پشت پرده ریزش فاجعه بار ساختمان متروپل آبادان

گزارش اختصاصی شهروندآنلاین از حادثه ریزش ساختمان متروپل در آبادان / شاهد ماجرا: زمین خیابان امیری آبادان ظرفیت این پروژه بزرگ را نداشت

فرزندش را در آغوش گرفته. فرزندی که غرق خون شده است. مردم به او می‌گویند «آقا ببرش بیمارستان اینجا کاری نمی‌تونن براش بکنن.» و اینجاست که تلخ‌ترین دیالوگ صبح دیروز آبادان را بر زبان می‌آورد. «ماشینم زیر خاکه.» او پدر یکی از مصدومان متروپل است. متروپلی که فاجعه‌ساز شد. همان سینمای قدیمی آبادان که حالا تبدیل به برج دوقلوی پرحاشیه شده است. برجی که هنوز به‌طور کامل افتتاح نشده در مقابل چشم مردم فروریخت و صحنه ترسناکی را در خیابان امیری به تصویر کشید. صحنه دردناک و شاید تکراری؛ همان تصاویری که شبیه آن را در آخرین روز دی‌ماه سال 95 در چهارراه استانبول تهران شاهدش بودیم. ساختمانی با ابهت و عظمت با خاک یکسان شد و آواری مرگبار را ایجاد کرد. مردمی که در تلی از خاک محبوس شده، جان دادند و زخمی شدند. حادثه‌ای وحشتناک که امدادگران را به صحنه یکی از سخت‌ترین عملیات‌هایشان کشاند. یکی از برج‌های دوقلوی متروپل به دلایل نامعلومی فروریخت. پنج جسد از آن بیرون کشیده شد و طبق آمار نیروهای امدادی هلال‌احمر، 31 زخمی نیز از این آوار بیرون آمدند. اما تا لحظه تنظیم این گزارش، تعداد محبوس‌شدگان یا دفن‌شدگان در زیر آوار به‌طور دقیق مشخص نبود.

سیما فراهانی- شهروند آنلاین؛ حدودا ساعت 12:30 ظهر بود که این حادثه رخ داد. حادثه‌ای که بلافاصله رئیس‌جمهوری که در سفر عمان به سر می‌برد، به معاون اول خود دستور داد ضمن اعزام گروه‌های امدادونجات سازمان آتش‌نشانی تهران برای امداد به آسیب‌دیدگان، تمامی امکانات استانی و کشوری را برای رسیدگی فوری به سانحه به کار گیرد. ساختمان 10 طبقه تجاری-اداری متروپل فرو ریخت. به دنبال ریزش بخش‌هایی از این ساختمان بزرگ در خیابان امیری آبادان به تعدادی خودرو هم آسیب وارد شد. شدت این حادثه به‌قدری بود که ساختمان‌های اطراف لرزیدند. بلافاصله تعدادی آمبولانس و اتوبوس آمبولانس به محل اعزام شدند.

امدادگران نیز به محل رفتند و کار امدادرسانی به حادثه‌دیدگان را آغاز کردند. همچنین آتش‌نشانان در محل حضور یافتند. عملیات و ماموریت سرخ‌پوشان هلال‌احمر و آتش‌نشانان با سختی پیش می‌رفت. گردوخاک و ازدحام جمعیت مانع کار امدادگران می‌شد. طبق ارزیابی‌های اولیه ساختمان مجاور این برج ریزش کرده هم شرایط پایداری نداشت.

 

احتمال گرفتاری 80 نفر زیر آوار

در همان گزارش‌های نخست اعلام شد که یک نفر در این حادثه جان باخته است. اما به‌زودی مشخص شد که این حادثه فاجعه‌ای بزرگ است. شاهدان صحنه حادثه گفتند که احتمال دارد ۵۰ نفر از شهروندان در این ساختمان محبوس شده باشند. بعد از آن خبر رسید که جسد چهار نفر دیگر نیز در حادثه پیدا شده است. بنابراین عملیات امدادرسانی از سوی نیروهای هلال‌احمر و اورژانس به سختی ادامه یافت.

شعبانی، مدیرعامل هلال‌احمر خوزستان در همان ساعت اولیه اعلام کرد: «طبق ارزیابی تیم‌های هلال‌احمر و گزارش‌های رسیده از شاهدان عینی حداقل ۸۰ نفر زیر آوار گرفتار شده‌اند. با توجه به اینکه ساختمان دوم مجاور هم شرایط ناپایداری دارد و احتمال ریزش وجود دارد، عملیات امدادرسانی به‌سختی در حال انجام است.»

