسکوچیچ خارج شده است و او به‌طور قطع در سفر به کانادا همراه ملی‌پوشان نخواهد بود.

همین موضوع سبب دلخوری کریم باقری نیز شده است. او روز شنبه در مصاحبه‌ای به حواشی پاسخ داد و گفت که دوست ندارد مسائل ایجادشده را تحمل کند.

خداداد مربی جدید تیم‌ملی؟

از سوی دیگر میرشاد ماجدی، سرپرست فدراسیون فوتبال با نظر مثبت کادر اجرایی و فنی تیم‌ملی ایران با حضور خداداد عزیزی در فهرست سفر به کانادا موافقت کرده است. مهاجم پیشین تیم‌ملی ایران در فهرست فدراسیون فوتبال ایران برای دریافت روادید قرار گرفته است تا شایعه احتمال جانشینی همیشگی او به جای کریم باقری مطرح شود. این در حالی است که خداداد عزیزی جایگزینی کریم باقری را تکذیب و اعلام کرده که فقط برای همراهی تیم‌ملی در این سفر خواهد بود.

عضو هیأت رئیسه در سفر بزرگ

بهرام رضاییان عضو هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال مسافر قطعی سفر به کاناداست. همچنین میرشاد ماجدی، سرپرست فدراسیون نیز احتمال می‌رود در جمع مسافران باشد، اما هنوز هیچ چیز قطعی نشده است. فدراسیون کانادا در قرارداد خود خواستار حضور بالاترین مقام فدراسیون برای امکان توسعه همکاری شده است. از این‌رو ماجدی احتمال می‌رود در سفر به کانادا همراه ملی‌پوشان باشد.

اردوی کوتاه ترکیه برای ویزا

سفارت کانادا در ایران همچنان در تعطیلی است تا کاروان تیم‌ملی فوتبال برای دریافت روادید خود به استانبول ترکیه معرفی شوند. طبق قوانین جاری مربوط به صدور ویزا نیاز به انگشت‌نگاری از تمامی افرادی است که قصد ورود به خاک این کشور را دارند. از این‌رو فدراسیون فوتبال مینی‌کمپی را برای سفر به استانبول برنامه‌ریزی کرده است تا اسکوچیچ بتواند شاگردان خود را سه جلسه در استانبول تمرین دهد.

نامه شفاف فدراسیون فوتبال ایران به کانادا

فدراسیون فوتبال ایران در دو مرحله با همتای کانادایی خود درخصوص بروز برخی حاشیه‌های غیرورزشی با توجه به اتفاقات چند سال اخیر در کشور کانادا ابراز نگرانی کرد تا حضور کاروان ایران را تحت تاثیر قرار دهد. در این نامه فدراسیون فوتبال ایران با توجه به بندهای مندرج در قرارداد خواستار جدیت عوامل اجرایی فدراسیون میزبان در برگزاری بازی با فضایی کاملا ورزشی شده‌ است. فدراسیون ایران اعلام کرده است جلوی هرگونه تجمع سیاسی هنگام حضور کاروان ایران در ونکوور گرفته شود و باید ضمانت لازم در این‌خصوص داده شود.

در قرارداد مربوط به برگزاری این دیدار، کشور میزبان تعهد کامل داده است که اجازه هیچ‌گونه رفتار سیاسی به‌صورت رسمی و برنامه‌ریزی‌شده را نخواهد داد. با این حال، فدراسیون فوتبال ایران منتظر پاسخ رسمی همتای خود است تا از این موضوع اطمینان حاصل کند.

درنهایت فدراسیون کانادا در پاسخ به نامه فدراسیون فوتبال ایران اعلام کرده است به‌عنوان نهادی مستقل، قرارداد برگزاری بازی تدارکاتی با ایران را امضا کرده است و ضمانت کامل برای برگزاری این دیدار را بدون دخالت‌های سیاسی خواهد داد.

امکان فسخ قرارداد وجود ندارد

در قرارداد امضاشده بین فدراسیون‌های فوتبال ایران و کانادا تنها در صورتی که اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی و «فورس ماژور» رقم بخورد بازی دو تیم بدون هیچ گونه پرداخت غرامتی لغو می‌شود، در غیر این صورت هر طرف به تعهدات خود عمل نکند، محکوم به پرداخت غرامت می‌شود. البته مبلغ غرامت در قرارداد به صراحت تعیین نشده است، چراکه میزان غرامت به مقدار خسارت هر طرف بستگی خواهد داشت.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.