بحران غذا در وضعیت هشدار قرار گرفت

هشدار سازمان ملل در مورد عدم امنیت غذایی و افزایش قیمت مواد غذایی در جهان

سازمان ملل متحد نسبت به بحرانی شدن امنیت غذایی و گرسنگی و افزایش قیمت گندم، سوخت و مواد غذایی در جهان هشدار داد

کشورها هم اکنون درگیر تورم بی سابقه بوده و در این میان امنیت غذایی نیز به مرکز توجه تبدیل شده است. جلسه سازمان ملل متحد درباره اقدامات لازم در زمینه امنیت غذایی در نیویورک به ریاست وزیر امور خارجه آمریکا آنتونی بلینکن و دبیرکل سازمان ملل متحد آنتونیو گوترس تشکیل شد.

در این جلسه هشدار داده شد که اگر مشکل امنیت غذایی حل نشود می‌تواند تا دهه‌ها ادامه یابد. آنتونیو گوترش گفت که با روسیه، اوکراین، ترکیه و کشورهای غربی در ارتباط تنگاتنگ بوده تا بتواند تولیدات گندم اوکراین را به چرخه غذایی بازگرداند.

گوترس از کرملین درخواست کرد تا صادرات گندم اوکراین و کودهای شیمیایی روسیه را آزاد کند، زیرا بدون ورود این محصولات به بازار جهانی راه حل همه‌جانبه‌ای برای حل مشکلات امنیت غذایی وجود نخواهد داشت.

اوکراین و روسیه ۳۰ درصد گندم جهان را تامین می‌کنند اما جنگ بین روسیه و اوکراین باعث مسدود شدن ذخایر گندم و کود شیمیایی گندم و دیگر غلات در بنادر و بالا رفتن قیمت محصولات غذایی و سوخت شده است.

اوکراین به عنوان سبد نان جهان شناخته می‌شد و هر ماه ۴/۵ میلیون تن محصولات کشاورزی خود را از بنادر صادر می کرد که هم اکنون این بنادر مسدود شده‌اند.

آمریکا و بانک جهانی نیز قول کمک‌های مالی برای تامین نیازهای غذایی بشردوستانه راه داده‌اند. آمریکا می‌گوید تحریم‌ها علیه روسیه شامل محصولات کشاورزی و کودهای شیمیایی نشده و این تصمیم‌های پوتین بوده که در این عدم صادرات و ایجاد بحران غذایی دخیل بوده است.

در این میان هندوستان نیز به دلیل موج گرما و کاهش محصولات کشاورزی، صادرات گندم خود را کاهش داده است.

امنیت غذایی در دوران پیش از جنگ اوکراین نیز به دلیل پاندمی کرونا وجود داشت و میلیون‌ها نفر را درگیر خود کرده بود که هم اکنون این بحران به دلیل تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین و جنگ روسیه و اوکراین به نقطه بحرانی رسیده است.

مترجم: مهرناز الماسی
گویندگان: مهرناز الماسی، محمد زندی‌فر
منبع:
DNAIndiaNews

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.