یکی از شاهدان این حادثه وحشتناک در گفت‌وگو با خبرنگار «شهروند» ماجرای این ریزش مرگبار را روایت کرد: «بارها درباره سازه ناپایدار این ساختمان هشدار داده شده بود. به دلیل خاک نرم، این خیابان و این محله گنجایش چنین ساختمانی را نداشت. برای همین مخالفت‌های زیادی برای ساخت‌وساز آن وجود داشت. با این حال، این ساختمان ساخته شد و حالا نیز تبدیل به یک فاجعه شد. گفته می‌شود که علت اصلی این ماجرا، فرونشست زمین بوده است.

طبقه اول تا حدودا چهارم این ساختمان تجاری و اداری بود. بقیه طبقات تا طبقه دهم پارکینگ طبقاتی بود که هنوز افتتاح نشده بود. گویا این ریزش نیز از همان پارکینگ طبقاتی رخ داده بود. این پارکینگ ریزش کرده و روی سه چهار طبقه اول که تجاری بود، آوار شده است. بخشی از این آوار نیز به برج کناری و دوقلوی این ساختمان برخورد کرده و تعدادی در آنجا محبوس شده‌اند. ولی آنطور که مشخص است، بیشترین تعداد محبوس‌شدگان در همان طبقات اولیه ساختمان ریزش کرده باشد.»

 

اقدام خودجوش مردم آبادان

این شاهد ماجرا در ادامه صحبت‌هایش گفت: «از طرفی درست از صبح همان روز حادثه موج جدیدی از گردوخاک به آبادان رسیده و شرایط را بسیار سخت‌تر کرده است. از همان لحظه اولیه نیز مردم محلی به‌صورت خودجوش به کمک و امدادرسانی حادثه‌دیدگان پرداختند. همچنین مردم به سمت مراکز انتقال خون رفته و بسیاری از مردم آبادان برای مصدومان این حادثه به‌صورت خودجوش خون اهدا کردند.»

این در حالی است که درست پس از حضور حسین حمیدپور، شهردار آبادان در محل حادثه، مردم به سمت او هجوم بردند و نسبت به حضورش واکنش نشان دادند. این شاهد ماجرا در این‌باره به «شهروند» گفت: «شهردار به‌تازگی در این سمت مشغول به فعالیت شده است. اما در زمان ساخت این برج‌ها نیز شهردار آبادان بود. مدتی عزل شده بود، ولی دوباره به سمت قبلی خود برگشت. از آنجا که ساخت این برج مخالفت‌های زیادی داشت، مردم با دیدن شهردار به سمتش هجوم بردند.»

 

سوگواری خانواده‌ها

یکی دیگر از شاهدان ماجرا که صاحب سینمای کنار این ساختمان حادثه‌دیده است، در این‌باره به «شهروند» گفت: «در محل کارم نشسته بودم که ناگهان صدایی وحشتناک شنیدم. همزمان زمین زیر پایم لرزید. تقریبا مطمئن بودم که زلزله آمده است. بلافاصله به بیرون آمدیم و شاهد صحنه ترسناکی شدیم. ساختمان فرو ریخت و بخشی از آوار آن هم روی سینما ریخت. هنوز هم شوکه‌ام و تا به حال چنین صحنه وحشتناکی ندیده بودم. خانواده‌ها یک‌به‌یک آمدند و همگی زار می‌زدند. کاری از دست کسی برنمی‌آمد. هیچ کس نمی‌دانست که چه کسانی زیر آوار مانده‌اند.»

شاهد دیگری که در آن حوالی زندگی می‌کند جزئیاتی دیگر روایت کرد و گفت: «این ساختمان قبلا سینما متروپل و به‌تازگی ساخته شده است. برخی از واحدهایش پیش‌فروش شده بود. برخی از واحدها ساکن بودند و برخی هنوز خالی بود. با این حال، افراد زیادی در آن ساختمان و ساختمان مجاورش حضور و رفت‌وآمد داشتند. خیلی وحشتناک بود. ساختمان مجاور این برج ریزش‌کرده نیز وضعیت ناپایداری داشت. افراد زیادی در آنجا محبوس شده بودند. همان ساختمانی که پزشکی بود و افراد زیادی در آنجا حضور داشتند. این حادثه قطعا تلفات جانی بسیار زیادی خواهد داشت.»

