یکی بود که هنوز هم هست/ قاجار و پهلوی در ما پهلو گرفته‌اند/۲ خرداد را چماق کرده بودند

مرور روزنامه‌های صبح کشور

روزنامه های امروز به بررسي نگراني بازار در مورد ممنوعيت صادرات نفت روسيه به اتحاديه اروپا ، سقف افزایش اجاره‌بهای مسکن ۱۴۰۱نسبت به اجاره‌بهای سال ۱۴۰۰، مذاکرات با سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی ، وضعیت تجارت خارجی کشور در فروردین ماه سال جاری ، حمله هوایی علیه مواضع نیروهای مقاومت در سوریه ، نگرانی‌ها درباره ساز و کار جدید تخصیص ارز دارو ، فرهنگ اهدای عضو و… پرداخته بودند

امروز سخنان مرد شماره یک قوه مجریه در همایش خصوصی‌سازی در اقتصاد ایران در صدر توجه و تحلیل برخی از مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به بررسي نگراني بازار در مورد ممنوعيت صادرات نفت روسيه به اتحاديه اروپا ، سقف افزایش اجاره‌بهای مسکن ۱۴۰۱نسبت به اجاره‌بهای سال ۱۴۰۰، مذاکرات با سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی ، وضعیت تجارت خارجی کشور در فروردین ماه سال جاری ، حمله هوایی علیه مواضع نیروهای مقاومت در سوریه ، نگرانی‌ها درباره ساز و کار جدید تخصیص ارز دارو ، فرهنگ اهدای عضو و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

چوب حراج روسيه به نفت؛ بشكه اي65 دلار!

روزنامه آرمان ملی: يکي از عوامل کليدي در تعيين قيمت معاملات نفت خام معيار در هفته‌هاي گذشته، نگراني بازار در مورد ممنوعيت صادرات نفت روسيه به اتحاديه اروپا بوده است. قبل از حمله به اوکراين، اروپا حدود 2. 7 ميليون بشکه در روز نفت خام از روسيه و 1. 5 ميليون بشکه ديگر فرآورده‌هاي نفتي، عمدتا گازوئيل، از اين کشور وارد مي‌کرده است. حذف اين عامل ترس خاص در قيمت نفت باعث مي‌شود قيمت نفت در طول سال جاري به سطح قبل سپتامبر 2021 برگردد که حدود 65 دلار در هر بشکه نفت برنت بود. دليل اصلي اينکه چرا ممنوعيت نفت (يا گاز) روسيه به طور گسترده رخ نخواهد داد اين است که اين ممنوعيت مستلزم حمايت يکپارچه 27 کشور عضو اتحاديه اروپاست. حتي قبل از نشست 27 کشور عضو اتحاديه اروپا در 8 مه براي بحث در مورد پيشبرد ممنوعيت نفت روسيه، مجارستان و اسلواکي به‌صراحت اعلام کرده بودند که قرار نيست به آن رأي مثبت دهند. براساس ارقام آژانس بين‌المللي انرژي مجارستان، هفت هزار بشکه در روز يا 58 درصد از کل واردات نفت خود را در سال 2021 از روسيه وارد کرد، درحالي‌که اين رقم براي اسلواکي حتي بيشتر از اين بود و 105 هزار بشکه در روز معادل 96 درصد کل واردات اين کشور بود. کشورهايي که به‌شدت به خط لوله دروژباي جنوبي روسيه که از اوکراين و بلاروس مي‌گذرد متکي هستند نيز به‌صراحت اعلام کرده‌اند که مايل به حمايت از ممنوعيت صادرات نفت روسيه نيستند که مهم‌ترين آنها جمهوري چک (68هزار بشکه در روز يا پنجاه درصد) بوده و بلغارستان که تقريباً به‌طور کامل به تأمين گاز از غول نفتي دولتي روسيه وابسته است و تنها پالايشگاه آن متعلق به غول نفتي دولتي روسيه، لوک اويل است که بيش از شصت درصد از کل سوخت موردنياز خود را تأمين مي‌کند.

