کرملین:قحطی گندم در راه است

کاخ ریاست جمهوری روسیه اعلام کرد این کشور در زمینه صادرات غلات یک صادرکننده قابل اعتماد بوده هرچند الان معتقد است قحطی گندم در راه است.

به گزارش «شهروند آنلاین» به نقل از رویترز،کرملین (کاخ ریاست جمهوری روسیه) امروز اعلام کرد روسیه همیشه یک صادرکننده قابل اعتماد در زمینه غلات بوده است.

کرملین با اشاره به هشدارهای سازمان ملل در خصوص بروز بحران در زمینه غلات و گندم گفت: «ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه با دیدگاه سازمان ملل در زمینه وجود مخاطره قحطی ناشی از اختلال در عرضه غذا موافق است.»

کاخ ریاست جمهوری روسیه همچنین تاکید کرد که پمپاژ تسلیحات ناتو و کشورهای غربی به اوکراین موجب تقویت امنیت و ثبات در اروپا نخواهد شد.

قیمت گندم طی دو ماه گذشته به بالاترین حد خود رسیده است، زیرا تولیدکنندگان بزرگی مانند روسیه، قزاقستان و هند صادرات را برای محافظت از بازار‌های داخلی لغو کردند.

در فصل ۲۰۲۱-۲۰۲۲ که ژوئیه سال گذشته آغاز شد، تامین کنندگان روسی، ۱۶ درصد از صادرات جهانی گندم و تولیدکنندگان اوکراینی، ۱۰ درصد از صادرات جهانی گندم را به خود اختصاص دادند. اما این دو کشور به سبب جنگ، صادرات گندم را ممنوع کردند. روسیه ماه فوریه صادرات تمام غلات (گندم، چاودار، جو و ذرت) به خارج از اتحادیه اقتصادی اوراسیا را تا ۳۰ ژوئن محدود کرد. در همین حال، اوکراین تنها بندر باقی مانده خود در اودسا را بسته است.

تحریم‌های ضد روسیه، شرکت‌های بین‌المللی را مجبور به قطع روابط تجاری طولانی مدت و ترک روسیه کرد. این وضع، باعث اختلال در عرضه شد. در یک مورد، اتحادیه اروپا اخیراً همکاری با بندر تجاری دریایی نووروسیسک در دریای سیاه را که بیش از نیمی از غلات صادراتی از طریق آن حمل می‌شود، ممنوع کرده است.

کارشناسان تا حد زیادی نمی‌توانند پیش بینی کنند که وضع بازار گندم چگونه پیش خواهد رفت.  مشخص نیست که چقدر طول می‌کشد تا جنگ پایان یابد. برخی کارشناسان مدعی هستند کشور‌های غربی در مقطعی مجبور خواهند شد از روسیه بخواهند در ازای برداشته شدن تحریم ها، منابع خود را به اشتراک بگذارد.

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.