 

عملیات سخت امدادگران

تیم‌های امدادی از گوشه‌وکنار در صحنه حاضر شدند و عملیات تلخ و سخت خود را آغاز کردند. محمد بزاز، مدیر روابط عمومی هلال‌احمر خوزستان که خودش نیز در محل حادثه حضور یافت، در این‌باره به «شهروند» گفت: «ساعت 12:45 بود که به هلال‌احمر این حادثه گزارش شد. بلافاصله تیم‌های امدادی در محل حضور یافتند. سه تیم از هلال‌احمر آبادان، یک تیم از ماهشهر، یک تیم از دشت آزادگان و یک تیم هم از هلال‌احمر هویزه به محل حادثه اعزام شدند. بعد از آن باز هم تیم امدادی به محل حادثه رفتند. در کل 12 تیم عملیات امدادونجات در محل حضور یافتند و کار امدادرسانی را انجام دادند. اما عملیات سختی بود.

عدم‌پایداری سازه ساختمان‌های حادثه‌دیده، هجوم و حضور مردم در محل و گردوخاک و آب‌وهوا این عملیات را با سختی مواجه کرد. تا عصر روز دوشنبه پنج جسد از این حادثه بیرون کشیده شد. 31 نفر زخمی شدند که 26 نفرشان به بیمارستان و مراکز درمانی منتقل شدند. عملیات همچنان ادامه یافت، تیم آنست و سگ‌های زنده‌یاب نیز در محل حضور یافتند. در کنار عوامل اورژانس و آتش‌نشانی عملیات امدادرسانی با سختی زیاد انجام شد. بالگردهای هلال‌احمر به‌صورت آماده‌باش درآمدند تا در صورت نیاز اقدام به امدادرسانی کنند.»

لغو مسابقات ورزشی

در پی این حادثه مسابقات ورزشی آبادان لغو شدند. میلاد قلاوند، رئیس هیأت ورزش کارگری آبادان با تسلیت به همشهریان و خانواده‌های داغدار آبادانی در پی حادثه ساختمان متروپل گفت: «همه مسابقات فوتسال، والیبال، بسکتبال و تیراندازی آقایان در قالب نخستین جشنواره ورزش کارگری شهرستان آبادان در تاریخ‌های دوم و سوم خردادماه به دلیل این حادثه دلخراش لغو شدند. تاریخ جدید برگزاری این رویدادها به‌زودی اعلام خواهد شد.»

 

اعزام 50 نیروی آتش‌نشان تهرانی

جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی با اشاره به دستور شهردار تهران مبنی‌بر کمک‌رسانی به مردم آبادان گفت: «حدود 50 آتش‌نشان حرفه‌ای و نجاتگر به همراه 11 دستگاه خودروی سبک و سنگین که بیشتر تخصص آواربرداری دارند، دقایقی دیگر تهران را به مقصد آبادان ترک می‌کنند. طبق برنامه‌ریزی اولیه 30 نفر و تعدادی از خودروها به‌صورت هوایی و سایرین به همراه تجهیزات به آبادان اعزام می‌شوند.»

 

دستور مخبر برای رسیدگی فوری به مصدومان حادثه

پس از این حادثه مقامات‌ومسئولان کشوری به این ماجرا ورود پیدا کرده و خواستار رسیدگی فوری به این حادثه شدند. معاون اول رئیس‌جمهوری بر لزوم رسیدگی فوری به حادثه ریزش ساختمان 10طبقه در مرکز شهر آبادان و خارج کردن سریع مصدومان از زیر آوار تاکید کرد. محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهوری بلافاصله پس از اطلاع از وقوع ریزش ساختمان متروپل در شهر آبادان، در تماس‌های تلفنی جداگانه با استاندار خوزستان و فرماندار آبادان، دستورات لازم برای بسیج امکانات و کمک به مصدومان‌ومجروحان این حادثه را صادر کرد. او ضمن تسلیت به خانواده‌های جانباختگان این حادثه و ابراز همدردی با مصدومان، خواستار بررسی دقیق علل وقوع این اتفاق شد.

دستور ویژه وزیر کشور

وزیر کشور نیز خواستار به‌کارگیری همه امکانات برای رسیدگی فوری به حادثه‌دیدگان و نجات محبوسان احتمالی حادثه ریزش ساختمان متروپل آبادان شد. احمد وحیدی، در تماس تلفنی با استاندار خوزستان خواستار به‌کارگیری همه امکانات برای رسیدگی فوری به حادثه‌دیدگان و نجات محبوسان احتمالی زیر آوار شد. او در این تماس تلفنی از صادق خلیلیان خواست، با به‌کارگیری همه ظرفیت‌ها‌وامکانات، برای نجات افرادی که احتمالا در پارکینگ و طبقه همکف این ساختمان گرفتار شده‌اند، تسریع شود. وحیدی همچنین به ستاد مدیریت بحران کشور و سازمان همیاری شهرداری و دهیاری کشور دستور داد همه امکانات خود را در این زمینه به‌کار گیرند و در اسرع‌وقت نسبت به بررسی کارشناسانه این حادثه اقدام کنند. علاوه بر این، وزیر کشور خواستار شناسایی و برخورد با مسببان و متخلفان این حادثه شد.