بازار سرکش اجاره

روزنامه ابتکار:سقف افزایش اجاره‌بهای مسکن ۱۴۰۱نسبت به اجاره‌بهای سال ۱۴۰۰، در تهران حداکثر ۲۵ درصد، کلان‌شهرهای بالای یک میلیون نفر جمعیت ۲۰ درصد و سایر شهرها ۱۵ درصد به تصویب رسید.طی چند سال گذشته بازار مسکن با شوک‌های بسیاری روبه‌رو بود و در پی افزایش قیمت در این حوزه، بسیاری از خانوارها قید خرید خانه را زده و به اجبار گزینه اجاره مسکن را انتخاب کرده‌اند.در این میان اما راهکارهایی برای کاهش چالش خانوارها مطرح می‌شود. تعیین سقف اجاره‌بها یکی از این راهکارهایی است که به گفته عده‌ای از کارشناسان نه تنها نمی‌تواند بازار اجاره را کنترل کند بلکه سبب به وجود آمدن چالش‌های جدید در این حوزه می‌شود، به گفته آنها قانون اقتصاد و هر بازاری عرضه و تقاضا بوده و با دستور نمی‌توان بازارها را کنترل کرد. این در حالی است که برخی‌ها معتقدند تعیین سقف اجاره‌بها می‌تواند آرامش را به بازار مسکن بازگرداند و با چنین تصمیماتی قطعا از مستاجران حمایت می‌شود. طبق مصوبات ستادهای مقابله با کرونا و تنظیم بازار، بازار اجاره مسکن برای سومین سال پیاپی، دارای سقف قیمتی شده است. بر همین اساس، سازمان تعزیرات حکومتی مکلف شد تا با مشاوران املاک متخلف که این سقف افزایش را رعایت نکنند، برخورد کند. حال این پرسش مطرح می‌شود که آیا تعیین سقف برای اجاره‌بها می‌تواند افزایش سرسام‌آور کرایه را مهار کند یا خیر؟ محمود فاطمی‌عقدا، کارشناس بازار مسکن در پاسخ به این پرسش به «ابتکار» گفت: در حوزه اقتصاد دستورها هیچ اثری نداشته و ندارند، بازار اجاره نیز از این قاعده مستثنی نبوده و طی سال‌های گذشته این مسئله ثابت شده است. این کارشناس بازار مسکن ادامه داد: من نمی‌دانم دوستان با کدام منطق و دلیل چنین تصمیماتی را می‌گیرند. واقعا جای سوال دارد که بر اساس کدام تحلیل سقفی را برای اجاره‌بها تعیین می‌کنند.

60 سال پچ‌پچ و سفيدي اسب

روزنامه اعتماد:احمدرضا احمدي، بزرگ‌شاعر ايراني، 81 بهار ديده است. او نخستين مجموعه شعرش را به نام «طرح» در 1341 يعني در 22 سالگي منتشر كرده است. از آن زمان تاكنون، يعني در روزگاري به درازاي شصت و چند سال، اين مرد، نوشته و نوشته و نوشته است. به قول خودش، در هر آن و هر لحظه كه بخواهد، الهام را احضار مي‌كند و شعر مي‌نويسد. به عبارتي روشن، براي آفريدن شعر، منتظر آنات و حالات خاصي نيست. بيش از شصت سال نوشتن و نوشتن و خراب نشدن، موهبت است يا شخصيت؟ نبوغ است، يا تاب آوردن؟ به‌طور مداوم، در ذهن و زبان زيستن و عاشقانه در چشمان جهان خيره ماندن است يا پرحرفي؟ اصلا مگر پرحرفي كار ساده‌اي است؟ بيهوده‌گويي و ژاژخايي و مفت‌گويي نه، پُرِ حرف بودن را مي‌گويم. ساده نيست و اگر براي احمدرضا احمدي چنين چيزي ساده به نظر مي‌رسد، بايد شك كنيم در توان برداشت ذهني‌مان از واژه به ظاهر بي‌پيرايه، آسان و دوسيلابي «ساده».شايد آنچه باعث شده كار براي احمدرضاهاي كم‌شمار تاريخ شعر ما، ممكن و دست‌ده شود، رازي باشد به نام پيوستگي و هموارگي. پيوستگي به اين معني كه شاعر، صاحب خط و ربط و فركانس زباني و روحي و ذهني خاصي شده و خط را گرفته و پيش آمده است. به خود اجازه نداده كه گسست ذهني و زباني پيدا كند، قاطي نشده با ماجراجويي‌هاي عجيب و سوار نشده بر توسن ديوانه‌اي كه نامش شهرت‌طلبي است و گرفتار آمدن در رنج مداوم اختلال هيستريك كه بسياري از شاعران و نويسندگان و هنرمندان را بدجور زمين مي‌زند و از آنان، گداي اعتنا و ستايش مي‌سازد.

