رئیسی در مسقط/در عمان چه خبر است؟

رئیس جمهوری اسلامی ایران صبح امروز در صدر هیأتی عالی‌رتبه به عمان رفت

سفری یک روزه که با هدف ارتقای روابط در حوزه‌های تجارت، حمل و نقل، انرژی، گردشگری و به ویژه گردشگری سلامت بین تهران – مسقط صورت گرفته است. جزییات این سفر مهم را در این بسته خبری بخوانید.

به گزارش شهروند آنلاین به نقل از ایرنا؛ آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی صبح امروز دوشنبه (دوم خرداد) در راستای تقویت دیپلماسی همسایگی و گسترش همکاری‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی به دعوت «هیثم بن طارق آل سعید»، سلطان عمان، به این کشور سفر کرد.

این پنجمین سفر خارجی آیت‌الله رئیسی در طول دوره فعالیت دولت سیزدهم و نخستین سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به عمان در دوره سلطان جدید این کشور است و پیشتر در راستای ایجاد زمینه‌های گسترش روابط اقتصادی و تجاری ایران و عمان، هیأتی ۵۰ نفره از تجار و فعالان اقتصادی ایران هفته گذشته به این کشور سفر کردند.

رئیس جمهوری پیش از این در راستای تقویت روابط ایران با کشورهای منطقه، به تاجیکستان، ترکمنستان، روسیه و قطر سفر کرده بود.

 

اهداف سفر به عمان به روایت رئیس جمهوری

آیت‌الله رئیسی قبل از عزیمت به مسقط که به دعوت رسمی پادشاه عمان صورت گرفت، در فرودگاه مهرآباد گفت که سفر به عمان گامی برای توسعه روابط خوب با همسایگان است وامیدواریم این سفرها تداوم داشته باشد و این سفر با دعوت آقای هیثم بن طارق سلطان عمان انجام می‌شود.

او به روابط خوب بین تهران – مسقط اشاره کرد و گفت: روابط سیاسی و اقتصادی ما با کشور دوست، برادر و همسایه‌مان عمان خوب است اما این سطح از روابط برای هیچ‌یک از دو طرف قابل قبول نیست و برای همین تصمیم و اراده هر دو کشور به ارتقای سطح روابط سیاسی و اقتصادی است و روابط تهران – مسقط می‌تواند توسعه یابد.

رئیس جمهور گفت: توسعه روابط دوجانبه مورد بحث است و روابط منطقه‌ای در گفت‌وگوی دو طرف خواهد بود و همکاری‌های دو کشور در مسایل و حوزه مختلفی که در منطقه وجود دارد هم از موضوعات این سفر است. در حوزه حمل و نقل، انرژی، گردشگری به ویژه گردشگری سلامت می‌توانیم روابط بیشتری تعریف کنیم.

آیت‌الله رئیسی با بیان این‌که در این سفر تفاهم نامه‌هایی بین دو کشور به امضا می‌رسد و اجراییات آن به دنبالش پیگیری می‌شود، این نکته را هم متذکر شد که «سفر به عمان در راستای توسعه سیاست همسایگی انجام می‌شود و از نظر ما بسیار دارای اهمیت است.»

رئیس جمهور توسعه روابط را نکته محوری سفر به عمان دانست و تأکید کرد: همکاری‌ها و گفت‌وگوهای منطقه‌ای می‌تواند امنیت‌ساز باشد و حضور نیروهای خارجی و بیگانه نه‌تنها امنیت‌ساز نیست، بلکه امنیت منطقه را مورد تهدید قرار می‌دهد.

او با اشاره به مواضع مشترک بین دو کشور ایران و عمان، گفت: امیدواریم این سفر که در راستای سیاست ارتباط با کشور دوست و همسایه است توسعه یابد و گامی برای روابط خوب با همسایگان باشد و استمرار داشته باشد.