پیگیری وزیر بهداشت

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در تماس تلفنی با رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی جندی‌شاپور اهواز، خواستار آمادگی مراکز درمانی بیمارستان‌های خوزستان و بسیج همه امکانات برای پذیرش مصدومان حادثه ریزش ساختمان ۱۰ طبقه در آبادان شد و دستور رسیدگی فوری به مصدومان این حادثه را صادر کرد.

 

بازداشت پیمانکار و مالک برج

این در حالی است که در پی ریزش بخشی از برج متروپل پیمانکار و مالک ساختمان بازداشت شد. حکم بازداشت مالک ساختمان متروپل را حمید مرانی‌پور، دادستان ویژه آبادان صادر کرده است.

 

نجات ۶ نفر توسط سگ‌ها و دستگاه‌های زنده‌یاب هلال‌احمر

ساعت 8:37 شب بود که مهدی ولی پور رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر، خبر از اتمام عمليات امدادونجات در طبقات ساختمان متروپل داد. با این حال اما عملیات جست‌وجو و نجات توسط نیروهای امدادی و عملیاتی هلال احمر در زيرزمين ادامه یافت.

این در حالی بود که خوشبختانه سگ‌های تجسس هلال‌احمر سه نفر را زنده از زیر آوار شناسایی کردند. همچنین دستگاه‌های زنده ياب هم موفق شدند ۳ نفر از محبوسان را زنده در زيرزمين پيدا كنند. عمليات امداد و نجات در طبقات زيرزمين ساختمان برای نجات دیگر حادثه‌دیدگان ادامه دارد.

 

ریزش متروپل پیش‌بینی شده بود

هلدینگ عبدالباقی، از سال ۱۳۳۶، در شهرستان آبادان و در قالب گروه ساختمان‌سازی شروع به فعالیت کرد. این هلدینگ با مدیریت حسین عبدالباقی به فعالیت خود ادامه داد. پروژه متروپل آبادان که پس از ریزش، فاجعه‌آفرین شد از پروژه‌های این هلدینگ بود. طبق گزارش‌ها و شنیده‌ها، ریزش این پروژه بزرگ از همان ابتدا پیش‌بینی می‌شد. این ساختمان‌ها ماه‌ها قبل با گزارش‌هایی مبنی بر نشست ستون اصلی و شکم دادن سقف طبقات زیرین مواجه شده بود. از ماه‌ها قبل هشدار داده شده بود که پروژه ۱۰ طبقه نوساز متروپل آبادان فرو می‌ریزد. همین اتفاق هم افتاد.

طبق برخی گزارش‌ها مجتمع برج‌های دوقلوی متروپل به‌قدری سست بود که ستون اصلی و حمال مجتمع‌ها نشست کرده و شکم داده بود. تصاویر و ویدیوهای منتشرشده در فضای مجازی نیز چنین چیزی را نشان می‌داد. مالک، داربست‌هایی در اطراف پروژه کشیده بود که برخی مدعی هستند با هدف پنهان‌کاری وضعیت وخیم پروژه، ایجاد شده بود. گفته می‌شود مهندسان سازمان نظام مهندسی آبادان هشدار داده بودند که این مجتمع به افتتاح نخواهد رسید.

همچنین حدودا یک سال پیش نیز یک فعال رسانه‌ای در توییتر ویدیویی منتشر کرده و درباره این ساختمان هشدار داده بود. او در این ویدیو اعلام کرد: «به گفته مهندسان نظام مهندسی آبادان این ساختمان حتی به افتتاح هم نخواهد رسید. آنقدر سازه این ساختمان سست و وضعیتش بد است که اگر حجم دیوارها و نوارها روی آن بیاید، حداقل دوطبقه از این ساختمان فرو می‌ریزد. این چیزی بود که حسین عبدالباقی میخواست پنهانش کند. کسانی‌که دارید سرمایه‌هایتان را برای این مجتمع می‌گذارید هشیار باشید.»

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.