عقد قرارداد محرمانه نیم میلیارد یورویی با یک شرکت خارجی

روزنامه ایران:صنعت نفت به دنبال توسعه از مسیرهای متنوع تأمین مالی است و درخصوص برنامه‌های این بخش مدیر سرمایه‌گذاری و کسب‌ و کار شرکت ملی نفت ایران می‌‌گوید که هم منابع مالی داخلی و هم تأمین مالی از خارج مورد توجه است.فریدون کرد زنگنه در گفت‌وگو با «ایران» بیان می‌‌کند که اکنون مذاکرات با سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی به جد دنبال می‌‌شود و هیچ محدودیتی برای این بخش وجود ندارد. او توضیح می‌‌دهد: «اخیراً شرکت‌ها و هلدینگ‌های پتروشیمی نیز وارد بحث سرمایه‌گذاری در بالادست صنعت نفت شدند و این مسأله بخوبی نشان می‌‌دهد که در سازوکار جدید قرار است از تمام ظرفیت‌ها استفاده شود.»کرد زنگنه با اشاره به شرایط خاص کشور و محرمانه بودن برخی از قراردادها و تفاهمنامه‌های امضا شده با شرکت‌های خارجی عنوان می‌‌کند: «در این 8 ماه قراردادها و تفاهمنامه‌هایی با شرکت‌های خارجی امضا کردیم که در نهایت به توسعه صنعت نفت کمک خواهد کرد.» او ادامه می‌‌دهد: «برای مثال، یک قرارداد محرمانه 500 میلیون یورویی در پایان سال 1400 با یک شرکت خارجی منعقد شد اما به خاطر تحریم رسانه‌ای نشد. این قرارداد برای توسعه لایه‌های نفتی پارس جنوبی است که برای اولین بار اتفاق می‌‌افتد. در همین حال، اکتشاف لایه‌های نفتی را نیز دنبال می‌‌کنیم.»

دور باطل خام فروشی منابع

روزنامه تجارت: اتاق بازرگانی تهران در جدیدترین گزارش خود به بررسی وضعیت تجارت خارجی کشور در فروردین ماه سال جاری پرداخته است. به گزارش تجارت، بر اساس آمارهای ارائه شده در فروردین ماه، میزان کل تجارت ایران ۶.۵ میلیارد دلار بوده که از این عدد ۳.۷ میلیارد دلار مربوط به صادرات و ۲.۸ میلیارد دلار مربوط به واردات بوده است. همچنین از نظر وزنی، تجارت ایران در نخستین ماه سال جاری ۹.۶ میلیون تن بوده که ۷.۳ میلیون تن آن مربوط به صادرات و ۲.۳ میلیون تن مربوط به واردات بوده است.براساس این گزارش،موضوع مهمی که در این گزارش به چشم میخورد سهم ناچیز و بسیار اندک کالاهای دارای ارزش افزوده است به نحوی که به طور کلی تنها منابع کشور به شکل خام و بدون ایجاد فرآوری در حال فروش به کشورهای خارجی است.البته اتفاق مهمی که در سال جاری رخ داده، مثبت شدن تراز تجاری کشور است. در شرایطی که در دو سال گذشته تراز تجاری ایران منفی بود، در فرودین ماه با افزایش پنج برابری مثبت ۸۷۵ میلیون دلار شده است. صادرات ایران در این مدت از نظر ارزشی حدودا ۲۵ درصد افزایش یافته است و واردات نیز افزایشی یک درصدی را ثبت کرده است.بررسی‌ها نشان می‌دهد که حدود ۵۴ درصد از کل صادرات ایران به ۱۰ کالا اختصاص دارد. در میان محصولات صادراتی کشور در فرودین ماه، پروپان مایع شده، اوره، روغن‌های سبک، متانول، بوتان مایع شده، پلی اتیلن، شمش آهن و فولاد و قیر نفت اصلی‌ترین کالاهایی بوده که بیشترین مشتری را داشته‌اند.در فهرست اصلی‌ترین کالاهای وارداتی نیز گندم معمولی، گوشی تلفن همراه، برنج، ذرت دامی، دانه سویا، تراکتورهای جاده‌ای، کنجاله و اکسید آلومنیوم محصولاتی بوده که ایران در این مدت به کشور وارد کرده است.