سپس رئیس جمهور کشورمان ساعت ۷:۵۲ دقیقه با بدرقه «محمد مخبر» معاون اول رئیس جمهور تهران را به مقصد مسقط ترک کرد.

هواپیمای حامل رئیس جمهور و هیأت همراه ساعت ۱۱ صبح در حالی در فرودگاه ویژه سلطنتی مسقط به زمین نشست که قرار بود استقبال از آیت‌الله رئیسی در فرودگاه توسط وزیر خارجه آن کشور انجام شود اما سلطان عمان خودش برای استقبال از رئیسی پای پرواز آمد تا او را به کاخ سلطنتی همراهی کند و آئین استقبال رسمی در کاخ العلم برگزار شود.

رئیس جمهور ایران همراه سلطان عمان با اسکورت ویژه در حالی وارد کاخ العلم شدند که مسیر استقبال از فرودگاه تا قصر از آیت‌الله رئیسی به روایت تصویر در سطح بالایی انجام شد.

سپس با ورود به کاخ العلم مراسم استقبال رسمی «هیثم بن طارق آل سعید» سلطان عمان از رئیس جمهور کشورمان ساعت ۱۲:۵۴ دقیقه برگزار شد.

رئیسی

عمانی‌ها در استقبال از رئیس‌ جمهور کشورمان سنگ تمام گذاشتند؛ آنها در این مراسم به افتخار مهمان خود همزمان با نواختن سرود ملی جمهوری اسلامی ایران ۲۱ توپ شلیک کردند و پس از قرار گرفتن آیت‌الله رئیسی و آل سعید در جایگاه مخصوص، سرود ملی دو کشور نواخته شد و سپس رؤسای دو کشور از یگان تشریفات حاضر در مراسم سان دیدند و مقامات همراه را به یکدیگر معرفی کردند.

پس از استقبال رسمی سلطان عمان از آیت‌الله رئیسی، ابتدا مذاکرات مشترک هیأت‌های عالی‌رتبه دو کشور آغاز شد و ساعت ۱۳:۳۲ وزیران امور خارجه ایران و سلطنت عمان در کاخ العلم با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند.
حسین امیرعبداللهیان

حضور رئیس جمهور در ضیافت رسمی سلطان عمان

رئیس جمهوری اسلامی ایران ساعت ۱۴:۱۱ دقیقه در ضیافت ناهار رسمی به میزبانی «هیثم بن طارق آل سعید» سلطان عمان در کاخ العلم حضور یافت.

ملاقات رسمی در کاخ العلم و دیدار دوجانبه با «هیثم بن طارق آل سعید» سلطان عمان، ملاقات با معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه، دیدار اعضای هیأت‌های دو کشور و امضای چند سند همکاری، دیدار با ایرانیان مقیم و دیدار با تجار و فعالان اقتصادی عمانی از جمله برنامه‌های سفر آیت‌الله رئیسی به این کشور است.

 

امضای ۱۲ سند همکاری در حوزه‌های مختلف

در ادامه سفر رئیس جمهور، مقامات ارشد ایران و عمان ۱۲ سند همکاری در حوزه‌های سیاسی، روابط اقتصادی و تجاری، انرژی، حمل و نقل، علمی، محیط زیست، ورزشی و همکاری‌های دیپلماتیک امضا کردند.

این اسناد عصر امروز به وقت تهران به امضای وزرای امور خارجه، صنعت، معدن و تجارت، نفت، راه و شهرسازی و همچنین رئیس سازمان توسعه تجارت کشورمان و همتایان عمانی آنها رسیده است.

 

اهدای شمشیر مخصوص به آیت‌الله رئیسی

عمانی‌ها رسم دارند به مهمان خاص خود هدایای ویژه‌ای بدهند؛ رسمی که در جریان سفر آیت‌الله رئیسی نیز اجرا شد و «هیثم بن طارق آل سعید» سلطان عمان در حاشیه دیدارش با رئیس جمهوری اسلامی ایران، شمشیری زیبا به مهمان خود هدیه داد.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.