قاجار و پهلوی همچنان در ما پهلو گرفته‌اند

روزنامه جوان:این روز‌ها حس می‌کنیم جامعه ایرانی برای برون‌رفت از بحران‌ها بیش از آنکه به دست و پا زدن نیاز داشته باشد، به قرار، طمأنینه و سکوت نیاز دارد. چنانچه سکون و حکمت را از دست و پا زدن بیرون بکشیم، آنچه بر جای خواهد ماند جز تشنج نخواهد بود. گفت‌وگوی ما با دکتر حسن بنیانیان، تحلیلگر فرهنگی می‌کوشد عوامل اثرگذار در مدیریت رفتار را چه در سطح مدیران و چه عامه مردم علنی و آشکار کند.این سال‌ها شما را تحلیلگری فرهنگی شناخته‌ام که پا بر زمین واقعیت دارید و واقع‌بینانه فضای جامعه را رصد می‌کنید. از طرفی ما امروز در شرایط تحمیل چالش یا حتی بحران‌های معیشتی، زیست‌محیطی، بین‌المللی، مدیریتی و امثال آن قرار داریم. طبیعی است در این شرایط «مدیریت رفتار» خیلی موضوعیت پیدا کند. برای اینکه بتوانیم به این مدیریت رفتار برسیم دست به چه اصلاحاتی باید بزنیم؟هر جامعه‌ای که می‌خواهد روند پیشرفت را به درستی آغاز و طی کند، باید پذیرای سلسله‌ای از تغییر و تحولات در بخش‌های مختلف باشد، البته موقعیت این جامعه عامل مؤثری است. یک وقتی کشوری در حاشیه جهان قرار دارد و تحولات داخلی آن جامعه، تأثیر گسترده‌ای در بیرون از مرز‌های خود ندارد. ما از این کشور‌ها در گوشه و کنار دنیا زیاد داریم و طبیعتاً مدیریت در این کشور‌ها به مراتب آسان‌تر است، ولی توجه کنید ما در کشوری می‌خواهیم تحولات و پیشرفت‌مان را سازماندهی کنیم که قبلاً بازوی استکبار در منطقه بوده است، اما به محض اینکه همین کشور در جریان انقلاب، استقلال خودش را اعلام می‌کند، دشمنی استکبار را بر خود می‌خرد.

دارو همچنان آه مردم

روزنامه خراسان: با تخصیص یک میلیارد دلار ارز برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی در فروردین امسال، خیالمان آسوده شد که بازار دارو تا مدتی آرام می‌ماند اما همچنان نگرانی‌هایی درباره ساز و کار جدید تخصیص ارز دارو وجود دارد و آن‌طور که کارشناسان می‌گویند، دولت نباید برای اجرای سیاست جدید این حوزه شتاب‌زده عمل کند. عضو کمیسیون بهداشت: مردم تاوان گرانی دارو را با مال و جانشان می دهند اگرچه هنوز هیچ تغییری در ساز و کار تخصیص ارز دارو اعمال نشده است، اما بررسی‌ها از افزایش قیمت برخی اقلام دارویی حکایت دارد؛  محسنی بندپی عضو کمیسیون بهداشت مجلس هم اوایل اردیبهشت‌ماه این موضوع را تایید کرد و گفت: «وزارت بهداشت ادعا می‌کند دارو گران نشده و برخی مسئولان هم گرانی دارو را در ارتباط با موضوع حذف ارز دولتی نمی‌دانند اما مردم به ویژه بیماران، تاوان این گرانی را با مال و جان خود می‌دهند». «امیرحسن زرنانی» دبیر علمی کنگره علوم آزمایشگاهی هم به فانا گفته است: «قیمت برخی از کیت‌ها ۵۰ درصد و برخی تا ۳۰۰ درصد گران شده و سیاست دولت در تحمیل هزینه‌ها به ارائه‌دهندگان خدمت، آسیب‌زا خواهد بود». سازمان غذا و دارو چه می گوید؟ با این حال مدیرکل دارو سازمان غذا و دارو دلیل این افزایش قیمت‌ها را توضیح داده و گفته: فقط ماده موثره دارو مشمول دریافت ارز دولتی است؛ اما دستمزد کارگر، هزینه حامل‌های انرژی، هزینه بسته‌بندی، حمل و نقل و… روی قیمت دارو تاثیر می‌گذارد. دکتر اینانلو تصریح کرده است: آن‌چه طی ماه‌های گذشته در خصوص نرخ دارو محسوس بوده، مربوط به تغییر قیمت اواخر سال گذشته و عدم پوشش بیمه‌ای بود؛ اما امسال با همکاری بیمه‌ها، پرداختی مردم بابت  90 قلم دارو به قیمت شهریور 1400 بازگشت. اینانلو همچنین تاکید کرده افزایش پرداخت از جیب مردم، خط قرمز دولت در حوزه دارو است و هرگونه اصلاح قیمت هم با درنظر گرفتن پوشش بیمه انجام خواهد شد.

هیستری اسرائیل؛ چند گزارش امنیتی

روزنامه کيهان: 1- رژیم صهیونیستی جمعه شب، چند موشک را از جولان، به سمت دمشق شلیک کرد. یکی از موشک‌ها به نزدیکی «هتل روضه» اصابت کرده که تا حرم حضرت زینب(س) حدود یک کیلومتر فاصله دارد. این حرم شریف، خط قرمز همه نیروهای مقاومت منطقه است؛ حریم محترمی که ارادتمندان اهل‌بیت(ع) را از افغانستان، پاکستان، ایران، عراق، لبنان و سوریه بسیج کرد تا سیلی تحقیرآمیز را به آمریکا و اسرائیل بزنند. بی‌تردید صهیونیست‌ها، با انتقام پشیمان‌کننده‌ای مواجه خواهند شد که خاطره‌ای تلخ‌تر از مجازات‌های قبلی در جولان و سایر مناطق را در ذهن آنها حک کند. برخی منابع می‌گویند در حمله دیگری به بندر طرطوس، کانتینرهای یک کشتی هدف قرار گرفته، که در صورت صحت خبر، باید منتظر غرق شدن کشتی‌های تجاری و نظامی رژیم صهیونیستی در آینده نزدیک بود. 2- حملات پراکنده طی چند ماه گذشته به مناطقی در دمشق، لاذقیه، طرطوس، مصیاف و قنیطره، چقدر می‌تواند واجد اهمیت راهبردی و از سر ابتکار عمل باشد؛ و چقدر تاکتیکی و انفعالی است؟ اسناد فراوان نشان می‌دهد این تحرکات، منفعلانه و از سر اضطراب است و نمی‌تواند تغییری در معادلات موجود پدید آورد. روزنامه وال‌استریت ژورنال، چندی قبل به نقل از رئیس سابق نیروی هوایی رژیم صهیونیستی نوشت «اسرائیل از سال ۲۰۱۷ تاکنون  (ظرف پنج سال)، بیش از ۴۰۰ حمله هوایی علیه مواضع نیروهای مقاومت در سوریه و منطقه انجام داده است». اما تحلیل‌گران به فرض صحت می‌پرسند که این اقدامات، از کدام بحران راهبردی اسرائیل کاسته است؟ 3- شکار وحشی وقتی در تله گیر می‌افتد و می‌ترسد، بیش از هر زمان دیگر نعره می‌کشد و پنجه می‌اندازد. شلیک پرحجم نیز، الزاماً نشانه دست برتر نیست.

تثبیت علائم‌حیاتی اقتصاد

روزنامه وطن امروز: افزایش نرخ ارز در پایان سال ۹۶ و افزایش قیمت‌ها در بازارهای مختلف در سال‌های ۹۷ تا ۹۹، موجب ظهور ارز ترجیحی با هدف حمایت از اقشار کم‌توان جامعه شد تا به تصور دولتمردان دوازدهم، با این سیاست، بازار داخلی این کالاها کنترل و کاهش رفاه مردم جبران شود. موضوع دلار 4 هزار و 200 تومانی یا همان ارز ترجیحی برای کالاهای اساسی از همان ابتدای اجرایی شدن با انتقاد کارشناسان و اقتصاددانان مواجه شد و اکثر قریب به اتفاق منتقدان معتقد بودند اختصاص این ارز نه‌ تنها به کنترل تورم کالاها منجر نخواهد شد، بلکه زمینه رانت و فساد را نیز فراهم می‌کند. با ظهور دلار 4 هزار و 200 تومانی تصور بر این بود دارو و کالاهای اساسی مانند گندم، جو، برنج، گوشت قرمز و سفید، روغن نباتی و تخم‌مرغ، با هزینه کمتری در کشور تولید می‌شود و در نتیجه با قیمت مناسبی نیز در اختیار مردم قرار می‌گیرد. به این ترتیب اجرای این سیاست با وجود مخالفت کارشناسان و اقتصاددانان، از فروردین ۹۷ برای واردات تمام کالاها در دستور کار دولت وقت قرار گرفت اما پس از چند ماه و با مشخص شدن نقاط ضعف این اقدام، ارز ترجیحی به 25 کالا محدود شد و رفته رفته تا پایان سال 1400 به 7 کالا رسید اما اصرار دولت گذشته به اجرای این سیاست ضربات سنگینی به اقتصاد کشور وارد کرد.    * عزم دولت سیزدهم برای اصلاح ارز ترجیحی با روی کار آمدن دولت سیزدهم، موضوع اصلاح ارز ترجیحی در دستور کار دولت قرار گرفت و دولت این اقدام را به عنوان طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها اجرایی کرد تا به این ترتیب از گسترش رانت و فساد جلوگیری و یارانه به صورت عادلانه در میان دهک‌های مختلف توزیع شود.

اقتصاد دولتی زیر تیغ دولت

روزنامه همشهری:سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور می‌گوید: قرار است تصمیم‌های سختی بگیریم، شاید برخی موافق نباشند، اما همین نگاه نقادانه، دولت را به افق روشن در پیش روی اقتصاد رهنمون می‌کند. به گزارش همشهری، هرچند رئیس‌جمهوری اشاره‌ای به جزئیات این تصمیم‌های سخت نکرد، اما به‌نظر می‌رسد دولت مصمم است قانون مصوب مجلس درخصوص مردمی‌سازی یارانه‌ها را با قدرت و به‌تدریج اجرا سازد. براساس این گزارش، مرد شماره یک قوه مجریه دیروز در همایش خصوصی‌سازی در اقتصاد ایران گفت: 80درصد اقتصاد ایران دولتی است، درحالی‌که براساس برنامه‌های توسعه، دولت نباید متصدی باشد، بلکه باید هدایت‌گر، نظارت‌گر و حمایت‌گر باشد. چنانچه دولت بخواهد موفق شود باید دست از دخالت‌ها و تصدی‌گری‌ها در اقتصاد بردارد. او هدف از اجرای سیاست‌های کلی اصل 44قانون اساسی را اجرای اصول اقتصاد مقاومتی و میدان دادن واقعی به بخش خصوصی اعلام و تأکید کرد: بسیاری از اوقات گفته می‌شود خصوصی‌سازی‌ صورت گرفته، اما دولت هنوز با تابلو یا بی‌تابلو در اقتصاد حضور دارد که نمونه آن واگذاری سهام شرکت‌ها به تامین اجتماعی، بانک‌ها و شهرداری‌هاست، این موضوع تداوم تصدی‌گری دولت با عناوین دیگر محسوب می‌شود.

۲ خـرداد را مثل هولوکـاست چماق کرده بودند

روزنامه فرهیختگان:پیروزی محمد خاتمی در انتخابات دوره هفتم ریاست‌جمهوری جزء حوادث مهم سه‌دهه گذشته است که به‌لحاظ تاریخی جای پرداخت بسیاری دارد. با روی کار آمدن خاتمی در این انتخابات جریانی گفتمانی حول دولت وی شکل گرفت که از آن به‌عنوان جریان اصلاح‌طلبی یاد می‌کنیم. جریان اصلاحات اگرچه به‌ظاهر در ابتدا در چهارچوب قانون اساسی و آرمان‌های اصیل جمهوری اسلامی شکل گرفت، اما هرچه زمان گذشت این جریان به‌سمت تقابل با اصل جمهوری اسلامی و ساختارهای دینی آن پیش رفت. این تقابل ایدئولوژیک سیاسی از دولت نخست خاتمی و در قضایایی مانند کنفرانس برلین آغاز شد و در سال 88 و در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری دهم به اوج خود رسید، بعد از وقایع تلخ فتنه 88  اصلاح‌طلبان با حمایت گسترده از حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری توانستند بار دیگر به صحنه قدرت بازگردند اما ناکارآمدی دولت روحانی در اداره کشور و شکست ایده‌های حکمرانی اصلاح‌طلبان در سایر نهادهای انتخابی مانند مجلس و شورای‌شهر ششم تهران باعث شد هم به‌لحاظ سیاسی و هم به‌لحاظ گفتمانی جریان اصلاحات دچار بحران شود. در این بحران اصلاح‌طلبان که سرمایه اجتماعی خود را از دست داده بودند در دو انتخابات اخیر نیز حتی بر سر حمایت از شخص یا لیستی خاص نتوانستند به وحدت گفتمانی برسند. بر همین اساس بسیاری معتقدند اصلاحات 25سال پس از دوم خرداد به‌پایان راه خود رسیده است. در ادامه با هدف بررسی دقیق‌تر تاریخچه جریان اصلاح‌طلبی به بهانه سالروز دوم خرداد 76 با محمدحسین صفارهرندی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و وزیر سابق ارشاد در دولت نهم  به گفت‌وگو نشسته‌ایم. مشروح این گفت‌وگو را در ادامه متن می‌خوانید.

یکی بود که هنوز هم هست

روزنامه شرق:‌ در ایران فرهنگ اهدای عضو آن‌چنان که انتظار می‌رود در میان مردم جایی ندارد. بر اساس آمارهای ارائه‌شده از سوی «انجمن اهدای عضو ایرانیان» سالانه سه‌ هزار نفر از هم‌وطنان ما به دلیل نبود عضو پیوندی جان خود را از دست می‌دهند؛ به عبارت ساده‌تر روزانه هفت نفر. به گواه آمار در پایان سال پنج تا هشت هزار ایرانی بر اثر ضربه به سر دچار مرگ مغزی می‌شوند. این در حالی است که اعضای بدن سه‌ هزار نفر از آنها قابلیت اهدا دارد، اما در نهایت خانواده تنها هزار نفر از این افراد به اهدای عضو رضایت می‌دهند.  سال 1314 اولین پیوند قرنیه چشم در ایران انجام شد و پس از آن به ترتیب پیوند کلیه، مغز  استخوان، قلب، کبد، ریه، پانکراس و روده هم به فهرست اجزای قابل پیوند اضافه شد. حالا ایران یکی از کشورهای پیشرفته در این زمینه است.در تقویم، 31 اردیبهشت روز ملی اهدای عضو نام‌گذاری شده است؛ روزی که هدف آن فرهنگ‌سازی اهدای عضو در جامعه است و این گزارش روایت‌کننده بخشش و بزرگی انسان‌هایی است که زندگی دوباره را به نیازمندان هدیه دادند.10 شهریور 89، مصادف با 21 رمضان امیرحسین جعفری با پدرش برای خرید نان از خانه خارج می‌شود که هنگام عبور از خیابان با اتوبوس شرکت واحد تصادف می‌کند. آن روز برای مادر امیرحسین به یکی از تلخ‌ترین روزهای زندگی‌اش تبدیل شد؛ روزی که پسر 13ساله‌اش، دیگر به خانه برنگشت. مادر امیرحسین از آن روز می‌گوید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.